TRANSPORT A EKOLOGIA
Co można zrobić dla środowiska? Ze względu na szybkość rozwoju motoryzacji, jej ogólnodostępność i powszechność, na ulicach pojawia się coraz więcej samochodów. Pojazdy te są mało ekologiczne i mają negatywny wpływ na nasze środowisko oraz nas samych. Spaliny stanowią większą część wszystkich zanieczyszczeń, dlatego warto je ograniczyć…
Skład spalin:
Spaliny: Powodują nasilanie napadów astmy. Wpływają negatywnie na rozwój płuc u dzieci w wieku od 10 do 18 lat. Pomagają w przenoszeniu do płuc pyłków i alergenów pleśniowych. Pogorszenie funkcji płuc u dzieci i dorosłych
Spaliny samochodowe mają negatywny wpływ na nasze środowisko Spaliny samochodowe mają negatywny wpływ na nasze środowisko. Pomyślmy, co możemy z tym zrobić?
Używajmy naszych nóg… Najbardziej ekologicznym środkiem transportu są nasze własne nogi. Chodząc, nie wytwarzamy żadnych spalin, hałasu i nie uczestniczymy w korku. Nie wspominając o tym, że spacer jest zdrowy. Naturalnie nie wszędzie można zajść piechotą, ale chodźmy jak najwięcej, gdzie się da
Inne środki transportu - rolki, hulajnogi, deskorolki Inne środki transportu - rolki, hulajnogi, deskorolki... nie tylko rower może być alternatywnym środkiem dla pojazdów spalinowych. Inne propozycje takich pojazdów?
Przerzuć się na rower! Jazda na rowerze jest w dzisiejszych czasach coraz bardziej popularna. Jeżdżą na nich i młodzi i starsi. W wielu przypadkach ten środek transportu jest o wiele lepszy niż auto. Dodatkowo jazda na rowerze jest bardzo relaksująca i można nim dojechać tam, gdzie nie da się dotrzeć większymi pojazdami.
Oprócz tego, że jazda na rowerze jest bardzo przyjemna i relaksująca, jest przyjazna dla środowiska. W odróżnieniu od aut, ten dwukołowy środek transportu nie wydziela żadnych trujących związków, które szkodzą środowisku oraz wszystkim ludziom. Jeżdżąc rowerem, możemy też zaoszczędzić pieniądze, które wydajemy na paliwo. Podsumowując, jazda na rowerze jest o wiele bardziej opłacalna, niż jazda autem.
Trasy ścieżek rowerowych w Zawierciu (dowód na ich małą ilość)
Ścieżki rowerowe Rowery mogłyby zastąpić poruszanie się samochodami, ale często nie ma na to warunków z racji braku ścieżek rowerowych. Co można zrobić, by to zmienić? -Co zrobić, by tras rowerowych było więcej? -Jak zainteresować tym problemem władze miasta? Jak do nich dotrzeć?
Sondaż - ankieta 1) Jakim środkiem transportu najczęściej się poruszasz? a) samochód b) autobus c) rower d) inny (jaki?) 2) Jak często poruszasz się rowerem? - codziennie - kilka razy w miesiącu/ co tydzień - okazjonalnie
…A może autobus? Nie zawsze jednak mamy możliwość na jazdę rowerem. Czasem warunki pogodowe lub nasz brak chęci uniemożliwia nam jazdę rowerem. Nie oznacza to jednak, że jesteśmy skazani na jazdę autem. W takich sytuacjach warto wybrać autobus. Jazda większej ilości osób jednym środkiem transportu jest dużo bardziej przyjazna dla środowiska, niż indywidualne poruszanie się samochodem.
Wiele ludzi coraz częściej rezygnuje z poruszania się po mieście prywatnym samochodem i wybiera inne środki lokomocji, na przykład autobus miejski. Czasem wybór takiego środka transportu wiąże się z długim oczekiwaniem na przystanku, ale autobusy mają też wiele zalet.
Zalety poruszania się autobusami: Podróżowanie autobusem jest dużo tańsze niż w przypadku podróżowania własnym środkiem transportu, tzn. samochodem. Podczas jazdy autobusem możemy poznać wielu ciekawych ludzi. W trakcie jazdy autobusem możemy robić rzeczy, których nie da się wykonywać podczas prowadzenia samochodu, np. czytanie książek. Jazda autobusem jest bardziej ekologiczna od jazdy samochodem.
Zagadnienia do rozważań -„Burza mózgów”: -Jak doprowadzić do budowy ścieżek rowerowych w naszej okolicy? -Jak bezpiecznie zostawiać rower przy szkole? -Jak zorganizować wspólne dojazdy do szkoły? -Jak zwiększyć bezpieczeństwo na drodze w drodze do szkoły?
Jak dorośli widzą problem poruszania się samochodem, jako najczęściej używanego środka transportu? Propozycje realnym zmian lub działań: 1) w szkole: - zamontowanie stojaków na rowery przy budynku szkoły lub wydzielenie jakiegoś miejsca, które posłuży jako przechowywalnia dla sprzętu; - rozpoczęcie akcji propagowania poruszania się rowerem do szkoły przez dyrekcję i grono pedagogiczne, by zachęcić uczniów do korzystania z tego typu transportu. 2) w okolicy/miejscowości: - montaż większej ilości stojaków na rowery przy budynkach usługowych, miejscach publicznych i różnych miejskich instytucjach; - stworzenie rozbudowanej sieci ścieżek rowerowych; - zbudowanie choć jednego dużego parkingu dla rowerów lub tzw. publicznego garażu; - rozpoczęcie akcji propagującej poruszanie sie rowerem przez władze miasta, policję, straż miejską; - zachęcanie dzieci i młodzieży do wybierania roweru jako środka transportu poprzez zorganizowanie warsztatów w szkołach przez miejskich ekologów, policjantów; - otworzenie wypożyczalni rowerów.