DZIAŁANIA NA LICZBACH NATURALNYCH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
UŁAMKÓW DZIESIĘTNYCH SPOSOBEM PISEMNYM
Advertisements

Opracowała: Iwona Bieniek
Liczby pierwsze.
Witamy wszystkich ! Rodzina Nowaków: Mama -Julia Tata -Franek
MATEMATYKA-ułamki zwykłe
Koniec wakacji – powrót do cywilizacji
UŁAMKI DZIESIĘTNE porównywanie, dodawanie i odejmowanie.
Pisemne mnożenie liczb naturalnych
Pisemne dodawanie i odejmowanie liczb naturalnych
Pisemne dzielenie liczb naturalnych
ZBIÓR LICZB NATURALNYCH, DZIAŁANIA W ZBIORZE N
WIELOMIANY HARALD KAJZER ZST NR 2 HARALD KAJZER ZST NR 2.
Reguły Bradis-Kryłowa
KLASA: czwarta TEMAT: Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem pisemnego mnożenia i dzielenia przez liczby jednocyfrowe. OPRACOWAŁA: mgr Marzena Dura.
UŁAMKI ZWYKŁE KLASA IV.
Zapis informacji Dr Anna Kwiatkowska.
UKŁADY SZEREGOWO-RÓWNOLEGŁE
Działania na ułamkach zwykłych
Kolejność wykonywania działań
Ułamki zwykłe i liczby mieszane.
Ułamki zwykłe.
„Są plusy dodatnie i plusy ujemne.”
Aleksandra Duchnowicz kl. 6.d
Działania pamięciowe na ułamkach dziesiętnych
Technika Mikroprocesorowa 1
Technika Mikroprocesorowa 1
Wyrażenia algebraiczne
NIE TAKA MATMA STRASZNA ;-)
Cechy podzielności liczb - utrwalenie wiadomości
Ułamki Zwykłe Czyli ułamkowe ABC Opr. Natalia Rusin 6b.
Ułamki zwykłe – zadania kl. V
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
w ramach projektu Szkoła z Klasą 2.0
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH DZIESIĘTNYCH
Systemy Liczenia - I Przez system liczbowy rozumiemy sposób zapisywania i nazywania liczb. Rozróżniamy: pozycyjne systemy liczbowe i addytywne systemy.
Dawid Kubaczka kl. 5 „c” Ułamki zwykłe uczący: Ewa Szering.
Ułamki dziesiętne Dawid Kubaczka kl. 5 „c” uczący: Ewa Szering.
Pisemne dzielenie liczb naturalnych.
Opracowanie – Joanna Grządka
Hania Nguyen, Marta Żebrowska 6c
Matematyka i system dwójkowy
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
Reprezentacja liczb w systemie binarnym ułamki i liczby ujemne
Liczby Naturalne.
Ułamki Zwykłe.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
KINDERMAT 2014 „Matematyka to uniwersalny język, za pomocą którego opisany jest świat”
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
NA UŁAMKACH DZIESIĘTNYCH.
UŁAMKI ZWYKŁE.
Zadania z czekoladą.
Działania w systemie binarnym
Zawsze podpisuj „lewy do prawego” 31 2 – 4 – 2 2 – 1 spisujemy.
TEMAT: UŁAMKI ZWYKŁE.
Elementy geometryczne i relacje
Jak Ala z dziadkiem liczby 5 w książce szukali
Matematyka.
Działania na ułamkach dziesiętnych
Działania podstawowe w zbiorze liczb naturalnych
Liczby naturalne i ułamki
Liczby 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, …(i tak dalej) nazywamy liczbami naturalnymi. Tak jak z liter tworzy się słowa, tak z cyfr tworzymy liczby. Dowolną.
Liczby naturalne Prezentacje wykonała: Aleksandra Górska Klasa V.
Liczby naturalne i całkowite Spis treści Definicje Działania na liczbach Wielokrotności liczb naturalnych Cechy podzielności Przykłady potęg,potęgi o.
To ułamki o mianowniku 10, 100, 1000, itd. np.: 1,5; 2,75; 0,032;
Liczbami naturalnymi nazywamy liczby 0,1,2,3,..., 127,... Liczby naturalne poznaliśmy już wcześniej; służą one do liczenia przedmiotów. Zbiór liczb.
Ułamki Z humorem :D.
Działania pamięciowe na ułamkach dziesiętnych
NA UŁAMKACH DZIESIĘTNYCH.
Zapis prezentacji:

DZIAŁANIA NA LICZBACH NATURALNYCH OBLICZENIA SPOSOBEM PISEMNYM ANNA SPYCHAŁA

DODAWANIE ODEJMOWANIE MNOŻENIE DZIELENIE

DODAWANIE

1 3 4 7 + 4 2 1 1 7 6 8 OBLICZ: 1347 + 421 = Potem dodajemy dziesiątki PAMIĘTAJ!!! Obliczając sposobem pisemnym sumę liczb podpisujemy jedności pod jednościami, dziesiątki pod dziesiątkami, setki pod setkami itd. Potem dodajemy dziesiątki 4 + 2 = 6 Następnie dodajemy setki 3 + 4 = 7 Najpierw dodajemy jedności 7 + 1= 8 Na końcu dodajemy tysiące 1 + 0 = 1

OBLICZ: 1248 + 586 = 1 1 1 2 4 8 + 5 8 6 1 8 3 4 Najpierw dodajemy jedności 8 + 6 = 14 14 jedności to 1 dziesiątka Na końcu dodajemy tysiące 1+ 0 = 1 Potem dodajemy dziesiątki 1 + 4 + 8 = 13 13 to 1 setka Następnie dodajemy setki 1 + 2 + 5 = 8 i 4 jedności i 3 dziesiątki

20 jedności to 2 dziesiątki OBLICZ: 615 + 1248 + 97 = 1 2 16 dziesiątek to 1 setka i 6 dziesiątek 6 1 5 20 jedności to 2 dziesiątki i 0 jedności 1 2 4 8 + 9 7 1 9 6 Najpierw: 5 + 8 + 7 = 20 Następnie: 2 + 1 + 4 + 9 = 16 Potem: 1 + 6 + 2 = 9 Na końcu: 0 + 1 + 0 = 1

Suma par butów męskich i damskich ZADANIE W fabryce obuwia wyprodukowano 2340 par butów męskich, a butów damskich o 234 pary więcej. Ile wszystkich par obuwia wyprodukowano w tej fabryce? ROZWIĄZANIE Ilość par butów damskich 2 3 4 0 + 2 3 4 POWRÓT DO STRONY WYBORU 2 5 7 4 2 3 4 0 + 2 5 7 4 Suma par butów męskich i damskich 4 9 1 4 ODPOWIEDŹ W fabryce wyprodukowano 4914 par butów.

ODEJMOWANIE

OBLICZ: 1859 – 625 = 1 8 5 9 - 6 2 5 1 2 3 4 PAMIĘTAJ !!! Obliczając sposobem pisemnym różnicę dwóch liczb, podpisujemy jedności pod jednościami, dziesiątki pod dziesiątkami, setki pod setkami itd. Najpierw odejmujemy jedności: 9 – 5 = 4 Następnie odejmujemy dziesiątki: 5 – 2 = 3 Potem odejmujemy setki: 8 – 6 = 2 Na końcu odejmujemy tysiące: 1 – 0 = 1

4 dziesiątki i 7 jedności to 3 dziesiątki i 17 jedności OBLICZ: 547 – 398 = 4 1 3 17 5 4 7 - 3 9 8 1 4 9 Może się zdarzyć, że odejmując jedną liczbę od drugiej, musimy wykonać odpowiednie zamiany. 4 dziesiątki i 7 jedności to 3 dziesiątki i 17 jedności 5 setek i 3 dziesiątki to 4 setki i 13 dziesiątek Na końcu odejmujemy: 4 – 3 = 1 Odejmujemy: 13 – 9 = 4 Odejmujemy: 17 – 8 = 9

