SEVEN ELEVEN JAPAN. „trzy A” - triple A czyli: Agility - elastyczność, Adaptability - zdolność dostosowywania się do rynku oraz Alignment - uwzględnianie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wykonała : Natalia Malcann
Advertisements

Konferencja ZPHF 10 kwietnia 2008 Andrzej Stachnik
Zarządzanie operacjami
Definicja Clienting to nowe pojęcie, które umożliwia odmiennie niż w tradycyjny sposób postrzeganie marketingu i klientów. Prekursorem tego nurtu jest.
Zarządzanie logistyczne
Warszawa system IMS 7.0 oprogramowanie dla warsztatów i sklepów branży motoryzacyjnej Copyright by Integra Software. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Warsztat z pomysłem, cz. III
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Polski e-commerce w dobie kryzysu okiem Skąpiec.pl Z tarczą czy na tarczy?
Wpływ systemu rachunku kosztów na wynik finansowy
Sklepy internetowe. Tracking w sklepie internetowym O trackingu Jak śledzić? Gdzie śledzić? –Strona główna –Strona kategorii –Strona produktu –Koszyk.
Sesja czwarta B Zarządzanie zapasami.
Katedra Logistyki i Transportu
Sesja piąta SIECI DOSTAW.
Zarządzanie kapitałem obrotowym c.d.
P O P Y T , P O D A Ż.
ZWYCZAJE ZAKUPOWE POLAKÓW
1. Zwyczaje zakupowe Polaków Metodologia badania 3 Badanie zrealizowane zostało w dniach stycznia 2010 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie.
2 ZACHOWANIA ZAKUPOWE POLAKÓW W 2007 ROKU 3 UOGÓLNIENIE WYNIKÓW 61% respondentów deklaruje, że w ich gospodarstwie domowym to Panie domu są odpowiedzialne.
ZWYCZAJE ZAKUPOWE POLAKÓW W 2005
MARKETING W HANDLU Zajęcia nr 6 Tematyka:
Konkurencja niedoskonała
Model referencyjny łańcucha dostaw
Tworzenie sieci dostaw Katedra Logistyki i Transportu
Sieć i łańcuch dostaw autor: mgr Sylwia Konecka
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
obsługuje klientów w miejscu sprzedaży, służy im radą co do marki produktu, jego typu i jakości, udziela na prośbę klienta dokładnych i wyczerpujących.
Partnerstwo w logistycznym łańcuchu dostaw
Model referencyjny łańcucha dostaw
Wyniki finansowe Grupy AB I kwartał 2009 roku. AB S.A., ul. Kościerzyńska 32, Wrocław | | 2 PODSTAWOWE INFORMACJE AB S.A. jest.
Kluczowe czynniki sukcesu
Wykorzystanie nowoczesnych systemów zarządzania w celu zwiększenia
Planowanie przepływów materiałów
Automat do dystrybucji środków ochrony pracy BHPOMAT model D540
„Nie ma nic łatwiejszego niż być zajętym i nic trudniejszego niż być efektywnym” R. Alec Mackenzie.
„Połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca to sukces“ Henry Ford Prezentacja firmy.
Model łańcucha wartości
Przykłady analiza i projektowanie
STRATEGIE LOGISTYCZNE
Jak sprawdzić kontrahenta z Chin? China Expo 2015 Jacek Koziaczy Prezes Zarządu Creditreform Polska Sp. z o.o.
Poznań, – Warsztaty ILIM. „Proste eUsługi dla ukształtowania i wzmocnienia sieci MŚP w Europie Środkowej”  Program dla Europy Środkowej ->
TYTUŁ PREZENTACJI: TRIPLE „A” NA PRZYKŁADZIE SEJ AUTOR: SYLWIA KONECKA TRIPLE „A” NA PRZYKŁADZIE SEVEN ELEVEN JAPAN.
VIII Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2015
STRATEGIE łańcuchów dostaw
Logistyk.
ANALIZA CVP KOSZT-WOLUMEN-ZYSK.
Fizyczna dystrybucja.
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
Produkować taniej, sprzedawać rentowniej – co ma do tego IT Piotr Adanowicz Menedżer BCC ds. Rozwoju Biznesu, BCC Partner dedykowany SAP dla branży spożywczej.
Franczyza jako strategia rozwoju dla handlu małopowierzchniowego dr hab. prof. ZPSB Aleksandra Grzesiuk Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie.
Logistyka – Ćwiczenia nr 6
A.M. Zarzycka.  strategie cen wysokich  strategie cen neutralnych (przeciętnych, średnich)  strategie cen niskich A.M. Zarzycka.
1 Zmienność popytu – wyzwania dla procesu dystrybucji w spółce handlowo - produkcyjnej Nowoczesny Magazyn Listopad 2012.
Tendencje rozwojowe w dystrybucji
STAĆ CIĘ NA INNOWACJE Systemy Call Center Sp. z o.o.
Organizowanie. Organizowanie sprawnych działań systemu dystrybucji Koordynacja działań wszystkich jego elementów – ich integracja tak, aby wszystkie przyczyniały.
Systemy odnawiania zapasu
Sprzedaż bezpośrednia jako instytucja handlu Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof.UEK.
Uczący się łańcuch dostaw (od drzewa w lesie do kasy w sklepie)
Strategia Efektywnej Obsługi Klienta
ZAPASY W ZARZĄDZANIU PRODUKCJĄ - UJĘCIE LOGISTYCZNE
Tendencje rozwojowe w dystrybucji
DRP PLANOWANIE POTRZEB DYSTRYBUCYJNYCH
Zarządzanie produkcją – różne określenia
Rola sektora MŚP w gospodarce rynkowej dr Krystyna Kmiotek
Zwiększenie efektywności sprzedaży dzięki platformie do delegowania i weryfikacji zadań pracowników w sieci sprzedaży.
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
dr hab. Aleksandra Grzesiuk
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
Zapis prezentacji:

SEVEN ELEVEN JAPAN

„trzy A” - triple A czyli: Agility - elastyczność, Adaptability - zdolność dostosowywania się do rynku oraz Alignment - uwzględnianie wzajemnych interesów wszystkich jednostek przewaga konkurencyjna

Największa sieć całodobowych sklepów spożywczych w Japonii od chwili otwarcia pierwszego sklepu w Tokio w 1974 roku koniec kwietnia 2009 roku sieć 12’299 sklepów, zatrudniała 5’294 pracowników, dane finansowe dotyczące firmy, wyrażone w milionach jenów, pod koniec kwietnia 2009:  kapitał – 17’200,  całkowita sprzedaż w sklepach w Japonii – 2’574’306,  przychód z działalności operacyjnej – 527’667,  zysk operacyjny 168’171,  czysty zysk – 101’717,

Jedno z najrentowniejszych przedsiębiorstw handlu detalicznego Dane z roku 2004 podają uderzająco niski wskaźnik braków towarowych, tzw. stock out rates (pojawiają się one, gdy na półkach nie ma normalnie dostępnych towarów), a wskaźnik obrotu zapasami (inventory turnover) wyniósł 55, przy 30% marżach zysku brutto

Specyfika prowadzenia działalności na terenie Japonii powierzchnie sklepów SEJ są o połowę mniejsze niż przeciętne powierzchnie sklepów w Ameryce. W typowym supermarkecie znajduje się około 100’000 pozycji asortymentowych, w sklepach SEJ zaledwie 3’000.

Analiza sprzedaży w grupach produktów, takich jak:  przetworzone jedzenie (około 33%),  świeże jedzenie (12%),  „fast food”(30%),  produkty nie będące jedzeniem (25%).

