Programowanie obiektowe – zastosowanie języka Java SE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wstęp do strumieni danych
Advertisements

C++ wykład 9 ( ) Szablony.
C++ wykład 2 ( ) Klasy i obiekty.
Programowanie obiektowe
Java dla studentów II roku Wydziału Fizyki PW Przemysław Duda, 2012
Mgr inż.Marcin Borkowski Podstawy Java Krótkie wprowadzenie dla studentów Wyższej Szkoły Ekologii i Zarządzania
Programowanie obiektowe
Programowanie obiektowe
Tworzenie i obsługa programów – przykład 3 uwagi cd. Wykorzystując różne klasy biblioteki języka Java należy pamiętać w jakim pakiecie się znajdują. Wszystkie.
Programowanie Obiektowe w Javie (c.d.)
Nguyen Hung Son Uniwersytet Warszawski
Podstawy języka Java Nguyen Hung Son Uniwersytet Warszawski.
Platforma .Net i Vs.Net.
WPROWADZENIE DO JĘZYKA JAVA
C++ wykład 2 ( ) Klasy i obiekty.
Zasady zaliczenia Warunki uzyskania zaliczenia:
Java – programowanie obiektowe
Dr Anna Kwiatkowska JAVA dr Anna Kwiatkowska
Język Java Wielowątkowość.
Pakiety w Javie Łukasz Smyczyński (132834). Czym są pakiety? Klasy w Javie są grupowane w pewne zbiory zwane pakietami. Pakiety są więc pewnym podzbiorem.
Podstawy programowania II Wykład 2: Biblioteka stdio.h Zachodniopomorska Szkoła Biznesu.
Rozwój aplikacji. To zestaw narzędzi do budowania i optymalizacji złożonych aplikacji opartych na przeglądarce. To zestaw narzędzi do budowania i optymalizacji.
Obiekty dynamiczne Tworzenie klas 3 MPDI Programowanie obiektowe W4.
Podstawy programowania. Język C i C++– podstawy Temat: 1
Programowanie Podstawowe pojęcia.
Java 3 MPDI Programowanie obiektowe W7. import java.io.*; public class X { // kontrukcja throws – określenie jakie wyjątki może dana metoda // sygnalizować
Podstawy programowania II
Aplety w javie.
Generator analizatorów leksykalnych
JAVA – wstęp.
Programowanie strukturalne i obiektowe
Tworzenie aplikacji mobilnych
Technologie internetowe II
JAVA c.d.. Instrukcji wyboru SWITCH używamy, jeśli chcemy w zależności od wartości pewnego wyrażenia wykonać jeden z kilku fragmentów kodu. Jest to w.
Programowanie obiektowe III rok EiT
Andrzej Repak Nr albumu
Java – coś na temat Klas Piotr Rosik
Inicjalizacja i sprzątanie
JAVA.
Programowanie obiektowe Wykład 3 dr Dariusz Wardowski, Katedra Analizy Nieliniowej, WMiI UŁ 1/21 Dariusz Wardowski.
Maszyna wirtualna ang. virtual machine, VM.
Java 3 MPDI Programowanie obiektowe W5. Java - obiektowy język programowania stworzony przez firmę Sun Microsystems. Java jest językiem tworzenia programów.
Podstawy informatyki 2013/2014
Przekazywanie parametrów do funkcji oraz zmienne globalne i lokalne
Na pasku komunikatów kliknij przycisk Włącz edytowanie,
1 Strumienie Hierarchie klas strumieniowych, strumienie bajtowe - klasy InputStream i OutputStream i ich metody, klasa File, strumienie plikowe, strumienie.
Programowanie sieciowe w Javie
Kurs języka C++ – wykład 3 ( )
Projektowanie stron WWW
Podstawy programowania
C++.
Wstęp - Prosta aplikacja internetowa w technologii Java EE 5 Programowanie komponentowe 1.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Programowanie strukturalne i obiektowe C++
Biblioteka DLL w oparciu o źródła w języku C
PHP. PHP obiektowy, skryptowy język programowania zaprojektowany do generowania stron internetowych w czasie rzeczywistym.
Wprowadzenie do programowania w Pascalu mgr inż. Agata Pacek.
Podstawy programowania
K URS JĘZYKA C++ – WYKŁAD 3 ( ) Przenoszenie Składowe statyczne Funkcje wbudowane Argumenty domyślne.
Programowanie strukturalne i obiektowe Klasa I. Podstawowe pojęcia dotyczące programowania 1. Problem 2. Algorytm 3. Komputer 4. Program komputerowy 5.
Programowanie Obiektowe – Wykład 6
Klasy, pola, obiekty, metody. Modyfikatory dostępu, hermetyzacja
Podstawy tworzenia skryptów
Programowanie Obiektowe – Wykład 2
Visual Basic w programie Microsoft Excel
Programowanie obiektowe – zastosowanie języka Java SE
Wstęp - Prosta aplikacja internetowa w technologii Java EE 5
Założenia projektowe Javy
Programowanie w Javie 1 Dr Robert Kowalczyk
Tworzenie wątków w Javie
Zapis prezentacji:

Programowanie obiektowe – zastosowanie języka Java SE Wstęp do programowania obiektowego w Javie Autor: dr inż. Zofia Kruczkiewicz Zofia Kruczkiewicz Programowanie obiektowe 1

Zofia Kruczkiewicz Programowanie obiektowe 1 Java ? Zofia Kruczkiewicz Programowanie obiektowe 1

1. Charakterystyka języka Java Obiektowy język Java – składnia języka podobna do języka C++. Pliki źródłowe: nazwa_klasy_publicznej.java, gdzie nazwa musi być nazwą klasy publicznej, zdefiniowanej w tym pliku. Kompilator przetwarza program nazwa_klasy_publicznej.java na kod binarny zwany B-kod (bytecode, J-code) Pliki po kompilacji: nazwa_klasy_publicznej.class B-kod może być zinterpretowana i wykonywana przez maszynę wirtualną Java (JVM Java Virtual Machine), czyli urządzenie logiczne Maszyna wirtualna Java (JVM Java Virtual Machine). JVM jest abstrakcyjnym komputerem, który wykonuje programy nazwa.class: 3.1. interpretator wbudowany w przeglądarkę WWW, 3.2. oddzielny program 3.3.Just-In-Time (przetworzenie nazwa.class na program wykonalny specyficzny dla danej maszyny) Biblioteka Javy – pakiety z oprogramowaniem wspomagającym tworzenie programów działających w sieci np. Internet, umożliwiającym tworzenie interfejsu użytkownika, ogólnego przeznaczenia Zofia Kruczkiewicz Programowanie obiektowe 1

Zofia Kruczkiewicz Programowanie obiektowe 1 Java SE 5.0 Zofia Kruczkiewicz Programowanie obiektowe 1

2. Tworzenie programu w Javie Aplikacja (application) Program interpretujący aplikacje java.exe typu JVM jest uruchamiany w systemie operacyjnym. Uruchamiana aplikacja (program użytkownika) zawiera między innymi jeden moduł źródłowy, którego klasa publiczna zawiera publiczną metodę klasową o nagłówku public static void main(String args[]) Aplet (applet) Program interpretujący aplety jest wbudowany np. w przeglądarkę www. Program typu aplet zawiera między innymi jeden moduł źródłowy, którego klasa publiczna zawiera między innymi podstawowe metody: init(), start(), stop(), paint(), destroy() Uwaga: możliwe jest napisanie programu w Javie, który będzie pracował jako applet i jako aplikacja. Zofia Kruczkiewicz Programowanie obiektowe 1

Zofia Kruczkiewicz Programowanie obiektowe 1 2.1. Tekst źródłowy w Javie public class Witaj {   public static void main(String args[]) {     System.out.print("Dzien dobry, nazywam się Jan Kowalski\n"); } 2.2. Kompilacja javac Witaj.java gdzie położenie (katalog) programu javac (kompilator Javy) powinno być znane systemowi operacyjnemu, a katalog bieżący powinien zawierać plik źródłowy Witaj.java. Zostanie wygenerowany plik Witaj.class z instrukcjami dla JVM. Zofia Kruczkiewicz Programowanie obiektowe 1

Dzien dobry, nazywam się Jan Kowalski 2.3. Interpretacja java Witaj interpretator java (położenie znane systemowi operacyjnemu) wyszuka plik o nazwie Witaj.class w katalogu bieżącym sprawdzi, czy klasa Witaj posiada publiczną metodę statyczną main wykona instrukcje zawarte w bloku funkcji main, czyli wyświetli na ekranie napis Dzien dobry, nazywam się Jan Kowalski i przejdzie do następnego wiersza Uwagi: do metody main z wiersza rozkazowego jako parametr jest przekazywana tablica args obiektów (łańcuchów) klasy String - w klasie Witaj jest ona pomijana każda instrukcja kończy się średnikiem standardowa klasa System: a) zawiera statyczny obiekt składowy typu PrintStream o nazwie out b) wywołanie System.out.print oznacza pisanie łańcucha typu String do standardowego strumienia wyjściowego, w tym wypadku ekranu c) metoda print generuje jeden wiersz wyjściowy i powraca do metody main Zofia Kruczkiewicz Programowanie obiektowe 1

