Funkcje w Pascalu Przypomnienie wiadomości o procedurach Prowadzący: Anna Kaleta Piotr Chojnacki.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Funkcje w PHP ABK.
Advertisements

Katarzyna Szafrańska kl. II ti
Język C/C++ Funkcje.
Rekurencja 1 Podprogram lub strukturę danych nazywamy rekurencyjną, (recursive subprogram, recursive data structure) jeżeli częściowo składa się z samej.
Język ANSI C Funkcje Wykład: Programowanie komputerów
Prowadzący: mgr inż. Elżbieta Majka
PASCAL (3) dr Anna Kwiatkowska.
typy całkowite (całkowitoliczbowe)
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
ZŁOŻONOŚĆ OBLICZENIOWA
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 7: Procedury i funkcje © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 8: Wykorzystanie procedur i funkcji © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 6: Tablice, rekordy, zbiory.
Rekurencja Copyright, 2000 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki Wykład.
Imperatywne modele obliczeń Copyright, 2001 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do.
Rekurencja Copyright, 2001 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki Wykład.
Imperatywne modele obliczeń Copyright, 2003 © Jerzy R. Nawrocki Teoretyczne podstawy.
Programowanie imperatywne i granice obliczalności Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki
Rekursja Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Teoretyczne podstawy informatyki.
Podstawy informatyki Wirtotechnologia – Wskaźniki i referencje
Podstawy informatyki Rekurencja i rekurencja Grupa: 1A
Podstawy informatyki Wirtotechnologia – Funkcje Grupa: 1A
Kurs Pascala – spis treści
Podprogramy 1 W Adzie mamy dwa rodzaje podprogramów (subprograms, subroutines): funkcje (functions) i procedury (procedures) Deklaracja i treść funkcji 
Typy pochodne 1 Często dogodnie jest wprowadzić nowy typ, który jest podobny do istniejącego, niemniej jednak różny. Niech T będzie pewnym typem. Możemy.
Ogólne jednostki programowe 1
Tablice jednowymiarowe 1
Wykład 2 struktura programu elementy języka typy zmienne
1 Języki i techniki programowania prowadzący dr Grzegorz Filipczyk.
Wstęp do programowania obiektowego
Dr Anna Kwiatkowska Instytut Informatyki
PASCAL Dr Anna Kwiatkowska.
Wprowadzenie do programowania w języku Turbo Pascal
Algorytmy Marek Pudełko
Podprogramy.
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE WYKŁAD 2
ALGORYTMY.
Programowanie w języku Fortran 95
Podstawy programowania
Podstawy programowania
Programowanie strukturalne i obiektowe
Andrzej Jędryczkowski Nie da się napisać większego programu bez podziału go na części zwane podprogramami. Podprogram to wyróżniona część programu.
Struktura programu w Turbo Pascalu.
© A. Jędryczkowski – 2006 r. © A. Jędryczkowski – 2006 r.
Wyrażenia w Turbo Pascalu.
Procedury i funkcje.
Pliki Pojęcie i rodzaje plików Definicja typu plikowego Operacje wykonywane na plikach elementowych.
ANNA BANIEWSKA SYLWIA FILUŚ
Jerzy F. Kotowski1 Informatyka I Wykład 8 STRUKTURA PROGRAMU n Funkcje n Klasy zmiennych n Projekt.
1 Wykład 8 Podprogramy. 2 Pojęcie i istota stosowania dzielenie programu na części (logicznie spójne) - nazwane - niezależne od pozostałych części - z.
Łódź, 3 października 2013 r. Katedra Analizy Nieliniowej, WMiI UŁ Podstawy Programowania Programy różne w C++
Podstawy informatyki 2013/2014
Przekazywanie parametrów do funkcji oraz zmienne globalne i lokalne
Informatyka MZT1 Wykład 6 Iteracje while i repeat Tablice Rekordy
Zajęcia I Organizacja zajęć Rejestracja i uruchamianie makr
Wykład 10 typ zbiorowy rekurencja.
Algorytmika Iteracje autor: Tadeusz Lachawiec.
szeregowe, z rozgałęzieniami, zawierające pętle
OPTYMALIZACJA DZIAŁANIA PROGRAMU. 1. OPTYMALIZACJA Optymalizacja to sposób wyznaczania najlepszego rozwiązania. W programowaniu komputerowym są sposoby.
Pętle Zajęcia 6.
Partnerstwo dla Przyszłości 1 Lekcja 27 Klasy i obiekty.
Partnerstwo dla Przyszłości 1 Lekcja 28 Dziedziczenie i rodzaje dziedziczenia.
Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła Jerzego Matuszyka Podstawy.
STOS. STL (ang. Standard Template Library) jest to biblioteka zawierająca algorytmy, pojemniki, iteratory oraz inne konstrukcje w formie szablonów, gotowe.
P ASCAL Definicje, deklaracje, podstawowe instrukcje 1.
Wykład 1 Informatyka II MPZI2 sem.letni. Tablice Tablice deklarujemy array [ lista typów indeksów ] of typ bazowy (składowych) np. var t1,t2:array [1..5,
Algorytmy. Co to jest algorytm? Przepis prowadzący do rozwiązania zadania.
Programowanie Obiektowe – Wykład 2
Dane, zmienne, instrukcje
Język C++ Typy Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła Jerzego.
Zapis prezentacji:

