1.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DANE INFORMACYJNE ID grupy: AsGo02 Zjawiska optyczne w atmosferze,
Advertisements

Zespół Szkół im. Ks. Jerzego Popiełuszki
Elementy limnologii Dr inż.Małgorzata Loga.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane Informacyjne: Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 1 „ELEKTRYK” W NOWEJ SOLI ID grupy: 97/56_MF_G1 Kompetencja: MATEMATYKA I FIZYKA Temat.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: matematyczno-fizyczna.
Co o wodzie warto wiedzieć ?
WODA I ROZTWORY WODNE.
Dane INFORMACYJNE ID grupy: G-3 Lokalizacja: GDYNIA Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane informacyjene Nazwa szkoły ID grupy Kompetencja Temat projektowy
 Witamy prezentacja na Temat: Ekosystem Jeziora
Zmiany gęstości wody i ich znaczenie dla życia w przyrodzie
Problemy rynku pracy..
1.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE ID grupy: B1 Lokalizacja: Białystok
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: PUBLICZNE GIMNAZJUM w CZŁOPIE
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Zespół Szkół Miejskich Nr 1 w Wałczu Matematyczno-fizyczna
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących GIMNAZJUM w Knyszynie ID grupy: 96/91_MP_G2 Kompetencja: matematyczno - przyrodnicza Temat.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach ID grupy: 96/70_MP_G1 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Budowa cząsteczkowa materii Semestr/rok.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane Informacyjne Nazwa szkoły:
przewodnictwo elektryczne roztworów,
1.
Skala ph.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Warsztaty początkowe dla nauczycieli, października 2012 Badania hydrologiczne Jarosław J. Napiórkowski Instytut Geofizyki PAN
Badanie wód jezior lobeliowych
Projekt otrzymał wsparcie finansowe Unii Europejskiej. Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi wydawca. Narodowa Agencja Programu Erazmus.
Odczyn roztworu Skala pH
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Poznajemy warunki życia w jeziorze.
Zapis prezentacji:

1

DANE INFORMACYJNE ID grupy: 96/g2_mp Lokalizacja: Gdynia Kompetencja: matematyczno-przyrodnicza (specjalność: chemia) Temat projektowy: „Poszukiwanie tajemnic hydrologii – czyli rzecz o wodach powierzchniowych” (K-89) Semestr/rok szkolny: 2009/2010 (obóz naukowy) 2

Parametry określające jakość wody 1. Przezroczystość - właściwość fizyczna - woda bardziej przeźroczysta lepiej odbija światło - wody przeźroczyste mają mniejsza ilość fauny i flory. - na barwę i przeźroczystość wody wpływają związki humusowe, plankton, fauna i flora - zasolenie nie wpływa na przeźroczystość wody - wyróżniamy 3 strefy oświetlenia w zbiornikach wodnych: dobrze oświetlona (eufotyczna), poziom półmroku (dysfotyczna), poziom całkowitego mroku (afotyczna) - im lepsza przeźroczystość wody, tym większa widoczność w dal - wody oligotroficzne są bardziej przeźroczyste, a eutroficzne - mniej przeźroczyste. Hania 3

Parametry określające jakość wody (cd.) 2. Temperatura Temperatura wody w zbiornikach wodnych zależy od wielu czynników, m.in.: - wiatru - temperatury powietrza - Głębokości zbiornika Wiosną i jesienią występuje przemieszanie, w wyniku którego gęstość i temperatura wody w całym zbiorniku wyrównują się. Natomiast latem i zimą następuje stagnacja: wyróżniamy wtedy masy wodne o różnej Temperaturze, występujące jedne na drugich i nie podlegające mieszaniu. Eliza 4

Parametry określające jakość wody (cd.) 3. pH - skala pH to skala ilościowa kwasowości i zasadowości wody - wyróżniamy odczyny kwaśne i zasadowe woda zupełnie czysta nie istnieje, ponieważ jej cząsteczki ulegają autodysocjacji (rozpadowi na jony dodatnie i ujemne) do ustalenia pH substancji używa się najczęściej papierków wskaźnikowych lub wskaźników kwasowości, m.in. oranżu metylowego i fenoloftaleiny. Ewa i Ala 5

Parametry określające jakość wody (cd.) 4. Przewodnictwo - przewodnictwo elektryczne to zjawisko przepływu ładunków elektrycznych (prąd elektryczny) pod wpływem pola elektrycznego - woda destylowana nie przewodzi prądu elektrycznego, bo nie zawiera jonów - każda inna je zawiera więc prawie każda woda jest przewodnikiem - woda jest dobrym izolatorem, ale zanieczyszczona domieszkami w mniejszym lub większym stopniu przewodzi prąd - domieszki rozpuszczone w wodzie decydują o jej przewodnictwie elektrycznym. - najpowszechniej stosowną jednostką przewodnictwa są uS (mikro simensy) - według naszych pomiarów przewodnictwo wody w jez. Necko wynosiło od 374 do 383 uS/cm. Tomek 6

Parametry określające jakość wody (cd.) 5. Tlen rozpuszczony w wodzie zawartość tlenu w zbiornikach wodnych zależy od wielu czynników takich jak: liczba organizmów żywych (glony, ryby) intensywność fotosyntezy, oddychania procesy rozkładu i utleniania warunki pogodowe temperatura ilość zanieczyszczeń w danym zbiorniku Karol 7

