ĆWICZENIA KOREKCYJNO- -KOMPENSACYJNE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ergonomia.
Advertisements

JAK ZADBAĆ O STANOWISKO PRACY UCZNIA
USPRAWNIANIE DZIECI Z WADAMI POSTAWY
Wady postawy.
WADY POSTAWY.
Wady postawy profilaktyka i leczenie
Leczenie skolioz To złożony proces, który wymaga indywidualnego podejścia do każdego przypadku. Leczenie wymaga ciągłej obserwacji pacjenta i wieloaspektowego.
KLINIKA ORTOPEDII DZIECIĘCEJ PAM
Profilaktyka wad postawy dla Każdego
NIEPRAWIDŁOWOŚCI POSTAWY CIAŁA
GIMNASTYKA KOREKCYJNO KOMPENSACYJNA
Sposoby zapobiegania wadom postawy
Harmonogram i propozycje działań koordynatorów
Problem społeczny Dr W.Szwarczyk
SKOLIOZY.
PLECY WKLĘSŁE (Dorsum concavum).
GIMNASTYKA KOMPENSACYJNO - KOREKCYJNA
WADY STATYCZNE KOŃCZYN DOLNYCH
GIMNASTYKA KOREKCYJNA
Tornister pierwszaka.
GIMNASTYKA KOREKCYJNA DLA 6-LATKÓW
GIMNASTYKA KOREKCYJNA
AKTYWNOŚĆ RUCHOWA NA ŚWIEŻYM POWIETRZU – ZAPOBIEGANIE WADOM POSTAWY
WADY POSTAWY.
Wady postawy u dzieci w wieku szkolnym.
WADY POSTAWY - INFORMACJE DLA RODZICÓW
skolioza i wady kończyn dolnych u dzieci
Pożyteczne wskazówki podczas podnoszenia i przenoszenia ciężkich przedmiotów Zasady BHP.
GIMNASTYKA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNA
TRÓJTOROWOŚĆ METOD WYRÓWNYWANIA ODCHYLEŃ
WADY POSTAWY U DZIECI. Czym jest prawidłowa postawa ciała? Postawą ciała nazywamy indywidualne ukształtowanie ciała i położenie poszczególnych jego odcinków,
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
PORADY DLA RODZICÓW Z GIMNASTYKI KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNEJ
Zdrowy kręgosłup…… szczęśliwe dziecko !
Obszar nr 3 Edukacja Zdrowotna. Scenariusz zajęć nr 1
Profilaktyka wad postawy dla Każdego
Propozycje tematów prac magisterskich
Przykłady ćwiczeń korygujących wady postawy ciała.
Boczne skrzywienie kręgosłupa
Plecy okrągłe Iwona Śmietanka.
autorski program pracowników
Rodzaje wad postawy ciała
JAK POBUDZIĆ I WYCISZYĆ SWOJE CIAŁO
„Lżejszy tornister na wagę złota”
GIMNASTYKA KOREKCYJNA W SZKOLE
PROBLEM SPOŁECZNY Informacje dla rodziców mgr Anna Furdzik
Ty też możesz mieć wadę – Nawet o tym nie wiesz
FMS (functional movement systems)
Ergonomia pracy przy komputerze.
I. To odchylenia od głównie przyjętych cech postawy prawidłowej, właściwej danej kategorii wieku, płci i typu budowy. Wady postawy możemy podzielić na.
BHP PRZY KOMPUTERZE.
PŁYWANIE KOREKCYJNE JAKO ATRAKCYJNA FORMA KORYGOWANIA WAD POSTAWY.
WPŁYW OSIĄGNIĘĆ TECHNICZNYCH
Wady w Gimnastyce Korekcyjnej
Profilaktyka dolegliwości bólowych kręgosłupa u pielęgniarek dr n. med. Joanna Filipowska Zakład Rehabilitacji Białostockie Centrum Onkologii 21 września.
AUTOR – NAUCZYCIEL GDAŃSKIEGO OŚRODKA KULTURY FIZYCZNEJ
Projekt: „Poznań stawia na zdrowie – profilaktyka wad postawy wśród dzieci uczęszczających do klas I-IV szkół podstawowych w Poznaniu” Wsparcie udzielone.
TRYB ŻYCIA DZIECI Z WADAMI POSTAWY
WADY POSTAWY.
STANOWISKO PRACY UCZNIA
Kości tułowia.
„Kondycja psychofizyczna bialskich 5-latków”
PODSTAWY GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ DLA RODZICÓW
Ukształtowanie postawy ciała Rozkład obciążeń stóp
Co rodzic wiedzieć powinien !
DR BEST RADZI: PRZYGOTOWANIA DO SEZONU NARCIARSKIEGO 2018.
Przedmiot programu Założeniem programu jest realizacja 3-letniego programu profilaktyki wad postawy i schorzeń narządu ruchu w grupie dzieci uczęszczających.
TRÓJWYMIAROWY MODEL SYLWETKI CZŁOWIEKA
PROFILAKTYKA PROBLEMÓW ODKRĘGOSŁUPOWYCH PODSUMOWANIE 2017/ 18 DZIAŁANIA PLANOWANE NA 2018/ 19 ,,Galen” - I. i J. Bienkiewicz.
Wady postawy.
Zapis prezentacji:

