Karty Graficzne.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Gniazda rozszerzeń.
Advertisements

Co to jest BIOS ? Piotr Pierzchalski kl. III B.
Monitory i systemy graficzne
System graficzny komputera
CHIPSET.
Magistrale PC.
Budowa wewnętrzna komputera
Weronika Podjaska Patryk Gromski
Implementacja algorytmów na procesory kart graficznych
UTK Zestaw I.
UTK Zestaw III.
BUDOWA WEWNĘTRZNA KOMPUTERA
Magistrale.
Wstaw tekst Płyta główna (ang. mainboard) najważniejsza płyta drukowana urządzenia elektronicznego, na której zamontowano najważniejsze elementy urządzenia,
MAGISTRALA oraz MOSTEK PÓLNOCNY I POLUDNIOWY. Komputer zbudowanych jest z 3 podstawowych modułów (procesora, pamięci i urządzeń wejścia/wyjścia), między.
Magistrala & mostki PN/PD
Schemat blokowy komputera
Płyty główne Chipset.
Temat : Części komputera
PODSTAWOWY ZESTAW KOMPUTEROWY
ZESTAW KOMPUTEROWY.
Wykonał: Tomasz Nocek kl. III B
Co to jest BIOS? Opracowali: Mateusz Dąbrowski Mateusz Nowotnik
Komputer a system komputerowy
CHIPSET.
Elementy składowe zestawu komputerowego
Interfejsy urządzeń peryferyjnych
Budowa wnętrza komputera
CHIPSET.
Wykonał Piotr Jakubowski 1ET
ARCHTEKTURA KOMPUTERA
Płyta główna. Magistrale I/O
Tryb graficzny i tryb tekstowy - już tylko w terminalach
Karty graficzne Karta graficzna, często określana też mianem akcelerator grafiki, to element komputera tworzący sygnał dla monitora. Podstawowym zadaniem.
Budowa i działanie komputera-JEDNOSTKA
Budowa komputera.
ATA - dyski Advanced Technology Attachments - interfejs systemowy PC przeznaczony do komunikacji z dyskami twardymi. Stosowane początkowo oznaczenia ATA-1,
Temat: Karta graficzna, karta dźwiękowa.
Podsystem graficzny i audio
PROCESORY (C) Wiesław Sornat.
Architektura PC.
Montaż komputera: klasy PC – jednostka tower PRZEZNACZENIE: Multimedia, internet Kl. 1 TI 2012r.
Budowa komputera ProProgramer.
Elementy zestawu komputerowego
Karty rozszerzeń.
SIMM, DIMM, SDRAM, RIMM, DDR, DDR2, DDR3, VRAM, EDORAM Sebastian T.I.
Magistrala i Gniazda rozszerzeń budowa i zasada dzialania.
SPRZET KOMPUTEROWY.
T.10.Magistrala.
Procesor – charakterystyka elementów systemu. Parametry procesora.
i inne urządzenia elektroniczne
BUDOWA I ZASADA DZIAŁANIA
Interfejs SCSI SCSI (Small Computer System Interface) wykorzystywany do sterowania napędów dysków twardych, stanowi raczej standard szyny niż standard.
Budowa wewnętrzna KOMPUTERA
Charakterystyka Karty Graficznej
Budowa komputera Autor: Piotr Morawski.
Czyli krótki przewodnik z czego składa się komputer
Jednostka centralna.
MONITORY I SYSTEM GRAFICZNY
BUDOWA KOMPUTERA.. -płyta główna -procesor -ram-y -dysk twardy -karta graficzna -karta muzyczna -karta sieciowa -wentylator -cd-rom -stacja dyskietek.
mysz drukarka Jednostka centralna monitor klawiatura.
1 2 Spis treści 1. Czym jest? Czym jest? 2. Jaką pełni rolę w komputerze? Jaką pełni rolę w komputerze? 3. Typy kart graficznych. Typy kart graficznych.
Budowa komputera. Procesor Procesor to serce komputera. Do najważniejszych producentów procesorów należą: AMD (Athlon, Duron, Sempron, Turion, Opteron,
Płyta główna. Magistrale I/O
Płyty główne Renata Baran 2 TLP.
Schemat blokowy komputera
TouchScreen Pro3 oraz Pro4K
Porty, złącza, standardy itp..
GeForce® GTX 1060 G1 Gaming 6G.  Karty graficzne GIGABYTE G1 Gaming Series zostały stworzone z myślą o doskonałej grafice dla entuzjastów gier. Oparta.
Budowa komputera..
Zapis prezentacji:

Karty Graficzne

Menu Główne Informacje podstawowe Rodzaje kart graficznych Budowa karty graficznej Program diagnostyczny karty graficznej Budowa Monitora LCD i CRT Przykłady kart graficznych Program do podkrecenia Karty Graficznej Koniec

Informacje podstawowe Menu Główne Co to jest karta graficzna? Co to jest AGP? Co to jest Piksel? Co to jest Chipset?

Co to jest karta graficzna? Menu Główne Karta graficzna to element komputera tworzący sygnał dla monitora. Podstawowym zadaniem karty graficznej jest przechowywanie informacji o tym jak powinien wyglądać ekran monitora i odpowiednim sterowaniu monitorem. Pierwsze karty graficzne potrafiły jedynie wyświetlać w odpowiednim kolorze poszczególne punkty (piksele). Nowoczesne procesory graficzne udostępniają wiele funkcji ułatwiających i przyśpieszających pracę programów. Możliwe jest narysowanie odcinka, trójkąta, wieloboku, wypełnienie ich zadanym kolorem lub wzorem. Większość kart na rynku posiada również wbudowane funkcje ułatwiające tworzenie obrazu przestrzeni trójwymiarowej. Niektóre posiadają zaawansowane algorytmy (na przykład potrafią wybrać tylko widoczne na ekranie elementy z przestrzeni).

Co to jest Chipset? Menu główne Chipset to element elektroniczny występujący w wielu częściach składowych komputera. Układ ten organizuje przepływ informacji pomiędzy poszczególnymi podzespołami jednostki centralnej. W skład chipsetu wchodzą zazwyczaj dwa układy zwane mostkami. Mostek północny odpowiada za wymianę danych między pamięcią a procesorem oraz steruje magistralą AGP. Mostek południowy natomiast odpowiada za współpracę z urządzeniami wejścia/wyjścia, takimi jak np. dysk twardy czy karty rozszerzeń.

GeForce 6600GT 128MB TVDVI Overclocking ASUS Menu główne producent chipsetu: NVidia model chipsetu: GeForce 6600 GT (8 potoków) wielkość pamięci: 128 MB typ zastosowanej pamięci: GDDR3 (128bit) typ złącza: AGP 8x rodzaj wejść/wyjść: D-Sub, TV-Out, DVI typ chłodzenia: Aktywne (wentylator) dodatkowe wyposażenie: Przejsciówka DVI na D-sub obsługiwane standardy: DirectX 9, OpenGL 1.5

Geforce FX 5200 64MB DDR (32bit), TV, BOX Menu główne Producent chipsetu - NVidia Typ chipsetu - Geforce FX5200 Szyna pamięci - 32-bitowa Rodzaj pamięci - DDRAM Zainstalowana pamięć wideo - 64 MB Częstotliwość RAMDAC - 400 MHz Taktowanie rdzenia - 250 MHz Taktowanie pamięci - 200 MHz Maksymalna rozdzielczość obrazu - 2048x1536 pikseli Typ złącza magistrali - AGP Urządzenia wejścia / wyjścia - wyjście TV Złącze zewnętrzne - - 15 pin VGA - 1xDVI out Obsługiwane standardy - - DirectX 9.0 - OpenGl 1.4

Co to jest piksel? Menu Główne Piksel (ang. pixel - wyraz utworzony ze zbitki dwóch angielskich słów: picture+element) jest to najmniejszy element obrazu bitmapowego. Jeden piksel to bardzo mały kwadrat (rzadziej: prostokąt) wypełniony w całości jednolitym kolorem. Piksel stanowi także najmniejszy element obrazu wyświetlanego na monitorze komputera. Tryb pracy monitora, a konkretnie jego rozdzielczość to właśnie liczba pikseli jakie zawiera on w pionie i poziomie.

