Static, const, volatile.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
C++ wykład 2 ( ) Klasy i obiekty.
Advertisements

C++ wykład 4 ( ) Przeciążanie operatorów.
Język C/C++ Funkcje.
Programowanie obiektowe
Deklaracje i definicje klas w C++ Składowe, pola, metody Konstruktory
Klasa listy jednokierunkowej Przekazywanie parametrów do funkcji
Programowanie obiektowe
Programowanie obiektowe PO PO - LAB 4 Wojciech Pieprzyca.
Programowanie obiektowe
1 Dzisiejszy wykład Klasa string wersja prosta wersja ze zliczaniem odwołań Wyjątki Specyfikator volatile.
Programowanie obiektowe PO PO - LAB 3 Wojciech Pieprzyca.
Metody wirtualne.
Wzorce.
Język ANSI C Funkcje Wykład: Programowanie komputerów
Prowadzący: mgr inż. Elżbieta Majka
Dziedziczenie. Po co nam dziedziczenie? class osoba { char * imie, char * imie, * nazwisko; * nazwisko;public: void wypisz_imie(); void wypisz_imie();
Programowanie w środowisku sieciowym
Implementacja ekstensji klasy
Programowanie obiektowe w Javie
OOPC++ - wstêp, klasy1 Klasy Do struktury można dołączyć operacje działające na jej polach. struct date { int day, month, year; void set (int d, int m,
ODE Triggery. Wstęp n Triggery są trójką zdarzenie-warunek-akcja (event-condition- action). n Zdarzenia mogą być proste lub złożone, co zostanie omówione.
ODE Zapytania. Pętla for (1) Do obiektów będących instancjami klas możemy uzyskać dostęp za pomocą pętli for Zakres tej pętli to wszystkie obiekty klasy.
Wskaźniki. Definiowanie wskaźników Wskaźnik może wskazywać na obiekt dowolnego typu. int * w; char * Wsk_Znak; float * Wskaz_Real; Przykłady: Wskaźnik.
Struktury.
C++ wykład 6 ( ) Polimorfizm.
C++ wykład 2 ( ) Klasy i obiekty.
Zasady zaliczenia Warunki uzyskania zaliczenia:
Języki programowania obiektowego
Klasy w C++. Deklaracja klasy class NazwaTwojejKlasy { //w tym miejscu piszemy definicje typów, //zmienne i funkcje jakie mają należeć do klasy. }; //tutaj.
Programowanie obiektowe III rok EiT
Wskaźnik może wskazywać na obiekt dowolnego typu. int * w; char * Wsk_Znak; float * Wskaz_Float; Przykład: Wskaźnik przechowuje adres obiektu wskazanego.
struct nazwa { lista składników }; Dostęp do składowych struktury Nazwa_Zmniennej_Strukturalnej. Nazwa_Składnika.
Podstawy programowania
Programowanie obiektowe III rok EiT
Programowanie obiektowe III rok EiT dr inż. Jerzy Kotowski Wykład IX.
Programowanie obiektowe III rok EiT
Andrzej Repak Nr albumu
Java – coś na temat Klas Piotr Rosik
Inicjalizacja i sprzątanie
Programowanie obiektowe Wykład 3 dr Dariusz Wardowski, Katedra Analizy Nieliniowej, WMiI UŁ 1/21 Dariusz Wardowski.
Programowanie obiektowe Wykład 6 dr Dariusz Wardowski, Katedra Analizy Nieliniowej, WMiI UŁ 1/14 Dariusz Wardowski.
Programowanie strukturalne i obiektowe
Podstawy informatyki 2013/2014
Prasek Aneta, Skiba Katarzyna. Funkcje stałe const to takie funkcje, które nie mogą modyfikować stanu obiektu. Oznacza to, że funkcja stała nie może zmieniać.
Kurs języka C++ – wykład 3 ( )
Programowanie w języku C++
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Programowanie strukturalne i obiektowe C++
Programowanie strukturalne i obiektowe C++
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Programowanie strukturalne i obiektowe C++ Przeładowanie operatorów Robert Nowak.
Kurs języka C++ – wykład 4 ( )
K URS JĘZYKA C++ – WYKŁAD 1 ( ) Łagodne wprowadzenie do języka C++
K URS JĘZYKA C++ – WYKŁAD 2 ( ) Klasy i obiekty.
Klasy ( uzupełnienie ). Definicja klasy Klasa jest zbiorem logicznie powiązanych danych i funkcji, przeznaczonych do realizacji konkretnego zadania; Zamknięcie.
Programowanie obiektowe Wykład 9 dr Dariusz Wardowski, Katedra Analizy Nieliniowej, WMiI UŁ 1/15 Dariusz Wardowski.
Dziedziczenie Wykład 7 Dziedziczenie sekwencyjne
Wykład 4 Klasa Vec, której konstruktory alokują pamięć dla obiektów 1.Przykład definicji klasy Vec 2.Definicje konstruktorów i destruktora 3.Definicja.
Wykład 2 Klasa Zesp i jej hermetyzacja 1.Przykład definicji klasy Zesp 2.Zmiana definicji klasy 3.Zmienne i funkcje statyczne PO2-1 / 28.
Wykład 5 Klasa Vec i jej operatory 1.Kategorie operatorów 2.Operatory ogólne - przykłady 3.Operatory specjalne [ ], ( ) oraz –> 4.Operatory new i delete.
Wykład 8 Polimorfizm 1.Funkcje polimorficzne 2.Czyste funkcje wirtualne i klasy abstrakcyjne PO8-1 / 38.
Podstawy informatyki Funkcje Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi.
Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła Jerzego Matuszyka Podstawy.
Podstawy informatyki Struktury Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi.
Implementacja asocjacji (z atrybutami i bez) przy użyciu: referencji (kolekcji referencji) tablic asocjacyjnych przygotował: Kamil Kowalczyk.
K URS JĘZYKA C++ – WYKŁAD 3 ( ) Przenoszenie Składowe statyczne Funkcje wbudowane Argumenty domyślne.
Kurs języka C++ – wykład 3 ( )
Programowanie Obiektowe – Wykład 2
Kurs języka C++ – wykład 4 ( )
Język C++ Typy Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła Jerzego.
Zapis prezentacji:

