„WESELE’’ Stanisław Wyspiański

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Najstarsze postaci śmierci wypracowane w starożytności przetrwały i istnieją we współczesnych tekstach kultury.
Advertisements

Fantastyka i symbolika
Jan Paweł II Daria Ławska klasa VI d.
MŁODA POLSKA Planty o świcie: Stanisław Wyspiański
Stanisław Wyspiański, Autoportret, 1902 ur.1869 – zm.1907
Anna Kondracka-Zielińska ZCDN
Książki mistrzów pędzla
nr 1 im. W. Korfantego w Chorzowie
Stanisław Wyspiański Stanisław Wyspiański ( )
Prezentacja przygotowana przez
Życie i twórczość Stanisława Ligonia
STANISŁAW WYSPIAŃSKI TWÓRCZOŚĆ PLASTYCZNA.
Rodzaje i gatunki literackie
,,Wesele” Stanislaw Wyspianski
Jan Alojzy Matejko.
„WESELE” Stanisław Wyspiański.
Teatr bez Nazwy 2 7 OPIEKUNOWIE: Agata Zbikowska Krzysztof Turek DALEJ.
Znaczenie symboliczne
Jan Matejko MALARZ.
KRZYŻACY.
  Adam Mickiewicz patron naszej szkoły.
Olga Boznańska.
Jan Paweł II – pielgrzym świata
Grażyna Rychlicka Szkoła Podstawowa im. Wincentego Pola w Lesku 2005
Wielcy Polacy: Jan Matejko.
150 rocznica wybuchu Powstania Styczniowego.
Jan Matejko Kraków Kraków 1893
Hetman Franciszek Ksawery Branicki herbu Korczak (ok. 1730–1819), hetman polny koronny w 1773 r., starosta halicki 1765, hetman wielki koronny.
NAJSŁYNNIEJSI ŚREDNIOWIECZNI RYCERZE
Najpopularniejsze gatunki literatury modernizmu oraz cechy stylu epoki
ADAM MICKIEWICZ.
Plan prezentacji: Temat zajęć Życie Matejki
Motyw cierpienia w literaturze
PASCHA.
wojownik średniowieczny
Czasy Stanisławowskie
Życie i twórczość Stanisława Ligonia
E. Delacroix Ważne dzieła.
W piękny, słoneczny poranek -21 maja 2014 r. uczniowie realizujący projekt „Sławne Polki” wyjechali na wycieczkę edukacyjną.
Wesele w czasach Jezusa odbywało się w dwóch etapach. Pierwszym były zaręczyny. Po nich młodzi, choć byli już małżeństwem, żyli nadal osobno. Drugi etap.
Jan Matejko Jan Matejko.
Jan Matejko ( ).
Sławni malarze ..
Izba Regionalna w Zielonkach
Samotność na obczyźnie z życiorysu Juliusza Słowackiego
św. Adam Chmielowski, brat Albert
„Wesele” – fantastycznie i symbolicznie
SYMBOLIZM.
Pan Młody i Hetman SCENA 11 HETMAN Piekielna mnie dziś gospoda: diabły moją piją krew; szarpają mi pierś, plecyska, psy zjawiska, łby ogniska; szarpają,
Rodem z Bochni i dla Bochni Czyli o artystach z bocheńszczyzny.
Stańczyk i Dziennikarz SCENA 7 STAŃCZYKidąc Ktoś się za mną włóczy wciąż. DZIENNIKARZ Ktoś przede mną ciągle stąpa.
„KRZYŻACY”.
Opr. Agnieszka Ossowska. BOLESŁAW V WSTYDLIWY Bolesław V Wstydliwy (ur. 21 czerwca 1226 w Starym Korczynie, zm. 7 grudnia 1279) – książę krakowski (od.
Stanisław Wyspiański. Ur. 15 stycznia 1869 w Krakowie – polski dramaturg, poeta, malarz, grafik, architekt, projektant mebli. Jako pisarz związany z dramatem.
Ikonografia.

