IV Ogólnopolski Kongres Badaczy Rynku i Opinii

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Excel Narzędzia do analizy regresji
Advertisements

KORELACJA I REGRESJA WIELOWYMIAROWA
I część 1.
Weryfikacja klasycznych teorii struktury kapitału za pomocą ekonometrycznego modelu regresji wielorakiej Arkadiusz Guzanek Instytut Ekonomii i Zarządzania.
Metody ekonometryczne
Metody ekonometryczne
Rozdział V - Wycena obligacji
BUDOWA MODELU EKONOMETRYCZNEGO
Modelowanie konstrukcji z uwzględnieniem niepewności parametrów
1 mgr inż. Sylwester Laskowski Opiekun Naukowy: prof. dr hab. inż. Andrzej P. Wierzbicki.
Dane dotyczące sprzedaży wody mineralnej
Analiza współzależności
Metody ekonometryczne
Metody ekonometryczne
Podstawy informatyki Wirtotechnologia – Wskaźniki i referencje
Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy)
Ekonometria wykladowca: dr Michał Karpuk
KWESTIA ENDOGENICZNOŚCI
Prognozowanie na podstawie modelu ekonometrycznego
Linear Methods of Classification
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
Test nieparametryczny
Hipotezy statystyczne
Testowanie hipotez statystycznych
Analiza współzależności cech statystycznych
Ekonometria szeregów czasowych
i jak odczytywać prognozę?
Ekonometria. Co wynika z podejścia stochastycznego?
Opiekun: dr inż. Maciej Ławryńczuk
Rozkłady wywodzące się z rozkładu normalnego standardowego
BADANIE STATYSTYCZNE Badanie statystyczne to proces pozyskiwania danych na temat rozkładu cechy statystycznej w populacji. Badanie może mieć charakter:
Osiągnięcia uczniów klasy szóstej, którzy przystąpili do sprawdzianu w kwietniu 2010 roku WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE.
Obserwatory zredukowane
II Zadanie programowania liniowego PL
Irena Woroniecka EKONOMIA MENEDŻERSKA - dodatek do W2
Technika planowania eksperymentu
Prognozowanie z wykorzystaniem modeli ekonometrycznych
Modelowanie ekonometryczne
1 Kilka wybranych uzupełnień do zagadnień regresji Janusz Górczyński.
Hipotezy statystyczne
Finanse 2009/2010 dr Grzegorz Szafrański pokój B106 Termin konsultacji poniedziałek:
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
Kilka wybranych uzupelnień
Ekonometria stosowana
Ekonometria stosowana
II Zadanie programowania liniowego PL
Ekonometryczne modele nieliniowe
Henryk Rusinowski, Marcin Plis
Projektowanie procesu badawczego
Ekonometryczne modele nieliniowe
Wnioskowanie statystyczne
Ekonometria stosowana
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
WIELORÓWNANIOWE MODELE EKONOMETRYCZNE
Model ekonometryczny Jacek Szanduła.
Treść dzisiejszego wykładu l Weryfikacja statystyczna modelu ekonometrycznego –błędy szacunku parametrów, –istotność zmiennych objaśniających, –autokorelacja,
Przeprowadzenie badań niewyczerpujących, (częściowych – prowadzonych na podstawie próby losowej), nie daje podstaw do formułowania stanowczych stwierdzeń.
Treść dzisiejszego wykładu l Klasyfikacja zmiennych modelu wielorównaniowego l Klasyfikacja modeli wielorównaniowych l Postać strukturalna i zredukowana.
Ekonometria WYKŁAD 3 Piotr Ciżkowicz Katedra Międzynarodowych Studiów Porównawczych.
Ekonometria stosowana Heteroskedastyczność składnika losowego Piotr Ciżkowicz Katedra Międzynarodowych Studiów Porównawczych.
Modele nieliniowe sprowadzane do liniowych
Ekonometria Wykład III Modele wielorównaniowe dr hab. Mieczysław Kowerski.
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 11
Estymacja parametryczna dr Marta Marszałek Zakład Statystyki Stosowanej Instytut Statystyki i Demografii Kolegium Analiz.
Treść dzisiejszego wykładu l Metoda Najmniejszych Kwadratów (MNK) l Współczynnik determinacji l Koincydencja l Kataliza l Współliniowość zmiennych.
KORELACJA I REGRESJA WIELOWYMIAROWA
Ekonometria stosowana
EKONOMETRIA Wykład 2 prof. UG, dr hab. Tadeusz W. Bołt
Regresja wieloraka – bada wpływ wielu zmiennych objaśniających (niezależnych) na jedną zmienną objaśnianą (zależą)
Jednorównaniowy model regresji liniowej
Zapis prezentacji:

IV Ogólnopolski Kongres Badaczy Rynku i Opinii Analiza satysfakcji i lojalności klientów z zastosowaniem Modelu Równań Strukturalnych Roman Konarski Michał Skrzywanek PBS PTK Centertel IV Ogólnopolski Kongres Badaczy Rynku i Opinii

