Metody syntezy dźwięku

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wykład 6: Filtry Cyfrowe – próbkowanie sygnałów, typy i struktury f.c.
Advertisements

Wykład 5: Dyskretna Transformata Fouriera, FFT i Algorytm Goertzela
Wykład 6: Dyskretna Transformata Fouriera, FFT i Algorytm Goertzela
Wzmacniacze Operacyjne
FALE Równanie falowe w jednym wymiarze Fale harmoniczne proste
FIZYKA dla studentów POLIGRAFII Wykład 6
FALOWODY Pola E i H spełniają następujące warunki brzegowe na ściankach falowodu: Falowody prostokątne Zakłada się:  a > b falowód jest bezstratny (ścianki.
Wykład no 14.
Katedra Telekomunikacji Morskiej
Generatory napięcia sinusoidalnego
Skalowalny algorytm estymacji ruchu dla systemów rozproszonych
Sprzężenie zwrotne Patryk Sobczyk.
Wykonał: Ariel Gruszczyński
Sygnały i układy liniowe
Zaawansowane metody analizy sygnałów
mgr inż. Adam Ryszewski Katedra Inżynierii Wiedzy WETI PG
Wykład no 10 sprawdziany:
Podstawowe pojęcia akustyki
Zastosowania komputerów w elektronice
FALOWODY.
Fizyka instrumentów muzycznych
FILTRY CYFROWE WYKŁAD 2.
PROF. DOMINIK SANKOWSKI
Opis matematyczny elementów i układów liniowych
Automatyka Wykład 3 Modele matematyczne (opis matematyczny) liniowych jednowymiarowych (o jednym wejściu i jednym wyjściu) obiektów regulacji.
Teoria sterowania Wykład 3
Automatyka Wykład 3 Modele matematyczne (opis matematyczny) liniowych jednowymiarowych (o jednym wejściu i jednym wyjściu) obiektów, elementów i układów.
Cele i rodzaje modulacji
Podstawy automatyki 2012/2013Transmitancja widmowa i charakterystyki częstotliwościowe Mieczysław Brdyś, prof. dr hab. inż.; Kazimierz Duzinkiewicz, dr.
ALGORYTMY OPTYMALIZACJI
Regulacja impulsowa z modulacją szerokości impulsu sterującego
Systemy Wizyjne i Głosowe
Miasto Przyszłości Pomorze i Dziedzictwo Kulturowe
Częstotliwość próbkowania, aliasing
Sterowanie – metody alokacji biegunów
Katedra Systemów Multimedialnych
SW – Algorytmy sterowania
Schematy blokowe i elementy systemów sterujących
Sterowanie – metody alokacji biegunów
Technika bezprzewodowa
Karta dźwiękowa (ang. sound card, audio card) – komputerowa karta roszerzeń, umożliwiająca rejestrację, przetwarzanie i odtwarzanie dźwięku. Poprawnym.
Metody odszumiania sygnałów
KARTY DŹWIĘKOWE.
Przykład 1: obiekt - czwórnik RC
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
W.7. PRZEMIANA CZĘSTOTLIWOŚCI
Estymacja reprezentacji biegunowych: POLIDEM
dr inż. Monika Lewandowska
W1. GENERATORY DRGAŃ SINUSOIDALNYCH
Maciej Gwiazdoń, Mateusz Suder, Szymon Szymczk
W5_Modulacja i demodulacja AM
COACH Program COACH umożliwia wykonywanie pomiarów fizycznych, między innymi fal akustycznych. Poza tym pozwala na analizowanie i przetwarzanie (np. rozkład.
Analiza czasowo-częstotliwościowa
Całkowanie różniczkowego równania ruchu metodą Newmarka
Szeregi czasowe Ewolucja stanu układu dynamicznego opisywana jest przez funkcję czasu f(t) lub przez szereg czasowy jego zmiennych dynamicznych. Szeregiem.
Wybrane zagadnienia inteligencji obliczeniowej Zakład Układów i Systemów Nieliniowych I-12 oraz Katedra Mikroelektroniki i Technik Informatycznych proponują.
Właściwości dźwięku.
Modulacja amplitudy.
Podstawy akustyki i obróbka dźwięku
Wykład 3,4 i 5: Przegląd podstawowych transformacji sygnałowych
Wybrane zagadnienia generatorów sinusoidalnych (generatorów częstotliwości)
Modulacje wielu nośnych FDMATDMA OFDM = Orthogonal Frequency Division Multiplexing jeden użytkownik opatentowana w połowie lat 1960.
Zjawisko rezonansu w obwodach elektrycznych. Rezonans w obwodzie szeregowym RLC U RCI L ULUL UCUC URUR.
Modelowanie i podstawy identyfikacji
MODULACJE Z ROZPROSZONYM WIDMEM
Linie długie w układach telekomunikacyjnych
Podstawy automatyki I Wykład /2016
Analiza harmoniczna.
Sterowanie procesami ciągłymi
Wstęp do układów elektronicznych
Zapis prezentacji:

Metody syntezy dźwięku Sławomir K. Zieliński Politechnika Gdańska Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Katedra Inżynierii Dźwięku e-mail: slawek@sound.eti.pg.gda.pl

zastosowanie syntezy dźwięku wprowadzenie zastosowanie syntezy dźwięku elektroniczne instrumenty muzyczne komputerowe karty dźwiękowe systemy multime-dialne systemy telekomunika-cyjne

metody syntezy dźwięku wprowadzenie metody syntezy dźwięku przetwarzanie zapisu metody widmowe algorytmy abstrakcyjne modelowanie fizyczne

wprowadzenie - schemat syntetyzera

główne elementy torów syntezy: wprowadzenie główne elementy torów syntezy: EG (ang. Envelope Generator) - generator obwiedni LFO (ang. Low Frequency Oscillator) generator wolnych przebiegów - VCA - (ang. Voltage Controlled Amplifier) wzmacniacz sterowany napięciowo VCF - (ang. Voltage Controlled Filter) - filtr sterowany napięciowo

wprowadzenie - obwiednia dźwięku

rodzaje syntetyzerów: wprowadzenie rodzaje syntetyzerów: polifoniczne monofoniczne jednobrzbieniowe wielobrzmieniowe (ang. multitimbral)

metody syntezy dźwięku wprowadzenie metody syntezy dźwięku przetwarzanie zapisu metody widmowe algorytmy abstrakcyjne modelowanie fizyczne sampling metoda tablicowa

przetwarzanie zapisu - schemat samplera

przetwarzanie zapisu Jaka różnica? syntetyzer tablicowy sampler syntetyzer tablicowy = sampler bez możliwości nagrywania dźwięków i ich edycji

przetwarzanie zapisu zaleta: wysoka wierność brzmień wady: wymagane duże pojemności pamięci małe możliwości artykulacyjne

metody syntezy dźwięku plan wykładu metody syntezy dźwięku przetwarzanie zapisu metody widmowe algorytmy abstrakcyjne modelowanie fizyczne metoda subtraktywna metoda addytywna

metody widmowe - metoda subtraktywna

metody widmowe - metoda subtraktywna

metody widmowe - metoda subtraktywna ak i br - współczynniki filtru, u(n) - wymuszenie (ciąg innowacji), x(n) - n-ta próbka sygnału syntetycznego, G - wzmocnienie filtru.

metody widmowe - metoda subtraktywna

metody widmowe - metoda subtraktywna zalety: mała złożoność obliczeniowa interesujące brzmienia możliwość zastosowania do syntezy mowy wady: niezadowalająca wierność brzmień

metody widmowe - metoda addytywna

metody widmowe - metoda addytywna

metody widmowe - metoda addytywna x(n) - sygnał syntetyczny w chwili „nT” T - okres próbkowania Ak(n) - wartość amplitudy n-tej próbki k-tej składowej, pojawiającej się z okresem T, 2 nTFk(n) - nieliniowa poprawka fazy, M - liczba składowych, 1 - pulsacja składowej podstawowej

metody widmowe - metoda addytywna

metody widmowe - metoda addytywna PV ang. Phase Vocoder fn = nf1 MQ McAulay i Quatieri fn nie musi być = nf1

sposoby kompresji danych: metody widmowe - metoda addytywna sposoby kompresji danych: aproksymacja łamanymi synteza addytywna grupowa

metody widmowe - metoda addytywna grupowa

metody widmowe - metoda addytywna efekty dodatkowe: kompresja lub ekspansja czasowa dźwięku transpozycja dźwięku redukcja szumu

metody widmowe - metoda addytywna zaleta: wysoka wierność brzmienia wady: duża złożoność obliczeniowa trudność w doborze widm bazowych (w przypadku metody addytywnej grupowej)

metody syntezy dźwięku plan wykładu metody syntezy dźwięku przetwarzanie zapisu metody widmowe algorytmy abstrakcyjne modelowanie fizyczne FM metoda przekształcania fali algorytmy oparte na zjawiskach chaosu

częstotliwość modulująca algorytmy abstrakcyjne - FM amplituda częstotliwość nośna okres próbkowania częstotliwość modulująca indeks modulacji

algorytmy abstrakcyjne - FM

algorytmy abstrakcyjne - FM

Jn - funkcja Bessela n-tego rzędu algorytmy abstrakcyjne - FM Jn - funkcja Bessela n-tego rzędu

algorytmy abstrakcyjne - FM

algorytmy abstrakcyjne - FM zaleta: mała złożoność obliczeniowa wady: zła wierność brzmienia trudność w doborze parametrów

algorytmy abstrakcyjne - przekształcanie fali

algorytmy abstrakcyjne - przekształcanie fali

wielomiany Czebyszewa: algorytmy abstrakcyjne - przekształcanie fali wielomiany Czebyszewa: własność:

algorytmy abstrakcyjne - przekształcanie fali Widmo dźwięku fagotu o wysokości a1 (440 Hz) w stanie quasi-ustalonym: (a) dźwięk oryginalny; (b) dźwięk syntetyczny uzyskany metodą przekształcania fali. Podczas syntezy uwzględniono dwadzieścia harmonicznych

algorytmy abstrakcyjne - przekształcanie fali

algorytmy abstrakcyjne - przekształcanie fali zaleta: mała złożoność obliczeniowa możliwość analitycznego obliczenia funkcji przekształcającej wada: trudność generacji widma ewolucyjnego trudność generacji widma nieharmonicznego

algorytmy abstrakcyjne - fraktale funkcja Weierstrassa: samopodobieństwo gdy M  ,   to a więc

algorytmy abstrakcyjne - fraktale Przykład niezmienności fraktali: (a) wykres oryginalnej funkcji Weierstrassa w(t); (b) wykres przeskalowanej funkcji Weierstrassa w(t / 2). Jak widać, wykresy te są jakościowo podobne do siebie. Ze względu na ich podobieństwo, słuchowo percypowana wysokość dźwięku jest taka sama, natomiast występuje nieznaczna różnica brzmienia. W przypadku klasycznych funkcji dźwięki te różniłyby się o oktawę, tzn. dźwięk reprezentowany na wykresie dolnym byłby oktawę niższy. Przy wykreślaniu powyższych funkcji oraz podczas syntezy dźwięku założono następujące parametry:  = 1,  = 2, M = 7. Ze względu na wykorzystanie funkcji Weierstrassa do syntezy dźwięku w obu przypadkach oryginalne równanie (8-9) dodatkowo przeskalowano o czynnik 2  f1, gdzie f1 = 50 Hz. Fraktale można z powodzeniem zastosować do generowania znanych z psychoakustyki tonów Sheparda i Risseta

algorytmy abstrakcyjne - fraktale Widma dźwięków uzyskanych na podstawie funkcji wykreślonych na rys. 8-15: (a) funkcja Weierstrassa w(t); (b) przeskalowana funkcja Weierstrassa w(t / 2). Postrzegana słuchowo wysokość powyższych dźwięków jest taka sama, różnica występuje jedynie w ich barwie (dźwięk z rysunku (b) posiada barwę „ciemniejszą”)

algorytmy abstrakcyjne - fraktale zaleta: oszczędność obliczeniowa wada: trudność identyfikacji parametrów mała wierność dźwięków

n - ta próbka generowanego sygnału algorytmy abstrakcyjne - generatory chaotyczne współczynniki n - ta próbka generowanego sygnału

algorytmy abstrakcyjne - generatory chaotyczne generator Chua

algorytmy abstrakcyjne - generatory chaotyczne zaleta: oszczędność obliczeniowa wada: trudność identyfikacji parametrów mała wierność dźwięków

plan wykładu metody syntezy dźwięku przetwarzanie zapisu metody widmowe algorytmy abstrakcyjne modelowanie fizyczne metoda matematyczna metoda falowodowa

modelowanie fizyczne - metoda matematyczna instrument muzyczny model matematyczny dźwięk

modelowanie fizyczne - metoda matematyczna instrument muzyczny model matematyczny dźwięk

modelowanie fizyczne - metoda matematyczna

modelowanie fizyczne - metoda matematyczna zaleta: aspekt poznawczy możliwość efektywnego symulowania artykulacji wady: duża złożoność obliczeniowa mała wierność brzmień

modelowanie fizyczne - metoda falowodowa ang. waveguide synthesis (waveguide modeling) J.O. Smith (Uniwersytet w Stanford) początek lat 90-tych duża popularność metody zastosowania w instrumentach i w komputerowych kartach dźwiękowych

modelowanie fizyczne - metoda falowodowa równanie falowe: rozwiązanie ogólne: fale bieżące

modelowanie fizyczne - metoda falowodowa fale bieżące po spróbkowaniu:

modelowanie fizyczne - metoda falowodowa

modelowanie fizyczne - metoda falowodowa modelowanie sztywnych zakończeń

modelowanie fizyczne - metoda falowodowa wypadkowe wychylenie struny (linia ciągła) fale bieżące (linie przerywane)

modelowanie fizyczne - metoda falowodowa warunki początkowe (pobudzenie szarpnięciem oraz młoteczkiem)

modelowanie fizyczne - metoda falowodowa

modelowanie fizyczne - metoda falowodowa model Karplusa - Stronga (KS)

modelowanie fizyczne - metoda falowodowa model Karplusa - Stronga (KS) z filtrem wszechprzepustowym

modelowanie fizyczne - metoda falowodowa

modelowanie fizyczne - metoda falowodowa

modelowanie fizyczne - metoda falowodowa

model falowodowy

modelowanie fizyczne - metoda falowodowa zaleta: możliwość efektywnego symulowania artykulacji oszczędność obliczeniowa wady: trudność opracowywania modeli mała wierność dźwięku w stanie ustalonym