Kombinatoryka w rachunku prawdopodobieństwa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rachunek prawdopodobieństwa 2
Advertisements

Zmienne losowe i ich rozkłady
ZLICZANIE cz. I.
Dane informacyjne Nazwa szkoły: Zespół Szkół Technicznych w Kole
PREZENTACJA MULTIMEDIALNA
Elementy Modelowania Matematycznego
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH
Projekt „AS KOMPETENCJI’’
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
MATEMATYCZNO FIZYCZNA
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Gimnazjum i Liceum im. Michała Kosmowskiego w Trzemesznie. ID grupy: 97_59_MF_G1 Opiekun: Aurelia Tycka-
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Międzyszkolna Grupa Projektowa
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane Informacyjne: Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 1 „ELEKTRYK” W NOWEJ SOLI ID grupy: 97/56_MF_G1 Kompetencja: MATEMATYKA I FIZYKA Temat.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach
Elementy kombinatoryki
Rachunek prawdopodobieństwa 1
DANE INFORMACYJNE Gimnazjum Nr 43 w Szczecinie ID grupy: 98/38_MF_G2
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
1.
„Zbiory, relacje, funkcje”
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa c.d.
12 grudnia 2001Matematyka Dyskretna, Elementy Kombinatoryki G.Mirkowska, PJWSTK 1 Wykład 11 Elementy Kombinatoryki.
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa c.d.
Zastosowanie drzew do obliczania prawdopodobieństw zdarzeń
Rachunek prawdopodobieństwa
Prawdopodobieństwo.
mgr Anna Walczyszewska
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół budowlanych im. Kazimierza Wielkiego w Szczecinie ID grupy: 97/26_mf_g1 Kompetencja: Matematyczno - fizyczna.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Dane informacyjne Nazwa szkoły:
KOMBINATORYKA Zaczynamy……
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ID grupy: Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
RACHUNEK PRAWDOPODOBIEŃSTWA
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
DANE INFORMACYJNE 97_10_MF_G1 i 97_93_MF_G1 Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
DOŚWIADCZENIA LOSOWE.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
ELEMENTY KOMBINATORYKI
HARALD KAJZER ZST nr 2 im. Mariana Batko
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Projekt „AS KOMPETENCJI” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Rachunek prawdopodobieństwa pomaga obliczyć szansę zaistnienia pewnego określonego zdarzenia.
Zdarzenia losowe. Opracowanie: Beata Szabat. Zdarzenia losowe. Często w życiu codziennym używamy określeń: - to jest bardzo prawdopodobne, - to jest mało.
Zapis prezentacji:

Kombinatoryka w rachunku prawdopodobieństwa. Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: IX Liceum Ogólnokształcące w Poznaniu ID grupy: 97/44_mf_g1 Kompetencja: matematyczno - fizyczna Temat projektowy: Kombinatoryka w rachunku prawdopodobieństwa. Semestr/rok szkolny: V / 2011/2012

Spis treści Elementy kombinatoryki Klasyczna definicja prawdopodobieństwa Symbol n! Aksjomatyczna definicja prawdopodobieństwa Permutacje Wariacje bez powtórzeń Własności prawododobieństwa Wariacje z powtórzeniami Bibliografia Kombinacje

Elementy kombinatoryki Kombinatoryką nazywamy dziedzinę matematyki, której zadaniem jest obliczanie ilości zbiorów, w jakie można łączyć w określony sposób przedmioty (elementy) należące do danego zbioru skończonego. Powstała dzięki grom hazardowym, a swój rozwój zawdzięcza między innymi rachunkowi prawdopodobieństwa. Kombinatoryka posługuje się terminologią nie występującą w innych działach matematyki, stąd pozorna jej odrębność.

Symbol n! Symbol n! (czytaj: n silnia) oznacza liczbę 1, gdy n=0 lub n=1, natomiast gdy n≥2, oznacza iloczyn wszystkich liczb naturalnych od 1 do n włącznie. np.

Zadanie. Rozwiąż równanie : Rozwiązanie: Rozwiązaniem równania jest liczba 5.

PERMUTAcje Permutacją zbioru n – elementowego nazywamy każdy n - wyrazowy ciąg utworzony z wszystkich elementów tego zbioru. Liczba permutacji zbioru złożonego z n różnych elementów wyraża się wzorem: Dwie permutacje tego samego zbioru elementów różnią się między sobą kolejnością elementów.

Permutacje - zadania Zad.1. Ile różnych permutacji można utworzyć z elementów zbioru {a,b,c}? Rozwiązanie: Z trzech liter można utworzyć sześć różnych ciągów: (a,b,c), (b,a,c), (c,a,b), (a,c,b), (b,c,a), (c,b,a). Zatem: Zad.2. Na ile sposobów można ustawić w kolejce do kasy biletowej 6 osób? Tworzymy sześciowyrazowe ciągi, czyli otrzymujemy permutacji. Zad.3. Ile wyrazów dziesięcioliterowych (mających sens lub nie) można utworzyć z wyrazu MATEMATYKA? Rozwiązanie: Tworzymy ciągi dziesięciowyrazowe, przy czym litera M występuje 2 razy, A – 3 razy, T - 2 razy zatem liczba różnych permutacji wynosi:

Symbol Newtona Symbolem Newtona (czytamy „n po k”) nazywamy wyrażenie: np.:

Warto zapamiętać, że: 1. 2. 3. 4. 5. 6.