Parametry określające jakość wody (cd.) 6. Sole odżywcze w zbiornikach wodnych występują azotany, fosforany i krzemiany są one potrzebne do wzrostu roślin i glonów pochodzą głównie z nawozów stosowanych na pola uprawne, które spływają do jeziora zimą jest więcej azotanów, ponieważ roślin jest mniej, a latem odwrotnie związki te w zbyt dużym stężeniu powodują eutrofizację (przerost roślinności, a zarazem wzrostu liczebności ryb). Wojtek 8

Parametry określające jakość wody (cd.) 7. Zasadowość Jędrek 9

Część pomiarowa projektu Parametry wody w jeziorze Necko Nr stacji Data Godzina Opis stacji Temperatura Przewodnictwo Zawartość tlenu pH Uwagi uS/cm mg/l % nasycenia 1. 22.09.10 11:15 pomost naprzeciwko hotelu 22,9 380 9,53 111,6 8,46 Słonecznie 2. 11:48 pomost na beczkach 22,8 9,67 113,6 8,33 3. 12:05 strefa przybrzeżna 23,7 376 10,17 121 8,36 4. 12:25 głęboka woda 23,3 383 9,26 109 8,22 Zacienione miejsce 23.09.10 17:25 374 10,26 123,3 8,54 Po deszczu 17:49 24 375 10,47 125,5 8,56 Po deszczu; zachmurzenie 18:05 23,4 9,77 111,5 8,49 Po deszczu; zachmurzenie 23.08.10 18:20 9.54 111, 8 24.08.10 9:05 pomost naprzeciwko hotelu 22,5 9,23 109,8 8,45 Słabe słońce 9:35 22,4 8.45 99,6 8,32 9:50 8,67 102,2 8,35 10:10 8,09 95,0 8,30 10

Część pomiarowa projektu Parametry wody w jeziorze Necko – opis i wnioski Opis: - wodę badano w czterech punktach pomiarowych, o różnych porach dnia, przez trzy dni wyniki przedstawiono w tabeli: kolorami oznaczono najwyższe (czerwony) i najniższe (zielony) wyniki Wnioski: - wszystkie parametry są od siebie zależne - im niższa temperatura wody tym niższa (bardziej kwasowa) jest wartość pH - głębokość wody ma wpływ na temperaturę, zawartość tlenu i pH inne czynniki takie jak obecność motorówek, położenie oraz kąpiący się ludzie mają wpływ na wyniki pomiarów - pora dnia ma wpływ na parametry wody - wartości przewodnictwa i temperatury mają najwyższe amplitudy 11

Jak zagospodarować teren wokół jeziora 24 sierpnia przeprowadziliśmy debatę na temat „Jak zagospodarować teren wokół zbiornika” oraz sporządziliśmy plan rozmieszczenia obiektów dookoła przykładowego jeziora. Wspólnie doszliśmy do następujących wniosków: bliżej jeziora powinny znajdować się tereny mniej szkodliwe dla ekosystemu (lasy, łąki), które to dodatkowo oczyszczają wodę spływającą z dalej położonych obszarów drogi należy budować w lesie aby las pochłaniał hałas i spaliny powinno nie naruszać się terenów zamieszkiwanych przez rzadkie gatunki zwierząt i roślin 12

Zadania rachunkowe Podczas zajęć nauczyliśmy się rozwiązywać zadania na stężenie molowe. Poniżej przykładowe zadanie: Jakie jest stężenie molowe roztworu zawierającego 119 g NaCl jeśli objętość roztworu to 4 l? Dane: Szukane: V=4 l=4 dm3 Cmol=n/V Cmol=? M=59,5 g/mol n=ms/M ms=119 g n=119/59,5=2 Cmol=2/4=0,5 Odpowiedź: Stężenie molowe wynosi 0,5 mol/dm3. 13

Flora i fauna jeziora Necko Płaskonos (samica) Gadziogłówka zwyczajna Winniczek cętkowany Łabędź niemy 14

Flora i fauna jeziora Necko (cd.) Paprotka zwyczajna Klon zwyczajny Tygrysie oko Laurowiśnia wschodnia Zdjęcia zrobione przez osoby z grupy (nie ściągnięte z internetu ) 15

Mini-słownik pojęć używanych na zajęciach Bentos - określenie fauny i flory żyjącej przy dnie zbiorników wodnych. Jezioro – śródlądowy zbiornik wody słodkiej bez połączenia z wszechoceanem. Krzywa rozpuszczalności – wykres pokazujący jaka jest rozpuszczalność substancji w określonej temperaturze. Morze – zbiornik wody słonej połączony bezpośrednio lub cieśninami z Wszechoceanem; cechy charakterystyczne to falowanie oraz przypływy i odpływy. Punkt pomiarowy – miejsce wielokrotnego wykonywania pomiarów w celu późniejszego porównywania wyników. Resublimacja – zmiana gazu w ciało stałe z pominięciem stanu ciekłego. Rozpuszczalność – zdolność do mieszania się cząstek jednej substancji z drugą. Roztwór nasycony – roztwór w którym rozpuszczalnik rozpuścił maksymalną ilość substancji i nie może rozpuścić jej więcej. Sublimacja – zmiana ciała stałego w gaz z pominięciem stanu ciekłego. Termoklina – warstwa przejściowa między ogrzaną wodą powierzchniową i chłodną przydenną; występuje w głębszych zbiornikach wodnych. Wszechocean – wszystkie oceany i morza mające bezpośrednie połączenie ze sobą. 16

17