Procenty mgr Janusz Trzepizur.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przykład liczbowy Rozpatrzmy dwuwymiarową zmienną losową (X,Y), gdzie X jest liczbą osób w rodzinie, a Y liczbą izb w mieszkaniu. Niech f.r.p. tej zmiennej.
Advertisements

Procenty repetytorium
Aleksandra Klimczak kl.1a
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Brzezinach ID grupy: 98/72
PROCENTY.
Procenty – powtórzenie wiadomości
PROCENTY Powtórzenie wiadomości o procentach Opracował Jan Ruba.
Obliczanie ułamka danej liczby.
Dodawanie ułamków o różnych mianownikach
UŁAMKI DZIESIĘTNE porównywanie, dodawanie i odejmowanie.
PROCENTY - HARALD KAJZER ZST NR 2
PROCENTY I PROMILE.
PROCENTY % % % % PROCENTY.
UŁAMKI ZWYKŁE KLASA IV.
Egzamin próbny 2004/2005 Gimnazjum w Korzeniewie
PROCENTY.
Odejmowanie ułamków zwykłych
Mnożenie i dzielenie ułamków zwykłych
Dodawanie ułamków zwykłych
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH ZWYKŁYCH
Opracowała: Justyna Piegat
Działania na ułamkach zwykłych
PROCENTY.
Ułamki zwykłe i liczby mieszane.
Ułamki zwykłe.
Procenty -Co to jest procent? -Zamiana procentu na ułamek
Matematyka wokół nas.
„Są plusy dodatnie i plusy ujemne.”
„Nie taki procent straszny …”
Aleksandra Duchnowicz kl. 6.d
i trudności z nimi związane...
MATEMATYCZNY TEST SZÓSTOKLASISTY
Historia i zastosowanie.
ROZWIĄZANY REBUS STANOWI TEMAT LEKCJI
O ile więcej o ile mniej. Podwyżki i obniżki cen..
PORÓWNYWANIE UŁAMKÓW ZWYKŁYCH.
PROCENTY Diagramy procentowe.
Rozwiązywanie zadań tekstowych za pomocą równań.
Ułamki Zwykłe Czyli ułamkowe ABC Opr. Natalia Rusin 6b.
Ułamki zwykłe – zadania kl. V
Czy procenty pomagają nam w życiu ?
Kąty mgr Janusz Trzepizur.
PROCENTY Kacper Magiera.
Dawid Kubaczka kl. 5 „c” Ułamki zwykłe uczący: Ewa Szering.
Ułamki dziesiętne Dawid Kubaczka kl. 5 „c” uczący: Ewa Szering.
Skala i plan mgr Janusz Trzepizur.
Jak zamknąć świat w procentach ?
PROCENTY %.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
PROCENTY.
Nasza matmagia.
UŁAMKI ZWYKŁE.
Opracowała: Anna Mikuć
Prezentacja dla klasy I gimnazjum
Prezentacja dla klasy I gimnazjum
Ułamki o mianownikach 10, 100, 1000,…, to ułamki dziesiętne?
PROCENTY.
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
Prezentacja dla klasy I gimnazjum
Prezentacja dla klasy I gimnazjum
MATEMATYKA Ułamki zwykłe.
Procenty %.
Liczby naturalne i ułamki
PROCENTY Powtórzenie wiadomości o procentach.
Stosowanie procentów w życiu codziennym. Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka.
Obliczanie jakim procentem jednej liczby jest druga liczba. Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka.
Dodawanie i odejmowanie ułamków zwykłych o różnych mianownikach.
RÓŻNE KULTURY – JEDNA TOŻSAMOŚĆ
ROZWIĄZANY REBUS STANOWI TEMAT LEKCJI
czyli Jak Polubić Obliczenia Procentowe?
Zapis prezentacji:

Procenty mgr Janusz Trzepizur

Zamiana procentów na ułamki Procent, to ułamek o mianowniku 100. 1% = = 0,01 2% = 10% = 17% = 89% = 100% = = 0,02 = 0,10 = 0,17 = 0,89 = 1,00

Zamiana ułamków na procenty Zamienić ułamek na procent możemy: - rozszerzając go tak, aby w mianowniku była liczba 100, 3 3 · 25 75 = = = 75% 4 4 · 25 100 - skracając go tak aby w mianowniku była liczba 100, 300 300 : 4 75 = = = 75% 400 400 : 4 100 - mnożąc go przez 100% 25 3 75 · 100% = % = 75% 4 1 1

Obliczanie procentu danej liczby Aby obliczyć procent danej liczby, należy procent zamienić na ułamek zwykły i pomnożyć przez daną liczbę. 10 % z liczby 273 1 10 % = 10 1 273 · 273 = = 27,3 10 10

Odp.: Kurtka po obniżce kosztowała 102 zł. Zadanie 1 Na wiosnę cenę kurtki obniżono o 15%. Ile kosztuje kurtka, jeżeli przed obniżką kosztowała 120 zł? 15 15% = 100 180 15 120 · = = 18 100 10 120 zł – 18 zł = 102 zł Odp.: Kurtka po obniżce kosztowała 102 zł.

Obliczanie liczby z danego jej procentu Aby obliczyć liczbę z danego jej procentu należy procent zamienić na ułamek i podzielić daną wartości przez ten procent. Znajdź liczbę, której 10 % to 73 1 10 % = 10 1 73 : 10 = 73 · = 730 10 1

Odp.: Cena kurtki przed obniżką wynosiła 120 zł. Zadanie 1 Na wiosnę cenę kurtki obniżono o 15%. Ile kosztowała kurtka przed obniżką jeżeli po obniżce kosztuje 102 zł? 85 100% - 15% = 85% = 100 85% to 102 zł 20 6 100 20 85 102 : = 102 · = 102 · = 120 100 85 17 17 1 Odp.: Cena kurtki przed obniżką wynosiła 120 zł.

Obliczanie, jakim procentem jednej liczby jest druga liczba Aby obliczyć, jakim procentem pierwszej liczby jest druga liczba, należy obliczyć, jakim ułamkiem pierwszej liczby jest druga liczba i otrzymany ułamek zamienić na procent. Zadanie 1 W klasie jest 32 uczniów. Chłopców w tej klasie jest 8. Ile procent chłopców jest w tej klasie? W klasie jest chłopców. 8 32 25 8 : 8 1 1 = · 100% = 25% 32 : 8 4 4 1 Odp.: Chłopców w tej klasie jest 25%

Bibliografia H. Lewicka i E. Rosłon, „Matematyka wokół nas” (klasa 4 i 5), Nowa Era, Warszawa 1999. J. Brdnarczuk i J. Bednarczuk, „Matematyka w segregatorze” (klasa 4 i 5), WSiP, Warszawa 2006. Ł. Badowski, A. Chmielecka, A. Trajnerowicz, Ewa i Krzysztof Werner-Malento, „Kompendium szóstoklasisty MATEMATYKA”, Papilon. S. Durydlwka i S. Łęski, „Mogę zostać Pitagorasem” (klasa 5), Adam, Warszawa 1999.