Biologia jako nauka eksperymentalna

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PLAN WYKŁADÓW Wykład 2: Ustalone przewodzenie ciepła w ciałach stałych: płaskich, walcowych i kulistych.
Advertisements

Budowa atomu aktywność chemiczna metali
Budowa atomu Adsorpcyjne właściwości węgla
Sposoby elektryzowania ciała
Napięcie powierzchniowe
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
WYKONYWANIE DOŚWIADCZEŃ
  OK konspekt z chemii.
POWIETRZE I JEGO TAJEMNICE
ZSM nr 1. Publiczne Gimnazjum nr 1 im. PCK w Grajewie
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Metale i stopy metali.
Budowa i właściwości ciał stałych
Menu Koniec Czym jest węgiel ? Węgiel część naszego ciała
Jakub Sikorski, Paweł Frydryk, Dawid Frej
„Huśtawka ze świeczek”
Doświadczenia chemiczne
Część eksperymentalna konkursu:
Obserwacja kiełkowania nasienia fasoli
Węglowodory w przyrodzie
BIOLOGIA JAKO NAUKA EKSPERYMENTALNA
Nauka przez obserwacje
Sonia Rucińska i Victoria Peplińska
BIOLOGIA.
Biologia jako nauka eksperymentalna
Biologia jako nauka eksperymentalna.
Jak pietruszka pije wodę?
Woda darem życia.
Niezwykłe zamarzanie wody
Biologia, jako nauka eksperymentalna
WITAMY W ŚWIECIE TWORZYW SZTUCZNYCH
Warszawa, 26 października 2007
Budowa chemiczna kości
Trzymaj formę!!! Projekt wykonali: Aleksandra Auguścik Marcin Grzegrzak Bartosz Koryś Weronika Kiraga.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Metabolizm i produkty przemiany materii
Woda mineralna.
Tlen, wodór i tlenek węgla (IV)- otrzymywanie i badanie właściwości
Seminarium 2 Elementy biomechaniki i termodynamiki
Śniadanie klasa II Zespół Szkolno-Gimnazjalny w Żędowicach.
Układ ruchu=) Szkielet!!.
Projekt biologiczno-chemiczny
Kornelia Lewandowska.  Na przykład spożywanie zbyt dużej ilości pokarmów (lub nieprawidłowe proporcje składników pokarmowych w diecie) może prowadzić.
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
Alkany Powtórzenie.
Badanie wód jezior lobeliowych
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
Projekt otrzymał wsparcie finansowe Unii Europejskiej. Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi wydawca. Narodowa Agencja Programu Erazmus.
„Koło Młodych Odkrywców”
Wpływ światła na fotosyntezę roślin
R OLA DOŚWIADCZENIA W NAUCE. ŹRÓDŁA DANYCH NAUKOWYCH OBSERWACJEEKSPERYMENTY.
BIAŁKA – właściwości i znaczenie w organizmie człowieka.
Białka i ich znaczenie biologiczne.. REAKCJA BIURETOWA Charakterystyczna reakcja chemiczna pozwalająca na wykrywanie wiązań peptydowych w rozmaitych związkach.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1 Budowa fizyczna i chemiczna kości.
Poznajemy kwasy nieorganiczne
Parowanie Kinga Buczkowska Karolina Bełdowska kl. III B nauczyciel nadzorujący: Ewa Karpacz.
Z poprzednich lekcji Sprawdź, czy zapamiętałeś: Jakie stany skupienia występują w przyrodzie? Jakie są dowody ziarnistej (atomowej/cząsteczkowej) budowy.
Dlaczego bez tlenu nie byłoby życia na Ziemi?
Czy substancje można przetwarzać?
Metoda naukowa i wyjaśnianie świata
Właściwości Światłowodowe polimetakrylanu metylu (PMMA) Katolickie Gimnazjum im. Św. Stanisława Kostki w Szczecinie Opiekun: Agnieszka Szarafińska Skład.
Dlaczego nasze kości są twarde?
Źródła wiedzy biologicznej.
BADANIE POWSTAWANIA GAZU W TRAKCIE FOTOSYNTEZY
SMOG Klaudia Stachniuk 1b G.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Woda – jedno słowo, tyle znaczeń.
Doświadczenie Rutherforda. Budowa jądra atomowego.
WPŁYW RASY NA WŁAŚCIWOŚCI FIZYCZNE KOŚCI ROSNĄCYCH ŚWIŃ
Projekt „Po co. Dlaczego. Jak
Zapis prezentacji:

Biologia jako nauka eksperymentalna

Doświadczenie nr 1 Znaczenie białek w budowie kości.

Budowa chemiczna kości: Kość zbudowana jest z istoty zbitej i istoty gąbczastej. Istota zbita tworzy warstwę gęstą i zbitą i występuje zawsze na powierzchni kości; istota gąbczasta tworzy wewnętrzną strukturę kości o charakterze cienkich blaszek i beleczek krzyżujących się ze sobą(kratownice). Trzon kości długiej zbudowany jest prawie wyłącznie z istoty zbitej. Oba końce tej kości posiadają cienką warstwę istoty zbitej, a całe wnętrze utkane jest z istoty gąbczastej.

Struktura kości nie jest stała, zmienia się ona wraz ze zmianą przebiegu linii napięć. Składniki organiczne (osseina) - nadają one kości miękkość i elastyczność, składniki mineralne - nadają kości twardość oraz wytrzymałość na zgniatanie i rozciąganie ale również kruchość

Białko utraci swoje właściwości, gdy poddamy je wysokiej temperaturze. Badany problem badawczy: Czy gdy poddamy wysokiej temperaturze kość, białko straci swoje właściwości? Hipoteza: Białko utraci swoje właściwości, gdy poddamy je wysokiej temperaturze.

Etapy doświadczenia: Przygotować miejsce do pracy. Chwycić kość w szczypce. Przybliżyć kość do palnika, czekać do zapalenia się. Odłożyć kość. Sprawdzić jak zmieniły się właściwości.

Potrzebny sprzęt: palnik, szczypce. Potrzebne organizmy: kość.

Obserwacje w trakcie trwania doświadczenia: Podczas, gdy trzymałam kość nad palnikiem zauważyłam, że kość robi się bielsza.

Otrzymane wyniki: Podczas gdy przyglądałam się kości zauważyłam, iż poza tym, że kość jest bielsza jest także lżejsza, a dźwięk przy uderzaniu w nią świadczył, że zmieniły się jej właściwości. Zdawało mi się jakby była pusta w środku.

Analiza otrzymanych wyników: Podczas spalania, białko zawarte w kości spaliło się. Kość stała się krucha oraz podatna na uszkodzenia.

Wnioski z doświadczenia: Podczas spalania kość straciła zawarte w niej białko przez co kość stała się podatna na uszkodzenia.

Potwierdzenie hipotezy: Białko utraci swoje właściwości, gdy poddamy je wysokiej temperaturze.

Prezentację wykonała: Dominika Kępczyńska z klasy 2H