Doktryny polityczno-prawne Zajęcia nr 13 Wybrane współczesne kierunki rozwoju myśli politycznej i filozofii prawa (cz. I) dr Michał Urbańczyk mur@amu.edu.pl.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
Advertisements

Historia idei komunikacji
Polityka społeczna – geneza
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Teoria krytyczna.
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
STUDIA EUROPEJSKIE. Studia europejskie oferują Studentom możliwość zapoznania się z historią Europy, w tym integrowaniem się państw europejskich, od pierwszych.
MARKSIZM „Filozofowie dotąd tylko objaśniali świat, chodzi jednak o to, by go zmieniać.”
Podstawowe prawa i wolności człowieka
Szkoła frankfurcka Szkoła frankfurcka jest używana na oznaczenie postmarksistowskiego nurtu badań, skupionego wokół Instytutu Badań Społecznych, założonego.
SOCJALIZM „UTOPIJNY” I „NAUKOWY”
Ewolucja ekonomii politycznej i jej miejsce we współczesnej myśli ekonomicznej Jerzy Wilkin Karolina Jadkowska.
Ewolucja ekonomii politycznej i jej miejsce we współczesnej myśli ekonomicznej Kajetan Suwała Na podstawie artykułu Prof. dr hab. Jerzego Wilkina, Ewolucja.
Przygotował Witold Przychoda
Jerzy Wilkin Ewolucja ekonomii politycznej i jej miejsce we współczesnej myśli ekonomicznej autor prezentacji: Maciej Klocek.
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 Prawa własności i ich znaczenie w gospodarce (cz. 3)
Ekonomia polityczna - wsparcie niewidzialnej ręki rynku
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Ekonomia a ekonomia polityczna
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
NEI to oparta na kryteriach racjonalności ekonomicznej - a także na założeniach metodologicznego indywidualizmu - analiza formalnych i nieformalnych instytucji.
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii- wykład II
Marksizm i egzystencjalizm
Filozofia polityki 3. Egzystencjalizm
Ruch robotniczy w Europie i jego nurty
Jadwiga Woźniak-Kasperek Instytut Informacji Naukowej
Filozoficzna teoria zmienności i rozwoju
Warszawa, 11 luty 2013 PTE Julian Auleytner
Ideologie, doktryny i programy polityczne
Współczesne ideologie polityczne Zajęcia nr 4 Socjalizm i komunizm
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
Gnozeologia – epistemologia 2010
Przemiany w Europie po 1989 roku.
Filozofia Karola Marksa
Metateorie teorii wychowania
Ewolucja kulturowa XX a wychowanie
…– myślę o najbliższych
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
Zasada suwerenności narodu
Zimna Wojna USA vs. ZSRR ( ).
Kenneth Minogue, Co stanowi przeciwieństwo totalitaryzmu?
4 czerwca pierwsze wolne wybory do parlamentu w Polsce.
Geneza systemu ochrony praw człowieka
Epoka renesansu: między 2 poł. XIV a końcem XVI w.
Wiek XVIII – wiek oświecenia, wiek rozumu. „Sapere aude
Historia doktryn politycznych, prawnych i administracyjnych ĆWICZENIA 1.
Geneza społeczeństwa obywatelskiego
Dobro publiczne (dobro wspólne) – – ujęcie teorii klasycznej i pola nowelizacji (komunikat) dr hab. inż. Janusz Zawiła-Niedźwiecki
Ekonomia Socjalizm - Kapitalizm Dr inż. Krzysztof Bogusławski
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Historia doktryn politycznych, prawnych
 Osłabienie ruchu robotniczego  Skłonności autokratyczne warstw rządzących i klas uprzywilejowanych  Dezorientacja bezrobotnych i ich podatność na.
PARADYGMAT ZALEŻNOŚCI Wykład 7 1. Paradygmat zależności  Reakcja na zachodnią interpretację zacofania i propozycje rozwiązań  Lata 50 XX wieku Ameryka.
Wydarzenia historyczne z romantyzmu Marcin Szczepankowski Klasa If.
Klasyczna i neoklasyczna szkoła w ekonomii a szkoła historyczna OŚWIECENIE (porządek naturalny; natura ludzka; indywidualna wolność; uniwersalne prawa)
Lekcja Temat: Walka z komunizmem. Podr. s Zeszyt ćw. s
Wizerunek jako forma komunikacji publicznej
Socjalizm Socjalizm utopijny
Przesłanki kształtowania się praw człowieka
Prawa człowieka i system ich ochrony Koncepcje praw człowieka
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Wiedza o społeczeństwie
Powszechny system ochrony praw człowieka
Diagnoza otoczenia związków zawodowych i płynące z niej uwarunkowania
Przegląd najważniejszych europejskich idei politycznych.
Przegląd najważniejszych europejskich idei politycznych
Materiały dla studentów NSP
Cele wychowawcze ZHP a propozycje programowe.
Zapis prezentacji:

Doktryny polityczno-prawne Zajęcia nr 13 Wybrane współczesne kierunki rozwoju myśli politycznej i filozofii prawa (cz. I) dr Michał Urbańczyk mur@amu.edu.pl Katedra Doktryn Polityczno-Prawnych i Filozofii WPiA UAM Poznań http://1.bp.blogspot.com/_FN98eHvI0Yg/S92PajdXPfI/AAAAAAAABvQ/DH8tFzHUQKw/s1600/may68.jpg

Szkoła frankfurcka Sekularyzacja marksizmu - likwidacja związku miedzy teorią marksizmu a ideologią komunizmu, Marksizm intelektualny (gabinetowy), Szkoła frankfurcka – marksistowska krytyka Marksa, Instytut Badań Społecznych Carla Grünberga, „Rękopisy filozoficzno-ekonomiczne” Marksa (problem alienacji), Teoria krytyczna, Max Horkheimer, Erich Fromm, Theodor Wiesengrund Adorno

Szkoła frankfurcka Erich Fromm Max Horkheimer Theodor Wiesengrund Adorno http://www.marxists.org/glossary/people/f/pics/fromm-erich.jpg http://www.boulesis.com/especial/escueladefrankfurt/media/photos/horkheimer2.jpg http://www.abolitionist.com/theodor-adorno.jpg

Szkoła frankfurcka punkt wyjścia teorii krytycznej – problem związku bazy i nadbudowy, klasa robotnicza jest podmiotem historii, ale nie spełnia swej roli automatycznie, częstokroć robotnicy popierają idee wbrew ich obiektywnym interesom klasowym – faszyzm, nazizm, amerykański kapitalizm, rozwiązaniem jest związek osobowości i bazy - baza tworzy fałszywe pojmowanie własnych interesów jednostki, teoretyczna charakterystyka funkcjonujących stosunków społecznych jest jednocześnie krytyka istniejącej rzeczywistości i służy emancypacji jednostki.

Rewolta studencka 1968 roku i jej znaczenie http://histclo.com/imagef/date/2012/11/paris68-03s.jpg zanegowanie istniejącego porządku społecznego, zjawisko kontrkultury, negacja kapitalizmu, konsumpcjonizmu, demokracji, roli elit władzy i kościołów, lewacki terroryzm, ruch hippisowski, rewolucja seksualna, protest przeciwko wojnie w Wietnamie (imperializm amerykański), http://libcom.org/files/images/history/May-68.jpg

Rewolta studencka 1968 roku i jej znaczenie odrzucenie tradycyjnych filozofii i schematów myślowych (etycznych, moralnych, obyczajowych, społecznych), odrzucenie przestarzałego instrumentarium pojęciowego, protest przeciwko zastanym strukturom społeczno-politycznym. http://libcom.org/files/images/history/1968_car%20barricades.jpg

Lata 60. w bloku komunistycznym kryzys kubański, Interwencja wojsk Układu Warszawskiego w Czechosłowacji, marzec ‘68 w Polsce (protesty studenckie, walk frakcyjne w PZPR i antysyjonizm), masakra na Wybrzeżu – grudzień ‘70, http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cb/Polish_1970_protests_-_Zbyszek_Godlewski_body.jpg

Neomarksizm. Nowa Lewica. Eurokomunizm http://buyvintage1.files.wordpress.com/2008/04/sorbonne1968.jpg Rewolta studencka miała lewicowe oblicze ideologiczne, Wznoszone hasła tworzono bez większego rozeznania politycznego i świadomości rzeczywistości komunizmu: mitologizacja Fidela Castro, Che Guevarry, Mao Zedonga, Marks jest bogiem rewolucji, Marcuse jej prorokiem, a Mao jest mieczem (3 M) http://www.traditioninaction.org/bev/bevimages/bv098_Sorbonne01.jpg

Herbert Marcuse (1898-1979) „Rozum i rewolucja”, „Eros i cywilizacja”, człowiek jednowymiarowy”, filozof niemiecki, wykładowca akademicki (Harvard, Columbia), w swych pracach nawiązywał do szkoły frankfurckiej, centralnym punktem jego filozofii był problem alienacji, http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/69/Herbert_Marcuse_in_Newton%2C_Massachusetts_1955.jpeg

Herbert Marcuse (1898-1979) http://www.evidencebasedcryonics.org/wp-content/uploads/2008/07/herbert_marcuse.jpg Problem alienacji – wyobcowanie prawdziwej natury człowieka, Być człowiekiem oznacza być wolnym, Krytyka cywilizacji społeczeństwa przemysłowego, Cywilizacja sprowadza ludzi do roli automatów: konsumentów i producentów, Totalitaryzm terrorystyczny = totalitaryzm technologii, Wezwanie do rewolucji likwidującej system zniewolenia, która ofiaruje ludziom egzystencje uspokojoną,

Herbert Marcuse (1898-1979) Robotnicy są zniewoleni przez system, Rewolucji dokona „nowa lewica” – studenci i elita intelektualna, Krytyka myśli oświeceniowej, gdyż doprowadziła do triumfu represyjnej racjonalności, oświecenie, marksizm i pozytywizm to korzenie współczesnego społeczeństwa masowego, która nadzoruje jednostki, Liberalne wolności i tolerancja to pozory osłabiające krytykę, które uniemożliwiają jednostkom swobodną samorealizację

Herbert Marcuse (1898-1979) Oskarżenie współczesnej cywilizacji – człowiek jednowymiarowy i społeczeństwo represyjne, Tolerancja i pluralizm to narzędzia manipulacji, Dziś nie ma miejsca na spontaniczność, nastąpił zanik więzi międzyludzkich, Człowiek żyje wyłącznie dla pracy, zaś jego agresja jest użyteczna dla zwiększenia konkurencji, Możliwe jest jednak odwrócenie wpływów cywilizacji.

Nowa lewica Radykalne oblicze nowej lewicy, Krytyka współczesnego elitaryzmu władzy, Walka z kompleksem militarno-przemysłowym, Odwołania do egzystencjonalizmu Jean-Paula Sartra, Brak jednolitej doktryny – wspólnym mianownikiem było uznanie konieczności walki z politycznym establishmentem. Rudi Dutschke Cecil Wright Mills i „List do nowej lewicy”: http://www.marxists.org/subject/humanism/mills-c-wright/letter-new-left.htm

Nowa lewica Cecil Wright Mills Rudi Dutschke http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e4/C._Wright_Mills_Image.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/04/Rudi.jpg

Jürgen Habermas (ur. 1929) Kontynuacja i odejście od szkoły frankfurckiej, Idea filozofii jako krytyki społecznej sytuacji dominacji, Teoria działania komunikacyjnego, Dominacja a idealna sytuacja porozumiewania się http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4d/JuergenHabermas.jpg wybrane dzieła: „Po Marksie”, „ Teoria działania komunikacyjnego”, „Strukturalne przeobrażenia sfery publicznej”, „Przyszłość natury ludzkiej: czy zmierzamy do eugeniki liberalnej?

Jürgen Habermas (ur. 1929) http://persistentenlightenment.files.wordpress.com/2013/03/habermas.jpg niewystarczający charakter kategorii pojęciowych marksizmu, marksizm nie jest w stanie sformułować rozwiązania problemu dominacji – staje się rewolucyjna utopią, głównym zadaniem filozofii jest stwarzanie (opisanie) idealnych warunków komunikowania się, demokracja to polityczny dialog, konieczne jest wyznaczenie jej warunków, próba racjonalnej rekonstrukcji idealnego ładu komunikacyjnego, etyka dialogu i consensus.

Eurokomunizm efekt ewolucji zachodnioeuropejskiego ruchu komunistycznego, po wojnie przez długi czas był ściśle podporządkowany komunistycznej partii ZSRR, Komunistyczna Partia Hiszpanii (PCE) Francuska Partia Komunistyczna (PCF) Włoska Partia Komunistyczna (PCI)

Eurokomunizm zachodnioeuropejskie partie komunistyczne wiernie trzymały się zasad marksizmu- leninizmu, poparcie dla radzieckiej propagandy, upowszechnianie mitu ZSRR jako państwa sprawiedliwości społecznej, Poparcie dla doktryny Breżniewa i interwencji Układu Warszawskiego w Czechosłowacji,

Eurokomunizm 1974 (5) rok – 19 partii komunistycznych uznaje prawo każdej partii do samodzielności i odrzuca doktrynę marksizmu-leninizmu, Dopiero w 1976 roku [sic!] PCF wykreśla ze swojego statutu uwagi o dyktaturze proletariatu, Celem staje się „wprowadzenie socjalizmu niezależnego od nikogo, samodzielnie i własnymi metodami”,

Eurokomunizm Santiago Carrillo (PCE) Georges Marchais (PCF) Enrico Berlinguer (PCI) http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0c/Santiago_Carrillo_003.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/it/7/79/Enricoberlinguer.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3e/Georges_Marchais.JPG

Koniec cz. I