Prawo autorskie w szkole

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
po Prawie Autorskim i klauzuli "dozwolonego użytku"
Advertisements

Uniwersyteckie zbiory elektroniczne a ochrona praw autorskich
Typy i formy wydawnicze w polskim prawie autorskim
Prawne aspekty publikowania obiektów cyfrowych w modelu Open Access
Instytut Prawa Własności Intelektualnej UJ
TIK w szkole podstawowej PRAWO AUTORSKIE W SZKOLE
Ochrona prawa autorskiego Prezentacja multimedialna
PRAWO AUTORSKIE USTAWA Z 4 LUTEGO 1994 R. O PRAWIE AUTORSKIM I PRAWACH POKREWNYCH (Dz.U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631)  
Dr Paweł Laidler, IAiSP UJ
Piractwo Mazurek Grzegorz IIIb.
Ochrona Praw Autorskich
Krótki przewodnik dla nauczycieli
Aktywna edukacja.
Zasady pracy z komputerem
Krótki przewodnik dla nauczycieli
Prawa autorskie autorskie prawa osobiste autorskie prawa majątkowe
Kodeks 2.0 Zespół Szkół im. Aleksandra Fredry w Odrzykoniu.
Ochrona własności intelektualnej
Ochrona własności intelektualnej
TIK w szkole podstawowej
Prezentacja stworzona na Plus Camerimage Forum 2010.
Technologia informacyjna, a prawo.
Ochrona własności intelektualnej
LICENCJE OPROGRAMOWANIA
WARSZTATY REFORMA PRAWA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
Typografia w nauczaniu zdalnym
Prawo autorskie dla nauczycieli.
PRAWO AUTORSKIE w polsce
TIK w szkole podstawowej
opracowanie: Katarzyna Sielska, SP28 w Rybniku, nauczyciel informatyki
Prawo autorskie Prawa użytkownika pracowni komputerowej
WYNAGRODZENIA TWÓRCÓW W RAMACH STOSUNKU PRACY
Legalne pobieranie plików z internetu
PRAWO AUTORSKIE Co należy wiedzieć? - EDUKACJA
PRAWO AUTORSKIE PRAWO AUTORSKIE
Gdy uzyskamy zgodę autora lub gdy są objęte licencją GPL.
Piraci XXI wielu, czyli legalne i nielegalne programy
USTAWA O PRAWIE AUTORSKIM
Szkolny Kodeks 2.0.
Nie kradnij i nie daj się okraść!
Pracownicze dane osobowe
Własność intelektualna – rzecz święta
Internet a prawo autorskie
Zagadnienia związane z plagiatem, prawo własności, styl tekstu Karol Ligmann Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Komputerowe Systemy.
SZANUJEMY PRAWA AUTORSKIE.
ZASADY KORZYSTANIA Z KATALOGU BIBLIOTECZNEGO
Ochrona danych osobowych i kwestie prawa autorskiego §
6 Informatyka Zakres podstawowy PRAWO AUTORSKIE
Kawa na ławę o prawie autorskim
-ZBYWALNE / NIEZBYWALNE ? -CZY MOŻNA SIĘ ICH ZRZEC ? -CZY SĄ OGRANICZONE CZASOWO ? AUTORSKIE PRAWA OSOBISTE versus AUTORSKIE PRAWA MAJĄTKOWE.
Prawa Autorskie w Internecie
Art Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie.
Grupa II KW OG IS OK Kwog is ok ;).  Autorskie prawa majątkowe jest to zespół uprawnień, jakie przysługują twórcy utworu, ze szczególnym uwzględnieniem.
Ochrona własności intelektualnej
Autorskie prawa osobiste
Rola edukacji finansowej w szkołach Agnieszka Kubryn Departament Komunikacji Społecznej Urząd Komisji Nadzoru Finansowego r. 1 Autorskie prawa.
Prawa autorskie a film w bibliotece. Kwestie praw autorskich, a pracy z filmem w szkole reguluje Ustawa z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i.
Prawo autorskie w szkole, czyli … zasady eksploatacji Internetu
Przykłady nadużyć telekomunikacyjnych. Oszustwa i wyłudzenia. 1.Wyłudzanie kodów doładowania poprzez SMS. Nadużycie polega na próbie podszycia się pod.
Jak korzystać z cudzych utworów zgodnie z prawem?.
To co na papierze w twoim komputerze.  co to jest digitalizacja, czego dotyczy i do czego służy;  Czy mamy świadomość, że pamięć o wydarzeniach, ich.
Ustawa o Prawach Autorskich najważniejsze artykuły.
Jak korzystać z Internetu zgodnie z prawem?
Prawo autorskie JOANNA LENART.
Kodeks klasowy klasa IIIa.
Ochrona baz danych.
PRAWA POKREWNE.
Uniwersyteckie zbiory elektroniczne a ochrona praw autorskich
Autorskie prawa osobiste i majątkowe, Dozwolony użytek
Creative Commons, Plagiat
Zapis prezentacji:

Prawo autorskie w szkole

Aktem prawnym obowiązującym w zakresie prawa autorskiego jest Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Reguluje ona zarówno formy korzystania z utworów przez instytucje oświatowe, jak i przez uczniów i nauczycieli poza szkołą.

