Futuryzm
Zniszczyć kult przeszłości, obsesję antyku, pedantyzm i formalizm akademicki Otoczyć powszechną pogardą naśladownictwo we wszystkich jego postaciach Podnieść z uznaniem każdą formę oryginalności, również zuchwałą, również najbardziej gwałtowną Czerpać odwagę i dumę z pochopnych pomówień o obłęd, którym chłoszcze się nowatorów i knebluje im gardła.
Traktować krytyków sztuki jako nieużytecznych i szkodliwych Zbuntować si,e przeciwko tyranii słów harmonia i dobry smak, tych zbyt elastycznych wyrażeń, którymi łatwo zniweczyć można dzieło Rembrandta lub Goyi. Wygnać ze sztuki wszystkie motywy, wszystkie tematy już wykorzystane Przedstawiać i sławić życie codzienne, nieustannie i gwałtowanie przetwarzane przez zwycięską naukę.
Tomaso Marinetti
Marinetti
Severini, Taniec niedźwiedzi
Umberto Boccioni, futurystyczna kobieta
Boccioni, Portret matki
Boccioni, Konstrukcja horyzontalna
Boccioni, Materia
Boccioni, Dynamika rowerzysty
Boccioni, dynamizm
Boccioni, Elastyczność
Ulice wchodzą do domów
Boccioni, Wizja symultaniczna
Boccioni, Powstaje miasto
Boccioni, Siły ulicy
Boccioni, Stan umysłu
Giacomo Balla, Dynamizm psa na smyczy
Balla, Abstrakcyjna szybkość
Gino Severini, Dynamizm tancerki
Carlo Carra, Kompozycja
Unikalna forma kontynuacji w przestrzeni, Boccioni
Boccioni, Ruch butelki w przestrzeni
Boccioni, Synteza ludzkiego dynamizmu
Antonio Sant’Elia
La cita nuova
Stacja kolejowa i lotnisko
1909 – manifest futuryzmu, Marinetti Historia i manifesty 1909 – manifest futuryzmu, Marinetti 1910 – manifest malarzy futurystów 1911 – manifest techniczny F.T. Marinetti, Umberto Boccioni, Luigi Russolo, Gino Severini, Giacomo Balla, Carlo Carra, Antonio Sant’Elia Do ok. 1922
Apologeci nowoczesności, współczesności, dynamizmu, zmienności. Sławili gwałtowny ruch Występowali przeciw tradycji, antykowi; chcieli zniszczyć muzea, akademie i biblioteki, sztukę skostniałą Wielbili maszynę, postęp techniczny Głosili kult siły i pogardę dla kobiet Marinetti popierał militaryzm i anarchię.