Proporcje- zastosowanie w życiu codziennym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Uchwyć się dłoni, którą wyciągam do ciebie,
Advertisements

Opracowanie: Maria Skarupa, Oliwia Mordyl kl.6b
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Narodziłem się... Na rozstaju dróg... Sam....
W królestwie czworokątów
WIELKOŚCI WPROST PROPORCJONALNE
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Dobry pomysł Zorganizujmy dyskotekę dla sześciu klas pierwszych !!!
Kiedy Pan stworzył kobietę, był to już jego 6 dzień pracy i w dodatku po godzinach... KALEB PRZEWORSK 2005.
Test 1 Poligrafia,
PROCENTY I PROMILE.
Egzamin próbny 2004/2005 Gimnazjum w Korzeniewie
Klasa I Opracowanie – Joanna Grządka Uwaga! Do poprawnego wyświetlania prezentacji niezbędny jest program Microsoft Office PowerPoint 2007 (lub nowszy)
Matematyka w zawodzie. Kamil Krajnik.
RÓWNANIA JAK SIĘ DO TEGO ZABRAĆ ?.
Nazywam się Kamil Adamczyk
Opracowanie wyników pomiarów
Pojawił się anioł i spytał: - Czemu tyle czasu Ci to zajmuje?
Dzisiaj powtarzamy umiejętności związane z tematem-
Prostokąt i kwadrat.
Jakość kształcenia przez całe życie 25 marca 2010.
ZAMIANA JEDNOSTEK CZAS, DŁUGOŚĆ, MASA WYKONAŁY: LAURA BUNDZIÓW
„Porównywanie ilorazowe i różnicowe”
MATEMATEKA W ŻYCIU coDzIENNYm
„Matematyka w naszym życiu”
Anna Gadomska Szkoła Podstawowa Nr 79 Łódź
Serwisant: Ile wolnego miejsca ma Pan jeszcze na dysku? Klient: Nie wiem dokładnie, ale żona często siedzi na internecie i zgrała już 10 godzin wolnego.
O KOBIETACH O kobietach.
Ułamki zwykłe – zadania kl. V
Zamiana jednostek Długości Czasu Masy.
Szefowie......kategoria sama w sobie!!
w ramach projektu Szkoła z Klasą 2.0
Czy procenty pomagają nam w życiu ?
1.Pole kwadratu jest równe 50cm2. Oblicz długość jego przekątnej pkt
„Idź do sklepu H&M i kup sobie spodnie!“
Matematyka w życiu Codziennym.
Szefowie......kategoria sama w sobie!!. - Słucham? Że jak, wyślesz mi to mailem?
Zadanie 1 Mała puszka farby wystarcza do pomalowania około 4m² powierzchni. Odpowiedz, ile metrów kwadratowych można pomalować, mając do dyspozycji: *
Im więcej owiec, tym więcej owczych nóg.
Ważę, mierzę i kupuje, bo przyjęcie urodzinowe organizuję.
Opracowanie – Joanna Grządka
Matematyka wokół nas.
Proporcjonalność prosta Wielkościami wprost proporcjonalnymi nazywamy wielkości zmieniające się w taki sposób, że wzrost lub zmniejszenie jednej powoduje.
Gotowi? No to zaczynamy .
Dokąd to prowadzi?.
KONKURS MATEMATYCZNY KLASA i – iii gb.
siła cz.IV W części IV prezentacji: treść II zasady dynamiki
Zadania z czekoladą.
„Kobieta”.
PROJEKT COMENIUSA : “Wiem, że mogę.” Interaktywne gry i Technologie Informacyjne dla nowoczesnej edukacji europejskich dzieci. Polska Przedszkole „EKO-JUNIOR”
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Czy to się da policzyć ? Statystyka także jest dla smyka
Matematyka.
O tym, jak dziadek Tadek i Ala cukierkami się zajadali
smiletemplates
POWITANIE POŻEGNANIE WAŻNE ZWROTY
Opracowała: Sylwia Wieczór
E-book Emil Sauer Kopiowanie, drukowanie, sprzedawanie bez zgody autora zabronione.
„Między duchem a materią pośredniczy matematyka. ”
DALEJ Sanok Spis treści Pojęcie funkcji Sposoby przedstawiania funkcji Miejsce zerowe Monotoniczność funkcji Funkcja liniowa Wyznaczanie funkcji liniowej,
KONKURS ZADANIE 1 KONKURS ZADANIE 1 Długość średnicy Marsa wynosi około 6,8 ・ 103 km, a średnicy Merkurego —około 4,8 * 103 km. Mars ma średnicę dłuższą.
Działania na pierwiastkach. Opracowała: Beata Szabat.
Podział odcinka na równe części i w danym stosunku.
Matematyka MR Co rok, co krok matematyka. Kto by pomyślał A jednak.
Proporcje Podstawy.
„Idź do sklepu H&M i kup sobie spodnie!“
Matematyka w życiu codziennym
Witajcie, Koleżanki i Koledzy!
Wolontariusz roku.
Zapis prezentacji:

Proporcje- zastosowanie w życiu codziennym

Wielkości wprost proporcjonalne: Jeśli wraz ze wzrostem jednej wielkości druga wielkość rośnie tyle samo razy, to mówimy, że wielkości te są wprost proporcjonalne.

Oto przykłady z życia codziennego:

1. Na zieleniaku- waga i cena

Na zieleniaku! Kobieta i Klientka Klientka: Dobry! Pani po ile te pyry? Kobieta: 1 kg ziemniaków kosztuje 3.50 zł Klientka: Pani to ile zapłacę za 3 kg? Kobieta: To proste równanie! Niech Pani patrzy! Obliczenia !

kg 1kg 3kg cena 3,50zł x

Kobieta: „Jak Baba w szkole proporcji się nie edukowała, to ziemniaków kupić nie umiała.” Klienta: A idź mi Pani! Idę do biedronki. W biedronce niskie ceny!!! Koniec 

2.U lekarza- waga i wzrost

U lekarza ! Pani doktor i matka z dzieckiem Matka: Dzień dobry. Lekarz: Dzień dobry. Co panie do mnie sprowadza ? Matka: Bilans. Lekarz: Dobrze a więc kochanie zdejmij buty i wejdź na wagę. Dziecko: Dobrze, a będzie bolało? Oczywiście, że nie….. . Jak byłaś u mnie rok temu to ważyłaś 25kg przy wzroście 1,30cm. Natomiast teraz ważysz 38kg przy wzroście 1,45cm. A to oznacza, że rośniesz proporcjonalnie do wzrostu swojej masy. Dziecko i Matka: Dziękujemy, do widzenia.

3. W sklepie- cena i ilość

W sklepie. Karolina i Zosia Karolina: O tymbarki!, ciekawe co będzie pod nakrętką, wiesz ile kosztuje jeden? Zosia: Poczekaj pójdę sprawdzić. Karolina: I jak? Zosia: 1,30zł jeden. Karolina: Mam 6 zł, nie wiem czy wystarczy dla Ciebie, mnie, Izki i Gośki. Zosia: Policzmy to tak jak ostatnio na matematyce.

ilość 1 4 cena 1,30zł x

x= 5,20 Zosia: Z moich obliczeń wynika, że 4 tymbarki kosztują 5,20. Karolina: To fajnie, możemy iść je kupić. Chodźmy do kasy! 

Wielkości odwrotnie proporcjonalne: Gdy wraz ze wzrostem jednej wielkości druga wielkość maleje tyle samo razy, to mówimy, że wielkości te są odwrotnie proporcjonalne.

Oto przykłady z życia codziennego:

4.Łańcuch- czas pracy

Łańcuch świąteczny pracuje trzech robotników R1: Rety będziemy to robić jeszcze z 12 godzin. R2: Jest nas tylko 3, jeśli byłoby nas o 2 więcej to pracowali byśmy jeszcze tylko 6 godzin. R3: To w takim razie ile jeszcze będziemy pracować? Obliczenia!

l. uczniów 3 5 czas x 6h

3x= 30/:3 x=10 R1: Łee nie trafiłem, ale byłem blisko. R2: To w takim razie zabierajmy się do pracy. Koniec 

5. Droga- czas i prędkość

Droga do szkoły dwie koleżanki Kasia: Kurcze codziennie 20 minut jedziemy do szkoły. Iza: Gdybyśmy zwiększyły naszą prędkość o 5km/h to dojechałybyśmy w przeciągu 15 minut. Kasia: To z jaką prędkością jedziemy codziennie? Iza: Obliczmy!

czas 20 minut 15minut prędkość x X+5

20x= 15x+75 20x-15x=75 5x=75/:5 x=15 Iza: byśmy jechały 15 minut. Koniec 

Sonda: Czy używa Pan/Pani proporcji w życiu codziennym? Czy wie Pan/Pani co to jest proporcja? Czy używa Pan/Pani proporcji w życiu codziennym?

Wszyscy używamy proporcji w życiu codziennym a nawet o tym nie wiemy albo nie zwracamy na to większej uwagi.

Prezentację przygotowały: Zofia Mokrzycka Karolina Kozber Kamila Nowak

Dziękujemy