Funkcje w Pascalu Przypomnienie wiadomości o procedurach Prowadzący: Anna Kaleta Piotr Chojnacki

2 Ogólna postać procedury jest następująca: procedure nazwa(lista parametrów formalnych); {deklaracja stałych, zmiennych i typów} begin {treść procedury} end; Deklaracja procedury zawiera, zatem nagłówek i blok, na który składają się definicje i deklaracje wykorzystywanych obiektów oraz instrukcja złożona opisująca wykonywany algorytm. Po nazwie procedury może wystąpić, ale nie musi, lista parametrów formalnych. Wywołanie procedury, czyli żądanie wykonania instrukcji zawartych w treści procedury polega na podaniu nazwy procedury wraz z listą parametrów aktualnych, jeżeli istnieją.

3 Przydatność użycia procedur: Dzielenie zadania na mniejsze moduły – każdy może być realizowany w oddzielnej procedurze. Wprowadzenie porządku do programu – zwiększenie jego czytelności i przejrzystości. Unikanie powtórzeń – fragmenty programu, które się powtarzają, są wyodrębnione w postaci procedur. Łatwiejsze wyszukiwanie błędów i dokonywanie poprawek – w procedurze można zlokalizować błędy szybciej niż w długiej liście instrukcji programu głównego. Programowanie zespołowe – po uzgodnieniu postaci procedur każdy z członków zespołu może zająć się pracą nad swoimi procedurami

4 Funkcje

5 Ogólna postać funkcji jest następująca: function nazwa(lista parametrów formalnych): typ wyniku; {deklaracja stałych, zmiennych i typów} begin {treść funkcji} end;

6 Deklaracja funkcji zawiera, zatem nagłówek (różniący się od procedury) i blok z definicjami i deklaracjami wykorzystywanych obiektów oraz instrukcję złożoną opisującą wykonywany algorytm. W treści funkcji musi być umieszczona przypisanie nazwa := wynik; gdzie wynik jest zmienną lub wyrażeniem określającym zwracaną wartość. Ponadto w odróżnieniu od procedury nagłówek funkcji musi zawierać typ wyniku. Wywołanie funkcji ma postać: zmienna := nazwa(lista parametrów aktualnych); gdzie zmienna jest dowolną zmienną (zgodna z typem wyniku funkcji), a nazwa nazwą funkcji. lub writeln(nazwa(lista parametrów aktualnych));

7 Modyfikacja wcześniej pisanego programu silnia na program z użyciem funkcji specyfikacja: dane: n-liczba naturalna wynik: wartość n! (duża liczba naturalna)

8 Tworzenie prostego kalkulatora liczby z użyciem funkcji Wykorzystywane funkcje silnia, podzielnik, kwadrat Zadaniem programu jest obliczenie silni, podanie podzielników oraz sprawdzenie czy wprowadzona liczba jest kwadratem liczby naturalnej

9 funkcja podzielnik: specyfikacja: dane: n-liczba naturalna wynik: liczba dzielników różnych od 1 i jej samej nagłówek funkcji: function podzielnik(n:byte):byte;

10 funkcja kwadrat: specyfikacja: dane: n-liczba naturalna wynik: gdy podana liczba jest kwadratem liczby naturalnej zwraca true w przeciwnym razie false nagłówek funkcji: function kwadrat(n:byte):boolean;