Języki programowania C++

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Tablice 1. Deklaracja tablicy
Advertisements

Język C/C++ Funkcje.
Programowanie obiektowe
Zmienne i Typy.
Język ANSI C Funkcje Wykład: Programowanie komputerów
Algorytmy – zapis struktur programowania
Programowanie I Rekurencja.
27/09/ Języki programowania 1 Piotr Górczyński Pętle.
formatowanie kodu źródłowego
Instrukcje warunkowe Zajęcia 5.
Turbo pascal – instrukcje warunkowe, iteracyjne,…
Instrukcje Instrukcja : definicja obliczenia i określenie sposobu wykonania tego obliczenia. Program : ciąg instrukcji wykonywanych kolejno od pierwszej.
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Programowanie imperatywne i język C
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
1 Dygresja: cztery płyty główne…. 2 Dygresja: osobliwości C /* cos o nieistniejacym typie Boolean */ /* oraz o operatorze przecinkowym */ #include int.
Sprawy organizacyjne 1. Zasady zaliczenia przedmiotu
PODSTAWY JĘZYKA PHP 1. czym jest 2. składnia 3. wersje 4. bazy danych
Języki programowania C++
PASCAL (2) dr Anna Kwiatkowska.
Schemat Hornera Mgr inż. Michał Szucki.
Słowa kluczowe oraz nazwy obiektów i klas rozpoczynaj od dużej litery np. Loop, Dim, FileStream Rozpoczynaj nazwę zmiennej od małej litery stosując styl.
Podstawy programowania
Podstawy informatyki (4)
Podstawy programowania w języku C i C++
Jerzy F. Kotowski1 Informatyka I Wykład 7 STEROWANIE c.d. n switch n Pętle.
Podstawy programowania
Informatyka I Wykład 5 OPERATORY Priorytety i kolejność obliczeń
Instrukcje sterujące część 2
© A. Jędryczkowski – 2006 r. © A. Jędryczkowski – 2006 r.
Podstawy programowania
PHP: warunki, pętle, switch, break, continue
Pętla do ... While C++ Źródło:
Programowanie strukturalne i obiektowe
JAVA c.d.. Instrukcji wyboru SWITCH używamy, jeśli chcemy w zależności od wartości pewnego wyrażenia wykonać jeden z kilku fragmentów kodu. Jest to w.
STEROWANIE Ale nie tylko
Programowanie strukturalne i obiektowe
C# Platforma .NET CZ.3 Kuba Ostrowski.
Instrukcja warunkowa i wyboru
Podstawy informatyki 2013/2014
INSTRUKCJE Umożliwiają zapis algorytmu, służą do sterowania przebiegiem programu. warunkowe (podejmowanie decyzji) 1. if-else „jeżeli”, 2. switch-case.
PWSZ Gniezno // codefly 2009 Łukasz Tomczak
Składnia pętli do … while do instrukcja while (wyrażenie); gdzie: instrukcja – instrukcja pojedyncza lub blok instrukcji wyrażenie – wyrażenie przyjmujące.
  ELEMENTY JĘZYKA JAVA komentarze w Javie, słowa kluczowe i operatory, proste typy danych, tablice, podstawowy zestaw instrukcji.
Podstawy programowania
Podstawy języka Instrukcje - wprowadzenie
Programowanie strukturalne i obiektowe C++
Wykład 6 Informatyka MPDI 3 semestr JavaScript cd.
Iteracje w C# Informatyka Cele lekcji: Wiadomości: Uczeń potrafi:
Temat 8: Pętle.
Technologie internetowe Wykład 5 Wprowadzenie do skrytpów serwerowych.
1 Zagadnienia na egzamin. 2 Język C podsumowanie Struktura programu w języku C Zmienne, Stałe Operacje arytmetyczne Operatory logiczne Priorytety operatorów.
Instrukcje wyboru.
Wybrane aspekty programowania w C++ (i nie tylko)
Zasady arytmetyki dwójkowej
Typy liczbowe, zmienne, operatory Zajęcia 4. Zmienne Zmienna – to w programowaniu element programu, który może mieć przypisaną pewną wartość (wartość.
Pętle Zajęcia 6.
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2007 © Jerzy R. Nawrocki Wstęp do.
Pętle – instrukcje powtórzeń
Seminarium Dyplomowe: Metodyka i Techniki Programowania Autor: Bartłomiej Fornal.
Język C/C++ Instrukcje
Instrukcje warunkowe w php. Pętla FOR Czasem zachodzi potrzeba wykonania jakiejś czynności określoną ilość razy. Z pomocą przychodzi jedna z najczęściej.
Wstęp do programowania Wykład 2 Dane, instrukcje, program.
1 Opisy funkcji Adres strony WWW : html (należy odszukać hyperlink Function Index) (
Pakiety numeryczne Operatory, instrukcje sterujące, operacje bitowe Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania.
C++ mgr inż. Tomasz Turba Politechnika Opolska 2016.
C++ mgr inż. Tomasz Turba Politechnika Opolska 2016.
Programowanie Obiektowe – Wykład 1
Opisy funkcji Adres strony WWW :
Dane, zmienne, instrukcje
Zapis prezentacji:

Języki programowania C++ Pętle i instrukcje warunkowe Mgr Inż. Michał Żyjewski mzyjewski@wsiz.wroc.pl

Typy Liczbowe int a; int b=3; float c; float d=-2.5; int - liczba całkowita, dozwolone dla niej modyfikatory to long (długa), short (krótka), signed (ze znakiem) i unsigned (bez znaku). Zależnie od architektury komputera i naszej wersji C, typ ten może zająć 2, 4 lub więcej bajtów pamięci. float - liczba rzeczywista, zmiennoprzecinkowa, służy do reprezentacji liczb niecałkowitych, możliwe jest zastosowanie modyfikatora long, zajmuje 4 bajty pamięci. double - liczba rzeczywista podwójnej precyzji, nie wdając się w szczegóły, można za pomocą takich liczb przedstawić wartości o wiele większe (rzędu 104000) lub bliższe zeru (mniejsze - rzędu 10-4000) niż w przypadku float int a; int b=3; float c; float d=-2.5;

Konwertowanie c = (float)b; /* to samo, co c = b */ Generalnie, najczęściej w operacjach matematycznych będziemy używali zmiennych typu int (liczby całkowite) i float (liczby rzeczywiste) zmienne temożemy między sobą konwertoać. c = (float)b; /* to samo, co c = b */ b = (int)d; /* daje -2, tracimy dokładność więc nie wystarczy napisać b = d */

Operacje Matematyczne Język C deklaruje następujące operacje matematyczne: dodawanie ("+") odejmowanie ("-") mnożenie ("*") dzielenie ("/") Jeśli dzielimy liczby całkowite, wynikiem jest dzielenie całkowite (bez reszty). Jeśli dzielimy liczby rzeczywiste - wynik jest dokładny.

Inkrementacja i dekrementacja inkrementacja ("++") - wyrażenie "a=a+1" można zapisać jako "a++", przykład: int a=1; ++a; /* to samo, co a=a+1 */ dekrementacja ("--") - wyrażenie "a=a-1" można zapisać jako "a--", przykład: int a=2; --a; istotną rzeczą jest fakt, że oba operatory zachowują się inaczej w zależności od tego, czy pojawiają się przed czy po zmienną. a = 3; b = a--; /* po operacji b=3 a=2 */ c = --b; /* po operacji b=2 c=2 */

Operator Wyrażenia Warunkowego W C mamy do czynienia operatorem ? : nazywany też operatorem wyrażenia warunkowego. Jest to jedyny operator w języku C przyjmujący trzy argumenty. a ? b : c; a = (b>=c) ? b : c; /* działanie operatora wygląda następująco: najpierw oceniana jest wartość logiczna wyrażenia a, jeśli jest ono prawdziwe, to zwracana jest wartość b, jeśli natomiast wyrażenie a jest nieprawdziwe, zwracana jest wartość c. */

Operatory Logiczne Rozróżniamy następujące operatory logiczne w języku C: koniunkcja - & alternatywa - | negacja - ~ alternatywa wyłączna (XOR) - ^ W instrukcjach warunkowych nie używa się powyższych symboli. Do realizacji odpowiednich działań służą następujące wyrażenia: koniunkcja (i) - && alternatywa (lub) - || negacja (zaprzeczenie) - !

Instrukcja if if (wyrażenie) {// blok wykonany, jeśli wyrażenie jest prawdziwe } else { // blok wykonany, jeśli wyrażenie jest nieprawdziwe }

Instrukcja if - przykład if (a != 0) b = 1/a; else b = 0; Powyższy przykład jest równoważny z: b = (a !=0) ? 1/a : 0;

Instrukcja switch switch (zmienna) { Aby ograniczyć wielokrotne stosowanie instrukcji if możemy użyć switch: switch (zmienna) { case wyr1: // instrukcje, jeśli zmienna == wyr1 break; case wyr2: // instrukcje, jeśli zmienna == wyr2 break; default: /* instrukcje, jeśli wyr1 != zmienna i wyr2 != zmienna */ break; }

Pętla while while (warunek) { /* instrukcje do wykonania w pętli */ } Aby nie przepisywać wiele razy tego samego kodu można skorzystać z mechanizmu pętli. Pętla wykonuje się dotąd, dopóki prawdziwy jest pewien logiczny warunek . while (warunek) { /* instrukcje do wykonania w pętli */ }

#include <stdio.h> int main () { int a = 1; while (a != 11) { /* dopóki a jest różne od 11 */ printf ("%d\n", a*a); /* powtarzamy pętlę */ ++a; /* zwiększamy a o jeden */ } return 0; }

Pętla for for (wyrażenie1; wyrażenie2; wyrażenie3) { /* instrukcje do wykonania w pętli */ } wyrażenie1 - jest to instrukcja, która będzie wykonana przed pierwszym przebiegiem pętli. Zwykle jest to inicjalizacja zmiennej, która będzie służyła jako "licznik" przebiegów pętli. wyrażenie2 - jest warunkiem zakończenia pętli. Pętla wykonuje się tak długo, jak prawdziwy jest ten warunek. wyrażenie3 - jest to instrukcja, która wykonywana będzie za każdym powtórzeniem pętli. Zamieszczone są tu instrukcje, które zwiększają licznik o odpowiednią wartość.

Pętla for - przykład #include <stdio.h> int main () { int a; for (a=1; a!=11; ++a) { printf ("%d\n", a*a); } return 0; }

Pętla do/while Do { /* instrukcje do wykonania w pętli */ } while (warunek); Pętle while i for mają jeden zasadniczy minus a mianowicie może się zdarzyć, że nie wykonają się ani raz. Aby mieć pewność, że pętla będzie miała co najmniej jeden przebieg należy użyć pętli do/while.

Pętla do/while - przykład #include <stdio.h> int main () { int a=1; do { printf ("%d\n", a*a*a); ++a; } while (a != 11); return 0; }