Techniki multimedialne – Strona tytułowa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CZY PRZYSZŁOŚĆ NALEŻY DO SAMOCHODU ELEKTRYCZNEGO? Fakty i mity
Advertisements

POJAZD ELEKTRYCZNY AKADEMII MORSKIEJ W GDYNI
Komunikacja - Zjawisko masowe - Szanse i możliwości - Zalety czy wady
POJAZDY Z NAPĘDEM HYBRYDOWYM I ELEKTRYCZNYM
Cykl przemian termodynamicznych
NAJLEPSZE ROZWIĄZANIE DLA POLSKIEGO
I ich znaczenie dla naszego środowiska
Jarosław Bąk Specjalista ds. PR i CSR Toyota Motor Poland
OGNIWA PALIWOWE.
Wykonały: Sandra Bołądź Dominika Trusewicz
Projekt ECOWILL IEE/09/822 Ecodriving – powszechne wdrożenie zasad ekojazdy w szkoleniu kandydatów na kierowców oraz dla posiadaczy prawa jazdy EKOJAZDA.
Domeny kolizyjne i rozgłoszeniowe
Prędkość początkowa Vo
4. OBLICZENIA TRAKCYJNE Przejazd teoretyczny
Klasyfikacja paliw.
-Elementy do przenoszenia ruchu obrotowego -Sprzęgła
TURBINA WIATROWA 100 KWh.
Baterie Pojemność Napięcie, natężenie, moc Prąd a woda
Układy w motorowerze Justyna Ćwiertnia.
EKONOMIA Koszty transportu Cena Diesla w latach
Instalacje fotowoltaiczne w Szkole Podstawowej nr 10
POLITECHNIKA CZĘSTOCHOWSKA
ŚWIATŁA W DZIEŃ PRZEZ CAŁY ROK
Opel Ampera w strategii elektryfikacji pojazdów firmy Opel Paweł Wideł
Ekojazda.
Budowa i zasada działania silnika elektrycznego
JAK UŻYWAĆ ENERGIĘ.
Budowa motoroweru.
EKO - JAZDA.
OSZCZĘDZANIE ENERGII.
Ekologia w gospodarstwie domowym
Prezentacje. 8 grup po 4 lub 5 osób w grupie Osoby dziś nieobecne proszę dołączyć do grup gdzie są 4 osoby i przekazać stosowne informacje Czas prezentacji.
WYKORZYSTANIE ENERGII
Napędy hydrauliczne : Krzysztof Róziecki 3T
BIOLOGIA Efekt cieplarniany.
KRĘTE DROGI DO EKOLOGII
OZE Odnawialne Źródła Energii
Czyli jak połączyć ze sobą dwa metale
OSZCZĘDZANIE ENERGII…
Samochód na baterię słoneczną
Moją pasją są samochody
Prezentacja wykonana przez Mateusza Kiełbiowskiego w ramach lekcji przyrody Klasa VI B , 2014 , rok szkolny 2013 – 2014.
Jak pogonić wszystkie konie
Prezentację wykonała Katarzyna Konefał kl. IIa
Rowerem do szkoły ! Autor: Julia Łąkas.
STREFA DYLEMATU Prezentację wykonali studenci specjalności DUA gr. 2:
Samochody McLaren p1.
ŹRÓDłA ENERGII Prezentacja wykonana na zajęciach informatycznych przez uczniów klas 0-III w ramach projektu SMS.
Prezentacje przygotowała: Klaudia Hofman
Jedno ślady. Jedno ślady Honda CBR 900 ccm Liczba cylindrów-4 Liczba zaworów na cylinder-4 Pojemność-918cc Moc-130 KM przy rpm Moment obrot-92.
Energia słoneczna.
- Czym byłby bez niej świat???
ZASILANIE (ELEKTROENERGETYKA TRAKCYJNA) Struktura układu zasilania
Opatentowana technologia do kontroli napięcia i efektywności energetycznej. Zbudowane na własnych projektach transformatorów kontrolowanych przez mikroprocesor.
Atronica Produkt firmy Reusial. Wprowadzenie Atronica firmy Reusial to produkt zamieniający pot na energię elektryczną magazynowaną w akumulatorach.
Zasady budowy układu hydraulicznego
ENERGIA WIATROWA Naukowcy obliczyli, że gdyby udało się wykorzystać tylko połowę siły wiatru wiejącego na Ziemi, to i tak można by wyprodukować 170 razy.
Rozwiązania hybrydowe w transporcie miejskim
Jednym z podstawowych wyzwań stojących przed gospodarkami wszystkich krajów jest zapewnienie dostatecznej ilości energii elektrycznej. Jednocześnie,
GreenPoweri 2016 Sjl © Viessmann PL Karol Szejn Viessmann Sp z o.o. Oddz. Komorniki kom; mail; 2016 Możliwości instalacji.
Oszczędzanie energii elektrycznej to oszczędności:  ochrona środowiska.  w naszych budżetach domowych  oszczędność naturalnych źródeł energii.
Przemysław Kulej i Krystian Mzyk Ogniwa paliwowe-napędy wodorowe.
Wykorzystanie wiedzy fizycznej.. Samochód,a fizyka.
Domowe magazyny energii – informacje rynkowe dla kupującego Barbara Adamska ADM Poland / Polskie Towarzystwo Fotowoltaiki IV Forum Fotowoltaika dla każdego.
Akceleratory Tomasz Maroszek Wydział Górnictwa i Geoinżynierii
Rodzaje paliw stosowane w samochodach
UNIWESYTET PRZYRODNICZY W POZNANIU r
PRĄD ELEKTRYCZNY Bartosz Darowski.
Ogniwa PV jako jedno ze źródeł energii odnawialnej
Zapis prezentacji:

Techniki multimedialne – Strona tytułowa Kinetic Energy Recovery System Wojciech Migas Mateusz Michalik

Techniki multimedialne - Hamowanie rekuperacyjne - Wstęp Wstęp – Czym jest KERS ? Tajemnicza nazwa kryje za sobą system stosowany na chwile obecną głównie w sporcie. Lecz czy nie odkryje on przed nami czegoś nowego ? Hamowanie rekuperacyjne (hamowanie odzyskowe, hamowanie elektrodynamiczne z odzyskiem energii lub KERS od Kinetic Energy Recovery System) – wszystkie te nazwy są wymienne i znaczą to samo.

Techniki multimedialne - Hamowanie rekuperacyjne - Wstęp Wstęp – Czym jest KERS ? Założenie KERS’u jest bardzo proste – odzyskać jak największą ilość energii pochodzącej z hamowania. To właśnie podczas procesu hamowania zamieniana jest drogocenna energia kinetyczna naszego pojazdu w bezużyteczną energie cieplną, która nie dość, że w niczym nie pomaga to jeszcze trzeba ją jakoś rozproszyć. A paliwo drożeje i drożeć będzie.

Techniki multimedialne - Hamowanie rekuperacyjne – Czym jest, jak działa ? Wstęp – KERS , jak to działa ? Podczas hamowania silniki elektryczne działają jak prądnice. Stają się coraz popularniejsze, ponieważ są one: - Co raz mniejsze. - Co raz wydajniejsze. - Co raz wytrzymalsze. - Co raz mocniejsze. Dlatego nie jest problemem stworzenie hybrydy, która oprócz silnika spalinowego na każdym kole ma silnik elektryczny będący jednocześnie prądnicą.

Techniki multimedialne - Hamowanie rekuperacyjne – Czym jest, jak działa ? Wytworzony przez silniki elektryczne prąd może być wykorzystany na kilka sposobów: Pierwszym sposobem jest akumulacja energii bezpośrednio w pojeździe, a następnie wykorzystanie jej przy następnym rozruchu. Zaletą tej metody jest brak strat energii związanych z jej przesyłem, natomiast wadą konieczność zwiększenia masy pojazdu o urządzenia przechowujące energię. W praktyce energia hamującego pojazdu używana jest do rozpędzenia koła zamachowego, które podczas przyspieszania pojazdu służy jako źródło napędu lub jako napęd wspomagający.

Techniki multimedialne - Hamowanie rekuperacyjne – Czym jest, jak działa ? Wytworzony przez silniki elektryczne prąd może być wykorzystany na kilka sposobów: Drugim sposobem jest przekazanie energii przez sieć trakcyjną i jej wykorzystanie przez inne pojazdy trakcyjne znajdujące się na danym odcinku. Odzyskiwana energia może być również magazynowana w podstacjach zasilających.

