REPETYTORIUM MATURALNE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Antysemityzm i asymilacja.
Advertisements

Obraz dworu polskiego w literaturze
Kompozycja układ elementów zestawionych ze sobą w taki sposób, aby tworzyły one harmonijną całość. Kompozycją określa się również samo dzieło, zawierające.
RODZAJE, GATUNKI LITERACKIE I FILMOWE
czyli Słowacki pół żartem, pół serio
Nad Niemnem ELIZY ORZESZKOWEJ
Poziom rozszerzony Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie Opracowała Anna Horodelska.
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
Jak analizować utwór literacki na egzaminie maturalnym w roku 2011?
Motyw danse macabre występujący w tekstach kultury.
RODZAJE I GATUNKI LITERACKIE
MATURA 2006 Opracowała mgr Ewa Nowak – Kübler.
Systematyka literatury
EGZAMIN MATURALNY Z JĘZYKA POLSKIEGO 2008
Rozmowa na ustnej maturze z języka polskiego
Rodzaje i gatunki literackie
LITERATURA PODMIOTU to materiał lekturowy wykorzystywany przy tworzeniu wypowiedzi na dany temat (bezpośrednie źródła na których bazujemy w czasie.
Nie święci garnki lepią
Różne aspekty samotności. Rozważ problem, wykorzystując
1 PRZESZŁOŚĆ TO DZIŚ Zmienione wydanie podręcznika dla kl. II liceum i technikum z serii Piotra Wydawnictwo Piotra Marciszuka STENTOR Warszawa 2009 CZĘŚĆ
Romantyzm w literaturze
Temat: Literackie wizje szczęścia ukształtowane w różnych epokach a Twoja koncepcja szczęścia.
Idea i założenia w Młodej Polsce
Spotkanie autorskie z Sylwią Chutnik w Liceum Ogólnokształcącym im
Układ podręcznika To już znasz ćwiczenia literackie i językowe odwołujące się do wiedzy i umiejętności z gimnazjum ćwiczenia literackie i językowe odwołujące.
„DZIADY” Adama Mickiewicza
Edyta Jantos Jak samodzielnie przygotować się do matury ustnej, czyli … jak odnieść sukces ?
Najpopularniejsze gatunki literatury modernizmu oraz cechy stylu epoki
Matura 2015.
Maturzyści przed maturą pisemną zastanawiają się:
Edyta Jantos. Jak samodzielnie
Od roku szkolnego 2014/2015. Co spowodowało, że egzamin maturalny musiał się zmienić ? Zmiana podstawy programowej Zużycie się dotychczasowej formuły.
Człowiek w poszukiwaniu sensu życia. Przedstaw problem
Bibliografia do matury ustnej. I. Literatura podmiotu.
Jak śmierć potężna jest miłość... Biblijna poezja miłosnego wyznania
Modyfikacja egzaminu maturalnego
ISTOTA ZMIAN W EGZAMINIE MATURALNYM Z JĘZYKA POLSKIEGO OD 2015 ROKU
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
Życie i twórczość Stefana Żeromskiego
To dlatego Polska żyje, że Narodzie żyjesz Ty Lekcja muzealna, której mottem były słowa Artura Oppmana z utworu Warszawianka (1916) miała miejsce 8 stycznia.
BIBLIOGRAFIA ZAŁĄCZNIKOWA
POLSKA LITERATURA.
interpretacyjne dzieła
RODZAJE LITERACKIE.
O prawie autorskim i wykorzystaniu źródeł internetowych
Adam Mickiewicz i Johann Wolfgang Goethe – wielcy romantycy
Różnorodność tematyczna sonetu.
NOWA MATURA, czyli nie taki diabeł straszny jak go maluj ą …
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
Elementy konstrukcyjne utworu.
Literatura (lektury) w polskich bibliotekach cyfrowych Opracowanie: Alicja Bortel.
Każdy jest kowalem swojego losu Kamil Domżalski III Ea.
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
Książka Astrid Lindgren „Bracia Lwie Serce”
Fundacja Legalna Kultura | Warszawa 2015 Prezentacja do pracy z filmem „Obietnica”
Oto prezentacja kilku z polskich przedstawicieli tej epoki:
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Temat: Polska kultura i literatura po powstaniu styczniowym.
Adam Mickiewicz Twórczość
Systematyka literatury
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY OD ROKU SZKOLNEGO 2018/2019
Egzamin ósmoklasisty.
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego
Informacje ogólne o egzaminie
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zapis prezentacji:

REPETYTORIUM MATURALNE Pisanie własnego tekstu w związku z tekstem literackim zamieszczonym w arkuszu maturalnym. Wykorzystanie zasobów szkolnej biblioteki internetowej wolnelektury.pl i materiałów Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.  

Przeanalizuj temat zamieszczony w arkuszu maturalnym, wykorzystaj zasoby serwisu wolnelektury.pl i arkusze maturalne (oraz proponowane rozwiązania) znajdujące się na stronie internetowej www.cke.edu.pl odszukaj zamieszczony fragment w całości utworu.

Jan Kochanowski Pieśń XXII i Tren IX Na podstawie Pieśni XXII i Trenu IX Jana Kochanowskiego, przedstaw różnice w postawie poety wobec Rozumu i Mądrości. Zwróć uwagę na sposób budowania poetyckiej refleksji [05. 2009]

http://www. wolnelektury http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/piesni-ksiegi-pierwsze-piesn-xxii- rozumie-moj-prozno-sie-mas.html http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/treny-tren-ix-kupic-by-cie-madrosci-za- drogie-pieniadze.html

http://www.cke.edu.pl/images/stories/Ark usze_matura_09/polski_pr.pdf   http://www.cke.edu.pl/images/stories/kluc ze_mat_09/polski_a.pdf

Jan Kochanowski Czego chcesz od nas, Panie... i Juliusz Słowacki Hymn Dwie postawy człowieka wobec Boga i Jego dzieła. Porównaj pieśń Jana Kochanowskiego Czego chcesz od nas, Panie... i Hymn Juliusza Słowackiego. Zwróć uwagę na nastrój obydwu utworów. [01. 2009]

http://www. wolnelektury http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/piesni-ksiegi-wtore-piesn-xxv-czego- chcesz-od-nas-panie-za-t.html http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/hymn-o-zachodzie-slonca-na- morzu.html

http://slimak.onet.pl/_m/matury/matura20 09/polski_PP.pdf http://slimak.onet.pl/_m/matury/matura20 09/polski_model_PP.pdf

Adam Mickiewicz Dziady Jak symbolika ziarna z bajki opowiedzianej przez Żegotę objaśnia sens męczeństwa młodzieży polskiej? Analizując przytoczony fragment Dziadów Adama Mickiewicza, zwróć uwagę na sytuację studentów i ich postawy. [05. 2007]

http://www. wolnelektury http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/dziady-dziady-poema-dziady-czesc- iii.html

http://www.cke.edu.pl/images/stories/mat _07/polski_pp.pdf http://www.cke.edu.pl/images/stories/mat _07/pol_pp_prozw.pdf

Adam Mickiewicz Dziady i Franciszek Karpiński Przypomnienia dawnej miłości Różne koncepcje miłości i różne sposoby mówienia o niej. Dokonaj analizy i interpretacji porównawczej Przypomnienia dawnej miłości Franciszka Karpińskiego oraz danego fragmentu IV części Dziadów Adama Mickiewicza. [12. 2005]

http://www. wolnelektury http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/dziady-dziady-poema-dziady-czesc- iv.html http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/przypomnienie-dawnej-milosci.html

http://www. cke. edu. pl/images/stories/arku sze05grudzien/arkusz_2_jp http://www.cke.edu.pl/images/stories/arku sze05grudzien/arkusz_2_jp.pdf http://www.cke.edu.pl/images/stories/arku sze05grudzien/model_2_.jp.pdf

Juliusz Słowacki Kordian, Zygmunt Krasiński Nie-Boska komedia Analizując wypowiedzi bohaterów romantycznych, porównaj postawę Kordiana i Męża. W interpretacyjnych wnioskach wykorzystaj wiedzę o utworach, z których pochodzą fragmenty. [05. 2005]

http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/kordian.html http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/nie-boska-komedia.html

http://www.cke.edu.pl/images/stories/Mat ura2005/polsi_podst_a1.pdf http://www.cke.edu.pl/images/stories/Mat ura2005/polski_odp_a1.pdf

Johann Wolfgang von Goethe Cierpienia młodego Wertera Na podstawie analizy podanego fragmentu i znajomości całego utworu scharakteryzuj Wertera. Zwróć uwagę na rolę miłości i literatury w życiu bohatera oraz jego stosunek do natury [11.2006]

http://www. wolnelektury http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/cierpienia-mlodego-wertera.html

http://www.cke.edu.pl/images/stories/Mat ura_probna_06/app_pol.pdf http://www.cke.edu.pl/images/stories/Mat ura_probna_06/pp_pol_ocen.pdf

Bolesław Prus Lalka 1.Sen jako sposób prezentowania postaci literackiej. Analizując i interpretując podany fragment Lalki Bolesława Prusa, wyjaśnij, co marzenie senne mówi o bohaterce powieści i jej stosunku do ważnych w jej życiu osób – ojca i Wokulskiego. [05. 2008]

http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/lalka-tom-pierwszy.html http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/lalka-tom-drugi.html

http://www.cke.edu.pl/images/stories/Ark usze08matura/polski_pp.pdf http://www.cke.edu.pl/images/stories/Ark usze08matura/polski_pp_rozw.pdf

Bolesław Prus Lalka 2. Analizując podany fragment Lalki Bolesława Prusa, scharakteryzuj występujących w nim bohaterów. Określ ich stosunek do nauki i miłości. [05.2008]

http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/lalka-tom-pierwszy.html http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/lalka-tom-drugi.html

http://www.cke.edu.pl/images/stories/Ark usze08matura/polski_pp_ns.pdf http://www.cke.edu.pl/images/stories/Ark usze08matura/polski_pp_ns_rozw.pdf

Bolesław Prus Lalka 3.Jak Izabela Łęcka postrzegała świat i ludzi? Na podstawie podanego fragmentu scharakteryzuj bohaterkę Lalki Bolesława Prusa. Oceń jej postawę, uwzględniając najważniejsze hasła programu pozytywistów. [05. 2006]

http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/lalka-tom-pierwszy.html http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/lalka-tom-drugi.html

http://www.cke.edu.pl/images/stories/Mat ura2006/a1_pol_niesl.pdf

Bolesław Prus Lalka, Juliusz Słowacki Kordian Romantyk i pozytywista (Juliusz Słowacki i Bolesław Prus) w kontekście ideałów swojej epoki oceniają cywilizację zachodnioeuropejską. Porównaj obraz Zachodu zawarty w poniższym fragmencie Lalki z tym, który znasz z Kordiana. Zwróć uwagę na znaczenie podróży po Europie w życiu bohaterów. [11.2006]

http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/lalka-tom-pierwszy.html http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/lalka-tom-drugi.html

http://www.cke.edu.pl/images/stories/Mat ura_probna_06/app_pol.pdf http://www.cke.edu.pl/images/stories/Mat ura_probna_06/pp_pol_ocen.pdf

Bolesław Prus Kamizelka, Lalka Na podstawie podanych tekstów przedstaw, porównaj i oceń portrety małżeństw stworzone przez Bolesława Prusa. Wykorzystaj znajomość Kamizelki i Lalki. [05. 2009]

http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/kamizelka.html http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/lalka-tom-pierwszy.html http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/lalka-tom-drugi.html

http://www.cke.edu.pl/images/stories/Ark usze_matura_09/polski_ns.pdf http://www.cke.edu.pl/images/stories/kluc ze_mat_09/pozostale/polski_ns.pdf

Eliza Orzeszkowa Nad Niemnem Na podstawie fragmentów powieści Elizy Orzeszkowej Nad Niemnem napisz, jakie wartości Jan przekazuje Justynie, oprowadzając ją po mogiłach. Zwróć uwagę na uczucia przeżywane przez tę parę bohaterów. [05. 2005]

http://www. wolnelektury. pl/katalog/lektur a/nad-niemnem-tom-pierwszy http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/nad-niemnem-tom-pierwszy.html

http://www.cke.edu.pl/images/stories/Mat ura2005/pol_glusi_a1.pdf http://www.cke.edu.pl/images/stories/Mat ura_odp_2005/pol_niesl_a1_model.pdf

Maria Konopnicka Mendel Gdański Jaki obraz stosunku Polaków do Żydów w Warszawie lat osiemdziesiątych XIX wieku przedstawia Maria Konopnicka w opowiadaniu Mendel Gdański? Odpowiedz na pytanie, analizując załączone fragmenty tekstu. Zwróć uwagę na postawy poszczególnych bohaterów oraz na cele autorki (ideową wymowę utworu). [05. 2007]

http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/mendel-gdanski.html

http://www.cke.edu.pl/images/stories/mat _07/polski_pp_niesl.pdf

Władysław Stanisław Reymont Chłopi 1.Na podstawie fragmentu I tomu powieści Władysława S. Reymonta Chłopi scharakteryzuj Bylicę i jego relacje z córkami. Co mówi los Bylicy o losie starych ludzi w społeczności lipieckiej? [05. 2009]

http://www. wolnelektury http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/chlopi-czesc-pierwsza-jesien.html

http://www.cke.edu.pl/images/stories/Ark usze_matura_09/polski_pp.pdf http://www.cke.edu.pl/images/stories/kluc ze_mat_09/polski_a.pdf

Władysław Stanisław Reymont Chłopi 2.Kłótnia u Borynów. Zanalizuj podany fragment Chłopów Władysława Reymonta i scharakteryzuj występujące w nim postacie. Na podstawie fragmentu i I tomu powieści określ przyczyny kłótni i źródła dramatyczności sceny. [05. 2006]

http://www. wolnelektury http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/chlopi-czesc-pierwsza-jesien.html

http://www.cke.edu.pl/images/stories/Mat ura2006/a1_polski.pdf http://www.cke.edu.pl/images/stories/Mat ura2006/a1_pol_rozw.pdf

Władysław Stanisław Reymont Chłopi 3.Koncepcja ludzkiego losu w Chłopach Władysława Stanisława Reymonta. Przedstaw temat, analizując wskazany fragment oraz wykorzystując znajomość I tomu powieści. [12. 2005]

http://www. wolnelektury http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/chlopi-czesc-pierwsza-jesien.html

http://www. cke. edu. pl/images/stories/arku sze05grudzien/arkusz_1_jp http://www.cke.edu.pl/images/stories/arku sze05grudzien/arkusz_1_jp.pdf http://www.cke.edu.pl/images/stories/arku sze05grudzien/model_1_j.p.pdf

Stefan Żeromski Ludzie bezdomni Fabryki, huty, kopalnie w oczach Stefana Żeromskiego – nowoczesność i postęp czy piekło dla pracujących tam ludzi? Odpowiedz na pytanie, analizując załączone fragmenty Ludzi bezdomnych oraz wykorzystując znajomość całości powieści. Zwróć szczególną uwagę na opisy maszyn i pracujących robotników. [01.2009]

http://www. wolnelektury http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/ludzie-bezdomni-tom-pierwszy.html http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/ludzie-bezdomni-tom-drugi.html

http://slimak.onet.pl/_m/matury/matura20 09/polski_PP.pdf http://slimak.onet.pl/_m/matury/matura20 09/polski_model_PP.pdf

Stefan Żeromski Przedwiośnie 1.Interpretując podane fragmenty Przedwiośnia Stefana Żeromskiego, zwróć uwagę na przedstawione w nich sytuacje i zachowanie Cezarego. Napisz, jak wydarzenia historyczne, o których mowa w podanych fragmentach, wpłynęły na psychikę bohatera powieści i jego rozumienie świata. [05. 2006]

http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/przedwiosnie.html

http://www.cke.edu.pl/images/stories/Mat ura2006/a1_pol_niesl.pdf

Stefan Żeromski Przedwiośnie 2.Na podstawie podanego fragmentu powieści Przedwiośnie, przedstaw wizję szklanych domów. Omów jej znaczenie w powieści i porównaj z komunistyczną koncepcją naprawy państwa oraz programem Gajowca. [05. 2009]

http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/przedwiosnie.html

http://www.cke.edu.pl/images/stories/Ark usze_matura_09/polski_ns.pdf http://www.cke.edu.pl/images/stories/kluc ze_mat_09/pozostale/polski_ns.pdf

Stefan Żeromski Przedwiośnie 3. Analizując dany fragment powieści, zwróć uwagę na prezentowane przez bohaterów racje. Wnioski z analizy wykorzystaj w pracy: Przedwiośnie jako powieść – dyskusja nad kształtem odrodzonej Polski. [01. 2006]

http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/przedwiosnie.html

http://www.cke.edu.pl/images/stories/Ark usz2006styczen/polski_a1.pdf http://www.cke.edu.pl/images/stories/Ark usz2006styczen/polski_mod_a1.pdf

Stefan Żeromski Przedwiośnie 4. Jaki obraz wsi polskiej z początku XX wieku przedstawił Stefan Żeromski w Przedwiośniu? Odpowiadając na to pytanie, zanalizuj i zinterpretuj podane fragmenty. Zwróć uwagę na tradycję literacką, do której nawiązuje autor, oraz jego stosunek do mieszkańców wsi. [05. 2005]

http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/przedwiosnie.html

http://www.cke.edu.pl/images/stories/Mat ura2005/pol_glusi_a1.pdf http://www.cke.edu.pl/images/stories/Mat ura_odp_2005/pol_niesl_a1_model.pdf

Dziękuję za uwagę Anna Brodawka doradca metodyczny m. st. Warszawy w zakresie języka polskiego