Generics w .NET 2.0 Łukasz Rzeszot.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
C++ wykład 9 ( ) Szablony.
Advertisements

C++ wykład 2 ( ) Klasy i obiekty.
C++ wykład 4 ( ) Przeciążanie operatorów.
Klasy abstrakcyjne i interfejsy
Deklaracje i definicje klas w C++ Składowe, pola, metody Konstruktory
Programowanie obiektowe
Standardowa biblioteka języka C++
Klasy i obiekty.
Wzorce.
Dziedziczenie. Po co nam dziedziczenie? class osoba { char * imie, char * imie, * nazwisko; * nazwisko;public: void wypisz_imie(); void wypisz_imie();
Wprowadzenie do języka skryptowego PHP – cz. 2
Programowanie obiektowe w Javie
Marcin Pamuła Mateusz Stefek
Nowa wersja C# Autor: Piotr Sobczak
Visual Studio Codename „Orcas”, LINQ
Serwery Aplikacji ASP .NET Web Objects Arkadiusz Popa.
Obiektowe metody projektowania systemów
Obiektowe metody projektowania systemów
Obiektowe metody projektowania systemów Command Pattern.
Dziedziczenie i jego rodzaje
C++ wykład 5 ( ) Dziedziczenie.
C++ wykład 2 ( ) Klasy i obiekty.
Wykład 8 Wojciech Pieprzyca
Podstawy C# Grupa .NET PO.
Tworzenie aplikacji mobilnych
Programowanie obiektowe III rok EiT
Programowanie obiektowe III rok EiT
Andrzej Repak Nr albumu
Java – coś na temat Klas Piotr Rosik
Dziedziczenie Maciek Mięczakowski
Inicjalizacja i sprzątanie
Programowanie obiektowe Wykład 7 dr Dariusz Wardowski, Katedra Analizy Nieliniowej, WMiI UŁ 1/20 Dariusz Wardowski.
Programowanie obiektowe Wykład 6 dr Dariusz Wardowski, Katedra Analizy Nieliniowej, WMiI UŁ 1/14 Dariusz Wardowski.
C# Cz.7 Refleksja, Atrybuty
Programowanie obiektowe 2013/2014
ZWIĄZKI MIĘDZY KLASAMI KLASY ABSTRAKCYJNE OGRANICZENIA INTERFEJSY SZABLONY safa Michał Telus.
Język C# .NET Maria DEMS.
Kurs języka C++ – wykład 9 ( )
Programowanie w języku C++
Kurs języka C++ – wykład 5 ( )
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
K URS JĘZYKA C++ – WYKŁAD 10 ( ) Szablony.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Programowanie zaawansowane Kolekcje i typy generyczne
Kurs języka C++ – wykład 4 ( )
Programowanie obiektowe Wykład 9 dr Dariusz Wardowski, Katedra Analizy Nieliniowej, WMiI UŁ 1/15 Dariusz Wardowski.
OOPSmalltalk - Licznik, metodologia1 Analiza i projektowanie obiektowe 3 fazy: –analiza problemu - modelowanie (m.in. podział na klasy) –projektowanie.
Łukasz Bieszczad Mateusz Gałązka Karol Włodarek
Programowanie Zaawansowane
Dziedziczenie Wykład 7 Dziedziczenie sekwencyjne
Object-relational mapping (aka O/RM, ORM, and O/R mapping)
Partnerstwo dla Przyszłości 1 Lekcja 28 Dziedziczenie i rodzaje dziedziczenia.
Typy i metody sparametryzowane (generics) (c) Krzysztof Barteczko 2014.
K URS JĘZYKA C++ – WYKŁAD 3 ( ) Przenoszenie Składowe statyczne Funkcje wbudowane Argumenty domyślne.
Programowanie Obiektowe – Wykład 6
Typy wyliczeniowe, kolekcje
Kurs języka C++ – wykład 3 ( )
Programowanie Obiektowe – Wykład 5
Klasy, pola, obiekty, metody. Modyfikatory dostępu, hermetyzacja
(według:
Delegaty Delegat to obiekt „wiedzący”, jak wywołać metodę.
Programowanie Obiektowe – Wykład 2
PGO Interfejsy Michail Mokkas.
Założenia projektowe Javy
PGO Dziedziczenie Michail Mokkas.
PGO Przeciążanie metod i konstruktorów
PGO Porównywanie obiektów
Zapis prezentacji:

Generics w .NET 2.0 Łukasz Rzeszot

Agenda Co to są Generics Jakie są zalety ich użycia Do czego są wykorzystywane Jak się je implementuje Jak można nakładać ograniczenia

Co to są Generics Jest nowym rozwiązaniem dodanym do Platformy .NET 2.0 C# rozwiązanie podobne jest do generics w jezyku Eiffel, Ada lub szablonów w C++. Generics pozwalają na tworzenie struktur danych, w których nie trzeba wskazywać konkretnego typu ponieważ zastępują je parametry.

