Skąd wziąć aktywnych obywateli?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Aktywni obywatele.
Advertisements

Po co pomagamy- wolontariat na rzecz aktywności obywatelskiej
WOJEWÓDZTWO WIELKOPOLSKIE WRK. ZAREJESTROWANIE ORGANIZACJI 41% ORGANIZACJI ZOSTAŁO ZAREJESTROWANYCH PO 2000 ROKU 1949 ROK – NAJWCZEŚNIEJ ZAREJESTROWANA.
Łukasz Domagała – Sieć Wspierania Organizacji Pozarządowych SPLOT
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Indeks Społeczeństwa Obywatelskiego 2007
„Zero” tolerancji dla przemocy
WOJEWÓDZTWO OPOLSKIE OFOS. ZAREJESTROWANIE ORGANIZACJI 60% ORGANIZACJI ZOSTAŁO ZAREJESTROWANYCH PO 2000 ROKU 1984 ROK – NAJWCZEŚNIEJ ZAREJESTROWANA ORGANIZACJA.
WOLONTARIAT.
Co rozumie Pan/Pani pod pojęciem demokracja?
Międzynarodowy Dzień Wolontariusza
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wypływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji? Natalia Barcz, Martyna Doziwska r.
Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych. Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet. Politycy.
XX Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży
DEBATA Nie tylko wybory czy młodzi ludzie mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji? w ramach realizacji programu CEO - Sejm Dzieci.
Angażować się w życie społeczne? TAK czy NIE. Nie tylko wybory, Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
Dlaczego ten temat jest ważny?
Kwiecień 2014 r. Debata.
Aktywny Młody Przemyślanin- Wybory parlamentarne debata.
Ankieta przeprowadzona w naszym mieście, okolicznych wsiach oraz szkole wśród młodzieży i pracowników.
Debata Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym.
„Młodzież w społeczeństwie”
Młodzi aktywni? Co zrobić żeby młodzież brała udział w wyborach?
„Nie tylko wybory-jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?”
Aktywność, czyli o naszym społecznym zaangażowaniu Przeprowadziłyśmy ankietę wśród gimnazjalistów, w ankiecie wzięło udział 80% naszych koleżanek i kolegów.
UDZIAŁ MŁODYCH W WYBORACH I ŻYCIU SPOŁECZNYM. PROBLEM OBECNEJ POLITYKI OCZAMI MŁODYCH.
Jakie są możliwości działania/włączenia się jeśli nie mam jeszcze prawa do głosowania ?
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
Nie tylko wybory- jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i uczestniczyć w demokracji?
Gimnazjum nr 4 im. Kard. Stefana Wyszyńskiego w Tychach w projekcie „SEJM DZIECI I MŁODZIEŻY”
Młodzi aktywni? Co zrobić żeby młodzież koźmińska brała udział w wyborach i życiu społecznym.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież z Biłgoraja brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Zespół Nr 1 Gimnazjum i Szkoły Podstawowej im. Ks. Jana Twardowskiego
Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
DEBATA 2014,,Nie tylko wybory - jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?” Nie tylko wybory - jak młodzi mogą wpływać.
Nie tylko wybory- Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
DEBATA: „MŁODZI AKTYWNI? – CO ZROBIĆ, ŻEBY MŁODZIEŻ BRAŁA UDZIAŁ W WYBORACH I ŻYCIU SPOŁECZNYM?
„Nie tylko wybory-jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?”
Wolontariusz - cenny talent z doświadczeń Fundacji Rozwoju Wolontariatu w Lublinie 15 września 2014 r. frw.org.pl Zdzisław Hofman.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
XVIII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży „Szkoła demokracji” Moderatorzy: Adrianna Moraczewska; Viktoria Brzeska.
Sylwetka respondenta kobieta Zamieszkując a powiat nakielski lat Szkoła ponadgimnazjalna.
Krótkie streszczenie naszych przygotowań
Akademia aktywności politycznej i społecznej ludzi młodych.
Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji? Nie tylko wybory.
WOLONTARIAT.
Agnieszka Kwiatkowska (UW) Zieloni reprezentacja nowych ruchów społecznych na polskiej scenie politycznej.
Sejm Dzieci i Młodzieży DEBATA Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i w życiu społecznym?
Temat debaty: Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
XX SESJA SEJMU DZIECI I MŁODZIEŻY „Młodzi aktywni?... … czyli co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?”
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji ? Prowadzące: Kamila Helbin Karolina Szura.
Forma Aktywności Społecznej !
Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? -nie gaśmy słońca swoją biernością!
Partycypacja młodzieży Barbara Zwierzyńska-Doskocz.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Co zrobić, aby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i miała czynny udział w życiu społecznym?
DEBATA w ramach programu CEO i Kancelarii Sejmu RP XX Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży Temat: Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach.
 Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Tematy do wypracowania propozycji i wniosków. 1. Co można zrobić, by młodzi chętniej się angażowali się w życie społeczne? W czym leży problem? Jakie.

Dr hab. Urszula Kurczewska Szkoła Główna Handlowa Prof. dr hab. Krzysztof Jasiecki IFiS PAN Reprezentacja polskich interesów gospodarczych w Unii Europejskiej.
Symulacja wyborów do parlamentu Rzeczypospolitej w gimnazjum w Lubaszu.
Polacy w internecie 2011 dr Dominik Batorski Uniwersytet Warszawski R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011.
To dobrowolna, bezpłatna, świadoma praca na rzecz innych lub całego społeczeństwa wykraczająca poza więzi rodzinno- koleżeńsko-przyjacielskie.
Postawy altruistyczne dominują niemal we wszystkich grupach wyróżnionych ze względu na cechy społeczno- demograficzne. Z jednej strony nieco częściej wykazują.
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
Czym jest PAP? Projekt porusza kwestię partycypacji obywatelskiej młodych ludzi w mieście Poznań. Głównymi tematami projektu będzie zaangażowanie w politykę.
ZAANGAŻOWANIE SPOŁECZNE POLAKÓW. Z badań Stowarzyszenia Klon/Jawor
Zapis prezentacji:

Skąd wziąć aktywnych obywateli?

Trzy cechy aktywnego obywatela - bierze udział w wyborach - angażuje się w akcje obywatelskie i wyraża poglądy - działa w organizacjach pozarządowych - czwarta: sprawdza władzę, bierze udział w rządzeniu na co dzień

Szybka diagnoza: jest źle, a nawet dobrze... Źle, bo - niski społeczny kapitał zaufania (23% uważa, że większości ludzi można ufać) polityczna aktywność niepartyjna: ostatnie miejsce w UE (ok. 14% zaangażowanych) członkostwo w organizacjach (z 13% do 7%), uczniowie: jeden z najniższych poziomów i im starsi, tym gorzej (IEA) spadek liczby wolontariuszy (13% w 2007 r) słaba struktura OS, niejasne standardy działania, ale: dobre zaplecze, sytuacja prawna i podatkowa, niezależność

Dobrze, bo najbardziej aktywni: młodzi, dobrze wykształceni wysoka deklarowana gotowość: 40% chciałoby działać mocne wartości: przeciw przemocy, tolerancja, prawa człowieka, równość, pomoc wykluczonym, radość ze wspólnego działania - młodzi Polacy: wysoka wiara w sens głosowania i przekonanie, że „razem z innymi mogę zmienić świat”!

Aktywność w OS zależy od typu społeczeństwa - statyczne vs liberalne (w statycznych słabszy udział w „nowych” OS) - korporacyjne vs niekorporacyjne (w korporacyjnych lepiej się rozwija „stary” typ) - kultura protestancka vs katolicyzm (podwójny negatywny efekt) - wszędzie: zmiany w kierunku modelu anglosaskiego Jestem przekonany, że nie da się tu wymyślić żadnych cudów. Sęk w tym, że obywatelom się nie chce, a władza się z tej bierności tylko cieszy. Pozbawmy ją zatem tej przyjemności. (Marcin Król)

Uwaga! Zmiana repertuaru obywatelskich zachowań młodzi mniej chętnie organizują się wokół partii, kościoła, związków zawodowych chętniej wokół „spraw”: np. gender, konsumenckie, ekologiczne aktywizm o wysokim poziomie indywidualizmu ulubione formy: petycje, demonstracje, protesty… kiedyś: wpływanie na władzę i instytucje przedstawicielskie - teraz coraz częściej: problemy i adresaci ponad granicami

Zmiana modelu uczestnictwa w OS - nowe technologie, nowe generacje, inne problemy - tradycyjne członkostwo: stały zestaw wartości, szczeble, wertykalna struktura - społeczności i aktywności wirtualne: wartości do negocjacji, horyzontalne kontakty najważniejsze, płynne uczestnictwo - rozmyta definicja członkostwa, spadek w liczbach bezwzględnych - młodzi obywatele: wolne elektrony, podłączają się, gdy im odpowiada „poziom energetyczny”, niechęć do struktur, organizacji, legitymacji - rozwija się obywatelski second-life, a tymczasem dużo poważnych rzeczy się dzieje w realu

Dobre przykłady w różnych kategoriach duże organizacje o rozbudowanych zasadach członkowskich (najczęściej - profesjonalne): przykład ASCD: 175 tys. członków w 135 krajach, w tym wydawnictwa, sieci tematyczne i regionalne, grass-roots, rzecznicy różnych spraw

OS stosujące partycypacyjny mix (np. Citizenship Foundation) OS o przewadze aktywności wirtualnej (Cafebabel, Citizens online) portale społecznościowe (facebook: grupy)

Próby rekomendacji - nowa architektura dla starych organizacji i ruchów: bez płotów i drabin, znaleźć swoją niszę - klocki Lego: obywatele sami sobie układają swoją budowlę demokracja deliberatywna (deliberative opinion poll, Ateńska agora, Channel4, Szanghaj, UE – 320 osób z 27 krajów, playdecide.org)

- proste pomysły: listek z drzewa w Azerbejdżanie, rowery dla dziewcząt w Orisie, wioska masajskich wdów ze schroniskiem dla dziewczynek, liczenie ptaków w Anglii - proste pomysły w sieci: fix it, strony sąsiedzkie (np. Brooklyn), ludzi z problemami (Mesomoco) - obywatelskie meble: plastikowe krzesła (na rynkach i w parkach), okrągłe stoły (gdzie się da), małe podesty

Rekomendacje dla edukacji - edukacja obywatelska jako empowerment (a nie tylko wiedza) - doświadczenie demokracji w szkole (i przedszkolu) – sposoby pracy, klimat, etos jak budować zaufanie młodych ludzi do siebie nawzajem i do dorosłych (na pewno lepiej w realu…)

Aktywni i świadomi za 10 lat? ... i dla rządzących Rządy przechodzą kryzys legitymizacji, spada frekwencja wyborcza, a obywatele przeżywają rozczarowanie sposobami rządzenia i demokracją. Czy rządy mogą coś w tej sprawie zrobić? Nie robienie niczego na pewno nie jest dobrym rozwiązaniem. Wszędzie potrzeba więcej przejrzystości, konsultacji i uczestnictwa. (OECD) Aktywni i świadomi za 10 lat? przewidywanie trudne: bardziej przypomina meteorologię niż mechanikę - jak w złożonym ekosystemie: ważne, żeby - gdy giniemy - zostawić informację, dlaczego tak się stało… Alicja Pacewicz