2. Układ narządów artykulacyjnych przy wymowie wybranych głosek.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wpływ nieprawidłowego karmienia na wady wymowy.
Advertisements

Niezbędnik logopedyczny
dla logopedów szkolnych z rejonu działania
Ryszard Gubrynowicz Dwięk w multimediach Ryszard Gubrynowicz Wykład 3.
FONETYKA.
Anatomia przestrzeni twarzoczaszki
Rozwój mowy dziecka 3 i 4-letniego
Charakterystyka dyslalii
Zaburzenia mowy są pojęciem szerszym i nadrzędnym w stosunku do wad wymowy. Obszar zaburzeń mowy sięga głębiej i wykracza zdecydowanie poza płaszczyznę.
Zaburzenia wymowy.
WADY WYMOWY.
Upodobnienia pod względem dźwięczności
"Granice mojego języka są granicami mojego świata".
Przyjaciel czy wróg naszych dzieci?
ĆWICZENIA BUZI I JĘZYKA
JAK ROZWIJA SIĘ MOWA? Proces rozwoju mowy przebiega etapami i trwa kilka lat. Zanim dziecko nauczy się wyrażać swoje myśli, musi przejść wiele etapów,
Opracowała: neurologopeda Grażyna Kołasińska
Okresy rozwoju mowy wg Leona Kaczmarka
"Granice mojego języka są granicami mojego świata"
Część nadobojczykowa splotu ramiennego
"Granice mojego języka są granicami mojego świata". /cyt. z "Traktatu logiczno - filozoficznego" Ludwika Wittgensteina/
Anatomia i fizjologia narządów mowy
NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA
HIGIENA JAMY USTNEJ.
Biologiczne normy zgryzu w poszczególnych okresach rozwojowych
Anatomiczno-fizjologiczne przyczyny opóźnień /zaburzeń rozwoju mowy
Prawidłowe kształtowanie mowy jest fundamentem wychowania człowieka.
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
WADY WYMOWY.
Anatomiczno-fizjologiczne przyczyny opóźnień /zaburzeń rozwoju mowy
„Dziecko, które dobrze je, dobrze mówi”
SKALA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
MOWA CIAŁA.
ĆWICZENIA NARZĄDÓW ARTYKULACYJNYCH: JĘZYKA, WARG, PODNIEBIENIA
Bajeczki logopedyczne
dr n. med. Janina Szeląg Katedra i Zakład Ortodoncji AM we Wrocławiu
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
JĄKANIA WCZESNODZIECIĘCEGO
Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku
Profilaktyka logopedyczna
WADA WYMOWY.
Normy rozwoju mowy.
NARZĄDY MOWY jama nosowa nos ujście jamy nosowej podniebienie twarde
OBRAZKOWE ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE
Rozwój mowy i jego wspomaganie
Zapraszam do obejrzenia prezentacji.
Gimnastyka buzi i języka
Dziecko w gabinecie logopedycznym – zarys terapii logopedycznej
NIE IGNORUJ TEGO!!!.
wykonała Edyta Gagracz
Metody wywoływania głosek. Sylwia Świdzińska-Jachna logopeda, specj
ETAPY ROZWOJU MOWY według L. Kaczmarka
CHARAKTERYSTYKA WAD WYMOWY, SPOSÓB ICH ROZPOZNAWANIA ORAZ ZESTAW ĆWICZEŃ WSPOMAGAJĄCYCH TERAPIĘ LOGOPEDYCZNĄ GRAŻYNA REMBACZ.
ZRÓŻNICOWANIE REGIONALNE POLSZCZYZNY
GIMNASTYKA JĘZYKA Ćwiczenia wykonuj dokładnie, przed lustrem. Powtórz je co najmniej 5 razy. Przed rozgrzewką umyj buzię, aby język nie dotykał brudnych.
Układ limfatyczny.
FONETYKA.
Jak wspierać rozwój mowy dziecka
XXIV Pacific Voice Conference EU/Poland Edition 2016 October Poland Ewa Kazanecka, Agata Wrońska Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina Katedra.
Wady wymowy.
WADY WYMOWY DZIECI W WIEKU PRZEDSZOLNYM
ETAPY ROZWOJU MOWY DZIECKA
Katarzyna Konieczna – neurologopeda
FONETYKA nauka o głoskach: Fon – dźwięk Fonem – głoska
Niemowlę Pojawiają się różne dźwięki samogłoskowe (a, e, o, u)
Wspieranie rozwoju mowy ucznia.
ROZWIJANIE U DZIECI EKSPRESJI WERBALNEJ
opracowała Edyta Gagracz
Zapis prezentacji:

2. Układ narządów artykulacyjnych przy wymowie wybranych głosek. 1. Klasyfikacja głosek języka polskiego. 2. Układ narządów artykulacyjnych przy wymowie wybranych głosek.

GŁOSKI JĘZYKA POLSKIEGO Głoski języka polskiego możemy podzielić na dwie podstawowe grupy: Samogłoski –a, o, e, u, i, y; Spółgłoski – b, c, d, f, g, h, k, l, m, n, p, r, s, t, w, z, ź, ż; oraz ich miękkie odpowiedniki. Jest jeszcze grupa głosek, które znajdują się w pasie przejściowym między samogłoskami a spółgłoskami. Są to ł i j zwane półsamogłoskami, półspółgłoskami lub samogłoskami niesylabicznymi. Samogłoski zasadniczo składają się z tonów, wymawiane są przy stosunkowo dużym rozwarciu ust- noszą nazwę głosek otwartych, są dźwięczne i zwykle pełnią funkcję zgłoskotwórczą, czyli są koniecznym składnikiem sylaby.

Spółgłoski zaś są szmerami lub połączeniami tonów ze szmerami; przy ich wymawianiu stopień zbliżenia narządów mowy w jamie ustnej jest znaczny; ponadto spółgłoski mogą być dźwięczne lub bezdźwięczne oraz nie mogą pełnić funkcji zgłoskotwórczych i nie są konieczne w budowie sylaby. Przy artykulacji samogłosek zasadnicze znaczenie mają ruchy języka: poziome – wyróżniamy wtedy samogłoski przednie, środkowe i tylne oraz Pionowe – wyróżniamy wtedy samogłoski wysokie, średnie i niskie.

Trójkąt samogłoskowy opracowany przez Tytusa Benni.

Spółgłoski języka polskiego dzielimy wg następujących kryteriów: stopień zbliżenia narządów mowy półotwarte – przy jednoczesnym rozwarciu narządów mowy w trakcie artykulacji tworzą się zwarcia (m, mi, n, ni, r, ł, l, li); szczelinowe – w trakcie artykulacji narządy mowy zbliżają się do siebie tworząc szczelinę dla przepływającego powietrza (f, w, s, z, sz, ż, h i ich miękkie odpowiedniki); zwarto-szczelinowe – w czasie artykulacji głoski tworzy się zwarcie , które stopniowo przechodzi w szczelinę ( c, dz, cz, dż i ich miękkie odpowiedniki); zwarte – pełne zwarcie w jamie ustnej kończy się krótkim wybuchem (p, b, t, d, k, g i ich miękkie odpowiedniki);

miejsce artykulacji wargowe: dwuwargowe (p, b, m i ich miękkie odpowiedniki), wargowo-zębowe (f, w i ich miękkie odpowiedniki); przedniojęzykowe: przedniojęzykowe-zębowe (t, d, c, dz, s, z, n i ich miękkie odpowiedniki), przedniojęzykowo-dziąsłowe (sz, ż, cz, dż, r, l i ich miękkie odpowiedniki); środkowojęzykowe (ś, ź, ć, dź, ń, ki, gi, hi); tylnojęzykowe (k, g, h); udział wiązadeł głosowych dźwięczne (b, m, w, d, dz, z, n, ż, r, ł, dż, g i ich miękkie odpowiedniki), bezdźwięczne (p, f, t, c, s, sz, cz, h i ich miękkie odpowiedniki);

droga przepływu powietrza ustne – przy wymawianiu podniebienie miękkie wraz z języczkiem przylega do tylnej ściany jamy gardłowej a powietrze wydostaje się wyłącznie przez jamę ustną, nosowe-przy wymawianiu języczek jest opuszczony i część powietrza swobodnie przepływa przez jamę nosową;

Tak wygląda buzia przy wymowie głosek „s”, „z”, „c”, „dz”: szeroki uśmiech, zęby przybliżone, język za dolnymi zębami.

Tak wygląda buzia przy wymowie głosek „ś”, „ź”, „ć”, „dź”: wargi lekko wysunięte do przodu, zęby przybliżone, środek języka uniesiony.

Tak wygląda buzia przy wymowie głoski „l”: wargi rozwarte a język unosi się do wałeczków dziąsłowych.

Tak wygląda buzia przy wymowie głosek „sz”, „ż”, „cz”, „dż”: usta do przodu, zęby przybliżone , język zbliżony do wałeczków dziąsłowych.

Tak wygląda buzia przy wymowie głosek „f” i „w”. Wargi rozchylone, dolna zbliża się do górnych zębów a język swobodnie leży w jamie ustnej. Tak wyglądają narządy artykulacyjne przy wymowie głosek „k” i „g”. Wargi rozchylone, lekko wysunięte do przodu a tył języka unosi się do góry.

Tak wygląda buzia przy wymowie samogłoski „O” Dziecko układa wargi w koło i wysuwa lekko do przodu. Masa języka nieznacznie przesuwa się do tyłu i unosi ku górze. Tak wygląda buzia przy wymowie samogłoski „A” Dziecko układa wargi w koło, rozwarcie jest szerokie a język leży swobodnie na dnie jamy ustnej.

Tak wygląda buzia przy wymowie samogłoski „U” Tak wygląda buzia przy wymowie samogłoski „U”. Dziecko układa wargi w koło i mocno wysuwa je do przodu – robi tzw. „dziobek”. Masa języka przesuwa się do tyłu i unosi ku górze. Tak wygląda buzia przy wymowie samogłoski „E” Dziecko układa wargi w koło a kąciki ust rozciąga na boki. Masa języka nieznacznie przesuwa się do przodu i unosi ku górze.

Tak wygląda buzia przy wymowie samogłoski „Y” Dziecko rozciąga wargi na boki, są one spłaszczone a masa języka przesuwa się do przodu i unosi ku górze. Tak wygląda buzia przy wymowie samogłoski „I” Dziecko rozciąga wargi na boki, są one spłaszczone a masa języka przesuwa się do przodu i znacznie unosi ku górze.

Gorąco polecam ćwiczenia usprawniające „Minki Martynki” autorstwa Pani Małgorzaty Żywickiej. Wystarczy wpisać hasło „Minki Martynki” w google. Dziękuję !!!  logopeda przedszkolny mgr Monika Marszałek