Coś na temat AGP Menu Główne Accelerated Graphics Port (AGP czasem nazywany Advanced Graphics Port) to rodzaj zmodyfikowanej magistrali PCI opracowanej przez firmę Intel. Jest to 32-bitowa magistrala PCI zoptymalizowana do szybkiego przesyłania dużych ilości danych pomiędzy pamięcią operacyjną a kartą graficzną. Niektórzy nie uważają jej za magistralę ponieważ umożliwia połączenie jedynie dwóch elementów: karty graficznej i chipsetu płyty głównej. Niektóre płyty główne posiadają więcej niż jeden slot AGP. Pierwsza wersja AGP, dziś nazywana AGP 1.0 lub AGP 1x, używa 32-bitowej szerokości magistrali przy taktowaniu 66 MHz i napięciu 1.5 V lub 3.3 V. Maksymalny transfer jest ograniczony do 266 MB/s. AGP 2x używa wciąż magistrali o szerokości 32 bitów i taktowania 66 MHz lecz transfer odbywa się tu na obu zboczach sygnału zegarowego (efektywna częstotliwość 133 MHz) co umożliwia transfer na poziomie 533 MB/s. Napięcie jest identyczne jak w AGP 1x. AGP 4x posługuje się taktowaniem 133 MHz i transferem na obu zboczach i w rezultacie maksymalny transfer 1066 MB/s. Napięcie zredukowano do 1.5 V. AGP 8x to transfer na obu zboczach ale przy częstotliwości 266 MHz; transfer 2133 MB/s. Standard ten obniża napięcie do 0.8 V

ATI RADEON 9200SE 128MB TVDVI BOX ASUS Menu główne producent chipsetu: ATI Technologies model chipsetu: Radeon 9200 SE wielkość pamięci: 128 MB typ zastosowanej pamięci: 64-bit DDR typ złącza: AGP 8X/4X/2X rodzaj wejść/wyjść: D-Sub, S-VHS i Composite, DVI typ chłodzenia: Pasywne (radiator) obsługiwane standardy: DirectX 8; OpenG

Budowa monitora CRT Budowa monitora LCD

NVIDIA System Tools NVIDIA System Tools to program do podkręcania wydajności karty graficznej, która po odpowiednich modyfikacjach ustawień zwiększy swoją wydajność. NVIDIA System Tools nie jest przeznaczony dla początkujących użytkowników gdyż niewłaściwe wykorzystanie opcji może spowodować uszkodzenia podzespołów. Aplikacja automatycznie wykrywa czy nie ma dostępnych aktualizacji sterowników do karty graficznej. NVIDIA System Tools to program o przemyślany i rozbudowanym interfejsie. Wiele ciekawych opcji pozwala zwiększyć wydajność karty graficznej bez zbytniego ryzyka uszkodzenia. Aplikacja obsługuje kart graficzne serii nForce 4, 5, 6 i 7.

Rodzaje kart graficznych Menu główne AGP Już podczas premiery AGP, specyfikacja dopuszczała dwie szybkości AGP - AGP1x i AGP2x. Główna różnica pomiędzy AGP i PCI jest taka, że AGP jest portem, co oznacza, że może obsłużyć tylko jednego klienta i tym klientem powinien być akcelerator graficzny. PCI jest szyną i może obsłużyć różnorodne rodzaje klientów, jak karta graficzna, karta sieciowa, kontroler SCSI czy też karta muzyczna. Wszystkie te klienty dzielą szynę PCI i jej przepustowość, podczas gdy AGP oferuje jedno bezpośrednie połączenie z chipsetem, a poprzez niego z pamięcią, procesorem i szyną PCI. PCI Normalna szyna PCI ma szerokość 32 bitów i jest taktowana 33 MHz. Przez to oferuje maksymalną przepustowość 33 * 4 bajty/s = 133 MB/s. Nowa specyfikacja PCI64/66 oferuje cztery razy więcej. Ma szerokość 64 bitów i zegar 66 MHz, przez co jej granica przepustowości leży około 533 MB/s. Niemniej, proszę pamiętać, że PCI64/66 jest rzadko wspierana i została zaprojektowana szczególnie dla kontrolerów I/O wielkiej przepustowości, jak IEEE1394 albo karty Gbit Ethernet. AGP jest taktowana 66 MHz i ma szerokość 32 bitów. To rozwiązanie oferuje przepustowość 266 MB/s w przypadku AGP1x, gdzie dane są przesyłane w zwykły sposób, przy "opadającym zboczu" każdego taktu zegara. AGP2x oferuje 533 MB/s przez przesyłanie danych również przy wznoszącym się jak i opadającym zboczu sygnału zegara. Nowy dodatek, zwany AGP4x podwaja tą przepustowość po raz kolejny do 1066 MB/s.

Gigabyte 7800GTX 256MB DDR3 PCI-E Vivo 2x DVI Menu główne producent układu graficznego: NVidia typ układu: Geforce 7800GTX taktowanie układu: 470 MHz rodzaj pamięci: DDR III wielkość zainstalowanej pamięci: 256 MB szyna dostępu do pamięci: 256-bitowa taktowanie pamięci: 1200 MHz częstotliwość RAMDAC: 400 MHz typ złącza magistrali: PCI-E 16x maksymalna rozdzielczość obrazu: 2048x1536 pikseli wejścia / wyjścia zewnętrzne: wejście VIDEO, wyjście TV, wyjście VIDEO

ATI RADEON 9600XT 128MB TVDVI BOX ASUS Menu główne producent chipsetu: ATI Technologies model chipsetu: Radeon 9600 wielkość pamięci: 128 MB typ zastosowanej pamięci: DDRAM 128-bit typ złącza: AGP 8x rodzaj wejść/wyjść: D-Sub, TV-Out, DVI typ chłodzenia: Aktywne (wentylator) oprogramowanie: Sterowniki oraz narzędzia ASUS; dodatkowe wyposażenie: przejściówka DVI -> VGA obsługiwane standardy: API Microsoft DirectX9 i OpenGL 2.0

Budowa karty grficznej Menu główne Karta rozszerzeń RAMDAC Wejście wideo Wyjście monitora SVGA BIOS Procesor graficzny (chipset) Wejście portu PCI (AGP) Pamięć RAM na karcie Pamięć lokalna frame bufor i z/w bufor

Przykłady kart graficznych Menu główne ATI ATI RADEON 9200SE 128MB TVDVI BOX ASUS ATI RADEON 9600XT 128MB TVDVI BOX ASUS ATI RADEON X800 PRO Gigabyte 256MB DDR, TV&DVI, PCI-E nVidia GeForce FX 5200 64MB DDR (32bit), TV, BOX ASUS GeForce 6600GT 128MB TVDVI Overclocking ASUS GeForce 7800GTX 256MB DDR3 PCI-E Vivo 2x DVI

ATI RADEON X800 PRO Gigabyte 256MB DDR Menu główne producent układu graficznego: ATI Technologies typ układu: Radeon X800 rodzaj pamięci: DDR III wielkość zainstalowanej pamięci: 256 MB szyna dostępu do pamięci: 256-bitowa częstotliwość RAMDAC: 400 MHz typ złącza magistrali: PCI-E 16x wejścia / wyjścia zewnętrzne: wyjście TV

GPU Caps Viewer to bardzo rozbudowana aplikacja do karta graficznych oferującą zaawansowane funkcje diagnostyczne. GPU Caps Viewer podaje nam informacje o zainstalowanych sterownikach, wersji BIOS, taktowaniu zegarów karty graficznej (GPU), pamięci, jednostek cieniowania, typie i ilości posiadanej pamięci, a także rewizji rdzenia, obsługiwanych technologii czy osiąganych temperatur przez kartę. Ta niewielka aplikacja posiada również wbudowany moduł sprawdzający wydajność naszej karty graficznej oraz jej stabilności po podkręceniu. Ta niewielka aplikacja posiada również wbudowany moduł sprawdzający wydajność naszej karty graficznej oraz jej stabilności po podkręceniu.

Dziękujemy za obejrzenie prezentacji! Prezentacjie pszygotował: Ivan Arkadiusz Karol Wiśniewski