Techniki multimedialne - Hamowanie rekuperacyjne – Zastosowanie (bolidy) Gdzie KERS znalazł praktyczne zastosowanie ? Hamowanie rekuperacyjne ożyło w 2009 roku w bolidach formuły 1. Podczas hamowania niejednokrotnie z prędkości przekraczającej 250km/h ilość ciepła powodowała świecenie się tarcz hamulcowych co było bardzo dużym problemem, ponieważ po chwili hamowanie stawało się mniej skuteczne.

Techniki multimedialne - Hamowanie rekuperacyjne – Zastosowanie (bolidy) KERS w bolidach. Opór stawiany przez prądnice (silnik elektryczny) był idealnym rozwiązaniem. Powodował polepszenie skuteczności hamowania, a ponad to pozwalał odzyskać z hamowania nie małe ilości energii w postaci elektrycznej. Wadą jest jedynie potrzeba zakumulowania tej energii. Ze względów oczywistych w bolidach F1 nigdy nie znajdą się olbrzymie akumulatory. Zwykle mieści się jeden nie duży nie ciężki.

Techniki multimedialne - Hamowanie rekuperacyjne – Zastosowanie (bolidy) KERS w bolidach. Energia zakumulowana wg przepisów F1 może zostać wykorzystana jako źródło dodatkowej mocy bolidu tylko i wyłącznie na długich prostych odcinkach toru podczas wyprzedzania. Czyli w skrócie mówiąc po naładowaniu akumulatora silniki elektryczne dodają przyśpieszenia w odpowiednim momencie.

Techniki multimedialne - Hamowanie rekuperacyjne – Zastosowanie (bolidy) Działanie kersu.

Techniki multimedialne - Hamowanie rekuperacyjne – Zastosowanie (samochody) Audi A4 E. Audi A4 E - producent zamontował po raz pierwszy KERS w samochodzie osobowym. Energia odzyskana z hamowania jest w tym przypadku wykorzystana do doładowania akumulatora i zasilania odbiorników energii elektrycznej pojazdu, co powoduje, że alternator stał się nieomal zbędny, co ma znaczny wpływ na obniżenie zużycia paliwa.

Techniki multimedialne - Hamowanie rekuperacyjne – Zastosowanie (pociągi) ELF. Analogiczne zastosowanie znalazły pojazdy korzystające z linii trakcyjnych. Mało kto ma świadomość, że pociągi o wdzięcznej nazwie „elf” dzięki którym wiele ze studentów politechniki gliwickiej codziennie pozwala być punktualnie na zajęciach korzystają z tego typu metody odzysku energii.

Techniki multimedialne - Hamowanie rekuperacyjne – Zastosowanie (pociągi) ELF. W teorii oddają one energie elektryczną poprzez linie trakcyjne lecz w praktyce do perpetum mobile jeszcze daleko brakuje dlatego KERS w pociągach pozwala nam co najwyżej na zasilenie urządzeń wewnętrznych takich jak oświetlenie itp.

Techniki multimedialne - Hamowanie rekuperacyjne – Sam. elektryczne Samochody elektryczne Samochody elektryczne to niewątpliwie przyszłość motoryzacji. Oczywiście aktualnie używane silniki spalinowe szybko nie znikną lecz z pewnością staną się mniej popularne. Nie zniknie również ropa lecz powoli będzie się kończyć, a konsekwencją tego będzie ciągły i nieunikniony wzrost cen paliwa. Niektórych perspektywa 7zł/litr jest prawie absurdalna. A co jak paliwo zacznie kosztować 15zł/litr ? A co jak będzie to 30zł/litr ?

Techniki multimedialne - Hamowanie rekuperacyjne – Sam. elektryczne Dlaczego samochody elektryczne ? Odpowiedź na to pytanie jest proste. Energie elektryczna jest uniwersalna, a silniki elektryczne coraz tańsze, mniejsze, cichsze i sprawniejsze. Właściwie każdy rodzaj energii potrafimy na dzień dzisiejszy w całkiem opłacalny sposób zamienić na energie elektryczną, więc co jest wadą ? Dlaczego wciąż nie jeździmy samochodami elektrycznymi ?

