REPETYTORIUM MATURALNE Pisanie własnego tekstu w związku z tekstem literackim zamieszczonym w arkuszu maturalnym. Wykorzystanie zasobów szkolnej biblioteki internetowej wolnelektury.pl i materiałów Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
Przeanalizuj temat zamieszczony w arkuszu maturalnym, wykorzystaj zasoby serwisu wolnelektury.pl i arkusze maturalne (oraz proponowane rozwiązania) znajdujące się na stronie internetowej www.cke.edu.pl odszukaj zamieszczony fragment w całości utworu.
Jan Kochanowski Pieśń XXII i Tren IX Na podstawie Pieśni XXII i Trenu IX Jana Kochanowskiego, przedstaw różnice w postawie poety wobec Rozumu i Mądrości. Zwróć uwagę na sposób budowania poetyckiej refleksji [05. 2009]
http://www. wolnelektury http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/piesni-ksiegi-pierwsze-piesn-xxii- rozumie-moj-prozno-sie-mas.html http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/treny-tren-ix-kupic-by-cie-madrosci-za- drogie-pieniadze.html
http://www.cke.edu.pl/images/stories/Ark usze_matura_09/polski_pr.pdf http://www.cke.edu.pl/images/stories/kluc ze_mat_09/polski_a.pdf
Jan Kochanowski Czego chcesz od nas, Panie... i Juliusz Słowacki Hymn Dwie postawy człowieka wobec Boga i Jego dzieła. Porównaj pieśń Jana Kochanowskiego Czego chcesz od nas, Panie... i Hymn Juliusza Słowackiego. Zwróć uwagę na nastrój obydwu utworów. [01. 2009]
http://www. wolnelektury http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/piesni-ksiegi-wtore-piesn-xxv-czego- chcesz-od-nas-panie-za-t.html http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/hymn-o-zachodzie-slonca-na- morzu.html
http://slimak.onet.pl/_m/matury/matura20 09/polski_PP.pdf http://slimak.onet.pl/_m/matury/matura20 09/polski_model_PP.pdf
Adam Mickiewicz Dziady Jak symbolika ziarna z bajki opowiedzianej przez Żegotę objaśnia sens męczeństwa młodzieży polskiej? Analizując przytoczony fragment Dziadów Adama Mickiewicza, zwróć uwagę na sytuację studentów i ich postawy. [05. 2007]
http://www. wolnelektury http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/dziady-dziady-poema-dziady-czesc- iii.html
http://www.cke.edu.pl/images/stories/mat _07/polski_pp.pdf http://www.cke.edu.pl/images/stories/mat _07/pol_pp_prozw.pdf
Adam Mickiewicz Dziady i Franciszek Karpiński Przypomnienia dawnej miłości Różne koncepcje miłości i różne sposoby mówienia o niej. Dokonaj analizy i interpretacji porównawczej Przypomnienia dawnej miłości Franciszka Karpińskiego oraz danego fragmentu IV części Dziadów Adama Mickiewicza. [12. 2005]
http://www. wolnelektury http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/dziady-dziady-poema-dziady-czesc- iv.html http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/przypomnienie-dawnej-milosci.html
http://www. cke. edu. pl/images/stories/arku sze05grudzien/arkusz_2_jp http://www.cke.edu.pl/images/stories/arku sze05grudzien/arkusz_2_jp.pdf http://www.cke.edu.pl/images/stories/arku sze05grudzien/model_2_.jp.pdf
Juliusz Słowacki Kordian, Zygmunt Krasiński Nie-Boska komedia Analizując wypowiedzi bohaterów romantycznych, porównaj postawę Kordiana i Męża. W interpretacyjnych wnioskach wykorzystaj wiedzę o utworach, z których pochodzą fragmenty. [05. 2005]
http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/kordian.html http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/nie-boska-komedia.html
http://www.cke.edu.pl/images/stories/Mat ura2005/polsi_podst_a1.pdf http://www.cke.edu.pl/images/stories/Mat ura2005/polski_odp_a1.pdf
Johann Wolfgang von Goethe Cierpienia młodego Wertera Na podstawie analizy podanego fragmentu i znajomości całego utworu scharakteryzuj Wertera. Zwróć uwagę na rolę miłości i literatury w życiu bohatera oraz jego stosunek do natury [11.2006]
http://www. wolnelektury http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/cierpienia-mlodego-wertera.html
http://www.cke.edu.pl/images/stories/Mat ura_probna_06/app_pol.pdf http://www.cke.edu.pl/images/stories/Mat ura_probna_06/pp_pol_ocen.pdf
Bolesław Prus Lalka 1.Sen jako sposób prezentowania postaci literackiej. Analizując i interpretując podany fragment Lalki Bolesława Prusa, wyjaśnij, co marzenie senne mówi o bohaterce powieści i jej stosunku do ważnych w jej życiu osób – ojca i Wokulskiego. [05. 2008]
http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/lalka-tom-pierwszy.html http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/lalka-tom-drugi.html
http://www.cke.edu.pl/images/stories/Ark usze08matura/polski_pp.pdf http://www.cke.edu.pl/images/stories/Ark usze08matura/polski_pp_rozw.pdf
Bolesław Prus Lalka 2. Analizując podany fragment Lalki Bolesława Prusa, scharakteryzuj występujących w nim bohaterów. Określ ich stosunek do nauki i miłości. [05.2008]
http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/lalka-tom-pierwszy.html http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/lalka-tom-drugi.html
http://www.cke.edu.pl/images/stories/Ark usze08matura/polski_pp_ns.pdf http://www.cke.edu.pl/images/stories/Ark usze08matura/polski_pp_ns_rozw.pdf
Bolesław Prus Lalka 3.Jak Izabela Łęcka postrzegała świat i ludzi? Na podstawie podanego fragmentu scharakteryzuj bohaterkę Lalki Bolesława Prusa. Oceń jej postawę, uwzględniając najważniejsze hasła programu pozytywistów. [05. 2006]
http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/lalka-tom-pierwszy.html http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/lalka-tom-drugi.html
http://www.cke.edu.pl/images/stories/Mat ura2006/a1_pol_niesl.pdf
Bolesław Prus Lalka, Juliusz Słowacki Kordian Romantyk i pozytywista (Juliusz Słowacki i Bolesław Prus) w kontekście ideałów swojej epoki oceniają cywilizację zachodnioeuropejską. Porównaj obraz Zachodu zawarty w poniższym fragmencie Lalki z tym, który znasz z Kordiana. Zwróć uwagę na znaczenie podróży po Europie w życiu bohaterów. [11.2006]
http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/lalka-tom-pierwszy.html http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/lalka-tom-drugi.html
http://www.cke.edu.pl/images/stories/Mat ura_probna_06/app_pol.pdf http://www.cke.edu.pl/images/stories/Mat ura_probna_06/pp_pol_ocen.pdf
Bolesław Prus Kamizelka, Lalka Na podstawie podanych tekstów przedstaw, porównaj i oceń portrety małżeństw stworzone przez Bolesława Prusa. Wykorzystaj znajomość Kamizelki i Lalki. [05. 2009]
http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/kamizelka.html http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/lalka-tom-pierwszy.html http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/lalka-tom-drugi.html
http://www.cke.edu.pl/images/stories/Ark usze_matura_09/polski_ns.pdf http://www.cke.edu.pl/images/stories/kluc ze_mat_09/pozostale/polski_ns.pdf
Eliza Orzeszkowa Nad Niemnem Na podstawie fragmentów powieści Elizy Orzeszkowej Nad Niemnem napisz, jakie wartości Jan przekazuje Justynie, oprowadzając ją po mogiłach. Zwróć uwagę na uczucia przeżywane przez tę parę bohaterów. [05. 2005]
http://www. wolnelektury. pl/katalog/lektur a/nad-niemnem-tom-pierwszy http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/nad-niemnem-tom-pierwszy.html
http://www.cke.edu.pl/images/stories/Mat ura2005/pol_glusi_a1.pdf http://www.cke.edu.pl/images/stories/Mat ura_odp_2005/pol_niesl_a1_model.pdf
Maria Konopnicka Mendel Gdański Jaki obraz stosunku Polaków do Żydów w Warszawie lat osiemdziesiątych XIX wieku przedstawia Maria Konopnicka w opowiadaniu Mendel Gdański? Odpowiedz na pytanie, analizując załączone fragmenty tekstu. Zwróć uwagę na postawy poszczególnych bohaterów oraz na cele autorki (ideową wymowę utworu). [05. 2007]
http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/mendel-gdanski.html
http://www.cke.edu.pl/images/stories/mat _07/polski_pp_niesl.pdf
Władysław Stanisław Reymont Chłopi 1.Na podstawie fragmentu I tomu powieści Władysława S. Reymonta Chłopi scharakteryzuj Bylicę i jego relacje z córkami. Co mówi los Bylicy o losie starych ludzi w społeczności lipieckiej? [05. 2009]
