1
2
zwiększa ilość odwiedzin zwiększa średni czas przebywania w serwisie CEL Marketing internetowy czyli pozyskiwanie wartościowego ruchu dla twojego serwisu który: zwiększa ilość odwiedzin zwiększa średni czas przebywania w serwisie zwiększa ilość leadów buduje wizerunek poprawia rozpoznawalność marki generuje odpowiedni zwrot z inwestycji (ROI) 3
MARKETING INTERNETOWY Marketing internetowy to: - display - e-mail marketing - SEM, czyli marketing w wyszukiwarkach - WOMM, czyli marketing szeptany - buzz marketing, czyli marketing wirusowy - affiliate marketing, czyli marketing afiliacyjny - guerilla marketing, czyli marketing partyzancki 4
CO SIĘ LICZY? Na podstawie raportu Forbes z 2009 roku, marketerzy uznali za najskuteczniejszy (największe ROI przy budżetach do 1 mln $) 5 5 5 5
Jak klient reaguje na reklamę? 6
PRECYZJA 87% populacji używa wyszukiwarki jako podstawowego narzędzia znajdowania stron internetowych 7
Czym jest SEM? SEM – to ogół działań promocyjnych w wyszukiwarkach, na który składa się: SEO (Search Engine Optimization), czyli pozycjonowanie i optymalizacja stron w naturalnych wynikach wyszukiwania PPC (linki sponsorowane), czyli reklamy wyświetlające się nad wynikami wyszukiwania lub po prawej stronie, płatne zazwyczaj od ilości przekierowań poprzez kliknięcie w boks reklamowy. SERM (Search Engine Reputation Management), czyli dbanie o wizerunek w wyszukiwarkach 9
Linki sponsorowane (PPC) Zalety: - szybkość, kampanię można uruchomić w ciągu 30-60 minut, wstrzymać/wznowić w kilka minut - pełna kontrola nad budżetem - możliwość stałej optymalizacji kampanii podczas jej trwania (słowa kluczowe, treść boksów) 10
Linki sponsorowane (PPC) Wady: - opłata za każde kliknięcie - rośnie konkurencja, rośnie koszt jednego kliknięcia 11
Linki sponsorowane (PPC) Możliwości: - ustalanie budżetu dziennego, miesięcznego, dla całej kampanii - ustalenie maksymalnej ceny za kliknięcie - ustalanie dni i godzin wyświetlania reklamy - ustalenie lokalizacji wyświetlania reklamy 12
Adwords to również reklama kontekstowa. - boksy reklamowe - banery - video - Google Widget 13
Ciekawostki 14
Tomasz Broda, Kierownik Działu Komunikacji w Internecie, Polkomtel SA „Marketing w wyszukiwarkach to obowiązkowy element każdego planu mediowego. Bardzo doceniamy jego rolę i mierzalność zainwestowanych pieniędzy. Ten rok będzie dla nas czasem nieco innej alokacji inwestycji w komunikację w internecie, a SEM będzie grał jeszcze większą rolę.” Tomasz Broda, Kierownik Działu Komunikacji w Internecie, Polkomtel SA 15
Pozycjonowanie i optymalizacja Search Engine Optimization
- zazwyczaj najtańsza forma reklamy Zalety SEO - zazwyczaj najtańsza forma reklamy - marketing „niejawny” - internauta wierzy wyszukiwarce - bardzo precyzyjne targetowanie – internauta dostaje to czego szuka - łatwa ocena opłacalności na podstawie statystyk 17
- wymaga czasu i cierpliwości Wady SEO - wymaga czasu i cierpliwości - jest podatne na zmiany i błędy algorytmu - brak gwarancji sukcesu 18
Optymalizacja serwisu Optymalizacja stron – dostosowanie (zoptymalizowanie) treści i kodu strony internetowej lub całego serwisu (witryny), pod określonym kątem. Optymalizację strony można podzielić na optymalizację kodu i optymalizację treści. źródło:Wikipedia.org 19
- indywidualne meta tagi dla każdej podstrony Optymalizacja treści - indywidualne meta tagi dla każdej podstrony - „content is king” - dużo treści w serwisie - częste aktualizacje treści - dobrze przygotowane menu - mapa strony w HTML'u
- maksymalne wykorzystanie CSS'a - minimum kodu, maksimum treści Optymalizacja kodu - żadnych ramek - minimum tabel - maksymalne wykorzystanie CSS'a - minimum kodu, maksimum treści - najważniejsze dane na szczycie kodu
- przekierowanie permanentne 301 - „przyjazne linki” Optymalizacja kodu - przekierowanie permanentne 301 - „przyjazne linki” - strona błędu 404 - prawidłowe linkowanie wewnętrzne Źle: http://www.mojastrona.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=3377 Dobrze: http://www.mojastrona.pl/kategoria1/kategoria2/produkt/ Źle: http://www.mojastrona.pl/index.php Dobrze: http://www.mojastrona.pl