Techniki multimedialne - Hamowanie rekuperacyjne – Sam. elektryczne Dlaczego samochody elektryczne ? Jedyną przeszkodą jest problem magazynowania energii elektrycznej. Akumulatory kwasowo-ołowiowe (najpopularniejsze) są duże ciężkie i nie tanie. Dlatego nie raz w cenie samochodu elektrycznego znajduję się około 40-50% tylko za akumulatory. A co gorsza trzeba je co parę lat wymieniać. Nie mniej jednak w końcu stanie się to całkiem opłacalne.

Techniki multimedialne - Hamowanie rekuperacyjne – Sam. elektryczne Zalety -Pojazdy elektryczne są tańsze w eksploatacji -Pojazd elektryczny przy jeździe miejskiej i przy chwilowym postoju na skrzyżowaniu lub przed światłami nie pobiera energii z akumulatora ponieważ silnik jest wtedy wyłączony -Zastosowanie silnika elektrycznego sprawia, że jest łatwo sterowalny, posiada najwyższą sprawność przy zamianie energii elektrycznej na ruch -Silnik elektryczny posiada wysoki moment obrotowy już od pierwszych obrotów.  Wady -przy -20 st. C pojemność akumulatorów spada do 50%, co spowoduje też zmniejszenie zasięgu. -włączenie ogrzewania zmniejsza zasięg, chociaż chłodzenie silnika można też wykorzystać do ogrzewania pojazdu. -cena konwersji ( przeróbki ) samochodu spalinowego na elektryczny wynosi od 5 000zł do 40000zł. -samochody elektryczne są bardzo ciche i przez to łatwiej o kolizję z pieszym.

Techniki multimedialne - Hamowanie rekuperacyjne – Sam. elektryczne Zalety -Samochody elektryczne są bardzo proste w konstrukcji, silniki elektryczne posiadają bardzo mało części ruchomych, przez co zmniejsza się prawdopodobieństwo awarii oraz koszty eksploatacji, Nie ma też okresowych wymian oleju itd.  -Silnik elektryczny jest w stanie odzyskiwać prąd w czasie hamowania -Pojazdy elektryczne są cichsze i czyste ekologicznie. -Ceny energii elektrycznej nie drożeją tak szybko jak ceny gazu albo ropy.

Techniki multimedialne - Hamowanie rekuperacyjne – Sam. elektryczne Tesla Motors właśnie wprowadza na rynek swoje dziecko – Tesla Roadster – dwumiejscowe elektryczne auto sportowe, mające ambicje konkurować z produktami takich motoryzacyjnych tuzów jak Porsche czy Ferrari. Dla wielu fanów motoryzacji takie zestawienie może być nie do przyjęcia. Zmienią jednak zdanie po przejażdżce elektrycznym roadsterem – przyspieszenie od 0 do100 km/h w 4s, prędkość maksymalna – 217 km/h , 250 KM – takie osiągi muszą budzić szacunek.

Techniki multimedialne - Hamowanie rekuperacyjne – Tesla (odgłos) Odgłos wydawany przez Tesla Roadster podczas ruszania.

Techniki multimedialne - Hamowanie rekuperacyjne – Tesla (1/4 mili) Wyścig na ¼ mili z czterema sportowymi samochodami.

Techniki multimedialne - Hamowanie rekuperacyjne – Sam. elektryczne Pierwsza elektryczna flota w Polsce Aby przygotować się na nadchodzącą rewolucję operator sieci dystrybucyjnej Energa uruchomił projekt badawczy w ramach którego zasilił swoją flotę o 9 elektrycznych Fiatów Panda. Są to auta nowe, które poddano profesjonalnej przeróbce. Zainstalowano synchroniczny silnik prądu przemiennego o mocy 15kW, zasilany energią zgromadzoną w bateriach akumulatorów Litowych o pojemności 18kWh. 

Techniki multimedialne - Hamowanie rekuperacyjne – Sam. elektryczne Porównanie właściwości napędów elektrycznego i spalinowego. Sprawność (przetworzenie energii zgromadzonej na pokładzie na energię kinetyczną ruchu) 80-90% 20% Koszt eksploatacji 5 zł/100km 50zł/100km energia zgromadzona na pokładzie 10-20 kWh (akumulatory) 50l (benzyna)-> 440 kWh

Techniki multimedialne – KONIEC.