Zofia Kruczkiewicz Programowanie obiektowe 1 Przykład 1: Tworzenie aplikacji w środowisku NetBeans 5.5.1 Zofia Kruczkiewicz Programowanie obiektowe 1

Zofia Kruczkiewicz Programowanie obiektowe 1 Zakładanie nowego projektu Zofia Kruczkiewicz Programowanie obiektowe 1

Zofia Kruczkiewicz Programowanie obiektowe 1 Wybór kategorii projektu General typu Java Application Zofia Kruczkiewicz Programowanie obiektowe 1

Zofia Kruczkiewicz Programowanie obiektowe 1 Domyślny formularz projektu po naciśnięcia klawisza Next Zofia Kruczkiewicz Programowanie obiektowe 1

Zofia Kruczkiewicz Programowanie obiektowe 1 Podanie własnych ustawień projektu: nazwy projektu (Project Name), katalogu (Project Location) oraz nazwy klasy główne zawierającej funkcję main (Create Main Class) Zofia Kruczkiewicz Programowanie obiektowe 1

Zofia Kruczkiewicz Programowanie obiektowe 1 Formularz edycji programu źródłowego Zofia Kruczkiewicz Programowanie obiektowe 1

Zofia Kruczkiewicz Programowanie obiektowe 1 Wpisanie elementarnej instrukcji w funkcji main Zofia Kruczkiewicz Programowanie obiektowe 1

Zofia Kruczkiewicz Programowanie obiektowe 1 Kompilacja programu – Build Project Zofia Kruczkiewicz Programowanie obiektowe 1

Zofia Kruczkiewicz Programowanie obiektowe 1 Komunikaty z przebiegu kompilacji w oknie Output Zofia Kruczkiewicz Programowanie obiektowe 1

Zofia Kruczkiewicz Programowanie obiektowe 1 a) Uruchamianie programu – Run Project Zofia Kruczkiewicz Programowanie obiektowe 1

Zofia Kruczkiewicz Programowanie obiektowe 1 Wykonanie programu za pomocą VMT w środowisku narzędzia NetBeans 5.5.1 – okno Output. W środowisku NetBeans tworzony jest plik spakowany typu jar, który może zawierać wiele plików, wśród których znajduje się plik zawierający klasę z funkcją main. Zofia Kruczkiewicz Programowanie obiektowe 1

Zofia Kruczkiewicz Programowanie obiektowe 1 b) Uruchomienie programu konsolowego z linii poleceń – skopiowanie łańcucha uruchamiającego program do schowka java -jar "C:\Settings\dydaktyka\java5\wyklad1_elementyjezyka\Witaj\dist\Witaj.jar" Zofia Kruczkiewicz Programowanie obiektowe 1

Zofia Kruczkiewicz Programowanie obiektowe 1

Zofia Kruczkiewicz Programowanie obiektowe 1 Uruchomienie z linii poleceń programu typu aplikacja: przeniesienie łańcucha uruchomienia programu ze „schowka” przez naciśnięcie prawego klawisza myszy Zofia Kruczkiewicz Programowanie obiektowe 1

public class Witaj1 // klasa publiczna { Przykład 2: Wywołanie programu z listą argumentów java Witaj1 Jan Kowalski public class Witaj1 // klasa publiczna { static int ile; //składowa klasowa public static void main(String args[]) //pobranie liczby parametrów (w przykładzie 2) // ile musi być składową typu static ! ile=args.length; for (int j=0; j<ile; j++) //args[0] – Jan (łańcuch bez białych znaków) //args[1] - Kowalski System.out.println(args[j]); } Zofia Kruczkiewicz Programowanie obiektowe 1

Wybór opcji Properties aktywnego projektu Zofia Kruczkiewicz Programowanie obiektowe 1

W oknie Properties wybór opcji Run Zofia Kruczkiewicz Programowanie obiektowe 1

Wpisanie łańcucha w linii Arguments Zofia Kruczkiewicz Programowanie obiektowe 1

Zofia Kruczkiewicz Programowanie obiektowe 1 Wpisanie tekstu programu korzystającego z argumentów programu i kompilacja Build Project Zofia Kruczkiewicz Programowanie obiektowe 1

a) Uruchomienie w środowisku NetBeans Zofia Kruczkiewicz Programowanie obiektowe 1

b) Uruchomienie programu z linii poleceń Przeniesienie ze schowka, naciskając prawy klawisz myszy, łańcucha uruchomienia pobranego z okienka Output po wykonaniu Build Project dla programu z przykładu 2 i dopisaniu łańcucha Jan Kowalski. Po jednorazowym przeniesieniu łańcucha można powtórzyć uruchomienie programu z linii poleceń naciskając klawisz F5. Zofia Kruczkiewicz Programowanie obiektowe 1