http://www. wolnelektury http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/chlopi-czesc-pierwsza-jesien.html
http://www.cke.edu.pl/images/stories/Ark usze_matura_09/polski_pp.pdf http://www.cke.edu.pl/images/stories/kluc ze_mat_09/polski_a.pdf
Władysław Stanisław Reymont Chłopi 2.Kłótnia u Borynów. Zanalizuj podany fragment Chłopów Władysława Reymonta i scharakteryzuj występujące w nim postacie. Na podstawie fragmentu i I tomu powieści określ przyczyny kłótni i źródła dramatyczności sceny. [05. 2006]
http://www. wolnelektury http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/chlopi-czesc-pierwsza-jesien.html
http://www.cke.edu.pl/images/stories/Mat ura2006/a1_polski.pdf http://www.cke.edu.pl/images/stories/Mat ura2006/a1_pol_rozw.pdf
Władysław Stanisław Reymont Chłopi 3.Koncepcja ludzkiego losu w Chłopach Władysława Stanisława Reymonta. Przedstaw temat, analizując wskazany fragment oraz wykorzystując znajomość I tomu powieści. [12. 2005]
http://www. wolnelektury http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/chlopi-czesc-pierwsza-jesien.html
http://www. cke. edu. pl/images/stories/arku sze05grudzien/arkusz_1_jp http://www.cke.edu.pl/images/stories/arku sze05grudzien/arkusz_1_jp.pdf http://www.cke.edu.pl/images/stories/arku sze05grudzien/model_1_j.p.pdf
Stefan Żeromski Ludzie bezdomni Fabryki, huty, kopalnie w oczach Stefana Żeromskiego – nowoczesność i postęp czy piekło dla pracujących tam ludzi? Odpowiedz na pytanie, analizując załączone fragmenty Ludzi bezdomnych oraz wykorzystując znajomość całości powieści. Zwróć szczególną uwagę na opisy maszyn i pracujących robotników. [01.2009]
http://www. wolnelektury http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/ludzie-bezdomni-tom-pierwszy.html http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/ludzie-bezdomni-tom-drugi.html
http://slimak.onet.pl/_m/matury/matura20 09/polski_PP.pdf http://slimak.onet.pl/_m/matury/matura20 09/polski_model_PP.pdf
Stefan Żeromski Przedwiośnie 1.Interpretując podane fragmenty Przedwiośnia Stefana Żeromskiego, zwróć uwagę na przedstawione w nich sytuacje i zachowanie Cezarego. Napisz, jak wydarzenia historyczne, o których mowa w podanych fragmentach, wpłynęły na psychikę bohatera powieści i jego rozumienie świata. [05. 2006]
http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/przedwiosnie.html
http://www.cke.edu.pl/images/stories/Mat ura2006/a1_pol_niesl.pdf
Stefan Żeromski Przedwiośnie 2.Na podstawie podanego fragmentu powieści Przedwiośnie, przedstaw wizję szklanych domów. Omów jej znaczenie w powieści i porównaj z komunistyczną koncepcją naprawy państwa oraz programem Gajowca. [05. 2009]
http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/przedwiosnie.html
http://www.cke.edu.pl/images/stories/Ark usze_matura_09/polski_ns.pdf http://www.cke.edu.pl/images/stories/kluc ze_mat_09/pozostale/polski_ns.pdf
Stefan Żeromski Przedwiośnie 3. Analizując dany fragment powieści, zwróć uwagę na prezentowane przez bohaterów racje. Wnioski z analizy wykorzystaj w pracy: Przedwiośnie jako powieść – dyskusja nad kształtem odrodzonej Polski. [01. 2006]
http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/przedwiosnie.html
http://www.cke.edu.pl/images/stories/Ark usz2006styczen/polski_a1.pdf http://www.cke.edu.pl/images/stories/Ark usz2006styczen/polski_mod_a1.pdf
Stefan Żeromski Przedwiośnie 4. Jaki obraz wsi polskiej z początku XX wieku przedstawił Stefan Żeromski w Przedwiośniu? Odpowiadając na to pytanie, zanalizuj i zinterpretuj podane fragmenty. Zwróć uwagę na tradycję literacką, do której nawiązuje autor, oraz jego stosunek do mieszkańców wsi. [05. 2005]
http://www.wolnelektury.pl/katalog/lektur a/przedwiosnie.html
http://www.cke.edu.pl/images/stories/Mat ura2005/pol_glusi_a1.pdf http://www.cke.edu.pl/images/stories/Mat ura_odp_2005/pol_niesl_a1_model.pdf
Dziękuję za uwagę Anna Brodawka doradca metodyczny m. st. Warszawy w zakresie języka polskiego