Czy kwasy reagują z solami?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
BILANS STECHIOMETRYCZNY REAKCJI ELEMENTARNYCH
Advertisements

kwas1 + zasada2  zasada1 + kwas2
Budowa atomu Porównanie aktywności metali i wodoru
Sole Np.: siarczany (VI) , chlorki , siarczki, azotany (V), węglany, fosforany (V), siarczany (IV).
SOLE to związki chemiczne o wzorze ogólnym: MR
Przygotowali Switek Kamil Gosztyła Filip
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
DENATURACJA BIAŁKA POD WPŁYWEM KWASU OCTOWEGO
Chlorek wapnia Chlorek wapnia – nieorganiczny związek chemiczny, sól kwasu solnego (chlorowodoru) i wapnia. Chlorek wapnia dostarczany jest w postaci białych.
KRYSTALIZACJA.
Węglowodory Alkohole Kwasy karboksylowe ZAKOŃCZ POKAZ.
Sole w rolnictwie.
Doświadczenie: Wpływ kreta , sody oczyszczonej , octu , wody i soli kuchennej na proces utleniania żelaza Żelazo jest bardzo rozpowszechnionym pierwiastkiem.
ZASTOSOWANIE SOLI W BUDOWNICTWIE
Opiekun: Elżbieta Kozłowska
Jak wygrać z twardą wodą
Skąd wziąć rozwiązanie?
,,JAK WYKORZYSTAĆ PASJE BADACZA’’
Biologia jako nauka eksperymentalna
MYDŁO Michał Misiak I W.
CHEMIA A WSPÓŁCZESNE SPOŁECZEŃSTWO
BUDOWA, OTRZYMYWANIE, WŁAŚCIWOŚCI I ZASTOSOWANIE
OTRZYMYWANIE CUKRU Z BURAKA CUKROWEGO
Biologia jako nauka eksperymentalna.
To nie magia tylko chemia. Spotykamy ją każdego dnia.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
„Zaczarowany Świat Chemii”
Repetytorium z chemii.
DLACZEGO MYDŁA MYJĄ A PROSZKI PIORĄ?
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Matematyka ze smakiem Placuszki z jabłkami.
Tlen, wodór i tlenek węgla (IV)- otrzymywanie i badanie właściwości
Chemia w życiu codziennym.
WĘGLOWODORY.
BARTEK KOSIŃSKI klasa III E
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
TROCHĘ MAGII I TAJEMNICZOŚCI
PIERWIASTEK TEN ZOSTAŁ WYODRĘBNIONY W FORMIE CZYSTEJ W 1808 ROKU PRZEZ HUMPRY’EGO DAVY’EGO.
Węglany to sole, związki chemiczne kwasu węglowego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Agnieszka Sączek kl.II b Edyta Długopolska kl.II b
Estry kwasów karboksylowych
Doświadczenia w wykonaniu klasy III SP w Zespole Szkół z Oddziałami Integracyjnymi im. Janusza Korczaka w Smólniku. ZAPRASZAMY NA POKAZ!!!
Kwasy karboksylowe.
Sole cz. 1– budowa, otrzymywanie i zastosowanie
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Kwasy karboksylowe Będę potrafił/a m.in.:
Publiczne Gimnazjum Nr 1 w Kurowie
Berylowce - Ogólna charakterystyka berylowców Właściwości berylowców
Chemia nieorganiczna Sole Nazwy i wzory soli. Kwasy przeciw zasadom.
Zespół badawczy : Judyta Izabela Stepaniuk i Elżbieta Dzienis Zdjęcia : p. Ewa Karpacz, J. I. Stepaniuk i E. Dzienis P REZENTACJĘ OPRACOWAŁA J. I. S TEPANIUK.
Węglan wapnia CaCO 3. Otrzymywanie Reakcja metalu i kwasu węglowego. Ca + H 2 CO 3  CaCO 3 + H 2 Reakcja wodorotlenku wapnia i kwasu węglowego. Ca(OH)
Reakcja krystalizacji bezwodnego Octanu sodu (CH3COONa)
ZAKWAS I CHLEB Emilia Cieślak. ZAKWAS Pierwszy dzień  5 łyżek mąki żytniej i 5 łyżek letniej wody wymieszać w litrowym słoiku i odstawić w ciepłe miejsce.
Z czego jest zbudowany otaczający nas świat
Kwasy karboksylowe -Budowa i klasyfikacja kwasów karboksylowych
Projekt edukacyjny kl. II Gimnazjum rok szk.2015/2016 Opiekunowie: Barbara Błasiak, Bożena Żmuda.
Dlaczego nasze kości są twarde?
Kwasy dikarboksylowe i aromatyczne -Kwasy dikarboksylowe -Kwas szczawiowy - etanodiowy -Kwasy aromatyczne -Kwas benzoesowy -benzenokarboksylowy.
Poranek małego chemika w Przedszkolu Nr 10 w Koszalinie
DWUTLENEK WĘGLA KACPER NIEWRZAŁ.
Powtórka chemia.
Reakcje związków organicznych
Reakcje w chemii organicznej
Zadania z rozwiązaniami
POWTÓRZENIE CHEMIA.
Aminokwasy amfoteryczny charakter aminokwasów,
Kwasy Karboksylowe Związki organiczne których cząsteczki składają się z grupy węglowodorowej oraz grupy karboksylowej.
Chemia w kuchni Julia Mroszczyk kl. Ia.
Zapis prezentacji:

Czy kwasy reagują z solami? I. K. kl. II

Reakcja kwasu octowego z węglanem wapnia

Materiały, sprzęt i odczynniki 250ml octu (10-procentowego roztworu kwasu octowego CH3COOH); Jedno surowe jajko kurze z niepopękana skorupką; szklany słoik.

Opis czynności: 1. Ostrożnie umieścić jajko w słoiku. 2. Do słoika wlać tyle octu aby jako było w pełni zanurzone. 3. Odstawić na 24 godziny. 4. Następnego dnia wylać ocet z naczynia. 5. Ostrożnie wyciągnąć jajko ze słoika.

1. 2.

Obserwacje

Na powierzchni jajka tworzą się pęcherzyki gazu, których liczba z czasem rośnie. Po około 3 godzinach na powierzchni wody zebrała się „piana”.

Skorupka stała się miękka

Wnioski: CaCO3 + 2CH3COOH CH3COO)2Ca + CO2 + H2O. Skorupka jajka zawiera węglan wapnia. Kwas octowy reaguje z węglanem wapnia – w wyniku reakcji powstał tlenek węgla(IV), woda i nowa sól –octan wapnia. CaCO3 + 2CH3COOH CH3COO)2Ca + CO2 + H2O.