ĆWICZENIA KOREKCYJNO- -KOMPENSACYJNE Rodzaje wad postawy ciała

Wprowadzenie Dobrze ukształtowanego dziecięcia trzeba pilnować, aby równie dobrze rosło, aby tej pierwiastkowej budowy nie nadwyrężało, słabych zaś i źle utworzonych tak należy kierować i prowadzić, aby te zboczenia sprostować i uchybienia, ile można, naprawić*. Jędrzej Śniadecki * J. Śniadecki, O fizycznym wychowaniu dzieci, ze wstępem M. Demela, Wydawnictwo AWF, Kraków 2002.

Występowanie wad postawy ciała wśród dzieci i młodzieży 30–40% wg Szota (1995) 93% wg Ziółkowskiego (1997) 75% wg Różańskiego (1998) 84% wg Pawlik i Kuleszy (2001) 99,4% wg Mrozkowiaka (2002)

Występowanie wad postawy ciała wśród dzieci i młodzieży wg dra P. Michalskiego – kierownika Oddziału Chirurgii Kręgosłupa w Instytucie Matki i Dziecka 90%

Graficzne porównanie czasu oddziaływań korekcyjnych w ciągu tygodnia DZIECI W WIEKU SZKOLNYM KLASY I–III Dodatkowe zajęcia korekcyjne (2 x 45 min) 0,89% DZIECI W WIEKU SZKOLNYM KLASY IV–VI Brak zajęć korekcyjnych Pozostały czas (9990 min) 99,11% Cały czas (10 080 min) – 100,00%

DZIECI W WIEKU SZKOLNYM Graficzne porównanie czasu możliwych oddziaływań korekcyjnych w ciągu tygodnia DZIECI W WIEKU SZKOLNYM Możliwe oddziaływania korekcyjne – 33% Zajęcia korekcyjne – 0,89% Pozostały czas – 66,11%

RODZAJE WAD POSTAWY CIAŁA

Kręgosłup w płaszczyźnie czołowej strzałkowej odcinek szyjny lordoza szyjna odcinek piersiowy kifoza piersiowa odcinek lędźwiowy lordoza lędźwiowa kość krzyżowa kifoza krzyżowa kość guziczna kifoza guziczna

Wady kończyn dolnych i stóp Wady postawy Skolioza (również postawy skoliotyczne) Wady w płaszczyźnie strzałkowej Plecy okrągłe Plecy wklęsłe Plecy wklęsło- -okrągłe Plecy płaskie Wady klatki piersiowej Wady kończyn dolnych i stóp Kolana koślawe Kolana szpotawe Płaskostopie Stopa płasko- -koślawa Stopa wydrążona

Wady postawy w płaszczyźnie strzałkowej Plecy okrągłe Plecy wklęsłe

Wady postawy w płaszczyźnie strzałkowej Plecy wklęsło- -okrągłe Ryc. za: F.P. Kendall, Muscles: Testing and Function with Posture and Pain, Lippincott Williams&Wiilkins 2005.

Wady postawy w płaszczyźnie strzałkowej Plecy kołyskowe Ryc. za: F.P. Kendall, Muscles: Testing and Function with Posture and Pain, Lippincott Williams&Wiilkins 2005.

Wady postawy w płaszczyźnie strzałkowej Plecy wklęsłe Ryc. za: F.P. Kendall, Muscles: Testing and Function with Posture and Pain, Lippincott Williams&Wiilkins 2005.

Wady postawy w płaszczyźnie strzałkowej Plecy płaskie Ryc. za: F.P. Kendall, Muscles: Testing and Function with Posture and Pain, Lippincott Williams&Wiilkins 2005.

Klatka piersiowa kurza Źródło: Wikimedia Commons

Klatka piersiowa lejkowata (szewska) Źródło: Wikimedia Commons

Wielopłaszczyznowe wady postawy Boczne skrzywienie kręgosłupa o ponad 10 stopni. Do deformacji dochodzi we wszystkich 3 płaszczyznach. Jeśli skolioza nie będzie skorygowana, może to prowadzić do wielu zaburzeń.