1 setka 9 dziesiątek i 11 jedności OBLICZ: 5201 – 243 = 4 1 1 9 11 2 setki i 1 jedność to 1 setka 9 dziesiątek i 11 jedności 5 tysięcy i 1 setka to 4 tysiące i 11 setek 5 2 0 1 - 2 4 3 4 9 5 8 Najpierw 11 – 3 = 8 Następnie 9 – 4 = 5 Potem 11 – 2 = 9 Na końcu 4 – 0 = 4

Reszta pieniędzy pozostała z nagrody ZADANIE Mama Pawła dostała nagrodę pieniężną w wysokości 1350 zł. Kupiła sobie płaszcz za 480 zł, a Pawłowi buty za 95 zł i grę komputerową za 118 zł. Resztę pieniędzy odłożyła na wakacje. Ile pieniędzy mama odłożyła na wakacje? ROZWIĄZANIE 4 8 0 wartość wszystkich zakupów 9 5 1 3 5 0 POWRÓT DO STRONY WYBORU + 1 1 8 - 6 9 3 6 9 3 6 5 7 Reszta pieniędzy pozostała z nagrody ODPOWIEDŹ Mama odłożyła na wakacje 657 zł.

MNOŻENIE

OBLICZ: 132 · 3 = 1 3 2 · 3 3 9 6 Najpierw jedności liczby 132 mnożymy przez 3 2·3 = 6 Następnie dziesiątki liczby 132 mnożymy przez 3 3 · 3 = 9 Na końcu setki liczby 132 mnożymy przez 3 1· 3 = 3

10 jedności to 1 dziesiątka i 0 jedności OBLICZ: 652 · 5 = 3 2 1 10 jedności to 1 dziesiątka i 0 jedności 26 dziesiątek to 2 setki i 6 dziesiątek 32 setki to 3 tysiące i 2 setki 6 5 2 · 5 3 2 6 Najpierw 2 · 5 = 10 Na końcu 3+0 = 3 Następnie 5 · 5 = 25 25 + 1 = 26 Potem 6 · 5 = 30 30 +2 = 32

Liczymy oddzielone zera i dopisujemy je do ostatecznego wyniku. OBLICZ: 320 · 80 = 16 jedności to 1 dziesiątka i 6 jedności 25 dziesiątek to 2 setki i 5 dziesiątek 2 1 3 2 0 1 zero · 8 0 1 zero 2 5 6 0 0 2 zera Najpierw 2 · 8 = 16 Gdy mnożymy liczby zakończone zerami podpisujemy je tak by zera można było oddzielić. Liczymy oddzielone zera i dopisujemy je do ostatecznego wyniku. Następnie 8 · 3 = 24 24 + 1 = 25 Potem 2 + 0 = 2

27 jedności to 2 dziesiątki i 7 jedności OBLICZ 190 · 300 = 27 jedności to 2 dziesiątki i 7 jedności 2 1 9 0 1 zero · 3 0 0 2 zera 5 7 0 0 0 3 zera Najpierw 9 · 3 = 27 Następnie 3 · 1 = 3 3 + 2 = 5

OBLICZ: 173 · 24 = 1 2 1 1 7 3 · 2 4 1 1 6 9 2 Najpierw mnożymy 173 · 4 + 3 4 6 Następnie mnożymy 173 · 2 4 1 5 2 Następnie 7 · 4 = 28 28 + 1 = 29 Czyli 2 setki i 9 dziesiątek Potem 7 · 2 = 14 Czyli 1 setka i 4 dziesiątki PAMIĘTAJ !!! Zapisywanie wyniku zaczynamy zawsze pod cyfrą przez którą mnożymy. Potem 1 · 4 = 4 4 + 2 = 6 3 · 4 = 12 Czyli 1 dziesiątka i 2 jedności Najpierw 3 · 2 = 6 2 + 0 = 2 Na końcu dodajemy wyniki mnożenia. 1 · 2 = 2 2 + 1 = 3 9 + 6 = 15 6 + 4 + 1 = 11 3 + 1 = 4