Zadanie: Rozwiąż równanie: Rozwiązanie: kolejne liczby naturalne

KoMbinacje Kombinacją k-elementową zbioru n-elementowego nazywamy każdy podzbiór k–elementowy tego zbioru, gdzie 0≤k≤n. Liczba różnych kombinacji k-elementowych spośród n elementów wyraża się wzorem:

Kombinacje - zadania Zad.1. Na ile sposobów można wybrać trzy osobową delegację spośród 10 osób? Rozwiązanie: Tworzymy 3 elementowe podzbiory zbioru 10 elementowego zatem: Zad.2. W pudełku jest 50 długopisów, w tym 8 wadliwych. Na ile sposobów można wyjąć z pudełka 4 długopisy, tak aby wśród nich były co najmniej 3 wadliwe? Rozwiązanie:

Wariacje bez powtórzeń Ciąg k-wyrazowy, którego wszystkie wyrazy są różne i należą do n–elementowego zbioru Z (0≤k≤n), nazywamy k-elementową wariacją bez powtórzeń n-elementowego zbioru. Liczba wszystkich k-elementowych wariacji bez powtórzeń zbioru n-elementowego wyraża się wzorem:

Wariacje bez powtórzeń - zadania Zad. 1. Ile jest możliwości posadzenia 6 osób na 10 krzesłach ustawionych w rzędzie? Rozwiązanie: Zad.2. Ile jest liczb pięciocyfrowych o niepowtarzających się cyfrach?

Wariacje z powtórzeniami Każdy k-wyrazowy ciąg o wyrazach należących do n – elementowego zbioru Z nazywamy k – elementową wariacją z powtórzeniami n-elementowego zbioru. Liczba wszystkich k-elementowych wariacji z powtórzeniami zbioru n-elementowego wyraża się wzorem:

Wariacje z powtórzeniami - zadania Zad.1. Rzucamy 3 razy sześcienną kostką do gry. Liczbę wyrzuconych oczek zapisujemy jako kolejną cyfrę liczby trzycyfrowej. Ile można otrzymać takich licz? Rozwiązanie: tworzymy 3 wyrazowe ciągi wybierając wyrazy z 6-elementowego zbioru, zatem: Zad.2. Ile jest możliwych wyników w rzucie 3 monetami? Rozwiązanie: tworzymy 3 wyrazowe ciągi z elementów zbioru {O,R}, zatem:

Doświadczenie losowe, zdarzenie losowe Doświadczeniem losowym nazywamy takie doświadczenie, które może być powtarzane dowolnie wiele razy w warunkach identycznych i którego wynik nie daje się przewidzieć jednoznacznie. Wynik doświadczenia nazywamy zdarzeniem losowym, np.: wypadnięcie orła w rzucie monetą, uzyskanie parzystej liczby oczek przy rzucie kostką do gry, wytypowanie dokładnie 5 liczb przy losowaniu w Lotto

Zbiór zdarzeń elementarnych Zbiór wszystkich zdarzeń elementarnych w danym doświadczeniu lodowym nazywamy przestrzenią zdarzeń elementarnych i oznaczamy . Np. Doświadczenie polega na rzucie symetryczną kostką do gry. Zbiór zdarzeń elementarnych ={1,2,3,4,5,6} Liczba zdarzeń elementarnych wynosi:

Zdarzenie losowe jako podzbiór zbioru zdarzeń elementarnych O zdarzeniach elementarnych, które są elementami ustalonego zdarzenia mówimy, sprzyjają zdarzeniu A. Zdarzenie nazywamy pewnym, jeżeli zbiorem zdarzeń sprzyjających jest zbiór , np. „wyrzucenie liczby oczek mniejszej od 7 w rzucie kostką do gry” Zdarzenie nazywamy niemożliwym, jeżeli zbiorem zdarzeń sprzyjających jest zbiór pusty, np. „wyrzucenie liczby oczek większej od 6 w rzucie kostką do gry”

Aksjomatyczna definicja prawdopodobieństwa Jeżeli każdemu zdarzeniu jest przyporządkowana dokładnie jedna liczba P(A) taka, że: 1. 2. Dla każdej pary wykluczających się zdarzeń zachodzi 3. to mówimy, że w zbiorze  określone jest prawdopodobieństwo, a liczbę P(A) nazywamy prawdopodobieństwem zdarzenia A.

Klasyczna definicja prawdopodobieństwa Jeżeli  jest skończonym zbiorem zdarzeń elementarnych jednakowo prawdopodobnych A, to prawdopodobieństwem zdarzenia A nazywamy liczbę:

Własności prawdopodobieństwa Niech  będzie danym zbiorem zdarzeń elementarnych, zaś P prawdopodobieństwem określonym w zbiorze  i A,B. Wówczas: P()=0 Jeżeli AB, to P(A)≤P(B), Dla każdego A  zachodzi nierówność P(A)≤1, P(A)+P(A’)=1 P(AB)=P(A)+P(B)-P(AB)

Przykłady obliczania prawdopodobieństw Zad.1. Z talii 52 kart wyciągamy losowo jedną. Jakie jest prawdopodobieństwo, że będzie to: As Trefl lub walet? Rozwiązanie:

Przykłady - c.d. Zad.2. Rzucamy dwukrotnie symetryczna monetą. Oblicz prawdopodobieństwo otrzymania: Dokładnie jednego orła, Co najwyżej jednego orła. Rozwiązanie: ={( O,O), (O,R), (R,O), (R,R)},

Przykłady – c.d. Zad. 3. Z urny zawierającej 3 kule białe i 4 czarne losujemy kolejno 2 kule (bez zwracania). Oblicz prawdopodobieństwo wylosowania kul różnokolorowych. Rozwiązania (metoda drzewa) b c c b c b

Bibliografia „Zbiór zadań z rachunku prawdopodobieństwa”, S.Słowikowski „Matematyka dla klasy III liceum i technikum”, R. Kalina, T. Szymański Encyklopedia Szkolna Matematyka http://www.askompetencji.eduportal.pl/ http://www.math.edu.pl

Dziękujemy za uwagę!