1 Komputerowo wspomagane nauczanie przyrody Wojciech Dobrogowski, Andrzej Maziewski.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
POMIAR NAPIĘĆ I PRADÓW STAŁYCH
Advertisements

Obrazy cyfrowe - otrzymywanie i analiza
I część 1.
FIZYKA DŹWIĘKU ... zobacz co słyszysz..
Podsumowanie W1 Hipotezy nt. natury światła
Wprowadzenie do informatyki Wykład 6
Rozpraszanie światła.
WYKŁAD 6 ATOM WODORU W MECHANICE KWANTOWEJ (równanie Schrődingera dla atomu wodoru, separacja zmiennych, stan podstawowy 1s, stany wzbudzone 2s i 2p,
1. Przetworniki parametryczne, urządzenia w których
Fale t t + Dt.
Standardy przetwarzania analogowo- cyfrowego Część II Motywacja („po co?”) Grzegorz Karwasz, Instytut Fizyki UMK.
OPTOELEKTRONIKA Temat:
Czym jest i czym nie jest fala?
KONKURS WIEDZY O SZTUCE
ZAKŁAD RADIOSPEKTROSKOPII
DIELEKTRYKI TADEUSZ HILCZER
Systemy operacyjne Copyright, 2000 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki.
Klawiatura i urządzenia wskazujące
Wykład VI Atom wodoru i atomy wieloelektronowe. Operatory Operator : zbiór działań matematycznych przekształcających pewną funkcję wyjściową w inną funkcję
Wykład III Fale materii Zasada nieoznaczoności Heisenberga
FIZYKA dla studentów POLIGRAFII Kwantowa natura promieniowania
, Prawo Gaussa …i magnetycznego dla pola elektrycznego…
Fale (przenoszenie energii bez przenoszenia masy)
Podstawowe pojęcia akustyki
Multimedialny system wspomagania wykładowcy i prelegenta
Fale dźwiękowe.
1. Materiały galwanomagnetyczne hallotron gaussotron
UKŁADY SZEREGOWO-RÓWNOLEGŁE
Przykładowe zastosowania równania Bernoulliego i równania ciągłości przepływu 1. Pomiar ciśnienia Oznaczając S - punkt spiętrzenia (stagnacji) strugi v=0,
Wyniki badań przeprowadzonych w II kwartale 2010 w ramach projektu „Opracowanie nowej generacji łączników dla dystrybucji energii elektrycznej średniego.
Interferencja fal elektromagnetycznych
Nowoczesne technologie w edukacji Andrzej Matuła
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ID grupy: Opiekun: Wiesław Hendel
Kalendarz 2011 Real Madryt Autor: Bartosz Trzciński.
KALENDARZ 2011r. Autor: Alicja Chałupka klasa III a.
Fizyka – drgania, fale.
PRZYKŁADOWE EKSPERYMENTY PRZEPROWADZONE W KANALE FALOWYM
Lekcja 13 Strona 15. Lekcja 13 Strona 16 Lekcja 13 Strona 17 Vertical primary and secondary Tesla coil Jacobs ladder.
Kalendarz 2011r. styczeń pn wt śr czw pt sb nd
Temat: Powtórzenie wiadomości o falach
  Prof.. dr hab.. Janusz A. Dobrowolski Instytut Systemów Elektronicznych, Politechnika Warszawska.
-17 Oczekiwania gospodarcze – Europa Wrzesień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 a +20 Wskaźnik 0 a -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +6 Wskaźnik.
(C) Jarosław Jabłonka, ATH, 5 kwietnia kwietnia 2017
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
Technika bezprzewodowa
W2 Modelowanie fenomenologiczne I
KARTY DŹWIĘKOWE.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Przykład 5: obiekt – silnik obcowzbudny prądu stałego
Statystyka matematyczna czyli rozmowa o znaczeniu liczb Jan Bołtuć Piotr Pastusiak Wykorzystano materiały z:
Daria Olejniczak, Kasia Zarzycka, Szymon Gołda, Paweł Lisiak Kl. 2b
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Temat: O promieniowaniu ciał.
Kalendarz 2020.
Współrzędnościowe maszyny pomiarowe
Elementy geometryczne i relacje
COACH Program COACH umożliwia wykonywanie pomiarów fizycznych, między innymi fal akustycznych. Poza tym pozwala na analizowanie i przetwarzanie (np. rozkład.
„Ile ma mach?” – Pomiar prędkości dźwięku. Wykonali: Paulina Oleś Krzysztof Mika Sylwester Sołtys.
Www. globisens.com Czas na coś nowego!
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Komputerowo wspomagane nauczanie Fizyki Wojciech Dobrogowski, Andrzej Maziewski.
Widmo fal elektromagnetycznych
Podstawy akustyki i obróbka dźwięku
Przygotowała Marta Rajska kl. 3b
Temat: Jak powstaje fala? Rodzaje fal.
Optyka falowa – podsumowanie
Szkolne laboratorium doświadczalne
Elementy aktywne - omówienie
Zapis prezentacji:

1 Komputerowo wspomagane nauczanie przyrody Wojciech Dobrogowski, Andrzej Maziewski

2 1.Wprowadzenie komputerowo wspomagane laboratorium : stacjonarne mobilne 2.Przykładowe eksperymenty w wykorzystaniem komputera multimedialnego z kamerą, drukarką, kartą dźwiękową. 3.Podsumowanie Plan

3 Komputerowo wspomagany układ Przyrządy pomiarowe port wyjściowy Urządzenia zmieniające warunki port wejściowy pomiarowy Sterowanie urządzeniami Sterowanie przyrządami Badany obiekt

4 Komputerowo wspomagany układ Przyrządy pomiarowe port wyjściowy Urządzenia zmieniające warunki port wejściowy pomiarowy Sterowanie urządzeniami Sterowanie przyrządami Badany obiekt

5 Komputerowo wspomagany układ Przyrządy pomiarowe port wyjściowy port wejściowy pomiarowy Sterowanie przyrządami Badany obiekt

6 Specjalistyczne szkolne urządzenia pomiarowe Komputer + Interfejs Pomiarowy + Czujniki Położenia/obrotu Światła Dźwięku Temperatury Ciśnienia Pola magnetycznego Siły CO 2 O 2 PH Liczniki G-M Fotobramki Inne (Własnej produkcji)

7 Specjalistyczne mobilne urządzenia pomiarowe LabPro ULAB PASCO 500 EcoLog CBL2 Złącza RS232, USB

8 Multimedialny domowy komputer Komputerowe Laboratorium dla UBogich - KLUB

9 Mobilne urządzenia pomiarowe domowe Złącza RS232, USB Aparat cyfrowy GPS

10 Multimedialny domowy komputer Komputerowe Laboratorium dla UBogich - KLUB

11 Rejestracja rozchodzenia się fal na wodzie jako przykład wykorzystania kamery do badania zjawisk fizycznych Wyznaczenie prędkości rozchodzenia się zaburzenia Zależność prędkości fal od głębokości Dyfrakcja i interferencja fal na wodzie weryfikacja różnych aspektów fizyki falowej, optyki

12 Prędkość rozchodzenia się fal na wodzie V z =0.36 +/ m/s

13 z x Prędkość początkowa V 0 =4.95 m/s Kąt rzutu: = 76 o Masa piłki: m= 34 g Średnica piłki: d=4 cm Rzut ukośny piłką kauczukową

14 Rzut ukośny piłką kauczukową Szkolny opis OK!! x=V 0X t V 0Z =4.29 m/s g=10.3 m/s 2 V 0X =2.47 m/s z=V 0Z t –gt 2 /2

15 Prędkość początkowa V 0 =5.45 m/s Kąt rzutu: = 62 o Masa piłki: m= 5.2 g Średnica piłki: d=5.6 cm z x Rzut ukośny piłką z gąbki

16 k=0.001 k=0.007 k=0.01 k=0.004 Rzut ukośny piłką z gąbki ??? V 0Z =4.67 m/s g=9.68 ±0.17 m/s 2 z=V 0Z t –gt 2 /2 V 0X =2.8 m/s x=V 0X t !?

17 Spadek swobodny piłki z gąbki V gr 2 =m g/k F OZ = -k v 2 F C =mg F OZ = -k v 2 V gr =5.45 m/s

18 A & J Stasiewicz, pierwsza nagroda konkursu: Komputerowo wspomagany eksperyment Szkolny

19 Przykładowe wyniki pomiarów Półprzewodnikowe złącze może świecić, gdy przepływa przez nie prąd. Barwa emitowanego światła zależy od składu chemicznego złącza oraz od tak zwanych domieszek atomowych. W każdym sklepie elektronicznym dosłownie za grosze dostaniemy diody świecące na czerwono, pomarańczowo, zielono, a ostatnio nawet na niebiesko. Energooszczędne świetlówki tylko udają, że świecą pełnym światłem białym. W ich ciekawym widmie wyraźnie widzimy maksima w czerwieni, zieleni i błękicie. W wyniku zmieszania tych barw powstaje wrażenie miękkiego, białego oświetlenia. Nasze oczy nie mają właściwości spektralnych...

20 Multimedialny domowy komputer Komputerowe Laboratorium dla UBogich - KLUB

21 A & J Stasiewicz, pierwsza nagroda konkursu: Komputerowo wspomagany eksperyment Szkolny

22 Multimedialny domowy komputer Komputerowe Laboratorium dla UBogich - KLUB

23 Pomiar częstotliwości fali dźwiękowej generowanej przez kamerton o częstotliwości nominalnej f n =435 Hz 14 T=0.032s => T=2.285 ms => f=437.5 Hz Spektrogram sygnału z kamertonu Wybrzmiewanie dźwięku kamertonu w czasie 2.8 s

24 Pomiar częstotliwości struny gitarowej Struna o pełnej długości f p 300Hz Struna skrócona do połowy f p 600Hz

25 Pomiary natężenia i częstotliwości dźwięku Samogłoska a

26 Multimedialny domowy komputer Komputerowe Laboratorium dla UBogich - KLUB

27 Generator fal akustycznych Umożliwia sterowanie częstotliwością, natężeniem i kształtem generowanej fali

28 Interferencja fal dźwiękowych snooper.com/en/download.php f1f1 f1f1 x

29 T d =0.066s => f d 30 Hz f śr 424 Hz f1f1 f 2 f 1 Dudnienia fal dźwiękowych

30 1.Odpowiednio wyposażony komputer jest superprzyrządem pozwalającym na badanie otaczającej nas przyrody. 2.Taki superprzyrząd powinien stać się standardowym wyposażeniem szkolnych pracowni przyrodniczych. 3.Odpowiednie wykorzystanie już dostępnego w domach sprzętu typu komputer multimedialny, kamera, aparat cyfrowy otwiera duże możliwości poznawania świata przez ucznia Podsumowanie