ZADANIE · POWRÓT DO STRONY WYBORU 1 6 · 9 3 4 1 4 4 1 2 6 8 + 3 4 Do biblioteki szkolnej zakupiono 16 książek po 9 zł i 12 albumów po 34 zł. Ile zapłacono za wszystkie książki? ROZWIĄZANIE wartość zakupionych książek 1 6 · 9 3 4 1 4 4 · 1 2 wartość zakupionych albumów 6 8 + 3 4 POWRÓT DO STRONY WYBORU 1 4 4 4 0 8 + 4 0 8 5 5 2 wartość wszystkich zakupionych książek ODPOWIEDŹ Za wszystkie książki zakupione do biblioteki szkolnej zapłacono 552 zł.

DZIELENIE

OBLICZ: 747 : 3 = 2 4 9 7 4 7 : 3 - 6 1 4 - 1 2 2 7 Dopisujemy kolejną cyfrę czyli 4 9 · 3 = 27 Następnie odejmujemy 27 – 27 = 0 Dopisujemy kolejną cyfrę czyli 7 3 w 7 mieści się 2 razy - 3 w 14 mieści się 4 razy 2 7 3 w 27 mieści się 9 razy 2 · 3 = 6 4 · 3 = 12 14 – 12 = 2 Odejmujemy: 7 – 6 = 1

OBLICZ: 4283 : 30 = 1 4 2 4 2 8 3 : 3 0 - 3 0 1 2 8 - 1 2 0 8 3 30 w 83 mieści się 2 razy, więc 2 · 30 = 60. Odejmujemy 83 - 60 = 23. Liczba 23 to reszta z dzielenia. 30 nie mieści się w 4, więc dobieramy kolejną cyfrę czyli 2. Wtedy 30 mieści się 1 raz w 42. - Odejmujemy 128 – 120 = 8, a następnie dopisujemy kolejną cyfrę czyli 3. 6 0 1 · 30 = 30 Następnie odejmujemy 42 – 30 = 12 30 w 128 mieści się 4 razy, więc 4 · 30 = 120 Dopisujemy kolejną cyfrę czyli 8 2 3 reszta

OBLICZ: 7320 : 30 = 2 4 4 : 7320 30 - 6 1 3 - 12 1 2 Gdy w dzielnej i dzielniku występują zera na końcu, to dzielenie można uprościć, skreślając w obu liczbach tyle samo końcowych zer. 3 w 12 mieści się 4 razy. 3∙4=12 12 – 12 = 0 13 – 12 = 1 Dopisujemy kolejną cyfrę czyli 2 - 12 3 w 7 mieści się 2 razy. Następnie 2∙ 3 = 6 7 – 6 =1 Dopisujemy kolejną cyfrę 3 3 w 13 mieści się 4 razy Więc 3∙4 = 12

Dopisujemy kolejną cyfrę czyli 0 OBLICZ: 41000 : 700 = 5 8 4 1 0 0 0 : 7 0 0 - 3 5 6 - 5 6 4 0 0 reszta Gdy w dzielnej i dzielniku występują zera na końcu, to dzielenie można uprościć, skreślając w obu liczbach tyle samo końcowych zer. 7 w 60 mieści się 8 razy, a 8·7=56 41- 35=6 Dopisujemy kolejną cyfrę czyli 0 Skreśliliśmy po dwa zera, więc w reszcie dopisujemy dwa zera 7 w 41 mieści się 5 razy. Następnie 5 · 7 = 35 60 – 56 = 4

POWRÓT DO STRONY WYBORU ZADANIE Rodzina Zuzi za 5 obiadów w restauracji zapłaciła 200 zł razem z napiwkiem dla kelnera w wysokości 15 zł. Ile kosztował 1 obiad? ROZWIĄZANIE 2 0 0 3 7 - 1 5 1 8 5 : 5 - 1 5 1 8 5 3 5 - 3 5 POWRÓT DO STRONY WYBORU koszt jednego obiadu koszt pięciu obiadów ODPOWIEDŹ Rodzina Zuzi za jeden obiad zapłaciła 37 zł.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ.