Sposoby radzenia sobie przez rodziców i nauczycieli

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK”
Advertisements

rodzaje przyczyny rozpoznanie
AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
ANALIZA BADAŃ WSTĘPNYCH NA TEMAT STRESU przeprowadzonych na spotkaniu w dniu r. Badania dotyczyły: OBJAWÓW STRESU I ODPORNOŚCI ORGANIZMU.
Program Bezpieczeństwo w sieci
POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
Zwalczanie przestępczości
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Cele spotkania: Uświadomienie rodzicom problemu jakim staje się nasilające się wśród dzieci i młodzieży zjawisko agresji. Zapoznanie rodziców z pojęciem.
w edukacji przedszkolnej
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W ZESPOLE SZKÓŁ W KOWALEWIE ZA ROK SZKOLNY 2011/2012.
Cel programu Celem Programu jest przeciwdziałanie przemocy w polskich szkołach przez zwiększenie świadomości problemu, zmianę postaw wobec przemocy, a.
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
Maria Skommer Uniwersytet Medyczny Poznań
EFEKTY DZIA Ł ALNO Ś CI DYDAKTYCZNEJ, WYCHOWAWCZEJ I OPIEKU Ń CZEJ ORAZ INNEJ DZIA Ł ALNO Ś CI STATUTOWEJ SAMORZ Ą DOWEGO PRZEDSZKOLA W SKARYSZEWIE.
RAPORT KOŃCOWY Z EWALUACJI PROJEKTU DOBRE PRAWO – DOBRE RZĄDZENIE.
EWALUACJA 2012/2013 BEZPIECZEŃSTWO W SZKOLE
Zachowania niepożądane
Jak moje miasto je ź dzi z głow ą ?. PLAN 1.Wstęp 2.O programie a)Ankiety b)Deklaracje 3.Podsumowanie 4.Koniec.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA II
Teresa Lewandowska nauczyciel jęz. angielskiego. Ogólne informacje 1. Termin wprowadzenia i czas trwania programu – Program wprowadzony.
Barbara Jaśkiewicz 14 czerwiec 2012
Przyczyny, rodzaje, symptomy, czynniki sprzyjające, zapobieganie
rodzaje przyczyny rozpoznanie
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
Jak pomóc dziecku i rodzinie. 1
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
PRZECIWDZIAŁAMY ŁAMANIU NORM SPOŁECZNYCH
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
przypadku prześladowania
Szkoła Podstawowa im. Królowej Jadwigi w Sierczy
Jak rozmawiać z dzieckiem? Kary i nagrody w wychowaniu
Przesłanie SZKOŁY BEZ PRZEMOCY na rok 2010/11
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
Podsumowanie ankiety przeprowadzonej w kwietniu 2012 r. wśród rodziców uczniów klas IV - VI na temat przestrzegania norm społecznych w naszej szkole. W.
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Ankieta została przeprowadzona w klasach licealnych. Klasom 1 i 2 zostało zadane 5 pytań, natomiast klasie 3 9 pytań. Łącznie było 182 ankiet. Oto wyniki.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skierniewicach
ANKIETA DLA RODZICÓW Rodzice uczniów są ważnym ogniwem w życiu szkoły, dlatego przeprowadzono wśród nich anonimową ankietę, na temat współpracy rodziców.
AGRESJA WŚRÓD DZIECI – SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ ?
NOWATORSTWO Warszawa 15 września 2015.
Mówimy przemocy.
Młody Fizyk Eksperymentuje – I Pracownia Fizyczna dla Licealistów
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Diagnoza stanu wyjściowego.
Szkoła bez przemocy.
PRZEMOC I AGRESJA.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GEOGRAFIA II st. Studia stacjonarne 2014.
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
PRZEDSZKOLE NR 5 W RACIBORZU Współpraca przedszkola ze środowiskiem rodzinnym dziecka - wyniki ewaluacji PRZEDSZKOLE NR 5 W RACIBORZU.
STRES jak sobie z nim radzic.
Ocena poziomu bezpieczeństwa w Zespole Szkół nr 3 – Szkole Podstawowej nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu w I półroczu 2014/2015.
Ewaluacja Sierpień 2014 Zespół Szkół w Kowalewie.
Stop przemocy !. Definicja przemocy Przemoc to: każde zachowanie, które nas poniża, ogranicza naszą wolność, narusza nasze prawa i powoduje psychiczne.
Ankieta o lekcji matematyki RK. Klasy 6 28 osób wypełniło ankietę, niektórzy nie chcieli.
W dniu w naszej szkole na godzinie wychowawczej przeprowadzono wśród młodzieży badania na temat sposobów radzenie sobie ze stresem. Narzędziem.
Dzień Bezpiecznego Internetu !
ZINTEGROWANA POLITYKA BEPIECZEŃSTWA „Szkoła promująca bezpieczeństwo” Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli Zespołu Szkół.
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Uzależnienie od komputera, telewizji i komórki.. Prezentacja przygotowana przez klasę V c z wychowawczynią.
Bezpieczeństwo w sieci – wyniki badań
Sprawozdanie z ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2016/2017
Prezentacja Zespołu Wychowawczego
Stop Przemocy - nie tylko w szkole….
Czy według Państwa potrzebne są w szkole zajęcia dodatkowe?
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny- cz.II Aleksandra Klimza
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Zapis prezentacji:

Sposoby radzenia sobie przez rodziców i nauczycieli z zachowaniami agresywnymi u dzieci z autyzmem. Prezentacja wyników badań. mgr Justyna Pilecka Wydział Studiów Edukacyjnych UAM Justyna.Pilecka@amu.edu.pl www.justyna.pilecka.glt.pl

Definicja trudnego zachowania (w tym zachowania agresywnego): Zachowanie o takiej intensywności, częstotliwości lub czasie trwania, że fizyczne bezpieczeństwo danej osoby lub innych może być poważnie zagrożone, bądź zachowanie mogące w poważnym stopniu ograniczyć sprawny dostęp do ogólnie przyjętych sposobów komunikacji społecznej. Emerson i inni 1987

Zarkowska i Clements (1989) zaproponowali następujące kryteria, które można zastosować w wielu przypadkach zachowań trudnych: Zachowanie jest niewłaściwe pod względem charakteru lub natężenia, biorąc pod uwagę wiek lub poziom rozwoju danej jednostki. Zachowanie jest niebezpieczne dla jednostki przejawiającej je (np. samookaleczanie). Zachowanie jest niebezpieczne dla innych. Zachowanie powoduje poważny stres osób mieszkających i pracujących z danym osobnikiem. Zachowanie stanowi dodatkowe poważne niebezpieczeństwo dla danej jednostki, gdyż blokuje jej możliwości zdobywania nowych umiejętności i doświadczeń. Zachowanie jest sprzeczne z ogólnie przyjętymi normami społecznymi.

Zaprezentowane zostaną wyniki badań zgromadzone za pomocą ankiety przeprowadzonej wśród rodziców dzieci z autyzmem oraz na podstawie wywiadu z nauczycielem/terapeutą.

Celem badań jest pomoc rodzicom oraz nauczycielom/terapeutom w skutecznym radzeniu sobie z zachowaniami agresywnymi występującymi u dzieci autystycznych.

Cel teoretyczny: wzbogacenie wiedzy rodziców oraz nauczycieli/terapeutów na temat stosowanych strategii radzenia sobie z zachowaniami agresywnymi, a także wskazanie sposobów, które nie przynoszą pozytywnych skutków. Cel praktyczny: zaproponowanie rodzicom oraz nauczycielom/terapeutom skutecznych metod minimalizowania zachowań agresywnych u dzieci z autyzmem.

Wyniki badań na podstawie ankiety dla rodziców: Zachowania agresywne najczęściej występujące u dziecka: niszczenie różnych przedmiotów, zrzucanie przedmiotów z mebli, rzucanie różnymi przedmiotami, uderzanie pięścią (głową) inne osoby, szczypanie, drapanie, kopanie, gryzienie, plucie. Zachowania autoagresywne występujące u dzieci najczęściej wymieniane przez rodziców: drapanie różnych części ciała aż do krwi, gryzienie ręki, bicie się ręką po twarzy lub po głowie, uderzanie ręką o różne przedmioty, uderzanie pięścią w brodę, uderzanie głową o różne przedmioty. Wymienione zachowania pojawiają się często w następujących sytuacjach: gdy dziecko nie dostaje tego co chce gdy dziecko nudzi się i nie ma co robić gdy jest hałas np. głośno gra radio lub telewizor gdy dziecku coś nie wychodzi i nie potrafi sobie z czymś poradzić w chwili wzmożonej aktywności aby zwrócić na siebie uwagę gdy każe mu się coś zrobić gdy dziecko znajduje się w gronie osób, których nie zna

Wyniki badań na podstawie ankiety dla rodziców cd. Reakcje rodziców na pojawienie się zachowania agresywnego u dziecka: zainteresowanie dziecka czymś innym ignorowanie zachowania dziecka krzyk rodziców („uspokój się”) kara słowna („przestań”, „jest mi przykro gdy się tak zachowujesz”, „nie wolno”) zwrócenie dziecku uwagi podniesionym tonem głosu kara fizyczna (klaps) Powyższe reakcje zdaniem rodziców przynoszą zamierzony skutek: często zawsze czasami rzadko

Wyniki badań na podstawie ankiety dla rodziców cd. Ocena skuteczności stosowania przez rodziców własnych sposobów niwelowania zachowań agresywnych u dziecka z autyzmem: czasami są skuteczne często są skuteczne Źródła informacji dla rodziców na temat sposobów radzenia sobie z zachowaniami agresywnymi u dzieci z autyzmem: nauczyciele / terapeuci / lekarze Internet / telewizja / książki inni rodzice dzieci z autyzmem obserwacja zachowań dziecka

Wyniki badań na podstawie wywiadu z nauczycielem/terapeutą: Reakcje nauczycieli/terapeutów w sytuacji wystąpienia zachowania agresywnego u dziecka z autyzmem: izolacja dziecka (odstawienie na bok, wystawienie dziecka za drzwi) rozmowa („lubię gdy twoje ręce są spokojne”) próba wyciszenia przy stoliku zajęcie czymś innym relaksacja, masaż przytrzymanie dziecka odbieranie żetonów Nagrody jakie stosują nauczyciele/terapeuci aby wzmocnić zachowanie pozytywne dziecka z autyzmem: słodycze pochwała słowna przytulenie odpoczynek / spacer

Wnioski: Współpraca rodziców z nauczycielami/terapeutami to istotny element pracy z dzieckiem autystycznym. Poszerzanie wiedzy i umiejętności dotyczących metod minimalizowania zachowań agresywnych u dzieci z autyzmem przez nauczycieli/terapeutów poprzez szkolenia, kursy, hospitacje koleżeńskie zajęć, superwizje.

Dziękuję Państwu za uwagę. mgr Justyna Pilecka Wydział Studiów Edukacyjnych UAM Justyna.Pilecka@amu.edu.pl www.justyna.pilecka.glt.pl