Grafika Wektorowa Bitmapowa
Grafika wektorowa
Grafika wektorowa (obiektowa) - podstawowy rodzaj grafiki komputerowej, w której opisywane jest, co ma być wyświetlone. Obrazy tworzone są za pomocą prymitywów, czyli prostych figur geometrycznych, opisanych za pomocą parametrów. Komputer generuje obraz na podstawie takiego opisu (rysując np. koło o określonym promieniu i położeniu). Obraz w tej grafice składa się z obiektów o określonych atrybutach. Najprostszym obrazem wektorowym może być pojedynczy punkt o określonym położeniu. W przestrzeni dwuwymiarowej wystarczą wtedy dwa atrybuty, określające położenie w pionie i w poziomie. Jednak aby komputer mógł narysować punkt, musi nadać mu pewną grubość, a dokładniej promień, bo punkt jest w praktyce rysowany często jako kółko o niewielkim (w stosunku do wielkości pozostałych obiektów) promieniu. Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika_wektorowa
Grafika bitmapowa PIKSEL
Grafika bitmapowa (rastrowa) W grafice rastrowej opisywane są szczegółowo poszczególne piksele. Kolor każdego piksela jest definiowany osobno. Obrazki z głębią kolorów RGB często składają się z kolorowych pikseli zdefiniowanych przez trzy bajty - jeden bajt na kolor czerwony, jeden na zielony i jeden na kolor niebieski. Mniej kolorowe obrazki potrzebują mniej informacji na piksel, np. obrazek w kolorach czarnym i białym wymaga tylko jednego bitu na każdy piksel. Bitmapę charakteryzują następujące podstawowe właściwości: wysokość i szerokość bitmapy liczona jako liczba pikseli liczba bitów na piksel opisująca liczbę możliwych do uzyskania kolorów Kolorowa grafika rastrowa zwykle zawiera piksele z jednym do ośmiu bitów dla każdego z kolorów bazowych. Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika_bitmapowa
Formaty grafiki wektorowej bitowej „uniwersalne” CDR – utworzone w CorelDraw AI – Adobe Illustrator SVG - Inkscape BMP JPEG (JPG) GIF TIFF PNG „uniwersalne” EPS WMF
Przetwarzanie do grafiki rastrowej Obrazy w grafice wektorowej można łatwo przetwarzać w obrazy bitmapowe, podając jedynie docelową rozdzielczość obrazu. Za każdym razem taką operację wykonuje komputer przed wyświetleniem obrazu na ekranie. W drugą stronę - operacja przetworzenia „bitmapy” w „wektor” (wektoryzacja, trasowanie) jest bardzo trudna, wymagająca często stosowania technik z dziedziny sztucznej inteligencji. Dodatkowo przy bardziej skomplikowanych obrazach jakość przetwarzania na grafikę wektorową może być niezadowalająca.
Darmowy program do grafiki wektorowej - Inkscape
Inkscape jest programem do tworzenia grafiki wektorowej Jest wolnym oprogramowaniem, rozpowszechnianym na licencji GNU GPL; wykorzystuje bibliotekę GTK+ oraz gtkm. Macierzystym formatem zapisu plików w Inkscape jest SVG. m.in. zapisuje w formacie EPS (Encapsulated PostScript), PS, EPSI (Encapsulated PostScript Interchange), AI (Adobe), zwykły SVG, POV, SVGZ (skompresowany SVG) wzorowane na programie. Program ten zawiera również prosty edytor kodu XML. Program potrafi wyświetlać grafikę, używając wygładzania, korzysta z kanału alfa dla uzyskania przezroczystości, pozwala na tworzenie gradientów wypełniających, ma wbudowany zbiór zakończeń linii (np. strzałki), obsługuje czcionki wektorowe. Jego zaletą jest zbiór przykładowych plansz, dostępnych z menu pomocy, prezentujących efekty, jakie można uzyskać w programie wraz z opisami jak tego dokonać.
Utworzone w Inkscape
GIMP GIMP jest popularnym narzędziem przetwarzania grafiki cyfrowej i zdjęć. Można przy jego użyciu tworzyć grafikę i logo, zmieniać rozmiary i wycinać fragmenty zdjęć, dokonywać różnych operacji na kolorach, łączyć obrazy stosując warstwy oraz dokonywać konwersji różnych formatów plików graficznych. GIMP-a można oprogramować do automatycznego działania
Darmowy program do grafiki bitmapowej – GIMP
Grafika trójwymiarowa W obecnych czasach pojęcie grafiki trójwymiarowej i wektorowej jest ściśle powiązane. Dzięki zwiększeniu mocy obliczeniowej komputerów można coraz dokładniej określać rzeczywistość i tworzyć dokładniejsze modele, które komputer będzie w stanie przetworzyć. Należy tu pamiętać, że tak czy inaczej na ekranie wyświetlany jest obraz dwuwymiarowy, stąd opis wektorowy musi zostać odpowiednio przetworzony (np. sprawdzić, który obiekt zasłania który i wyświetlić tylko ten na pierwszym planie).
Blender jest programem do modelowania i renderowania obrazów oraz animacji trójwymiarowych z dość niekonwencjonalnym interfejsem użytkownika. Umożliwia także tworzenie prezentacji interaktywnych (np. gier) na własnym silniku graficznym (istnieje osobny program pozwalający uruchamiać takie prezentacje). Jest dostępny na różne platformy sprzętowe i programowe.
Grafika trójwymiarowa np. w darmowym Blenderze
Bibliografia Foley F. D., Wprowadzenie do grafiki komputerowej, WNT, Warszawa 1995. Jankowski M., Elementy grafiki komputerowej, WNT, Warszawa 1990. W3C, Scalable Vector Graphics (SVG), http://www.w3.org/Graphics/SVG/ http://pl.wikipedia.org/