Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DANE INFORMACYJNE ID grupy: AsGo02 Zjawiska optyczne w atmosferze,
Advertisements

Zespół Szkół im. Ks. Jerzego Popiełuszki
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
ELEKTROLIZA Elektroliza jest to proces zachodzący wskutek przepływu prądu stałego przez roztwór elektrolitu lub elektrolit stopiony (termoelektroliza).
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: matematyczno-fizyczna.
Prezentację wykonał: Łukasz Jędrychowski kl. I „c” LO
Dane INFORMACYJNE ID grupy: G-3 Lokalizacja: GDYNIA Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum im. Mieszka I w Cedyni ID grupy: 98_10_G1 Kompetencja: Matematyczno - fizyczna Temat projektowy: Ciekawa optyka Semestr/rok.
Dane informacyjene Nazwa szkoły ID grupy Kompetencja Temat projektowy
ZJAWISKA OPTYCZNE W ATMOSFERZE
Problemy rynku pracy..
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE ID grupy: B1 Lokalizacja: Białystok
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE ID grupy: B3 Lokalizacja: Białystok
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Zespół Szkół Samorządowych Gimnazjum im
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach ID grupy: 96/70_MP_G1 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Budowa cząsteczkowa materii Semestr/rok.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Zespół Szkół w Potęgowie Budowa cząsteczkowa materii.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
1.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Spis treści 1. Dane informacyjne 2. Co to jest gęstość substancji? 3. Przyrządy do mierzenia gęstości 4. Układ SI 5. Zadanie z gęstością 6. Zdjęcia z wycieczki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane Informacyjne Nazwa szkoły:
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Warsztaty początkowe dla nauczycieli, października 2012 Badania hydrologiczne Jarosław J. Napiórkowski Instytut Geofizyki PAN
ANGELINA GIŻA. Każdy zachwyca się kolorami towarzyszącymi wschodom i zachodom słońca; każdy widział, choć raz w życiu, tęczę. Czy zastanawiałeś się, dlaczego.
Przygotowała Hania Pązik. Burza to połączenie silnych wiatrów i intensywnych opadów deszczu, śniegu lub gradu; powstaje na obszarach obniżonego ciśnienia.
Szkolna Stacja Meteorologiczna. Główne zagadnienia projektu: - poszerzenie wiedzy nt działalności IMiGW, - anomalia klimatyczne Polski, - rekordy klimatyczne.
E-learning GEOGRAFIA Opracowanie: Arkadiusz Dera
Jak postaje burzowy piorun?
Zapis prezentacji:

Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie

DANE INFORMACYJNE ID grupy: B2 – CHEMICY Lokalizacja: ZAKŁAD HYDROBIOLOGII, INSTYTUT BIOLOGII UwB Kompetencja: MATEMATYCZNO – PRZYRODNICZA Temat projektowy: AKADEMIA ODKRYWCÓW Semestr/rok szkolny: II SEMESTR/2009 – 2010

ZAJĘCIA PIERWSZE Na pierwszych zajęciach dokonaliśmy wyboru tematu, który będziemy omawiać w bieżącym semestrze. Logowaliśmy się na platformę w celu uzupełnienia ankiety. Zwiedzaliśmy laboratorium i zapoznaliśmy się z tematyką badawczą prowadzoną w Zakładzie Hydrobiologii UwB. Dalsza część pierwszych zajęć poświęcona była tzw. chemii życia codziennego. Zapoznaliśmy się z podstawowym sprzętem laboratoryjnym. Wykonaliśmy doświadczenie – burza w probówce a następnie omówiliśmy mechanizm powstawania burzy.

- chmury zaczynają się tworzyć wówczas gdy w pewnym wycinku atmosfery rozwija się silny wstępujący prąd ciepłego i wilgotnego powietrza - gdy rozbudowująca się chmura dorasta do wysokości co najmniej 12 km, para wodna zaczyna się skraplać - deszcz, śnieg, a nawet grad, padają wewnątrz chmury tak intensywnie, że pojawiają się tam bardzo silne zstępujące prądy zimnego powietrza, opadające z dużych wysokości - wkrótce potem niebo przeszywa błyskawica, rozlega się grzmot i spada ulewny deszcz wyrzucany z chmury przez zmagające się ze sobą prądy powietrza - prądy zstępujące tłumią ciepłe i wilgotne prądy skierowane ku górze - deszcz zmniejsza się, wiatr słabnie i burza kończy się prawie tak nagle, jak się rozpoczęła JAK POWSTAJE BURZA?

- ładunki dodatnie tworzą się w pobliżu wierzchołka chmury - ładunki ujemne zlokalizowane są u podstawy chmury - elektrony przyciągane są przez dodatnio naładowaną powierzchnię ziemi - powietrze jest idealnym izolatorem - dwuetapowe uderzenie pioruna przy dostatecznie wysokim napięciu - powstanie silnie zjonizowanego kanału powietrza o średnicy 1-5 cm tworzącego po drodze rozgałęzioną ścieżkę - analogiczny proces ma miejsce w kierunku przeciwnym - otwarcie kanału przewodzącego między ziemią a chmurą - "powrotne wyładowanie" wytwarza światło widziane jako błyskawica SKĄD SIĘ BIORĄ PIORUNY?