Zalety Kontrola typów Możliwość ponownego użycia Przejrzystość kodu Zwiększenie wydajności - nie trzeba rzutować po wyciągnięciu obiektu ze struktury danych - nie trzeba opakowywać typów prostych

Wydajność

Wsparcie dla Generics W C# pojawiły się nowe klasy i interfejsy by wesprzeć rozwiązanie Generics

Jak to działa Kompilacja obiektów typu generycznego przebiega tak jak kompilacja normalnego typu. Obiekt kompilowany jest do IL (Intermediate Language) i tworzone są metadane. IL i metadane zawierają informacje, o tym że jest to typ generyczny. W czasie dziłania programu, kiedy odwołujemy się do obiektu precyzując typ np. List <int> System sprawdza, czy było już odwołanie do List<int> Jeśli nie, to zamiast T podstawiany jest parametr int

Przykłady Listę parametrów określających ogólnikowe typy wpisujemy za nazwą klasy, interfejsu, funkcji. class Kolekcja<A, B> interface INode<A> T DoSth<T>(int a, int b)

Przykłady Rozwiązanie standardowe public class Stack { object[] items; int count; public void Push(object item) {...} public object Pop() {...} } Stack stack = new Stack(); stack.Push(new Customer()); Customer c = (Customer)stack.Pop(); Generics public class Stack<T> { T[] items; int count; public void Push(T item) {...} public T Pop() {...} } Stack<int> stack = new Stack<int>(); stack.Push(3); int x = stack.Pop();

Przykład Przykładowe użycie klasy Dictionary stworzonej na potrzeby Generics public class Dictionary<K,V> { public void Add(K key, V value) {...} public V this[K key] {...} } Dictionary<string, Customer> d = new Dictionary<string, Customer>(); d.Add("Peter", new Customer()); Customer c = d ["Peter"];

Ograniczenia (Constraints) Dzięki ograniczeniom możemy upewnić się, że przekazywany parametr jest dokładnie tym, czego sobie życzymy. where T : struct // Parametr T jest typu value where T : class // Parametr T jest typu referencyjnego where T : new() // T musi posiadać konstruktor bezparametrowy, jeśli używamy tego ograniczenia to new() musi znaleźć się na końcu listy np. where T : Person, new(); where T : <nazwa klasy bazowej> T musi być jakąś klasą lub jej pochodną np. T : Person where T : <nazwa interfejsu> T musi implementować wybrany interfejs. Można nałożyć kilka ograniczeń tego typu tak by T implementowało wiele interfejsów np. where T : ICollection, IEnumerable where T : <nazwa innego parametru> T musi być tego samego typu co inny parametr np. where T : T2;

Ograniczenia (Constraints) Ograniczenia mogą być łączone: where T : Person, IComparable, new(); Co oznacza, że T musi nie tylko być klasy Person lub z klasy pochodnej, musi także implementować interfejs IComparable i mieć konstruktor bezparametrowy.

Ograniczenia (Constraints) public class MyClass<A, B, C> : klasa_bazowa, interfejs1, interfejs2 where A : B where C : struct Klasa MyClass dziedziczy z klasy bazowej, implementuje interfejsy 1 i 2, ale także ma parametry, z których A i B będą tego samego typu, a C będzie typem prostym public C Function<A, B, C> (A a, B b) where A : ICollection Funkcja przyjmuje sparametryzowane argumenty. Parametr A implemenuje dodatkowo interfejs IColleciont

Dziedziczenie Jeżeli klasa dziedziczy z klasy generycznej to musi być podany konkretny typ jako parametr: public class BaseClass<T>{...} public class SubClass : BaseClass<int>{...} Chyba że klasa i podklasa są sparametryzowane tym samym parametrem: public class SubClass<T> : BaseClass<T> {...} Przy dziedziczeniu należy powtarzać ograniczenia w podklasach public class BaseClass<T> where T : ISomeInterface {...} public class SubClass<T> : BaseClass<T> where T : ISomeInterface{...}

Koniec