Logopedia w pigułce, czyli co każdy rodzic wiedzieć powinien. . .

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rozwój mowy u dziecka w wieku przedszkolnym
Advertisements

Niezbędnik logopedyczny
„Bądź bezpieczny i udzielaj pomocy”
Zaburzenia wymowy.
Z rozsypanki wybierz tylko sylaby. Wypisz je u dołu strony.
kret – krem mrówka – krówka waga – waza babka – żabka maska – miska
Koty.
PRAWIDŁOWA EMISJA GŁOSU W TERAPII MOWY BEZDŹWIĘCZNEJ.
Przyjaciel czy wróg naszych dzieci?
ĆWICZENIA BUZI I JĘZYKA
JAK ROZWIJA SIĘ MOWA? Proces rozwoju mowy przebiega etapami i trwa kilka lat. Zanim dziecko nauczy się wyrażać swoje myśli, musi przejść wiele etapów,
2. Układ narządów artykulacyjnych przy wymowie wybranych głosek.
Opracowała: neurologopeda Grażyna Kołasińska
Przedszkolak Pełen Zdrowia
Okresy rozwoju mowy wg Leona Kaczmarka
Poradnik logopedyczny
Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego
NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA
Zabawy wspomagające rozwój mowy
warsztat dla rodziców uczniów klas I szkoły podstawowej
Kształtowanie świadomości fonologicznej w początkowej nauce czytania i pisania […] Postępowanie wychowawcze dla każdego dziecka zaczyna się tam, gdzie.
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Przystępując do realizacji edycji programu „ Piramida Zdrowego Żywienia” w grupie 3-latków wprowadziłyśmy dzieci do w/w programu z pomocą bohaterów.
Lekcja dla I klasy gimnazjum
SKALA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
Pomóż mi ładnie mówić Program opracowały: mgr Renata Stępień
ĆWICZENIA NARZĄDÓW ARTYKULACYJNYCH: JĘZYKA, WARG, PODNIEBIENIA
Bajeczki logopedyczne
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Proste i śmieszne zabawy pomogą dziecku w rozwoju mowy.
STYMULOWANIE ROZWOJU JĘZYKOWEGO U DZIECI W WIEkU PRZEDSZKOLNYM
JĄKANIA WCZESNODZIECIĘCEGO
Jak wspomagać pierwszoklasistę w nauce czytania i pisania
PROFILAKTYKA LOGOPEDYCZNA
Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku
Profilaktyka logopedyczna
AlFaBET.
WADA WYMOWY.
NIEDOKSZTAŁCENIE MOWY O TYPIE AFAZJI
Normy rozwoju mowy.
Zajęcia logopedyczne w Szkole Podstawowej im. W. Witosa w Górkach
OBRAZKOWE ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
Rozwój mowy i jego wspomaganie
Zapraszam do obejrzenia prezentacji.
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W ZESPOLE SZKÓŁ NR 1 W HUMNISKACH
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
Gimnastyka buzi i języka
NIE IGNORUJ TEGO!!!.
wykonała Edyta Gagracz
Metody wywoływania głosek. Sylwia Świdzińska-Jachna logopeda, specj
ETAPY ROZWOJU MOWY według L. Kaczmarka
CHARAKTERYSTYKA WAD WYMOWY, SPOSÓB ICH ROZPOZNAWANIA ORAZ ZESTAW ĆWICZEŃ WSPOMAGAJĄCYCH TERAPIĘ LOGOPEDYCZNĄ GRAŻYNA REMBACZ.
Nasz dzień w Przedszkolu Grupa 4 latki Wychowawca: mgr Jolanta Pawlik mgr Małgorzata Kolonko 1.
GIMNASTYKA JĘZYKA Ćwiczenia wykonuj dokładnie, przed lustrem. Powtórz je co najmniej 5 razy. Przed rozgrzewką umyj buzię, aby język nie dotykał brudnych.
Pewnego słonecznego dnia wracając ze szkoły Piotruś, bo tak miał na imię bohater tego opowiadania, zobaczył w zaroślach małego kotka. Piotruś pomyślał,
FONETYKA.
Był raz sobie mały, biały króliczek. Miał cztery miękkie łapki i dwa długie, różowe uszka oraz błyszczące oczka. Niestety nie był szczęśliwy. Chciał być.
Dorota Beata Wojewódzka Materiały do ćwiczeń słuchowych dla osób ogłuchłych zaopatrzonych w implanty ślimakowe lub aparaty słuchowe.
ETAPY ROZWOJU MOWY DZIECKA
Katarzyna Konieczna – neurologopeda
GLOTTODYDAKTYKA.
Rady dla rodziców dotyczące stymulowania rozwoju językowego
FONETYKA nauka o głoskach: Fon – dźwięk Fonem – głoska
Wspieranie rozwoju mowy ucznia.
ROZWIJANIE U DZIECI EKSPRESJI WERBALNEJ
Rozwój mowy dziecka.
Ćwiczenia logopedyczne
opracowała Edyta Gagracz
Zapis prezentacji:

Logopedia w pigułce, czyli co każdy rodzic wiedzieć powinien. . .

Rodzice niejednokrotnie zastanawiają się nad tym czy mowa jego dziecka rozwija się prawidłowo. Kilka wskazówek, które przygotowałam pozwolą ocenić na jakim etapie znajduje się mowa Państwa dziecka , a wspólne zabawy i ćwiczenia pozwolą miło spędzić czas i umocnić rodzinne relacje.

Dziecko 3 - letnie powinno wymawiać następujące głoski: samogłoski: a, e, ę, o, i, y, u spółgłoski: p (pan) pi (piłka) b(buty) bi(biały) m (mama) mi (miś) ł (łapa) f (fale) fi (film) w (woda) wi (wianek) t (tata) d (domek) n(noga) ni (niebo) l(lala) li (liść) j (jagody) si(siano) zi(ziemia) ci(ciocia) dzi (dzieci) k (kot) ki(kino) g (guma) gi (gil) ch(chata) chi(chinka) Czy Państwa dziecko potrafi tak mówić?

Dziecko 4 - letnie powinno wymawiać następujące głoski: samogłoski: a, ą, e, ę, o, i, y, u spółgłoski: p(pal) pi (piec) b (butelka) bi (bilet) m(małpa) mi( miska) ł(łata) f(fotel) fi (figa) w(wózek) wi(wiosło) t(taca) d(deska) n(namiot) ni(nitka) l(laska) li(lipa) j(jajko) si(sitko) zi(zimny) ci(ciastko) dzi(dzień) k(kogut) ki(kino) g(guma) gi(gips) ch(chusta) chi(cichot) s (sałata) z(zabawki) c(cegła) dz(dzbanek) Czy Państwa dziecko potrafi tak mówić?

Dziecko 5 - letnie powinno wymawiać następujące głoski: samogłoski: a, ą, e, ę, o, i, y, u spółgłoski: p (paw) pi (piana) b(bułeczka) bi(biuro) m(maczuga) mi(miecz) ł (łóżko) f(fartuszek) fi(figura) w(warzywa) wi(wierzba) t(taczka) d(daszek) n(nosze) ni(niebo) l(leżak) li(list) j(jarzębina) si(siwy) zi(ziarno) ci(cisza) dzi(dziura) k(kosz) ki(kibic) g(grzebień) gi (gitara) ch(chrząszcz) chi(chirurg) s(susza) z(zboże) c(cukier) dz(dzwoneczek) sz(szachy) ż(żyrafa) cz(czosnek) dż(dżem) Czy Państwa dziecko potrafi tak mówić?

Wyrazy dźwiękonaśladowcze, a rozwój mowy dziecka… Niezależnie od tego w jakiej części świata żyje dziecko, wyrazy dźwiękonaśladowcze stanowią bardzo ważny etap w mowie każdego z nich. Proponowane zestawy stanowią materiał do zabaw słowami, a ponieważ oparte są o prawidła wymowy polskiej, stwarzają szansę nauki poprawnej polszczyzny.

Rozwijanie i usprawnianie funkcji aparatu artykulacyjnego u dzieci 3-letnich: naśladowanie m. in. :krówki – muuuu kurki: ko ko ko kózki- meee… baranka- beee… bociana- kleee… wilka- ułu ułu ułu….. osiołka- io io io io….. poganiania konika- wio wio wio …. przeganiania kurki- a sio a sio a sio….. wietrzyka- f f f f f…. trzmiela- w w w w w…..

u dzieci 4-letnich: naśladowanie: syczenia gąski lub węża –ssssss pneumatycznego zamykania drzwi w autobusie- psss… bzyczenia owadów: bzzz….. u dzieci 5 –letnich: szumu drzew, wiatru: szszszsz… lecącego samolotu: żżżżżż….. krakania wrony: kra kra kra…. warczącego psa: wrrr wrrr ….. zimna: brrr brrr brrr…… lecącego ptaszka: frrr frrr frrr….