„Jako najbardziej efektywną metodę promocji w Internecie przebadane firmy wskazały skuteczne pozycjonowanie oraz łatwość wyszukania firmy w wyszukiwarkach (35 proc. odpowiedzi)” www.bankier.pl 23
Pozycjonowanie to nie magia
- zwiększenie świadomości marki - sprzedaż bezpośrednio przez stronę Pozycjonowanie Pozycjonowanie to proces polegający na systematycznym zwiększaniu ilości linków zewnętrznych. Do czego służy SEO: - zwiększenie świadomości marki - sprzedaż bezpośrednio przez stronę - do stworzenia bazy potencjalnych klientów (zebranie danych teleadresowych) - generowania lead'ów (wypełnienie formularza, kontakt telefoniczny) - do pozyskiwania klientów dla swoich dystrybutorów - w celu informacyjnym i edukacyjnym - skierowania ruchu do konkursu, gry
Przykładowy schemat pozycjonowania Serwisy branżowe Artykuły i linki sponsorowane Katalogi polskie i zagraniczne Strona Klienta Blogi branżowe Serwisy tematyczne Mini serwisy Blogi produktowe Artykuły tematyczne Katalogi polskie i zagraniczne
Schemat pozycjonowania żródło:adam.krywko.pl 27
- opłata za efekt (określone pozycje, ruch, konwersje) - abonament Metody rozliczeń - opłata za efekt (określone pozycje, ruch, konwersje) - abonament - abonament + opłata za efekt - opłata za consulting
„Kampanie SEM dobrze wpisują się w oczekiwania reklamodawców, którzy decydują się na lokowanie budżetów marketingowych w produkty reklamowe precyzyjnie dające się zmierzyć oraz charakteryzujące się wysokim zwrotem z inwestycji (ROI).” Kinga Nurska Brief nr 117/6 29
SERM – reputacja w wyszukiwarkach
JAKOŚĆ ? ? ? 44% osób spośród tych, które (w ostatnim miesiącu) obejrzały reklamę produktu czy usługi opublikowaną w prasie, poszukuje dodatkowych informacji o reklamowanej ofercie. 67% konsumentów z tej grupy szuka tychże informacji w Internecie http://www.marketingcharts.com 31
Jak można stracić?
Ilu klientów można stracić? Ponad 50 000 osób wpisuje frazę link4 lub link 4 w Google miesięcznie.
Oetker kontra Kominek 34
Nasza oferta SERM: Polega na zapełnieniu pierwszej strony wyników wyszukiwania po wpisaniu nazwy marki informacjami świadczącymi o jakości marki, przykładowo: - informacje o wygranych konkursach, - artykuły prasowe świadczące o wysokiej jakości produktu, - tematy z for internetowych, na których są pozytywne opinie o marce/produkcie. - materiałów przygotowanych przez dział Public Relations - hasła w Wikipedii, bazach firm (PKT, PF)
„75% firm uważa, że 'sieciowe nieistnienie' to przede wszystkim ograniczanie sobie możliwości dotarcia do potencjalnych klientów. Pozostałe 25% brak obecności w Internecie utożsamia z budowaniem złego wizerunku firmy.” Raport z badań portalu firmy.net 36
Dziękuję za uwagę. Marek Błyszczek SEO/SEM Specialist m.blyszczek@insignia.pl +48 793 251 313 37
- 10-30 sekund w TVN (30 sekund w prime kosztuje 40 000 PLN) Porównanie kosztów Przykładowy budżet 2000 PLN * 12 miesięcy = 24 000 PLN Za tę samą cenę: - 10-30 sekund w TVN (30 sekund w prime kosztuje 40 000 PLN) - 30-60 sekund w Radio Zet (30 sekund w prime kosztuje 14 000PLN) - ¼ strony w National Geographic Polska (cena 21 600 PLN) - 1-2 dni emisji reklamy w dużym portalu (Onet, Interia, Wp)
Synergia SEO+PPC wówczas 1+1=3 Liczba kliknięć w „organiczne” hasła brandingowe wzrasta o 50% jeżeli prowadzone są dziłąnia PPC [Nielsen] Obecność w wynikach organicznych i płatnych równocześnie daje 92% kliknięć więcej w stosunku do samych dziłań PPC [iCrossing] Źródło: Prezentacja Macieja Gałeckiego z Bluerank
„Mówię to wielu moim klientom: wyszukiwarka internetowa to nowa strona główna dla marek i firm. 80% wykorzystania internetu rozpoczyna się od wyszukiwarki i coraz większa liczba klientów widzi w nich najefektywniejszą formę marketingu” Neil Eatson z AKQA. 40