Programowanie I Rekurencja.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Tablice 1. Deklaracja tablicy
Advertisements

Sortowanie przez scalanie
Algorytmy sortowania i przeszukiwania
Instrukcje - wprowadzenie
Język C/C++ Funkcje.
Wstęp do programowania
Programowanie obiektowe
Rekurencja 1 Podprogram lub strukturę danych nazywamy rekurencyjną, (recursive subprogram, recursive data structure) jeżeli częściowo składa się z samej.
Programowanie w języku Visual Basic
Język ANSI C Funkcje Wykład: Programowanie komputerów
Metody Analizy Programów Wykład 02
Algorytmy – zapis struktur programowania
Języki programowania C++
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
formatowanie kodu źródłowego
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
ZŁOŻONOŚĆ OBLICZENIOWA
Turbo pascal – instrukcje warunkowe, iteracyjne,…
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 7: Procedury i funkcje © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 8: Wykorzystanie procedur i funkcji © Jan Kaczmarek.
Instrukcje Instrukcja : definicja obliczenia i określenie sposobu wykonania tego obliczenia. Program : ciąg instrukcji wykonywanych kolejno od pierwszej.
Rekurencja Copyright, 2000 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki Wykład.
Rekurencja Copyright, 2001 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki Wykład.
Podstawy informatyki Rekurencja i rekurencja Grupa: 1A
Podstawy informatyki Informatyka stosowana Prowadzący: Grzegorz Smyk
Wykład 1: Wskaźniki Podstawy programowania Programowanie w C
Semantyki programów współbieżnych " Determinizm programów sekwencyjnych, " Nie-determinizm programów współbieżnych, " prawdziwa równoległość vs.przeploty.
PASCAL (2) dr Anna Kwiatkowska.
Schemat Hornera Mgr inż. Michał Szucki.
Podstawy programowania
Instrukcje sterujące część 1
Podstawy programowania
ALGORYTMY KLASYCZNE ________ FRAKTALE
Podstawy programowania
Programowanie strukturalne i obiektowe
Instrukcje sterujące część 2
Algorytmy i struktury danych
Równania rekurencyjne
PHP: warunki, pętle, switch, break, continue
Złożone typy danych Listy Tworzenie elastycznych baz danych
ITERACJA - powtórzenie
Łódź, 3 października 2013 r. Katedra Analizy Nieliniowej, WMiI UŁ Podstawy Programowania Programy różne w C++
Elżbieta Fiedziukiewicz
INSTRUKCJE Umożliwiają zapis algorytmu, służą do sterowania przebiegiem programu. warunkowe (podejmowanie decyzji) 1. if-else „jeżeli”, 2. switch-case.
Przekazywanie parametrów do funkcji oraz zmienne globalne i lokalne
Informatyka MZT1 Wykład 6 Iteracje while i repeat Tablice Rekordy
Wykład 10 typ zbiorowy rekurencja.
Składnia instrukcji warunkowej if…
Składnia pętli do … while do instrukcja while (wyrażenie); gdzie: instrukcja – instrukcja pojedyncza lub blok instrukcji wyrażenie – wyrażenie przyjmujące.
Wykład 7 Synchronizacja procesów i wątków
Podstawy języka Instrukcje - wprowadzenie
Algorytmika.
Instrukcje iteracyjne
Derekursywacja i optymalizacja kodu
Iteracje w C# Informatyka Cele lekcji: Wiadomości: Uczeń potrafi:
Algorytmy- Wprowadzenie do programowania
Instrukcje wyboru.
Algorytmy równoległe Algorytm równoległy pozwala na wykonywanie w danej chwili więcej niż jednej operacji. EREW - wyłączny odczyt i wyłączny zapis; CREW.
Pętle Zajęcia 6.
Pętle – instrukcje powtórzeń
Język C/C++ Instrukcje
Instrukcje warunkowe w php. Pętla FOR Czasem zachodzi potrzeba wykonania jakiejś czynności określoną ilość razy. Z pomocą przychodzi jedna z najczęściej.
Temat 3: Podstawy programowania Algorytmy – 2 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
Wstęp do programowania Wykład 2 Dane, instrukcje, program.
Programowanie I Rekurencja.
Algorytmy. Co to jest algorytm? Przepis prowadzący do rozwiązania zadania.
Rekurencja - Haskell Bartosz Pawlak Sebastian Żółtowski Adam Stegenda Krystian Sobótka Tomasz Gołębiewski.
Sposoby zapisu algorytmu
Programowanie I Rekurencja.
Haskell Składnia funkcji.
Zapis prezentacji:

Programowanie I Rekurencja

Wstęp - funkcje i dane rekurencyjne Definicja: Mówimy, że funkcja lub typ danych są rekurencyjne, jeżeli w ich definicji następuje odwołanie do nich samych. Zwykle rekurencja powstaje z powodu definiowania danej wielkości przez samą siebie, np. znana funkcja silnia może być zdefiniowana matematycznie następująco (najpierw wykonujemy operacje w najbardziej zagnieżdżonych nawiasach): n*(n-1)*...*1=n*((n-1)*...*1) Jej odpowiednia definicja programowa jest następująca: silnia(n)= 1, gdy n=0 n*silnia(n-1) dla n>0 Natomiast rekurencyjny typ danych możemy określić następująco: rozważmy zbiór B+ wszystkich niepustych ciągów złożonych z elementów ustalonego alfabetu B. B+ może być określona następująco: jeśli b B, to <b>  B+, jeśli w B+ i b B, to w<b>  B+.

Wstęp Funkcje rekurencyjne pozwalają wyrazić nam w sposób jawny szczególny rodzaj złożenia czynności – tzw. złożenie rekurencyjne. Z takim rodzajem złożenia spotkaliśmy się już w semantyce instrukcji “while” i “do”. Dla instrukcji „while” możemy złożenie rekurencyjne zdefiniować następująco: void dopóki(int B) { if (B) { S; dopóki(B)} }

Wstęp a dla „do” Podobnie możemy postąpić dla instrukcji for. void powtarzaj(int B) { S; if (B) powtarzaj(B); } Podobnie możemy postąpić dla instrukcji for.

Wstęp Algorytmy zapisane za pomocą rekurencji są zapisywane bardzo prosto i zapisanie ich za pomocą czynności określanych iteracyjnie nie musi być łatwe. Przykłady zapisu znanych instrukcji za pomocą ich odpowiedników rekurencyjnych pokazują, że iterację można zapisać za pomocą rekurencji, natomiast odwrotna zasada nie jest prawdziwa. Przykładem takiej sytuacji mogą być algorytmy, w których realizacja wymaga rozwiązania za pomocą odpowiedniej, zmiennej w zależności od danych, ilości pętli iteracyjnych. Należy jednak dodać, że pochopne stosowanie rekurencji może powodować poważne kłopoty z pamięcią i należy szczególnie ostrożnie rozważać problem skończoności obliczeń.

Wstęp - rola stopu Co dla n<0?. Czy można to poprawić? Np. procedura silnia, która może być zdefiniowana następująco: int silnia(int n) { if (n=0) silnia=1; else silnia=n*silnia(n-1) } Co dla n<0?. Czy można to poprawić?

Wstęp - działanie rekurencji Przykład: void p1(int n) { if (n>0) p1(n-1); cout <<n; } int main() p1(4); getch(); return 0; Wywołujemy p1(4), jaki wynik i dlaczego?

Wstęp - działanie rekurencji Przykład void p2(int n) { cout <<n; if (n>0) p2(n-1); } int main() p2(4); getch(); return 0; Wywołujemy p2(4), jaki wynik?

Przykłady rekurencji - wyjściowe wzory

Wstęp - przykłady Sumujemy do napotkania 0 int suma() { int x; cin>>x; if (x!=0) return suma()+x; else return 0; } int main(int argc, char **argv) cout<<suma(); getch(); return 0;

Przykłady - silnia int silnia(int n) { if (n>0) return n*silnia(n-1); else return 1; } int main(int argc, char **argv) cout<<silnia(4); getch(); return 0;

Rekurencja - przykład Wzór: fibn=fibn-1+fibn-2, fib1=fib2=1 Implementacja int fib (int n) { if (n < 3 ) return (1); else return( fib(n-2) + fib(n-1)); }

Rekurencja Przykład algorytmu, którego nie można zaimplementować za pomocą iteracji: Problem n-hetmanów: ustaw n-hetmanów na szachownicy o wymiarze nxn, tak by się wzajemnie nie szachowały. Idea algorytmu (algorytm z nawrotami): stawiamy hetmana na wybranym polu, następne hetmany dostawiamy tak, by się nie szchowały, jeśli to niemożliwe, to zdejmujemy ostatniego hetmana i powtarzamy dla innych pól. Przykład działania na tablicy.

Rekurencja Bardziej formalne rozwiązanie: Stopniowa konstrukcja polega na tym, że znajdujemy reprezentację rozwiązania x postaci [x1,x2,...,xn] konstruując kolejno [x1], [x1,x2], [x1,x2,x3] itd. w ten sposób, że 1.każde przejście od [x1,...,xj] do [x1,...,xj,xj+1] jest prostsze niż obliczanie całego próbnego rozwiązania, 2.jeśli q jest predykatem charakteryzującym rozwiązanie, to musi zachodzić: j ((1<=j<=n)=>(q(x)=>q([x1,...,xj]) Warunek 2 oznacza, że aby otrzymać pełne i poprawne rozwiązanie musimy uzupełnić rozwiązanie częściowe tak, by spełniało ono kryterium poprawności. Jeżeli takie uzupełnienie nie jest w danym momencie możliwe, to odwołujemy pewne poprzednie uzupełnienia tego rozwiązania, czyli skracamy je do [x1,...,xi], gdzie i<j i próbujemy inne uzupełnienie. Takie powroty i próbowanie nowego rozwiązania nazywamy nawracaniem. Implementacja samodzielnie.