Inscenizacja Bitwy pod Grunwaldem. Bitwa Pod Grunwaldem Witam na prezentacji poświęconej inscenizacji odtwarzającej największą bitwę średniowiecznej Europy.
Dzieło modernizmu. Ramy czasowe początek 1891 r. wydanie I tomu poezji Kazimierza Przerwy-Tetmajera koniec 1918 r. odzyskanie przez Polskę niepodległości.
Oto prezentacja kilku z polskich przedstawicieli tej epoki:
Jan Alojzy Matejko (ur. 24 czerwca 1838 w Krakowie, zm. 1 listopada 1893 tamże) – polski malarz, twórca obrazów historycznych i batalistycznych,
Święty Brat Albert – kim był ?
Temat: Polska kultura i literatura po powstaniu styczniowym.
Marzena Majchrzak kl.I.b
Św. Anna Matka Maryi.
Ślub w Islamie.
Klaudia Wojnarowska Paulina Machalska „Wesele” Opracowanie.
ROK STANISŁAWA WYSPIAŃSKIEGO
Święty Brat Albert – kim był ?
Jan Matejko urodził się w 1838 roku w Krakowie, w którym mieszkał całe życie i w którym zmarł w 1893 roku. Był synem Czecha, muzyka i nauczyciela muzyki,
Zapis prezentacji:

„WESELE’’ Stanisław Wyspiański Prezentację wykonała: Donata Skierska

Geneza utworu „Wesele” jest przeniesieniem na scenę teatru autentycznych wydarzeń nocy z 20 na 21 listopada 1900r., kiedy w Bronowicach Małych pod Krakowem w domu malarz Włodzimierza Tetmajera odbywało się wesele poety Lucjana Rydla z chłopką Jadwigą Mikołajczykówną. W epoce Młodej Polski rozwinęła się chłopomania, modne stały się wyjazdy na wieś, interesowano się ludowością, folklorem. Niezwykle modne stały się też śluby inteligentów z chłopkami. Taką decyzję podjął m. in. Rydel. Jednym z gości na jego weselu był Stanisław Wyspiański, który bacznie przyglądał się weselnikom i uwiecznił ich jako bohaterów dramatu.

Stanisław Wyspiański – autoportret i portret artysty z żoną

Afisz teatralny prapremiery „Wesela” oraz szkic scenografii „Wesela”.

BOHATEROWIE „WESELA” OSOBY: (goście z Bronowic) Gospodarz – Włodzimierz Przerwa-Tetmajer, malarz i grafik, żonaty z Anną Mikołajczykówną (Gospodyni), siostrą Panny Młodej; Pan Młody – Lucjan Rydel mąż Panny Młodej – Jadwigi Mikołajczyk; Isia – córka Anny i Włodzimierza; Marysia – siostra Jadwigi i Anny; Wojtek – Wojciech Susuł, mąż Marysi; Ojciec – Jacek Mokołajczyk, ojciec Panny Młodej; Jasiek – brat Panny Młodej; Czepcowa, Kasia, Kuba, Klimina, Staszek – chłopi.

Daniel Olbrychski jako Pan Młody(zdjęcie z „Wesela” Andrzeja Wajdy) i Wanda Siemaszkowa jako Panna Młoda – szkic pastelowy

Włodzimierz Tetmajer – „Wesele”, „Zareczyny”

OSOBY: (goście z Krakowa) Zosia i Maryna – Pareńskie, znajome Wyspiańskiego; Haneczka – siostra Lucjana Rydla; Radczyni – Antonina Domańska, ciotka Rydla; Poeta – Kazimierz Przerwa-Tetmajer, przyrodni brat Włodzimierza, poeta dekadent; Dziennikarz – Rudolf Starzewski, redaktor krakowskiego „Czasu”; POSTACI „SYNTETYCZNE”: Czepiec – Błażej Czepiec, wuj Jadwigi, wiejski pisarz gminny, w dramacie reprezentant chłopstwa; Nos – nosi cech postaci z krakowskiego środowiska cyganerii; Rachela – Pepa Singer, piętnastoletnia córka żydowskiego karczmarza z Bronowic, kształcona w Krakowie.

Rachela

OSOBY DRAMATU: Chochoł - Chochoł zjawia się na weselu z "zaproszenia" Poety i Racheli, (Akt I, sc.36). To postać symboliczna, którą może być interpretowana na wiele sposobów. Wnosi on przede wszystkim marazm, uśpienie. Zapowiada przyjście wielu jeszcze postaci, które będą odzwierciedleniem ludzkich uczuć, pragnień, grzechów .