static, const, volatile

Static – zmienne klasowe zmienna klasowa o atrybucie static jest wspólna dla wszystkich obiektów danej klasy istnieje nawet gdy nie ma żadnego obiektu można się do niej odwoływać za pomocą operatora zakresu

class ST { static int s; // to jest tylko deklaracja int i; public: static int ps; // jak wyżej }; int ST::s=0, // to definicja ST::ps=0; deklaruje się w klasie, ale definiuje (już bez słowa kluczowego static) poza klasą można zdefiniować tylko raz dla bibliotek: definicje do *.cpp a dekl. klasy do *.h (nie trzeba i nie mozna dodatkowych extern ST::s)

Static – metody mogą wtedy być wołane, nawet gdy nie ma obiektów (za pomocą operatora zakresu) mogą korzystać jedynie ze statycznych pól i metod klasy nie ma wskaźnika this

Static – metody class ST { static int s; int i; public: static int ps; ST(int i=0) :i(i) s++; } static void ile_nas() { cout << s << "\n"; } void wszystko() // nie wolno static !!! cout << s << " " << i cout << " " << ps << "\n"; };

void main() { int i; // i=s; // nie ma ::s ani ::ps // i=ps; // i=ST::s; // private i=ST::ps; ST::ile_nas(); // ST::wszystko(); // niestatyczna metoda klasy ST a; a.ile_nas(); a.wszystko(); }

const, volatile const --- stałe volatile --- ulotne const int ci =7; volatile int vi=8; i++; i--; i=i+0;

const, volatile obiekty również mogą być stałe bądź ulotne na rzecz obiektów stałych bądź ulotnyvh można aktywować jedynie metody uprzywilejowane metody uprzywilejowane definiujemy podając po nawiasie zamykającym listę argumentów słowa kluczowe const i/lub volatile. UWAGA: uprzywilejowanie metody może powodować jej przeciążenie: int f(); int f() const;

class CV { int i; public: CV(int i=1) :i(i) }; void out() cout << i; } void out() const volatile void inc() { i++; } void inc_c() const // i++; // i jest const void inc_v() volatile void inc_cv() const volatile // i++; };

void main() { CV cv; const CV cvc; volatile CV cvv; const volatile CV cvcv; cv.inc(); cv.inc_c(); cv.inc_v(); cv.inc_cv(); // cvc.inc(); cvc.inc_c(); // cvc.inc_v(); cvc.inc_cv(); // cvv.inc(); // cvv.inc_c(); cvv.inc_v(); cvv.inc_cv(); // cvcv.inc(); // cvcv.inc_c(); // cvcv.inc_v(); cvcv.inc_cv(); cv.out(); //CV::out(); cvc.out(); //CV::out() const volatile; cvv.out(); cvcv.out(); }

int f() const; // int f() const volatile; metody uprzywilejowane nie mogą być static. konstruktor ani destruktor nie może być const volatile ani static. deklarowanie metod uprzywilejowanych nie może prowadzić do niejednoznaczności int f() const; // int f() const volatile;

Przykład: pola const i static class info { static int cntr, // licznik istniejacych obiektow serial; // statyczna zmienna pomocnicza const int nr; // unikalny numer seryjny obiektu public: info(); info(const info & i); ~info(); info & operator=(const info &p); }; int info::cntr=0, // static info::serial=0; // static

info::info() :nr(++serial) { cntr++; cout << "\nkonstruktor bezparametrowy obiektu nr" << nr; cout << " jest " << cntr << " obiektow info"; cout.flush(); } info::info(const info & i) cout << "\nkonstruktor kopiujacy obiektu nr" << nr << " z obiektu " << i.nr;

info::~info() { cntr--; cout << "\ndestruktor obiektu nr" << nr; cout << " zostanie " << cntr << " obiektow info"; cout.flush(); } info & info::operator=(const info &p) cout << "\noperator przypisania do obiektu nr " << nr; cout << " z obiektu nr" << p.nr; cout << " jest " << cntr << " obiektow info"; return *this;