Wielopłaszczyznowe wady postawy

Wielopłaszczyznowe wady postawy (oględziny z przodu) asymetria barków asymetria sutków asymetria trójkątów taliowych asymetria bioder

Wielopłaszczyznowe wady postawy (oględziny z przodu) asymetria rzepek asymetria kostek wewnętrznych

Wielopłaszczyznowe wady postawy (oględziny z tyłu) asymetria barków asymetria łopatek asymetria trójkątów taliowych asymetria bioder asymetria fałdów pośladkowych

Wielopłaszczyznowe wady postawy – (oględziny z tyłu) asymetria linii fałdów dołów podkolanowych asymetria kostek wewnętrznych

Skolioza to wielopłaszczyznowe wady postawy! W płaszczyźnie czołowej – wyboczenia kręgosłupa w prawą i lewą stronę. W płaszczyźnie strzałkowej – zmiany w przednio-tylnych krzywiznach kręgosłupa. W płaszczyźnie poprzecznej – rotacja oraz torsja kręgów i klatki piersiowej.

Skolioza to wielopłaszczyznowe wady postawy! Deformacja w odcinku lędźwiowo-krzyżowym prowadzi do skośnego ustawienia miednicy, co powoduje względne skrócenie jednej z kończyn dolnych. Deformacja w odcinku piersiowym kręgosłupa może powodować asymetrię barków, a także nieprawidłowe ustawienie głowy.

Skolioza to wielopłaszczyznowe wady postawy! Skolioza nie jest jedynie bocznym wygięciem kręgosłupa, to deformacja całego ciała.

Skoliozy to wielopłaszczyznowe wady postawy!

Rodzaje skoliozy

Rodzaje skoliozy

Wady kończyn dolnych Osie kończyn dolnych Koślawość Szpotawość

Wady kończyn dolnych Koślawość Osie kończyn dolnych

Wady kończyn dolnych Osie kończyn dolnych Szpotawość

Wady stóp Stopy płasko-koślawe Stopy prawidłowe

Wady stóp Stopy prawidłowe Stopy wydrążone

PRZYCZYNY POWSTAWANIA WAD POSTAWY CIAŁA

Najczęstsze przyczyny powstawania wad postawy Wrodzone – związane z zaburzeniem kostnienia (z budową kości) lub z wrodzonym zanikiem mięśni. Nabyte – wywołane przebytymi chorobami lub powstałe na skutek zaburzenia prawidłowej postawy ciała.

Przyczyny wad nabytych, nawykowych Czynniki środowiskowe to: sedenteryjność (siedzący tryb życia); ograniczenie aktywności ruchowej; niewłaściwe obuwie; przeciążenie noszeniem plecaków szkolnych, nieodpowiednie ich noszenie; niedostosowanie siedziska (krzesła, fotela, ławki szkolnej) oraz biurka do warunków fizycznych dziecka.

Przyczyny wad nabytych, nawykowych Czynniki morfologiczne to: Zaburzenia napięcia mięśni (jedne partie mięśniowe się wzmacniają, inne – rozciągają) mogą występować: gdy zbyt długo przyjmuje się pozycję siedzącą; gdy jest się zmęczonym; podczas choroby.

Przyczyny wad nabytych, nawykowych Czynniki fizjologiczne to: krótkowzroczność; osłabienie słuchu; zaburzenia czucia głębokiego; asymetryczne obciążanie kończyn dolnych (większe obciążenie jednej nogi); stan psychiczny (emocjonalny).

WSKAZÓWKI DO DALSZEGO POSTĘPOWANIA KOREKCYJNEGO

Wskazówki dla rodziców Obserwacja postawy ciała swoich dzieci. Zachęcanie dzieci do systematycznej aktywności ruchowej. Kontrola oraz pomoc w wykonywaniu ćwiczeń domowych zgodnie z kartami ćwiczeń dla danej wady postawy ciała. Poznanie oraz stosowanie wskazań i przeciwwskazań korekcyjnych dla danej wady dziecka.

Wskazówki dla rodziców Organizowanie przychylnego zdrowotnie środowiska dziecka, czyli: zapewnienie odpowiedniego biurka, krzesła dostosowanych do potrzeb naszego dziecka; zapewnienie możliwości aktywnego wypoczynku dziecka. Kształtowanie nawyku przyjmowania skorygowanej postawy ciała (z neutralnym ustawieniem miednicy i kręgosłupa) w zwykłych, codziennych czynnościach.

Wskazówki dla rodziców Ograniczenie siedzącego trybu życia dziecka. Kontrola ciężaru plecaka szkolnego, jego zawartości oraz sposobu jego noszenia. Współpraca z nauczycielami, osobami prowadzącymi zajęcia.

Współpraca z rodzicami Kontrola uczestnictwa dzieci w zajęciach wychowania fizycznego lub/i w zajęciach dodatkowych z gimnastyki korekcyjnej. Kontrola wykonywania przez dzieci ćwiczeń korekcyjnych (podanych w kartach ćwiczeń) . Pomoc dzieciom w wykonywaniu korekcyjnych ćwiczeń domowych.

Współpraca z rodzicami Niezwalnianie dzieci z lekcji wychowania fizycznego (z wyjątkiem uzasadnionych zwolnień lekarskich). Uczestniczenie w spotkaniach dotyczących gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej. Zachęcanie dzieci do większej aktywności fizycznej w różnych formach.

Dziękuję za uwagę.