Melodię mowy ćwiczą…. Wyrazy dźwiękonaśladowcze zakończone na samogłoskę, którą podczas mówienia wydłuża się, np.. - meee - kózka - beee - baranek - muuu - krówka - ułuuuu- wilk e-o e-o e-o e-o- samochód policyjny e-u e-u –e-u – straż pożarna iha iha iha – konik kukurykuuuu – kogut ko ko ko… -kura

Właściwe akcentowanie… Akcent w języku polskim pada na przedostatnią sylabę wyrazu, aby utrwalić nawyk prawidłowego akcentowania, możemy bawić się z dzieckiem onomatopejami: halo halo- w naśladowaniu rozmowy telefonicznej kuku kuku – głos kukułki kici kici- wołanie kotka gruchu gruchu- głos gołąbka chlupu chlupu- mycie rąk taś taś- wołanie kaczki

Z akcentowaniem wiąże się natężenie głosu… czego obraz dają takie wyrazy dźwiękonaśladowcze, jak: a psik- kichanie hyc hyc – skakanie zająca bęc- upadek bach- uderzenie, upadek pif paf- strzelanie puk puk- pukanie kap kap- kapanie np. wody

Zabawy słuchowe dla dzieci 3-4 letnich rozpoznawanie naturalnych dźwięków z otoczenia np. otwieranie i zamykanie drzwi, przekręcanie klucza w drzwiach, dźwięki charakterystyczne dla różnorodnych pojazdów i urządzeń domowych, szukanie ukrytych źródeł dźwięku np. zegara, radia, rozpoznawanie dźwięków instrumentów muzycznych, określanie ilości dźwięków, głośności i tempa, naśladowanie dźwięków z otoczenia, wystukiwanie, wytupywanie, wyklaskiwanie rytmu piosenek i wierszy, ilustrowanie ruchem treści wierszy i piosenek, malowanie obrazków kojarzących się ze słuchaną przez dzieci muzyką,

Zabawy słuchowe dla dzieci 5-6 letnich zabawa w kończenie wyrazów: wskazywanych na obrazku bez wizualnej podpowiedzi wyodrębnianie słów w zdaniu w różny sposób – wrzucanie do kosza, pojemnika np. piłeczek, koralików, klocków zabawa w rymy- dobieranie par wyrazów, które się rymują wyodrębnianie samogłoski nagłosowej (rozpoczynającej wyraz), podawanie imion lub innych wyrazów, które zaczynają się na nią gry planszowe, podczas których dziecko wyodrębnia pierwszą bądź ostatnią sylabę w wyrazie, dobiera nazwy parami

Ćwiczenia oddechowe wdech nosem, wydech nosem; wdech jedną dziurką nosa, wydech drugą; zdmuchiwanie kawałków waty na gładkiej powierzchni; powolne nadmuchiwanie balonika; wąchanie kwiatków (wdech nosem, wydech ustami); puszczanie baniek mydlanych; zanurzamy rurkę w wodzie, nabieramy powietrza przez nos, wydychamy przez rurkę; zdmuchiwanie świeczki tak aby nie zgasł płomień (wdech nosem - wydech ustami), ćwiczenia w oddychaniu przeponą, ćwiczenia oddechowe wspomagane ruchem rąk, nóg.

Ćwiczenia języka kierowanie języka w kąciki ust w prawo i w lewo; unoszenie języka na górne zęby i cofanie go do podniebienia miękkiego; dotykanie językiem zębów trzonowych dolnych i górnych; liczenie językiem zębów dolnych i górnych; mlaskanie czubkiem język, środkiem języka przyssanie języka do podniebienia miękkiego przy szeroko otwartych ustach; masowanie językiem podniebienia; czubek języka unosimy do góry zębów, otwieranie i zamykanie ust z takim samym położeniem języka (to samo ćwiczenie, kiedy język dotyka dolnych zębów); czubek języka unosimy raz do góry, raz na dół;

