Łuk Triumfalny w Paryżu, Jean Francois Chalgrin (1806- 1836)
Francois Rude MARSYLIANKA (1836)
Francois Rude MARSYLIANKA (1836) wrażenie ruchu, parcia naprzód układ kompozycyjny oparty na przewadze linii skośnych dynamizm Francois Rude MARSYLIANKA (1836)
Francois Rude MARSYLIANKA (1836) Jacques Louis David PRZYSIĘGA HORACJUSZÓW (1784)
FAZY ROMANTYZMU wczesny romantyzm (około 1789-1804) pełny romantyzm (około 1804-1815) późny romantyzm (około 1815-1848)
WYDARZENIA HISTORYCZNE MALARSTWO MUZYKA LITERATURA WYDARZENIA HISTORYCZNE AUTOR DZIEŁA HISZPANIA FRANCJA POLSKA NIEMCY
Romantyzm Lekcja 2
Francisco Goya ówczesność tematyki dramatyczna gestykulacja „Rozstrzelanie powstańców madryckich 3 maja 1808 roku” (1814r) ówczesność tematyki dramatyczna gestykulacja wyrazisty koloryt i światłocień wolnościowa idea dzieła
podkreślenie brzydoty, bezmyślności i pychy rodziny królewskiej autoportret w cieniu FRANCISCO GOYA „Portret rodziny króla Karola IV” (1800r)
„Maja naga” (1805r)
„Maja ubrana” (1810r)
„Saturn pożerający własne dzieci”
CYKLE: Okropności wojny: „Zagłodzona matka” (1811-1812) Kaprysy: cykl piętnujący ciemnotę, głupotę i zabobon „Gdy rozum śpi, budzą się upiory” (1794-1797)
Théodore Géricault gwałtowna gestykulacja groza dramatyczny kontrast światłocieniowy tematyka oparta na faktach „Tratwa Meduzy” (1818)
„Wolność wiodąca lud na barykady” Eugéne Delacroix obraz namalowany tuż po rewolucji lipcowej 1830 roku w kolorystyce przeważają brązy ożywione akcentami żółcienia, błękitu, czerwieni i bieli siła i dynamika obrazu wyrażona zarówno poprzez żywe gesty postaci jak i wyraziste, mocne kontrasty światłocieniowe „Wolność wiodąca lud na barykady” (1830)
„ Śmierć Ofelii” (1843)
„Portret Fryderyka Chopina” (1838)
Romantyzm Lekcja 3
PIOTR MICHAŁOWSKI „Napoleon na koniu”
„Żydzi”
„Seńko”
January Suchodolski „Zdobycie wąwozu Samosierra” (1860) Piotr Michałowski „Bitwa pod Samosierrą” (1833)
JAN MATEJKO „Śmierć Urszulki”
„Stańczyk”
Caspar David Friedrich „Wędrowiec przed morzem mgły” (1818) „Przejście między skałami w Utterwalden Grund”
PODSUMOWANIE CECH MALARSTWA ROMANTYZMU przedkładanie uczucia, intuicji i wiary nad rozum sprzeciw wobec oświeceniowego racjonalizmu, protest wobec klasycyzmu i harmonii, protest przeciwko feudalnemu kształtowi państwa tajemniczość, fantastyka umiłowanie wolności (walka narodowo-wyzwoleńcza), fascynacja żywiołowością natury, ludowość (częste są nawiązania do legend, podań, starodawnych mitów i baśni) mistycyzm
MUZYKA ROMANTYZMU synteza sztuk liryka wokalna wzbogacenie kolorystyki dźwiękowej rozbudowanie techniczne i udoskonalenie instrumentów orkiestry rozkwit twórczości operowej zbudowano fortepian Szkoły Narodowe
SZKOŁY NARODOWE Szkoła rosyjska czeska polska Michaił Glinka: Opery: „Iwan Susanin”, „Rusłan I Ludmiła”; Aleksandr Daromyżski: „Rusałka”, „Kamienny gość” Symfonie: „Baba Jaga”, „Małoruski kozaczek” Musorgski Mikołaj Rimski-Korsakov Bedrich Smetana „Sprzedana narzeczona”, „Dwie wdowy”, „Libusza”, „Czarcia ściana”, „Dalibor”. Antonin Dworak Utwory: „Nowe tańce słowiańskie”, „Serenada”, „Rapsodia słowiańska”. Opery: „Wanda”, „Rusałka”. Stanisław Moniuszko „Halka”, „Straszny dwór” Fryderyk Chopin
KONKURS