Widmo - Pojawienie się Widma to odzwierciedlenie romantycznej duszy Marysi, przeżywającej wciąż młodzieńczą miłość i dawne cierpienie. Narzeczony Marysi - malarz Ludwik de Laveaux, zmarł w Monachium na gruźlicę. Po jego odejściu, Marysia wyszła za Wojciecha Susła. (w "Weselu" pojawia się jako Wojtek). Obraz – Ludwik de Laveaux „Autoportret z paletą”

Stańczyk - Stańczyk od zawsze był utożsamiany z symbolem mędrca, ukrywającego się pod błazeńską maską. Stańczyk zarzuca Inteligencji, że sami upodabniają się do błaznów, zamiast czerpać z niego wzór. Krótko, acz boleśnie ripostuje dziennikarzowi, który tłumaczy swoje postępowanie - zarzuca mu marazm. Stańczyk przekazuje Dziennikarzowi kaduceusz polski. Pamiętajmy jednak że to laska błazeńska, a błazen mówi zawsze tylko połowę prawdy. Dziennikarz jest zatem błaznem, ukazującym tylko negatywne strony przeszłości.

Hetman - Do Pana Młodego przychodzi Hetman Branicki, symbol zdrady Polski. Pan Młody wypomina mu jego zdradę narodową, przyznaje również, że dzisiejsza Polska jest w podobnej sytuacji: Hetman wypomina Panu Młodemu fakt, że podobnie jak on, także popełnił zdradę - zdradę własnego stanu, żeniąc się z osobą pochodzenia chłopskiego ("Czepiłeś się chamskiej dziewki?!"). Na obrazie Franciszek Ksawery Branicki, fragment „Rejtana” Jana Matejki

Rycerz Czarny - Postać Rycerza to remedium na młodopolską niemoc, on sam mówi o sobie: '"Ja Moc!"'. Przypomina on Poecie o dawnej potędze Polski i o jego roli - zwiastuna narodowych wydarzeń, zagrzewającego ludzi do walki ('"Niosę dań, orężny szał"' - akt II sc.9). W rzeczywistości Rycerz jest jedynie odbiciem pragnień Poety, zatraconego w dekadenckich nastrojach, co sam przyznaje:‘ Na obrazie Zawisza Czarny, fragment „Bitwy pod Grunwaldem” Jana Matejki

Upiór - Upiór Jakuba Szeli, przywódcy krwawej Rabacji Galicyjskiej, objawia się Dziadowi, jednemu z jej buntowników. Dziad boi się Szeli, wie bowiem, że człowiek ten jest przyczyną animozji między szlachtą a chłopstwem. W "Weselu" nawołuje do zatarcia krwawego kainowego znamienia między szlachtą a chłopstwem, do obmycia dawnych win i rozpoczęcia wspólnego działania: Obrazy” Jan Lewiński „Rzeź galicyjska” i reprodukcja portretu.

Wernyhora - Wernyhora, na poły legendarny ukraiński wieszcz przybywa, by wcielić w życie jedną ze swoich wizji: powstania narodowego Polaków. Wernyhora jest mitem narodowego posłannictwa. Nakazuje Gospodarzowi, by nazajutrz rozesłał wici przed świtem, puścił posłańców w cztery strony świata i zgromadził ludzi przed kościołem. Tam mają nasłuchiwać tętentu kopyt od "Krakowskiego gościńca" nadjeżdżającego Wernyhory z Archaniołem.

SYMBOLE W „WESELU” POSTACI: Chochoł Widmo Stańczyk Hetman Rycerz Czarny Upiór Wernyhora

PRZEDMIOTY Złoty róg - symbol rozpoczynającego się powstania, symbol zagrzewania do walki. Złota podkowa - symbol szczęścia zachowanego na później; w dramacie koń Wernyhory gubi podkowę, a przezorna Gospodyni wkłada ją do kufra. Czapka z pawimi piórami - symbol dumy i pychy narodowej, symbol prywaty. Bronowicka chata - symbol Polski, "przymierze" między chłopstwem, a inteligencją. Kaduceusz Polski - laska błazeńska, Stańczyk ofiarowuje ją Dziennikarzowi, mówiąc: "Mąć nim wodę! Mąć!" - Dziennikarz ma za zadanie poruszyć "stęchłą wodę", symbolizującą polski marazm. Sznur – symbol niewoli.

SCENY: Scena "zasłuchania" (akt III, sc.33-35) - symbol marazmu i uśpienia, oczekiwania na mitycznego bohatera, który miałby zbawić Polskę i wyswobodzić ją z niewoli; ukazany został tu upadek mitu o romantycznej wizji o cudownym ocaleniu narodu Scena z kosami (akt III, sc. 37) - nawiązanie do rabacji galicyjskiej; Jasiek symbolicznie wyjmuje zasłuchanym weselnikom kosy z rąk i odkłada je w kąt; robi to na polecenie Chochoła, który każe mu także namalować na czołach weselników koła - guślarze wierzyli, że otaczając ludzi kołami można ich zahipnotyzować. Ten sam motyw pojawia się podczas chocholego tańca.