Utwór – przedmiot prawa autorskiego Utworem jest przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, utrwalony w jakiejkolwiek postaci. Utworami są m.in.: fotografie, artykuły, utwory muzyczne, utwory rysunkowe, prace uczniów, wypracowania, prezentacje multimedialne, filmy, książki, strony www, programy komputerowe – noszące znamię indywidualnych cech osoby, która je stworzyła. Chronionymi utworami są zarówno utwory dokończone, jak i niedokończone, plany, szkice, wersje próbne.

Nie są objęte ochroną Akty normatywne lub ich urzędowe projekty Urzędowe dokumenty, materiały, znaki i symbole Proste informacje prasowe Odkrycia (np. twierdzenia i odkrycia fizyczne i chemiczne) Idee Procedury (np. biurowe) Metody i zasady działania Koncepcje matematyczne

Zbiory, antologie, wybory, bazy danych spełniające cechy utworu są przedmiotem prawa autorskiego, nawet jeśli zawierają niechronione materiały, o ile przyjęty w nich dobór, układ lub zestawienie ma twórczy charakter, bez uszczerbku dla praw wykorzystywanych utworów

Uznanie efektu działalności twórczej za utwór nie wymaga żadnych czynności prawnych i faktycznych, np. umieszczanie zastrzeżeń typu noty „copyright” lub „©”. Te symbole pomagają chronić pracę twórczą przed kradzieżą lub plagiatem. Informują jedynie o autorstwie lub podmiocie, który rości sobie do tego prawo.

Autor – podmiot prawa autorskiego Autor – podmiot prawa autorskiego. Każdy, kto stworzył utwór jest uznawany za twórcę. Autorem jest zarówno H. Sienkiewicz, jak i dziecko rysujące kotka, dziadek piszący wiersze czy osoba, która stworzyła stronę internetową.

Jeżeli pracownik stworzył utwór w ramach swoich obowiązków pracowniczych (np. nauczyciel opracował scenariusz lekcji lub program nauczania), autorskie prawa majątkowe przysługują pracodawcy, chyba że co innego wynika z postanowień umowy.

Autorskie prawa osobiste i majątkowe Autorowi przysługują prawa w związku ze stworzeniem utworu, są to prawa osobiste i majątkowe. Do praw osobistych zalicza się: prawo do autorstwa utworu, prawo do oznaczenia utworu swoim nazwiskiem, prawo do integralności utworu, prawo do nadzoru nad sposobem korzystania z utworu, np. przez osoby trzecie. Są to prawa niezbywalne.

Do praw majątkowych zalicza się: prawo do korzystania z utworu, rozporządzania nim oraz do wynagrodzenia za korzystanie z niego przez inne osoby. Są to prawa zbywalne – do ich przejścia na inny podmiot może dojść bądź na podstawie umowy o przeniesienie autorskich praw majątkowych, umowy licencyjnej bądź w drodze dziedziczenia.

Dozwolony użytek osobisty Dozwolony użytek osobisty polega na tym, że osoba (w tym nauczyciel i uczeń) – mimo że nie ma prawa autorskiego do utworu – może z niego korzystać dla własnych prywatnych potrzeb w kręgu osób pozostających w związku osobistym, bez ponoszenia opłat. Takim związkiem może być związek pokrewieństwa, powinowactwa i stosunku towarzyskiego. Zatem każdy może korzystać z już rozpowszechnionych utworów we własnym zakresie.

Dozwolony użytek publiczny Dozwolony użytek publiczny polega na ustawowym zezwoleniu na nieodpłatnie korzystanie z utworów do realizacji określonych celów, np. dydaktycznego, informacyjnego, naukowego i kulturalnego. Należy zawsze podawać autora i źródło.

Szkoła jako instytucja oświatowa może korzystać z utworów w celach dydaktycznych na szczególnych zasadach. Uprawnienia te mieszczą się w tzw. użytku publicznym. Nauczyciele mogą wykorzystywać cudzy utwór bez potrzeby uzyskania zezwolenia jego autora i bez stosownej opłaty.