Plan prezentacji Satysfakcja i lojalność klientów Zadowolenie z OBSZARÓW i wpływ na LOJALNOŚĆ Analiza regresji Model równań strukturalnych (SEM) Zastosowania SEM w branży telekomunikacyjnej Oprogramowanie do SEM

Satysfakcja i lojalność Lojalni klienci kosztują mniej, konsumują więcej, oraz polecają usługi/produkty innym potencjalnym klientom Krytyczne jest utrzymywanie stałej bazy lojalnych klientów raczej niż kosztowne zdobywanie nowych klientów Satysfakcja jest jednym z najważniejszych prekursorów lojalności Analiza lojalności jest szczególnie ważna dla przedsiębiorstw telekomunikacyjnych Proces satysfakcji i lojalności może być sformułowany w postaci modelu teoretycznego, który może być poddany empirycznej weryfikacji

TO KAŻDY Z NAS WIE JAK ZMIERZYĆ ALE JAK DOWIEDZIEĆ SIĘ TEGO? ZADOWOLENIE Z OBSZARÓW A ICH WPŁYW NA LOJALNOŚĆ KLIENTA TO KAŻDY Z NAS WIE JAK ZMIERZYĆ OBSZAR 1 OBSZAR 2 OBSZAR 3 OBSZAR 4 OBSZAR 5 ZADOWOLENIE Z OBSZARU ALE JAK DOWIEDZIEĆ SIĘ TEGO? WPŁYW NA LOJALNOŚĆ

ALE JAK DOWIEDZIEĆ SIĘ TEGO? ZADOWOLENIE Z OBSZARÓW A ICH WPŁYW NA LOJALNOŚĆ KLIENTA WPŁYW NA LOJALNOŚĆ ALE JAK DOWIEDZIEĆ SIĘ TEGO? PYTANIE BEZPOŚREDNIE Przecenia wiedzę klientów o czynnikach, które powodują ich zadowolenie (bądź niezadowolenie) MODELOWANIE STRUKTURALNE KORELACJA Przecenia wpływ niektórych czynników (wynikający z ich współzmienności)

Model predykcyjny Pozwala na oszacowanie wpływu ZADOWOLENIA z poszczególnych obszarów na LOJALNOŚĆ Najszerzej stosowanym modelem predykcyjnym jest model regresji Model regresji pozwala na oszacowanie „wpływu” zmiennych wyjaśniających na zmienną wyjaśnianą

Regresja wielokrotna Co otrzymujemy z AR: Y = 1X1 + 2X2 + 3X3 +  Wpływy () obszarów (X) na lojalność (Y) Procent wariancji (R2) w lojalności tłumaczony przez zadowolenie z obszarów Wartości przewidywane (Y`) dla lojalności na różnych poziomach zadowolenia z obszarów X1 1 2  X2 Y 3 X3 Y = 1X1 + 2X2 + 3X3 + 

Ograniczenia analizy regresji Może istnieć zależność strukturalna pomiędzy zmiennymi wyjaśniającymi (zadowolenie z obszarów) Zmienna wyjaśniana (LOJALNOŚĆ) i zmienne wyjaśniające (zadowolenie z OBSZARÓW ) są zbyt ogólne aby mieć praktyczne znaczenie dla OPERATORA Zmienna wyjaśniana (LOJALNOŚĆ) i zmienne wyjaśniające (OBSZARY) są obciążone błędem pomiarowym (rtt < 1) co narusza fundamentalne założenie AR odnośnie braku błędu pomiarowego Konsekwencją błędu pomiarowego są obciążone (nieprawidłowe) szacunki wpływu () poszczególnych OBSZARÓW i zaniżone R2

Model równań strukturalnych (SEM) Model równań strukturalnych (structural equation model, SEM) przezwycięża ograniczenia regresji SEM jest ogólnym modelem statystycznym integrującym dwie tradycje: modele ekonometryczne (modele strukturalne) i modele psychometryczne (modele pomiarowe) Fundamentalną hipotezą SEM jest to, że macierz kowariancji zmiennych losowych jest funkcją parametrów modelu:  = (), gdzie  jest macierzą kowariancji zmiennych losowych,  jest wektorem parametrów modelu, i () jest macierzą kowariancji wyrażoną jako funkcja parametryczna wektora 

Modele strukturalne (wielorównaniowe) Model Rekursywny Model Nierekursywny 1 1 1 1 X1 X3 X1 X3 2 2 1 1 2 3 2 3 2 X2 Y X2 Y x3 = 1x1 + 2x2 + 1 y = 3x2 + 1x3+ 2 x3 = 1x1 + 2x2 + 2y+ 1 y = 3x2 + 1x3+ 2

Model pomiarowy (CFA) x1 = 111 + 1 x4 = 422 + 4 x2 = 211 + 2  1 2 czynniki wspólne 11 21 31 42 52 62 ładunki czynnikowe X1 X2 X3 X4 X5 X6 zmienne obserwowalne 1 2 3 4 5 6 błąd pomiarowy x1 = 111 + 1 x2 = 211 + 2 x3 = 311 + 3 x4 = 422 + 4 x5 = 522 + 5 x6 = 622 + 6

