Performance point service nie tylko dla orłów Czyli sesja o tym jak rozpocząc wykorzystywanie potężnego narzędzia będącego elementem SharePoint 2010 w rozwiązaniach BI i nie zatruć życia IT
Bartłomiej Graczyk Analityk biznesowy / Architekt rozwiązań Business Intelligence & EPM | Microsoft Certified Trainer Udział w wielu wdrożeniach w Polsce i Europie (w tym w pierwszych wdrożeniach rozwiązań klasy Business Intelligence w oparciu o SQL Server 2012 i SharePoint Server 2010 w Polsce) – współpraca z największymi firmami integratorskimi i szkoleniowymi Microsoft Certified Trainer (od 2006 roku) Prelegent na konferencjach tematycznych IT / VirtualStudy.pl Autor artykułów dla czasopism i portali o tematyce IT ( Microsoft TechNet,Computerworld) www.graczyk.info.pl | bartek@graczyk.info.pl
Agenda Business Intelligence(BI), a Corporate Performance Management (CPM) aby odpowiednio adresować potrzeby Narzędzia klasy CPM wśród narzędzi Microsoft wczoraj i dziś.... Efektywne wykorzystanie narzędzia CPM, czyli jak to wszystko działa Elementy SharePoint PerformancePoint Service Grupy osób odpowiedzialnych za poszczególne elementy rozwiązania Główny sprawca czyli Dashboard Designer Demo
Performance Management Aplikacje i rozwiązania, pozwalające użytkownikom monitorować, analizować i planować ich działalność biznesową głównie w oparciu o KPI (kluczowe wskaźniki efektywności) Reporting & Analysis Standardowe raporty umożliwiające szczegółową analizę danych firmowych ( drill-down, chart ) Data Warehousing Zintegrowane z wielu źródeł i przeznaczone wyłącznie do odczytu dane, w szczególności źródło dla baz analitycznych Reporting and Analysis Data Warehousing
Systemy CPM Systemy CPM udostępniają użytkownikom takie moduły jak: prognozowanie, budżetowanie planowanie Narzędzia / systemy CPM to także dostęp do wizualnie przedstawionych zrównoważonych kart wyników oraz kokpitów managerskich przedstawiających informacje w przejrzysty sposób KPI vs Karta wyników (scorecard) Kokpit managerski (dashboard)
Rynek i Udzial w Rynku BI vs CPM w 2009 roku As for the main players in the BI and CPM markets, the mega-vendors still dominate. SAP topped the BI market with a 19.5% share, followed by IBM at 15.3%, SAS with 11.4%, and Oracle and Microsoft virtually tied at around 9%, according to IDC. The market is expected to grow at a compound annual growth rate of 6.7% through 2014 The CPM market is currently dominated by SAP and Oracle, which have 26.6% and 23.7% shares, respectively. Coming in a distant third is IBM, with 9.6% of the market. Revenue for CPM software and maintenance stood at $2.2 billion for 2009, virtually identical to 2008, according to a separate IDC report.
Narzędzia klasy CPM wśród narzędzi Microsoft wczoraj i dziś.... Rok 2005 Rok 2007 Rok 2010 * Po 15 miesiącach produkt został zastąpiony przez PerformancePoint Service • 1 Server $30,000 • 1 CAL $195/each • 1 External Connector $20,000/each • 1 Server ~ $4,000 • 1 CAL Ent $130
WPROWADZENIE DO PerformancePoint Services PerformancePoint Services (PPS) 2010 to narzędzie z obszaru Performance Management (PM) nowej generacji dostarczane przez Microsoft Dostępny w ramach usług SharePoint 2010 (Enterprise Edition) Pełne wsparcie dla KPI i budowy kart wyników Wszystkie elementy systemu dostępne w formie strony Web Przyjazne narzędzie edycji i budowy – Dashboard Desginer
Architektura rozwiązania Żródło: Microsoft Technet http://technet.microsoft.com/en-us/library/ee681486.aspx
Uczestnicy procesu wykorzystania PPS IT professionals Instalacja i konfiguracja PPS Przygotowanie, zabezpieczenie, publikacja źródeł danych Power users (and developers) Tworzenie list i bibliotek PPS Publikacja pulpitów managerskich Information workers Przeglądanie danych opublikowanych na witrynach SharePoint Eksport danych do Excela i PowerPoint
Dashboard Designer Aplikacja pozwalająca na tworzenie elementów PPS Aplikacja typu „Office like” Dostęp do aplikacji z poziomu przeglądardki (BI Center) Możliwość utworzenia własnego linku do aplikacji: http://bmi/_layouts/ppswebparts/designerredirect.aspx Własny WebPart
Wprowadzenie do elementów PPS Monitoring Data Source Wskaźnik (Indicator) Wskaźnik efektywności (Key Performance Indicator (KPI) Karta wyników (Scorecard) Raport (Report) Filtr (Filter) Pulpit managerski (Dashboard) Analytics
Tworzenie Źródła danych Definicja połączenia wykorzystywana przy tworzeniu elementów takich jak KPI, Scorecard, Raport Typy źródeł danych: Wsparcie dla Analysis Services (od 2005) Preferowany typ źródła to Analysis Services: Możliwość odwołanie się do KPI zdefiniowanych kostach
TWORZENIE KPI Predefiniowa informacja wyrażona w postaci miary (wartości): Dla przykładu Udział w rynku Wydajność sprzedaży Prawdopodonieństwo sprzedaży Wskaźnik zadowolenia klienta Compares and evaluates actual to target metrics
Karta wyników (Scorecard) Wartość zdefiniowanego KPI przedstawiony w odniesieniu do wartości oczekiwanej ( goal/target ) Presents a report to support analysis Report types include:
Creating Filters Dodawany do pulpitu managerskiego jako element stały filtrowania dla wszystkich scorecard-ów Możliwość wykorzystania wielokrotnie ( na wielu pulpitach) Typy filtrów:
Tworzenie pulpitu managerskiego Dashboards Zestawienie : Filtrów Kart wyników Raportów Pulpit managerski(dasboard) jest elementem zapisywanym w bazie SharePoint - Content ( w przeciwieństwie do PPS 2007, gdzie zakładana była dedykowana baza danych na potrzeby PPS 2007)
Q & A www.graczyk.info.pl | bartek@graczyk.info.pl