Agility - Elastyczność solidny system informacyjny, umożliwiający otrzymywanie rzetelnych informacji, w tzw. „czasie rzeczywistym”, aby wychwytywać zmiany w preferencjach klientów, śledzić poziom sprzedaży i zbierać dane dotyczące klientów w każdym sklepie. W 1991 roku SEJ rozpoczęło użytkowanie Integrated Service Digital Network (ISDN) dla połączenia sklepów detalicznych z biurami zarządu. Od 1998 roku powiązania za pośrednictwem łącz satelitarnych i Internetu umożliwiają wymianę informacji na poziomie łańcucha dostaw. Zbierano również informacje o klientach – jeżeli klient podszedł do stanowiska oferującego obsługę, pracownik zapisywał informacje o jego płci i wieku a następnie skanował jego produkty. Dane otrzymywane z poszczególnych stanowisk sprzedaży detalicznej, przetwarzane były w systemie komputera w sklepie, który kontrolował całe wyposażenie i urządzenia peryferyjne, dane te dostępne były zarówno dla menedżera zarządzającego sklepem jak i pracowników zarządu, którzy zbierali dane z wszystkich regionów Japonii.

Agility - Elastyczność Przekazywanie informacji zwrotnych odbywało się w dwóch cyklach: dziennym i tygodniowym. Codziennie rano wszystkie sklepy otrzymywały zebrane dane, menedżerowie mogli więc analizować w ciągu dnia trendy sprzedaży czy wskaźniki braków towarowych. Było to istotne dla zaspokajania potrzeb różnych grup klientów, pojawiających się w różnych porach dnia. Poza tym w każdy poniedziałek prezes Suzuki ustalał w Tokio zebranie, w którym brało udział około 100 przedstawicieli z każdego regionu. Ustalono wówczas strategię działania dla każdego regionu, na następny tydzień, a zagregowane zamówienia były dostarczane przez ISDN do biur zarządu, a stamtąd do producentów, hurtowników i centrów dystrybucyjnych.

Agility - Elastyczność SEJ wyznaczało miejsca przeznaczenia zapasów do konkretnych sklepów i zmieniało liczbę produktów na półkach sklepowych nawet trzy razy dziennie, co nazwano „skrajną elastycznością”. Zbierane dane umożliwiały również określenie, które z produktów należy wycofywać, gdyż znajdują się w schyłkowej fazie cyklu życia - średnio około połowy z 3’000 pozycji asortymentowych była wymieniana w ciągu roku.

Adaptability - Zdolność dostosowywania się łańcucha dostaw w 1995 roku, po trzęsieniu ziemi w Kobe, SEJ jako jedyny detalista, zaledwie w ciągu sześciu godzin był w stanie dostarczyć do swoich sklepów w dotkniętym katastrofą mieście 64’000 porcji ryżu (rice balls – potrawy sprzedawanej w grupie fast food). Z zakorkowaną autostradą poradzono sobie przez wykorzystanie 125 motocykli i 7 helikopterów. Firma wykorzystuje szeroką gamę środków transportu, za pośrednictwem których towary są dostarczane z centrów dystrybucji i do sklepów – są to między innymi: motocykle, łodzie, ciężarówki, a nawet helikoptery.

Adaptability - Zdolność dostosowywania się łańcucha dostaw System dystrybucji Centra dystrybucji (SPC – supplier distribution center) powstały na prośbę firmy SEJ (tradycyjnie każdy japoński producent miał własnych hurtowników), firma poprosiła dostawców z tych samych regionów, aby konsolidowały one zamówienia, co umożliwiło przewożenie towarów do centrów dystrybucji mniejszą liczbą ciężarówek. Konsolidacja i wykorzystanie cross-dockingu zmniejszyły średnią liczbę dostaw do każdego sklepu z siedemdziesięciu (1974) do dwunastu dziennie w 1990 roku, a następnie dziesięciu dziennie w roku 2004.

Adaptability - Zdolność dostosowywania się łańcucha dostaw System dystrybucji System dystrybucji firmy musiał być dostosowany do zrealizowania małych wielkości zamówień nawet trzy razy dziennie, co okazało się problemem ze względu na zbyt wielką liczbę dostaw i duże prawdopodobieństwo występowania korków. Problem wzmagała również przyjęta przez firmę strategia lokowania punktów sprzedaży detalicznej, tzw. Dominant Opening Strategy (DOS)

Adaptability - Zdolność dostosowywania się łańcucha dostaw Dominant Opening Strategy (DOS) SEJ wybiera specyficzne rynki regionalne i pokrywa je dużą liczbą sklepów położonych blisko siebie, np. gdy w obszarze Tokio SEJ miało 3’000 sklepów, to w obszarze Kobe nie otworzyło jeszcze żadnego (podobnie do roku 1985 w Osace nie było żadnego sklepu), ale odkąd otwarto pierwszy, to co roku otwierano kolejnych 200. Strategia DOS poza zwiększeniem efektywności dystrybucji przez wykorzystanie efektu skali w działaniach logistycznych, zwiększała również świadomość marki i zmniejszała konkurencję ze strony sklepów innych sieci. Wykorzystanie tej strategii ważne było dla prawidłowej analizy danych napływających z rynku. Poszczególne regiony Japonii znacząco różnią się takimi czynnikami jak: pogoda, temperatura, wydarzenia socjalno-kulturalne, trendy w gustach klientów. Otrzymywanie niewielkiej liczby danych z każdego regionu mogłoby powodować duże błędy w odczytywaniu ich trendu i mieć konsekwencje we wprowadzaniu nowych produktów oraz uzupełnianiu zapasów.

Alignment - Uwzględnianie wzajemnych interesów wszystkich jednostek Harmonogramy dostaw do każdego sklepu ustalane są z 10-cio minutowym marginesem. Jeżeli dostawcy nie dostarczą towarów na czas, czyli spóźnią się ponad 30 minut, płacą kary umowne równe marży zysku uzyskiwanej z produktów, których nie dostarczono. Jednak SEJ również pozwala dostawcom na uzyskiwanie oszczędności przykładowo przez to, że firma rezygnuje z zazwyczaj czasochłonnych kontroli zawartości każdej ciężarówki.

Alignment - Uwzględnianie wzajemnych interesów wszystkich jednostek Relacje między sklepami a dostawcami W czasie gdy SEJ dostrzegł szansę związaną z rozwojem Internetu, utworzył z sześcioma firmami (Japan Travel Bureau, Nomura Research Institute, Sony, NEC, Mitsui i Kinotrope) spółkę joint venture - 7dream.com. Model jej działania umożliwiał klientowi złożenie zamówienia produktu on-line i odebranie go ze sklepu po uzyskaniu informacji o jego dostępności. SEJ może w ten sposób oferować szeroką gamę produktów, bez konieczności utrzymywania ich zapasów w sklepie

Alignment - Uwzględnianie wzajemnych interesów wszystkich jednostek Relacje między sklepami a dostawcami Druga możliwość to skorzystanie z MMK – Multi Media Kiosk, ulokowanego w każdym sklepie SEJ. Klienci nie mający dostępu do Internetu mogą za jego pomocą zamówić towary, których nie ma w sklepie. Mogą również wywołać swój film ze zdjęciami – umożliwia to alians z Fuji Film lub stworzyć własną listę odtwarzania piosenek i nagrać ją na kartę pamięci, tę możliwość klienci SEJ uzyskali dzięki współpracy z firmą Sony. Cel strategii łańcucha dostaw dla wszystkich uczestników jest jasny „umożliwić SEJ osiągnięcie sukcesu i podzielić się nagrodą”.

Konsekwencje ciągłego doskonalenia w 1977 roku dzienna wartość sprzedaży w jednym sklepie wynosiła 366’000 jenów, w roku ’000 jenów; w tym samym okresie średni czas rotacji zapasów zmienił się z 25,5 do 8,4 dni, podczas gdy średnia marża zysku brutto wzrosła z 24,0% do 30%.

Na podstawie: J. Gattorna, The Triple-A Supply Chain Revisited, Supply Chain Asia, November/December 2008 T.P. Harrison, H.L.Lee, J.J. Neale, The Practice of Supply Chain Management: Where Theory and Application Converge, Springer 2005, s Hau L.Lee, The Triple-A Supply Chain, Harvard Business Review, October 2004 Hau L.Lee, Sekret najbardziej efektywnych łańcuchów dostaw, Harvard Business Review Polska, luty