Konferencja „W trosce o rodzinę” 16-17.11.2006 r. Media a rodzina Konferencja „W trosce o rodzinę” 16-17.11.2006 r.
Podział mediów Podział wg sposobu dotarcia do odbiorców środki wizualne środki audialne środki audiowizualne
Klasyfikacja wg stosunku do człowieka media ciepłe (radio, prasa) media zimne (telewizja, internet)
Czego widzowie oczekują od mediów? 50% młodych Polaków szuka w telewizji głównie informacji- średnia w Europie 35% 42% Polaków sceptycznie nastawionych do telewizyjnych informacji 52% Europejczyków uważa tv za najbardziej wiarygodne źródło informacji 18% radio najbardziej wiarygodne 15% prasa najbardziej wiarygodna Źródło – badania PENTOR, członek Research Int. na zlecenie UPC marzec 2006, 6 tysięcy widzów z 14 krajów Europy
Treści religijne w TV Tylko 8% młodych Europejczyków ogląda w tv programy religijne, w Polsce 15% 76% Polaków uważa za wskazane nadawanie przez tv programów religijnych, jest to najwyższy współczynnik w Europie
Czas oglądania tv 70% Francuzów ogląda tv przez ponad 2 godziny dziennie 47% Polaków ogląda tv przez ponad 2 godziny dziennie
Jakie zagrożenia dla rodziny niesie współczesna tv? Inny system wartości promuje rodzina, inny media Media – cichy rywal rodziców Coraz mniej naszego doświadczenia, naszych poglądów, tradycji rodzinnych na rzecz wiedzy przekazywanej i lansowanej przez media tv – członek rodziny, lider rodziny?
Polskie seriale 10 mln Polaków ogląda regularnie serial „M jak miłość” 79% kobiet i 60% mężczyzn Na dalszych miejscach „Na Wspólnej”, „Na dobre i na złe”, „Złotopolscy”, „Plebania” Prawda czy fałsz seriali? Prywatne poglądy aktorów i ich wpływ na postawy innych ludzi Seriale familijne
Rodzina a internet Internet: natychmiastowy, bezpośredni, światowy zasięg, zdecentralizowany, interaktywny, egalitarny, przełamujący izolację Internet: anonimowy, fantazjujący, pogłębiający izolację Kontrolowany czy niekontrolowany? Rola moderatorów Dużemu wszystko wolno, a na pewno więcej niż innym
Co w Internecie? Najpopularniejsze słowo w wyszukiwarkach: sex Następne: mp3, gry, tapety Najpopularniejsze Polki w Internecie: Joanna Brodzik, Maria Konopnicka, Anna Przybylska Najpopularniejsi Polacy w Internecie: A. Mickiewicz, Jan Paweł II, J. Kochanowski Badania NetSrint.pl i wp.pl, 2003 r.
Świat reklam Głośniejsze od innych Dziecięce i erotyczne Co możemy zrobić, co warto zrobić?
Jak się bronić? Dzieci w pokoju z zabawkami – Francja Usprawiedliwiona przemoc – czy tolerować? 1000 scen przemocy rocznie ogląda dziecko w tv Banalność cierpienia, wirtualne cierpienie Umiejętne korzystanie z mediów Dobre kanały tematyczne: sieć Discovery, National Geographic, Planete, Animal Planet Kontrola, rozmowa, podpowiedź Szansa na większy rozwój przez media Media – środek do celu, a nie cel sam w sobie
Podsumowanie Prawda was wyzwoli (J 8, 32)