Cel dydaktyczny To takie wykorzystanie utworu, które związane jest z nauczaniem, czyli zamierzonym działaniem nauczyciela ukierunkowanym na wyposażenie uczniów na wiedzę i kształtowanie umiejętności

Można korzystać z całego utworu, natomiast zwielokrotnić można tylko jego fragment. Nie tylko można wykorzystać fragment, np. podręcznika, książki, artykułu, lecz także można go przetłumaczyć. Tłumaczenie tekstu nazywa się „opracowaniem utworu” i zasadniczo nie jest możliwe bez zezwolenia twórcy. Jednak w tym przypadku instytucje oświatowe mogą tłumaczyć utwór bez zgody autora i bez ponoszenia opłat.

Można korzystać z programów radiowych i telewizyjnych i je zwielokrotniać (we fragmentach) poprzez: korzystanie w czasie rzeczywistym lub po uprzednim nagraniu.

Utwór można zwielokrotnić różnymi technikami: reprograficzną (kopia papierowa), drukowanie, digitalizacja, kopiowaniu wersji elektronicznej przy wykorzystaniu wszelkich technik.

Można korzystać i zwielokrotniać tylko utwory rozpowszechnione (wcześniej opublikowane) czyli nie wolno używać np. filmów przed ich premierą, książek przed publikacją. Zakres korzystania i zwielokrotniania (czas filmu, grono odbiorców, liczba egzemplarzy) wyznaczony powinien być przez cel jakiemu ma służyć – nauczanie. Egzemplarze zwielokrotnione mogą być wykorzystywane wyłącznie nieodpłatnie.

Zawsze trzeba podać twórcę i źródło pochodzenia utworu - korzystając np. z encyklopedii trzeba podać jej tytuł, wydawcę, miejsce i rok wydania oraz stronę, - korzystając z artykułu: imię i nazwisko autora, tytuł czasopisma, rocznik, nr zeszytu, strony, - korzystając z nadania, trzeba poinformować skąd pochodzi, podać nazwę organizacji radiowej lub telewizyjnej i datę nadania, - wykorzystując materiały z Internetu należy podać autora, stronę WWW oraz datę wersji tej strony.

Programy komputerowe są całkowicie wyłączone spod omawianej regulacji Programy komputerowe są całkowicie wyłączone spod omawianej regulacji. Nie można z nich nawet w celach dydaktycznych korzystać ani ich zwielokrotniać bez określonej licencji.

Szczególne prawa bibliotek szkolnych Biblioteka może wykonać lub zlecić wykonanie egzemplarzy utworów rozpowszechnionych tylko i wyłącznie dla realizacji jednego z trzech wskazanych celów: - uzupełniania, - zachowania, - ochrony własnych zbiorów.

Biblioteki szkolne mogą wykorzystywać cudze utwory bez potrzeby uzyskania zezwolenia ich autorów. Taki rodzaj uprawnienia określany jest mianem przywileju bibliotecznego. Należy dążyć do nowelizacji prawa autorskiego w kierunku ustawowego zezwolenia e-bibliotekom na udostępnianie online wszystkich ich zasobów.

Zasady korzystania z wizerunku innych osób Wizerunek to utrwalony wizualnie zespół cech fizycznych charakterystycznych dla danej osoby, pozwalający na jej indywidualizację i rozpoznanie.

Podstawowe zasady rozpowszechniania wizerunku - Rozpowszechnianie wizerunku wymaga zgody. - Zgody takiej może udzielić tylko i wyłącznie osoba, której wizerunek ma być rozpowszechniony. - Zgoda może być udzielona w dowolnej formie, dla celów dowodowych najlepiej w formie pisemnej. - Egzekwowanie prawa do ochrony wizerunku następuje na wniosek osoby, której wizerunek został rozpowszechniony.

Zgoda na rozpowszechnianie wizerunku nie jest wymagana, gdy: - osoba, której wizerunek jest rozpowszechniony, otrzymała umówioną zapłatę za pozowanie, - rozpowszechnianie wizerunku dotyczy osób powszechnie znanych (a wizerunek wykonano w związku z pełnieniem przez nie funkcji publicznych), - rozpowszechnienie wizerunku dotyczy osoby stanowiącej jedynie szczegół całości, krajobraz, publiczna impreza.

Odpowiedzialność karna wynika z naruszenia autorskich praw osobistych lub majątkowych i jest przewidziana ustawą o prawie autorskim lub innymi przepisami karnymi. W takim przypadku wystarczy złożyć ustne lub pisemne zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa z wnioskiem o ściganie i ukaranie sprawcy