Rodzaje systemów operacyjnych Temat 2 Rodzaje systemów operacyjnych Opracował: mgr Marek Kwiatkowski
Podział ze względu na liczbę wykonywanych zadań Opracował: mgr Marek Kwiatkowski
Systemy jednoprogramowe – są w stanie wykonywać tylko jedno zadanie zlecone przez użytkownika. Przetworzenie kolejnego zadania następuje po przerobieniu poprzedniego. Systemy wieloprogramowe – umożliwiają wykonywanie kilku programów rezydujących w pamięci dzięki współdzieleniu mocy obliczeniowej mikroprocesora (multiprogramming). Systemy wielozadaniowe – umożliwiają wykonywanie kilku programów dzięki współdzieleniu mocy obliczeniowej mikroprocesora. Przełączanie pomiędzy poszczególnymi programami (procesami) jest planowane i następuje bardzo szybko. W tych systemach wprowadzono pojęcie pamięci wirtualnej. Opracował: mgr Marek Kwiatkowski
Podział ze względu na sposób przetwarzania Opracował: mgr Marek Kwiatkowski
Opracował: mgr Marek Kwiatkowski Systemy przetwarzania bezpośredniego – system taki interpretuje zadania użytkownika na bieżąco i realizuje je zaraz po zainicjowaniu. Istnieje bezpośrednia interakcja na bieżąco pomiędzy interfejsem a użytkownikiem. Systemy przetwarzania pośredniego – pomiędzy zleceniami zadania przez użytkownika a ich realizacją następuje opóźnienie. Wyróżniamy wśród tych systemów jeszcze jeden podział na: - Proste systemy wsadowe – dla tego typu systemu operacyjnego przygotowuje się tzw. „wsad”, który jest ciągiem operacji zapisanych przeważnie na karcie perforowanej, bądź taśmie magnetycznej. - Zbiorowe systemy wsadowe – przypominały te systemy współczesne systemy wielozadaniowe, tutaj wsad był umieszczany w pamięci, a podczas obliczeń mogły być wykonywane operacje wejścia/wyjścia I/O. Opracował: mgr Marek Kwiatkowski
Podział systemów wieloprocesorowych Opracował: mgr Marek Kwiatkowski
Systemy wieloprocesorowe symetryczne SMP– systemy przeznaczone dla komputerów wieloprocesorowych, wielordzeniowych, dzielących wspólną magistralę systemową, zegar, pamięć. Systemy te umożliwiają realizację zadań dwóm lub więcej mikroprocesorom. Zadania są dzielone symetrycznie między wszystkie procesory. Dzięki temu wzrasta ogólna wydajność systemu komputerowego. Systemy wieloprocesorowe asymetryczne AMP – w tych systemach zarządza całością główny procesor, a jednostki CPU mają zlecane inna zadania Opracował: mgr Marek Kwiatkowski
Podział systemów ze względu na liczbę użytkowników Opracował: mgr Marek Kwiatkowski
Systemy jednoużytkownikowe – umożliwiają użytkowanie na poziomie jednego użytkownika, w takim systemie nie ma mechanizmów uwierzytelniających czy zabezpieczających dostęp do plików i katalogów. Systemy wieloużytkownikowe – umożliwiają użytkowanie OS przez wielu użytkowników jednocześnie i niezależnie. Opracował: mgr Marek Kwiatkowski
Podział systemów ze względu na interfejs użytkownika Opracował: mgr Marek Kwiatkowski
- Systemy z interfejsem tekstowym (znakowym) - Systemy z interfejsem graficznym (np. okienkowym) Opracował: mgr Marek Kwiatkowski
Systemu czasu rzeczywistego Opracował: mgr Marek Kwiatkowski
Twarde (rygorystyczne) – Znany jest najgorszy (najdłuższy czas odpowiedzi) i wiadomo, że nie zostanie on przekroczony. Gwarantuje terminowe wykonanie zadania. Miękkie (łagodne) – starają się odpowiedzieć najszybciej, jak to możliwe, ale nie wiadomo, jaki może być najgorszy czas odpowiedzi. Krytyczne zadania maja pierwszeństwo przed innymi. System taki nie gwarantuje jednak terminowego wypełnienia krytycznych zadań. Opracował: mgr Marek Kwiatkowski
Systemy rozproszone – umożliwiają zarządzanie wieloma niezależnymi komputerami połączonymi np. za pomocą wydajnej sieci komputerowej tzw. Klastrem. Opracował: mgr Marek Kwiatkowski