Ogólny model strukturalny (SEM) 1 X1 2 1 X2 1 3 X3 4 Y4 2 2 Y5 5 1 6 Y1  Y6 2 2 Y2 1 3 Y3 1

Wartość dodana SEM Pozwala na modelowanie zależności strukturalnej pomiędzy zmiennymi wyjaśniającymi (OBSZARAMI) Pozwala na jednoczesne szacowanie parametrów modelu pomiarowego i strukturalnego Pozwala na szacowanie „prawdziwego” (pozbawionego błędu pomiarowego) wpływu SATYSFAKCJI i OBSZARÓW na LOJALNOŚĆ Pozwala na szacowanie wpływu bezpośredniego oraz wpływu pośredniego danego OBSZARU na LOJALNOŚĆ

Charakterystyka badania Badanie przeprowadziła Pracownia Badań Społecznych na zlecenie PTK Centertel operatora sieci Idea Przebadano 3000 respondentów metodą wywiadów telefonicznych (CATI) Badano poziom LOJALNOŚCI i SATYSFAKCJI, oraz ZADOWOLENIA z ośmiu OBSZARÓW usługi świadczonej przez OPERATORA CEL BADANIA: określenie relatywnej wagi ZADOWOLENIA z poszczególnych OBSZARÓW na SATYSFAKCJĘ i LOJALNOŚĆ abonentów OPERATORA

Lojalność i Satysfakcja Ogólna

Zadowolenie z Obszarów Usługi - „Obsz1 pozycja 1?” - „Obsz1 pozycja 2?” - „Obsz1 pozycja 3?” Obszar 2 - „Obsz2 pozycja 1?” - „Obsz2 pozycja 2?” - „Obsz2 pozycja 3?” Obszar 8 - „Obsz8 pozycja 1?” - „Obsz8 pozycja 2?” - „Obsz8 pozycja 3?”

Model regresji satysfakcji i lojalności 1 OBSZAR   Może istnieć zależność strukturalna pomiędzy OBSZAREM i SATYSFAKCJĄ  LOJALNOŚĆ 2 SATYSFAKCJA

Model strukturalny satysfakcji i lojalności  Wpływy OBSZARU i SATYSFAKCJI na LJALNOŚĆ: OBSZAR   bezpośredni  pośredni  ogólny 2 1 LOJALNOŚĆ 2 1 SATYSFAKCJA  Koncepty OBSZARU i SATYSFAKCJI są zbyt ogólne  Obecność błędu pomiarowego

Model strukturalny satysfakcji i lojalności  Koncepty LOJALNOŚCI, SATYSFAKCJI i OBSZARÓW są zbyt ogólne 1 OBSZAR 1 2 1 SATYSFAKCJA OBSZAR 2 3  1 OBSZAR 3  Obecność błędu pomiarowego: 2 1 LOJALNOŚĆ  obciążone szacunki wpływów ( i )  zaniżone R2 OBSZAR 4

SEM procesu satysfakcji i lojalności 1  1 OB11 1  OBSZAR 1 1 2  Sat1 OB21  Specyfika 2 SATYSFAK  3  OB32 2 Sat2  OBSZAR 2 3 4 OB42   Nieobciążone: 5  OB53 4    i   R2 OBSZAR 3 6 3  OB63 Loj1 5 LOJALNOŚĆ  7  OB74 4  OBSZAR 4 Loj2 8 OB84 2

Efekt Ogólny = efekt bezpośredni + efekt pośredni Szacunki wpływów ZASIĘG .03 .06 OBSZR 2 SATYSFAK .24 Efekt Ogólny = efekt bezpośredni + efekt pośredni OBSZAR 3 .11 .?? .16 OBSZAR 4 LOJALNOŚĆ Efekty Ogólne Zasięg Obszar 2 Obszar 3 Obszar 4 Obszar 5 Satysfakcja .03 .06 .24 - - - - Lojalność .01 .19 .38 .16 .11 .11 OBSZAR 5

ZADOWOLENIE VS WPŁYW NA LOJALNOŚĆ MAPA PERCEPCYJNA ZADOWOLENIE VS WPŁYW NA LOJALNOŚĆ WYSOKIE OBSZAR 1 OBSZAR 2 OBSZAR 3 OBSZAR 4 OBSZAR 5 ZADOWOLENIE Z OBSZARU NISKIE NISKI WYSOKI WPŁYW NA LOJALNOŚĆ

Oprogramowanie do SEM LISREL/PRELIS/SIMPLIS AMOS pierwszy komercyjny program do SEM najbardziej elastyczny AMOS relatywnie łatwy w użyciu SAS: PROC CALIS/PROC SYSLIN część dużego i elastycznego oprogramowania statystycznego MPLUS wyspecjalizowany do analizy danych dyskretnych

Serdecznie dziękujemy za Państwa uwagę