pod opieką p. Marzeny Grajcar Ewolucja motorów w Polsce Projekt wykonali: 1.Patryk Głąb 2.Mateusz Kała 3.Marcin Jelonek 4.Czarek Gliński 5.Dawid Śliwiński pod opieką p. Marzeny Grajcar
Sokół Sokoły powstały w Państwowych Zakładach Inżynieryjnych, państwowym koncernie utworzonym w 1928 roku na bazie powołanych do życia w 1918 roku Centralnych Warsztatów Samochodowych (które pierwotnie zajmowały się naprawą pojazdów mechanicznych będących głównie na wyposażeniu armii). Pierwszy sokół wyjechał z fabryki w 1933 roku.
Sokół 500 M311 Rok produkcji 1938, Państwowe Zakłady Inżynieryjne, Warszawa, Polska. Silnik górnozaworowy, dwu zaworowy, popychaczowy rozrząd, o pojemności 496 cm³ i mocy 18 lub 22 KM (w wersji RS), z pełnym obciążeniem rozwijał prędkość 125 km/h. Motocykl ten nie zdążył jednak wejść do produkcji seryjnej.
Sokół 600 RT M211 Produkowany w latach 1935-1939. Prototyp opuścił zakłady w 1935 roku. Całkowita liczba wyprodukowanych egzemplarzy około 1400 sztuk Stosowane gaźniki: Amal aż do modelu 1938 włącznie. Począwszy od roku 1939 zastosowano gaźnik firmy Graetzin. Po tej modyfikacji moc silnika wzrosła z 15 do 16 KM. Instalacja elektryczna, aż do modelu 1938 włącznie, oparta o system z Magdynem Millera, typ MC Miller Birmingham. Począwszy od numeru. silnika 700, w 1939 roku motocykl został wyposażony w prądorozrusznik Bosch.
Sokół 125 Sokół 125 był pierwszym motocyklem skonstruowanym w Polsce po II wojnie światowej, a jego produkcję uruchomiono w 1947 w Państwowych Zakładach Samochodowych nr 2 w Warszawie. Nazwa Sokół nawiązywała do przedwojennych konstrukcji Państwowych Zakładach Inżynierii. Opracowanie projektu rozpoczęła Centralne Biuro Techniczne, gdzie w warszawskim Wydziale Motocyklowym pod kierunkiem inż. Stefana Porazińskiego opracowano podwozie oparte na ramie z ciągnionych rur stalowych wzorowanej na motocyklu DKW RT125, ze sztywnym zawieszeniem tylnego koła i widelcem trapezowym w zawieszeniu przednim.
SHL Motocykle SHL były produkowane w latach 1938-1970 w pod kieleckiej fabryce. Skrót SHL oznaczał „Suchedniowską Hutę Ludwików”, lecz niektórzy przekręcali tą nazwę na „Setka Huty Ludwików”. Motocykle SHL były jednymi z najpopularniejszych motocykli na świecie.
Sportowe osiągnięcia Motocykle SHL były używane w licznych rajdach i motocrossach, dlatego do jazdy wyczynowej zostały wyposażone w teleskopowe zawieszenie przedniego koła. Na motocyklach SHL wielokrotnie mistrzostwo Polski zdobywał pochodzący z Rybnika Eugeniusz Frelich. W 1954 roku w Czerwionce zdobył złoty medal w klasie 125 cm³, w 1956 roku złoty medal w Katowicach w klasie 250 cm³. W 1959 roku w Katowicach wywalczył tytuł mistrza okręgu katowickiego i tytuł mistrza polski w motocrossie w klasie 250 cm ³ . W 1960 roku powtórzył ten wynik w Mysłowicach. Od 1961 roku Eugeniusz Frelich siedmiokrotnie zdobył mistrzostwo Polski w motocrossach startując na motocyklach własnej konstrukcji SHL 250 cm ³ (z charakterystycznym kwadratowym cylindrem) oraz 175 cm³. W 1968 roku we Włoszech zdobył złoty medal w rajdowych mistrzostwach Europy.
WSK Pierwsze motocykle wyprodukowane (zmontowane) w Świdniku i oznaczone symbolem WSK pojawiły się na polskich drogach w 1954 roku.
WSK M06 B1 WSK M06 B1 była produkowana od 1966 roku. Posiadała zblokowany silnik z trzystopniową skrzynią biegów oraz trzytarczowe mokre sprzęgło. Silnik dwusuwowy chłodzony powietrzem jednocylindrowy, akumulator 6V. Prędkość maksymalna to 80km/h.
WSK M06 B3 Lelek WSK M06 B3 Lelek była produkowana w latach 1975-1977. Posiadała jednocylindrowy, dwusuwowy silnik. Sprzęgło mokre trzytarczowe. Skrzynia posiadała trzy biegi. Akumulator 6V. Prędkość maksymalna 80 km/h.
WSK M21 W2 Dudek WSK M21 W2 Dudek była produkowana w latach 1975-1977. Posiadała jednocylindrowy, dwusuwowy silnik o pojemności 175 ccm. Akumulator 12V. Prędkość maksymalna to 100km/h.
Szczecińska Fabryka Motocykli
Junak 1956 - 1965 Junak W latach 1956-1965 wyprodukowano łącznie 91 400 motocykli Junak, w tym ok. 10 000 szt. modelu M07, a także rajdowe typu M07-R, crossowe typu M07-C i 2500 trójkołowców typu B20 Junak na przełomie 1950/1960 kosztował 24.000zł
Junak M07 Junak M07 Lata produkcji: 1956 - 1959 Moc: 17KM Pojemność: 350cm3 Prędkość maksymalna: 115km/h Zużycie paliwa na 100 km przy prędkości 45km/h: 3.5l Modele M07 były produkowane także w wersji rajdowej i crossowej Junak M07r M07c
Junak M10 Junak M10 Lata produkcji: 1960 - 1965 Moc: 17KM Pojemność: 350cm3 Prędkość maksymalna: 125km/h Zużycie paliwa na 100km przy prędkości 45km/h: 3.5 - 4l
Junak B20 Junak B20 Lata produkcji: 1960 - 1965 Moc: 17KM Pojemność: 350cm3 Prędkość maksymalna: 95km/h Ładowność: 300kg
Romet Historia fabryk i ich rozwój: 1948 – powołanie do życia Zjednoczonych Zakładów Rowerowych. Rozmieszczono je w Bydgoszczy, Poznaniu i Czechowicach-Dziedzicach. 1953 – rozpoczęto przenoszenie produkcji do nowych hal umiejscowionych na trasie Bydgoszcz–Fordon. 1961 – rozpoczęto produkcję motorowerów. 1971 – Zjednoczone Zakłady Rowerowe zostały przemianowane na Zakłady Rowerowe "Romet". 1991 – Romet staje się spółką akcyjną (Zakłady Rowerowe "Romet" S.A.). 1998 – W wyniku nieudanej prywatyzacji zakłady R-1 przestają istnieć. 2005 – Wykreślenie Zakładów Rowerowych "Romet" S.A. w Bydgoszczy z KRS.
Romety Daty Produkcji: Fabryki: -Komar : 1960-1983 R-1 – Bydgoszcz -Pegaz : 1972-1976 -Romet 750 : 1974-1976 -Polo : 1974-1976 -50 T-1 : 1977 - 1981 -50 TS-1 : 1977–1981 -50 T-3 : 1977-1981 -50-M-1, 50-M-2, 50-M-3 i M301 : 1978-1994 -Ogar 200 i 201 : 1983-1985 -Ogar 205 : 1985-1993 -Kadet M-780 i 110 Automatic : 1980-1993 -Chart 210 i 211 : 1988-1994 Fabryki: R-1 – Bydgoszcz R-2 – Poznań R-3 – Jastrowie R-4 – Kowalewo R-5 – Wałcz R-6 – zakłady transportu Pierwszy motorower- RYŚ
Romet Komar Powstałe modele: Komar Sztywniak, 230, 231, 231b, 232, 2320, 2330, 2328, 2338, 2350, 2351, 2352, 2352W, Sport
Motorynka i Romet Ogar Powstałe modele: Romet Pony (tzw. Motorynka) 50-M-1, 50-M-2, 50-M-3, M301 Romet Ogar 200,201, 205
Romet Chart Powstałe modele: Romet Chart ze względu na zastosowane w nim nowinki techniczne nazywany był polskim Simsonem Romet "Chart" 210, 211
Dziękujemy za obejrzenie prezentacji