Ćwiczenia warg szerokie otwieranie i zamykanie warg; układanie górnej wargi na dolnej i odwrotnie; ssanie wargi górnej i dolnej; wysuwanie warg do przodu, ściąganie ich i przesuwanie w kąciki ust w prawo, w lewo, wykonywanie ruchu okrężnego; dolną wargą zasłaniamy zęby górne, dolną zęby dolne - w takiej pozycji otwieramy i zamykamy buzię; dmuchanie przez złączone wargi; nadymanie policzków; ściągamy wargi jak do głoski "u", robimy ryjek i podciągamy górną wargę do nosa; ściągamy wargi jak wyżej i wciągamy policzki do wewnątrz buzi; dodajemy cmokanie

Poznane wcześniej ćwiczenia można wykorzystać do układania opowiadań logopedycznych, prezentowania wierszyków, wspaniałej zabawy np.:

Pewnego dnia przy ulicy Szałasowej wybuchł pożar Pewnego dnia przy ulicy Szałasowej wybuchł pożar. Pani Szostkowa zadzwoniła do straży pożarnej. Strażak Staszek szybko wskoczył do wozu i „na sygnale” pojechał do pożaru (dziecko wymawia połączenie samogłosek e-o, e-o, e-o). Na miejscu zobaczył, że płonie dach (układa dolną wargę na górną wargę) i parter (układa górną wargę na dolną wargę). Rozwinął wąż (tworzy rulonik z języka) i zaczął gasić płomienie. Strażak biegał po całym domu, gasząc ogień (dziecko przesuwa czubkiem języka po górnych zębach, podniebieniu górnym i dolnych zębach). Nagle zabrakło wody. Staszek postanowił gasić ogień piaskiem (wysuwa i chowa szeroki i płaski język). W końcu ogień zgasł, słychać było tylko syk (wymawia – sss….).Strażak raz jeszcze sprawdził wszystkie pomieszczenia w domu ( dziecko czubkiem języka dotyka podniebienia górnego, górnych zębów, wewnętrznej strony policzków, dolnych zębów i podniebienia dolnego).Wokół rozległy się oklaski (klaszcze – uderzając szerokim językiem o podniebienie). Strażak Staszek zadowolony z wykonanej pracy (dziecko szeroko się uśmiecha) odjechał wozem strażackim ( wykonuje motorek wargami).

„Ko, ko, ko, kwa, kwa, kwa, kto mój język zna?” Ewa Stadtmuller    Jestem mały poliglota, Bo rozumiem psa i kota, Ptasi język także znam, Zaraz udowodnię wam. Kotek miskę mleka miał. Pyszne było- miaukną:….. Piesek tez by pewnie chciał, szczeka głośno: ……. Małej myszce ser się śni, Piszczy cicho: ……… Kurka zniosła jajek sto, Gdacze o tym: …… Kaczka śliczne piórka ma, Kwacze dumnie: ……. Nad jeziorem żabek tłum Kumka sobie….. Jak to dobrze kumie, kumie, Że ktoś po żabiemu umie.

Umawiamy się z dzieckiem że kiedy usłyszy nazwę ptaka, naśladuje jego głos Na przyjęciu u kury i koguta zebrała się cała ptasia rodzina. Kura z radością pełniła rolę gospodyni. Witała wszystkich miłym słowem. Bocianowi powiedziała, że ma piękny czarno-biały fraczek. Zwróciła uwagę na nowe korale indyka. Pogawędziła z gołąbkami o ich nowym mieszkaniu na wieży ratusza. Uśmiechnęła się radośnie do przechodzących obok przyjaciółek- kaczki i gąski. Kiedy pocieszała zmartwionego chorobą synka wróbla, przyszedł kogut z wiadomością, że kolacja gotowa. Kura zaprosiła gości na poczęstunek. Zastanawiała się, dlaczego nie ma wrony i kukułki. W tym momencie otworzyły się drzwi i stanęły w nich obie spóźnialskie. Wszystkie ptaki zasiadły do stołu.

Wyobraź sobie, że jesteś pieskiem Azorkiem, który zapomniał, gdzie zakopał kość. Odszukaj ją naśladując węszenie i wodząc palcem po liniach.

Literatura: Antos D., Demel G., Styczek I., Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy, W-wa 1971 Sprawka R., Graban J., Logopedyczne zabawy grupowe dla dzieci od 4 do 7 lat, Gdańsk 2004 Sachajska E., Uczymy poprawnej wymowy, WSiP , 1987 Szłapa K., Cmokaj, dmuchaj, parskaj, chuchaj – ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne dla najmłodszych, Gdańsk 2004 Stadtmuller E., Ko ko ko, kwa kwa kwa, kto mój język zna, Opracowanie prezentacji: Marzenna Merwa- logopeda