DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Samorządowych w Sycewicach ID grupy: 96/5_mp_g2 Kompetencja: matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Cząsteczkowa budowa materii Semestr/rok szkolny: semestr I rok szkolny 2009/2010
Tworzymy zespół. Zgraną grupę ciekawych świata ludzi:) Startujemy Jest nas 14 osób: Patrycja, Natalia, Ola, Kamil, Dawid, Marta, Klaudia, Justyna, Małgosia, Karolina, Maja, Kamila, Patrycja i pani Beata. Tworzymy zespół. Zgraną grupę ciekawych świata ludzi:)
Stworzyliśmy zasady naszej współpracy
Najważniejsze dla nas: bądź miły dla innych i współpracuj, zapisane, podpisane:)
Woda - niesamowita ciecz Co takiego potrafi zwykła woda?
badaliśmy właściwości cieczy
siły spójności są naszym przyjacielem
nasze kwiaty się rozkwitną:) dlaczego? kto wie?
rozkwitają! magia? czy może jednak właściwości wody?
magiczny pieprz ;)
W jaki sposób działa izolacja domów od gruntu też już wiemy
bańka w bańce
klaster wody to więcej niż cząsteczka
czyli galaretka i bita śmietana z cukrem Budowa ciał stałych czyli galaretka i bita śmietana z cukrem
poznajemy budowę geologiczną Ziemi
przygotowujemy się do doświadczeń
modelowe przedstawienie cząsteczkowej budowy materii
umiemy narysować model cząsteczkowej budowy materii
wiemy, że dyfuzja zachodzi także w ciałach stałych
w kolorowych galaretkach też widzieliśmy zajwisko dyfuzji
w ziemniaku zjawisko dyfuzji też zaszło
szukamy kryształów pod mikroskopem
z kłopotami, ale znjadujemy kryształki
dyskutujemy i zapisujemy wyniki obserwacji oraz wnioski
przygotowujemy kolejne doświadczenie
zbadamy rozszerzalność temperaturową ciał stałych
i co się stało z naszą pięciogroszówką?
już wiemy jak rozłożone są atomy w cząsteczce soli
nasz rysunek modelowy
czas na uzupełnianienie naszej ekroniki
podpowiedzią są nasze karty pracy
do zobaczenia na następnych zajęciach P. S do zobaczenia na następnych zajęciach P.S. Mamy nowego członka zespołu : Luśka,mały czarny psiak:)
Dzień Dziecka 2010 Sycewice Piknik Naukowy Dzień Dziecka 2010 Sycewice
Drzwi otwrte, Zapraszamy
Naszym najmłodszym kolegom podobały sie rozwijające się kwiaty
samodzielnie zaginali kwiaty i czekali aż się rozwiną
uczyliśmy ich także jak zrobić bańkę w bańce
chłopcy uczyli jak wykonać ciało stałe zamieniające się w ciecz
o rany! kulka się rozpłynęła!
zajrzał do nas Pan Dyrektor
i bardzo chętnie stanął do zawodów: kto więcej zrobi baniek w bańce?
i chętnie posłuchał o właściwościch cieczy
Zapraszamy na następny Piknik Naukowy Zabawy było mnóstwo Zapraszamy na następny Piknik Naukowy
Powietrze, mieszania gazów bez której nie można żyć
Co wiemy o powietrzu?
Umiemy przedstawić jego skład na wykresie
jak fajnie jest zdobywać wiedzę!
przygotowujemy modelowe doświadczenie
oglądamy ruchy Browna
obejrzeliśmy film o zapachach
a tak wygląda cząsteczka brzydkiego zapachu
gaz zajmuje całą dostępną przestrzeń
zapisujemy obserwacje i wnioski
nasze karty pracy
czy powietrze ma masę?
zaraz się przekonamy czy powietrze waży
a co potrafi sprężone powietrze?
...potrafi wprawić balonik w ruch
nasz odrzutowy balonik
zjawisko sprężania i rozprężania gazów na rysunku
wiemy jak narysować cząsteczki
i już wiemy, że atom jest podzielny
cała materia jest zbudowana z takich atomów
pływanie ciał, objętości i gęstość Archimedes i my pływanie ciał, objętości i gęstość
trochę teorii na początek, czyli co już wiemy?
wiemy też czym jest menisk i jak powstaje
czas rozpocząć doświadczenia
wyznaczamy objętości i zapisujemy wyniki naszych pomiarów
Jak to zrobił Archimedes?
chłopcy dzisiaj mieli bardzo odpowiedzialne zadanie: wyznaczanie masy
oraz poprawne wymierzenie prostopadłościanów
wszystkie wyniki pomiarów umiesciliśmy w tabeli i obliczyliśmy objętości oraz gęstości brył
z objętością walca też umiemy sobie poradzić
policzyliśmy także jak ciężkie jest powietrze w klasie
Już wiemy jak pracował Archimedes:)
Przykłady naszych prac
od tego zaczęliśmy
budowa atomu i budowa kryształu
na zajęciach o gazach poznaliśmy skład powietrza i jego właściwości
skorzystaliśmy z exela, aby wykonać wykres składu powietrza
obliczaliśmy objętości różnych brył przestrzennych
Wyniki pomiarów zapisywaliśmy wspólnie
przykładowe zadanie
model cząsteczki tlenu
koniec I semestru