GDZIE SZUKAĆ PIORUNÓW? - istnieją miejsca na Ziemi (np. wyspa Jawa), które mają średnio 222 dni burzowe w roku, ale występują tam też lata w których jest ich aż w Polsce rocznie jest do 36, a na wybrzeżu Kalifornii do 8 dni burzowych - cały czas nad powierzchnią ziemi szaleje ponad burz - w trakcie burzy na terenie Polski pojawia się średnio 65 piorunów na godzinę, zaś w rejonach tropikalnych nawet

- temperatura wewnątrz pioruna może osiągać przeszło ˚C - nagły dopływ ciepła może powodować rozerwanie pni drzew wskutek zamiany ich soków w parę - powietrze wzdłuż drogi przebiegu pioruna ulega również silnemu ogrzaniu i rozszerza się tak gwałtownie, iż wytwarza drgania słyszane jako grzmot - przy bliskim uderzeniu pioruna jest to huk podobny do wybuchu, zaś przy odległym wyładowaniu rozlega się przeciągły łoskot - światło biegnie szybciej niż dźwięk, stąd też można określić jak daleko od nas uderzył piorun - licząc sekundy upływające od błysku do grzmotu i dzieląc ich liczbę przez 3 otrzymujemy odległość w kilometrach dzielącą nas od tego miejsca JAK POWSTAJE GRZMOT?

JAK ZACHOWAĆ SIĘ W CZASIE BURZY? - nie wychodzić na zewnątrz, - pozbyć się wszelkich metalowych przedmiotów - jeżeli jesteś w podróży samochodem – pozostań w nim - kiedy burza zastanie Cię na otwartej przestrzeni należy ukucnąć - kiedy czujesz ładunki elektryczne w powietrzu należy bardzo szybko ukucnąć - jeśli nie ma w pobliżu schronienia należy unikać wysokich obiektów w okolicy - odejdź od wszelkich zbiorników wodnych - nie chowaj się pod drzewami - unikaj pracy z urządzeniami elektrycznymi podczas burzy - osoby przebywające w większej grupie, powinny się rozproszyć - nie korzystaj w czasie burzy z telefonu - unikaj kontaktu z otwartymi oknami, piecami, kominkami, wentylatorami

ZAJĘCIA DRUGIE Na drugich zajęciach odwiedziliśmy stację meteorologiczną IMGW w Białymstoku. Zapoznaliśmy się z podstawowym sprzętem występującym w ogródku meteorologicznym. Ponadto poszerzyliśmy swoją wiedzę z zakresu prognozowania pogody. Na zajęciach omówiliśmy reakcje zachodzące w atmosferze, wybuchy wulkanów i ich skutki (zanieczyszczenia atmosfery). Poznaliśmy reakcje oksydacyjno – redukcyjnymi oraz nauczyliśmy się dobierać w nich współczynniki stechiometryczne. Nauczyliśmy się zamieniać jednostki: ciśnienia atmosferycznego, temperatury oraz poznaliśmy jak parametry te zmieniają się wraz z wysokością. Wykreślaliśmy izolinie (izotermy, izobary) – SUPER ZABAWA.

ZAJĘCIA TRZECIE Na zajęciach trzecich zapoznaliśmy się z metodami analizy wód. Przywieźliśmy z domów po trzy typy wód, tj. wodę powierzchniową (rzeka, jezioro), podziemną (studnia) oraz mineralną wodę niegazowaną. W wodach tych oznaczaliśmy wodorowęglany metodą alkacymetryczną, twardość wody (Ca 2+, Mg 2+ ) metodą kompleksometryczną. Metodami spektrofotometrycznymi oznaczyliśmy: chlorki, krzemiany, siarczany (VI), azotany (V), azotany (III), jony amonowe oraz barwę wody w skali Pt. Dokonaliśmy pomiaru pH, przewodności elektrolitycznej, zawartości tlenu w wodzie oraz jej wysycenia.

ZAJĘCIA CZWARTE Czwarte zajęcia były poświęcone oznaczaniu fosforu oraz żelaza metodami spektrofotometrycznymi oraz dokonaliśmy pomiaru zawartości azotu ogólnego metodą Kjeldahla. Otrzymane wyniki z zajęć II – III posłużyły nam do określenia: klasy czystości badanych wód powierzchniowych czy podziemnych, oceny jakości wód przeznaczonych do picia. Ponadto rozwiązywaliśmy zadania rachunkowe poświęcone różnym typom stężeń (stężenie procentowe, molowe, wagowe), zamiana jednostek, objętości, gęstości, masy – ZADAŃ TO MY NIE LUBIMY ;)

MY W PRACY

DALEJ W PRACY

POD KONIEC PRACY

Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie