Modelowanie aktywności

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I część 1.
Advertisements

Zerowanie mikroprocesorów Cel: wprowadzenie mikroprocesora w określony stan początkowy Zwykle realizowany poprzez: inicjalizację licznika rozkazów (PC)
Sieci powiązań JM 1.
Związki w UML.
Mechanizmy pracy równoległej
Projektowanie aplikacji równoległych Jarosław Kuchta.
Projektowanie systemowe
Diagramy stanów i diagramy aktywności
Modelowanie przypadków użycia
Projektowanie bazy danych
Modelowanie klas i obiektów
Projektowanie interfejsu użytkownika (2) Projektowanie nawigacji
Projektowanie w cyklu życia oprogramowania
Jarosław Kuchta Dokumentacja i Jakość Oprogramowania
Język ANSI C Funkcje Wykład: Programowanie komputerów
Tomasz Andrejczuk Łukasz Razmuk gr. 620
Projektowanie systemów informacyjnych
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
Maciej I Stanisław Jedlińscy
UML Unified Modeling Language
KONKURS WIEDZY O SZTUCE
Bartosz Walter Prowadzący: Bartosz Walter
Bartosz Walter Prowadzący: Bartosz Walter
UML – Unified Modeling Language (2)
Tomasz Jabłoński Michał Ziach
Algorytm Rochio’a.
Inżynieria Oprogramowania dla Fizyków
Instrukcje 1 Definicje wstępne Formalny opis akcji wykonywanej przez komputer nazywamy instrukcją ( statement), Każda instrukcja kończona jest średnikiem.
E. Stemposz, Analiza i Projektowanie Systemów Informatycznych, Wykład 10, Slajd 1 Projektowanie systemów informacyjnych Ewa Stemposz, Kazimierz Subieta.
Odkrywanie wzorców sekwencji
Diagram czynności (Activity Diagrams)
K.Subieta, E. Stemposz. Projektowanie systemów informacyjnych, Wykład 10, Folia 1 Projektowanie systemów informacyjnych Kazimierz Subieta, Ewa Stemposz.
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
Projektowanie - wprowadzenie
Diagramy czynności.
Projektowanie dynamiki - diagramy interakcji
Wykład 5 UML - Unified Modeling Language
Oskar Ośko Mateusz Skoczewski Michał Sułek
OPERACJA DZIELENIA W SQL
Teoria sterowania Wykład 3
Automatyka Wykład 3 Modele matematyczne (opis matematyczny) liniowych jednowymiarowych (o jednym wejściu i jednym wyjściu) obiektów, elementów i układów.
minimalizacja automatów
Wprowadzanie opisu przedmiotu po stronie USOSweb (według sylabusa zgodnego z załącznikiem 1 do Zarządzenia nr 11 Rektora UW z dnia 19 lutego 2010) DAK.
Model przestrzenny Diagramu Obiegu Dokumentów
DIAGRAMY UML.
Programowanie obiektowe – zastosowanie języka Java SE
Modelowanie i Identyfikacja 2011/2012 Metoda propagacji wstecznej Dr hab. inż. Kazimierz Duzinkiewicz, Katedra Inżynierii Systemów Sterowania 1 Warstwowe.
Programowanie obiektowe – język C++
Programowanie obiektowe 2013/2014
Modelowanie obiektowe Diagramy czynności
ZWIĄZKI MIĘDZY KLASAMI KLASY ABSTRAKCYJNE OGRANICZENIA INTERFEJSY SZABLONY safa Michał Telus.
Modelowanie obiektowe Diagramy UML – diagram przypadków użycia
Unified Modeling Language - Zunifikowany Język Modelowania
Diagramy stanu.
Modelowanie obiektowe Diagramy klas
UML W V ISUAL S TUDIO Mateusz Lamparski. UML D EFINICJA Unified Modeling Language (UML) to graficzny język do obrazowania, specyfikowania, tworzenia i.
Diagramy czynności/aktywności (Activity Diagrams)
Model obiektowy bazy danych
Diagram aktywności (czynności)
Przerzutniki bistabilne
Modelowanie obiektowe - system zarządzania projektami.
Diagram czynności Diagram czynności (activity diagram) służy do modelowania dynamicznych aspektów systemu. Diagram czynności przedstawia sekwencyjne lub.
BAZY DANYCH MS Access.
Zarządzanie projektami
E. Stemposz. Analiza dynamiczna w UML, Wykład 2, Slajd 1 Studia Podyplomowe IT w Biznesie Analiza dynamiczna w UML Wykład 2 Diagramy stanów Wykładowca:
Studia Podyplomowe IT w Biznesie Analiza dynamiczna w UML
Wykład 8 Model dynamiczny (2)
Algorytmy. Co to jest algorytm? Przepis prowadzący do rozwiązania zadania.
Inżynieria systemów informacyjnych
Windows Workflow Foundation
Zapis prezentacji:

Modelowanie aktywności Jarosław Kuchta Programowanie Współbieżne Modelowanie aktywności

Pojęcia podstawowe (1/3) behawioryzm – ogół zachowania obiektów, reakcje obiektów na zdarzenia. stan – sytuacja w czasie życia obiektu, w którym spełniony jest pewien warunek, wykonywana jest pewna aktywność lub obiekt czeka na pewne zdarzenie. Modelowanie aktywności

Pojęcia podstawowe (2/3) akcja – wykonanie operacji w niepodzielnym na danym poziomie abstrakcji momencie czasu. aktywność – wykonywanie operacji przez obiekt w czasie, gdy znajduje się on w określonym stanie. Zakończenie aktywności jest wyznaczane przez zdarzenie zewnętrzne względem danej aktywności lub wewnętrzne. Modelowanie aktywności

Pojęcia podstawowe (3/3) przejście stanów – zmiana stanu wywołana określonym zdarzeniem, uzależniona od warunku strzegącego, powiązana z wykonywaną podczas przejścia akcją. maszyna stanów – abstrakcyjna maszyna reprezentowana przez zbiór stanów, przez które obiekt przechodzi w czasie, powiązanych przejściami stanów. Prezentowana przez diagram przejść stanów. Modelowanie aktywności

Elementy diagramu stanów sygnatura przejścia (zdarzenie) przejście stanów Włącz ● Wyłączone Włączone stan początkowy Zamknij stan Wyłącz ◉ stan końcowy Modelowanie aktywności

Modelowanie aktywności Opis przejścia sygnatura zdarzenia [warunek strzegący] / wyrażenie akcji Modelowanie aktywności

Modelowanie aktywności Rodzaje zdarzeń Zdarzenie wywołania Zdarzenie sygnałowe Zdarzenie zmiany Zdarzenie czasowe Modelowanie aktywności

Zdarzenie wywołania Zdarzenie polegające na wywołaniu operacji nazwa operacji (lista parametrów) Modelowanie aktywności

Modelowanie aktywności Zdarzenie sygnałowe «signal» Mouse pos: Point «signal» «signal» «signal» «signal» MouseDown MouseUp MouseMove MouseRoll btn: Button btn: Button dist: Point Modelowanie aktywności

Zdarzenie zmiany oznacza wystąpienie sytuacji, w której warunek zostaje spełniony when wyrażenie logiczne Modelowanie aktywności

Zdarzenie czasowe upłynięcie określonego czasu od określonego innego zdarzenia (najczęściej momentu wejścia w dany stan): after wyrażenie czasowe wystąpienie określonego czasu: when wyrażenie czasowe Modelowanie aktywności

Modelowanie aktywności Wyrażenie strzegące wyrażenie logiczne, w którym występują: parametry zdarzenia wyzwalającego atrybuty i powiązania obiektu – właściciela maszyny stanów może występować test stanu (in nazwa stanu) wyrażenie strzegące jest sprawdzane po wystąpieniu zdarzenia, a przed „odpaleniem” (firing) przejścia Modelowanie aktywności

Modelowanie aktywności Wyrażenie akcji Ciąg operacji oddzielonych średnikami Operacje są wykonywane sekwencyjnie. Rozpoczęcie następnej po zakończeniu poprzedniej. Mogą występować parametry zdarzenia. Modelowanie aktywności

Modelowanie aktywności Przykład przejścia MouseDown (btn, loc) [loc in Window] / object := Window.FindObject (loc); object.Select () Modelowanie aktywności

Akcje wejściowe i wyjściowe entry/ akcja wejściowa exit/ akcja wyjściowa do/ aktywność include/ wewnętrzna maszyna stanów zdarzenie/ akcja wewnętrzna Transakcja entry/ połącz z bazą danych exit/ rozłącz z bazą danych do/ przekazuj dane stan/ podaj stan Modelowanie aktywności

Modelowanie aktywności Stany złożone podstany rozłączne (sekwencyjne) podstany równoległe Modelowanie aktywności

Modelowanie aktywności Podstany rozłączne Wybieranie numeru Numer kierunkowy Numer błędny Cyfra (n) [n=0] Oczekiwanie ● ◉ entry / Akceptuj Cyfrę (n) do / Sprawdź numer Cyfra (n)/ Akceptuj Cyfrę (n) Błąd entry / Włącz sygnał błędu exit / Wyłącz sygnał błędu entry / Włącz sygnał centrali exit / Wyłącz sygnał centrali Cyfra (n) [n≠0] Numer kompletny Błąd Numer lokalny Błąd Numer zdalny entry / Akceptuj Cyfrę (n) do / Sprawdź numer Cyfra (n)/ Akceptuj Cyfrę (n) entry / Akceptuj Cyfrę (n) do / Sprawdź numer Cyfra (n)/ Akceptuj Cyfrę (n) Numer kompletny Numer kompletny ◉ Modelowanie aktywności

Modelowanie aktywności Stany równoległe Diagnostyka Diagnostyka w toku ● ◉ Diagnostyka Układu1 Pass Diagnostyka Układu2 Pass ● Passed Fail Fail ● ◉ Diagnostyka Układu3 Pass Diagnostyka Układu4 Pass Failed Fail Fail Modelowanie aktywności

Synchronizacja stanów równoległych Stan A1 Stan A2 Inicjalizacja Finalizacja Stan B1 Stan B2 belka synchronizacji Modelowanie aktywności

Modelowanie aktywności Diagramy aktywności Specjalna postać diagramu stanów, w którym: stany reprezentują wykonanie akcji lub podaktywności przejścia stanów są wyzwalane przez zakończenie akcji lub podaktywności Modelowanie aktywności

Przykład diagramu aktywności [operacja = Podaj saldo] ● Wprowadzanie PIN’u Wybór operacji Podanie salda [operacja = Wypłać] [operacja = Zakończ] Wprowadzenie kwoty ◉ Sprawdzenie salda Czy saldo wystarczające? [nie] [tak] Odliczanie kwoty Drukowanie potwierdzenia Odbiór kwoty Modelowanie aktywności

Aktywności równoległe Obiekt 1 Obiekt 2 Obiekt 3 Inicjalizacja Aktywność A1 Aktywność B1 Aktywność C1 Aktywność A2 Aktywność C2 Finalizacja "tory pływackie" Modelowanie aktywności

Modelowanie aktywności Literatura Booch G, Rumbaugh J, Jacobson I: UML. Przewodnik użytkownika, WNT, Warszawa 2002 Dennis A., Haley Wixom B., Tegarden D.: System Analysis & Design. An Object-Oriented Approach with UML, John Wiley & Sons, Inc., USA 2001 Modelowanie aktywności