Grafika Wektorowa Bitmapowa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Gimp Przygotowała: Paulina Krupa Joanna Cieślar Zapraszamy :)
Advertisements

Popularne formaty grafiki
Rozdzielczość obrazu bitowego
Multimedia, prezentacje, wideo, dokumenty elektroniczne
Grafika komputerowa Wykład 2 Wykorzystanie podstawowych usług bibliotecznych (API) w operacjach graficznych.
dotyczące plików graficznych
Porównanie sposobów opisu obrazu
Wstęp do programowania obiektowego
Agata Józefowicz Gimnazjum w Skórzewie
Wizualizacje molekularne
Rodzaje plików graficznych.
I Grafika wektorowa.
Grafika wektorowa i bitmapa
Grafika komputerowa rastrowa i wektorowa - porównanie
System webowy do tworzenia kolektywnych prototypów aplikacji sieciowych i mobilnych Łukasz Przywarty
Podstawowe pojęcia i problemy związane z przetwarzaniem plików graficznych.
Temat: Grafika komputerowa.
EDYTOR GRAFIKI RODZAJE GRAFIKI
Programy graficzne: rastrowe, wektorowe, CAD, wersje AutoCADa.
Grafika Komputerowa - Definicje
System generowania wzorów matematycznych MathML
The GNU Image Manipulation Program
GRAFIKA KOMPUTEROWA Co mamy z reklamy?
GRAFIKA W REKLAMIE.
Koła informatyczne w szkole Podstawowej nr 95 w Krakowie
Grafika wektorowa.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Formaty zdjęć.
GRAFIKA WEKTOROWA I RASTROWA
Grafika komputerowa Jest to dziedzina rozwijająca się niezwykle dynamicznie, a jednocześnie wymagająca znacznej mocy obliczeniowej. Łatwo możemy to zaobserwować,
Grafika Rastrowa.
I ty możesz zostać grafikiem komputerowym!
Grafika komputerowa Jest to dziedzina rozwijająca się niezwykle dynamicznie, a jednocześnie wymagająca znacznej mocy obliczeniowej. Łatwo możemy to zaobserwować,
Animacja na stronie internetowej
Elementy multimedialne na stronie
TECH – INFO technika, fizyka, informatyka
Otwórz sobie drzwi do kariery!
Monika Majewska-Dziuba Marcin Czarnota
GRAFIKA WEKTOROWA I PROJEKTOWANIE LOGO
Wstęp do grafiki komputerowej
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Informatyka +.
Damian Urbańczyk xHTML Elementy graficzne.
Grafika rastrowa - parametry
Grafika na stronie internetowej
Grafika : Wektorowa i Rastrowa
Grafika komputerowa.
Grafika komputerowa – Grafika wektorowa i rastrowa
GRAFIKA RASTROWA DALEJ. Podział grafiki komputerowej ze względu na sposób powstawania obrazu: GRAFIKA WEKTOROWA GRAFIKA KOMPUTEROWA GRAFIKA RASTROWA.
WARSZTATY SZKOLENIOWE DLA NAUCZYCIELI OBEJMUJĄCE ZAGADNIENIA WIZUALIZACJI W CHEMII.
Grafika komputerowa. Cele lekcji Jak powstaje obraz na ekranie monitora? Modele barw Typy grafiki komputerowej Zastosowanie grafiki komputerowej Pliki.
Grafika komputerowa.
Grafika komputerowa Wykonał: Grzegorz Małek. Rodzaje grafiki komputerowej: Grafika wektorowa – w tym przypadku nazwa może być nieco myląca, ponieważ obrazy.
Rodzaje grafiki komputerowej. Lekcja 5. Spis treści Rodzaje grafiki komputerowej. Format graficzny, piksel, raster. Modele barwne zapisu plików graficznych.
Akademia ETI 2016 LABORATORIUM 2 – OBSŁUGA WYŚWIETLACZA GRAFICZNEGO.
Grafika Komputerowa. Dział informatyki zajmujący się przedstawianiem tego, co rzeczywiste bądź wymyślone za pośrednictwem komputera – czyli rysunki i.
Grafika wektorowa Konrad Janiszewski, kl. 2 . Co to jest? jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą.
Grafika : Wektorowa i Rastrowa
Autor: Andysc dla maaaja0013
Informatyka Zakres rozszerzony GRAFIKA KOMPUTEROWA
Dokument komputerowy w edytorze grafiki – tworzenie i zapisywanie
Kanał alfa ---z ang. alpha channel---  w grafice komputerowej jest kanałem, który definiuje przezroczyste obszary grafiki. Jest on zapisywany dodatkowo.
Grafika rastrowa i wektorowa
Grafika wektorowa i rastrowa,oraz modele barw w grafice komputerowej.
Grafika wektorowa i rastrowa,oraz modele barw w grafice komputerowej.
 jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą figur geometrycznych lub brył geometrycznych, umiejscowionych.
Grafika wektorowa Grafika wektorowa (obiektowa) – jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą figur.
Grafika komputerowa cz.2.
Opracował Tomasz Durawa
Kompresja danych.
Zapis prezentacji:

Grafika Wektorowa Bitmapowa

Grafika wektorowa

Grafika wektorowa (obiektowa) - podstawowy rodzaj grafiki komputerowej, w której opisywane jest, co ma być wyświetlone. Obrazy tworzone są za pomocą prymitywów, czyli prostych figur geometrycznych, opisanych za pomocą parametrów. Komputer generuje obraz na podstawie takiego opisu (rysując np. koło o określonym promieniu i położeniu). Obraz w tej grafice składa się z obiektów o określonych atrybutach. Najprostszym obrazem wektorowym może być pojedynczy punkt o określonym położeniu. W przestrzeni dwuwymiarowej wystarczą wtedy dwa atrybuty, określające położenie w pionie i w poziomie. Jednak aby komputer mógł narysować punkt, musi nadać mu pewną grubość, a dokładniej promień, bo punkt jest w praktyce rysowany często jako kółko o niewielkim (w stosunku do wielkości pozostałych obiektów) promieniu. Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika_wektorowa

Grafika bitmapowa PIKSEL

Grafika bitmapowa (rastrowa) W grafice rastrowej opisywane są szczegółowo poszczególne piksele. Kolor każdego piksela jest definiowany osobno. Obrazki z głębią kolorów RGB często składają się z kolorowych pikseli zdefiniowanych przez trzy bajty - jeden bajt na kolor czerwony, jeden na zielony i jeden na kolor niebieski. Mniej kolorowe obrazki potrzebują mniej informacji na piksel, np. obrazek w kolorach czarnym i białym wymaga tylko jednego bitu na każdy piksel. Bitmapę charakteryzują następujące podstawowe właściwości: wysokość i szerokość bitmapy liczona jako liczba pikseli liczba bitów na piksel opisująca liczbę możliwych do uzyskania kolorów Kolorowa grafika rastrowa zwykle zawiera piksele z jednym do ośmiu bitów dla każdego z kolorów bazowych. Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika_bitmapowa

Formaty grafiki wektorowej bitowej „uniwersalne” CDR – utworzone w CorelDraw AI – Adobe Illustrator SVG - Inkscape BMP JPEG (JPG) GIF TIFF PNG „uniwersalne” EPS WMF

Przetwarzanie do grafiki rastrowej Obrazy w grafice wektorowej można łatwo przetwarzać w obrazy bitmapowe, podając jedynie docelową rozdzielczość obrazu. Za każdym razem taką operację wykonuje komputer przed wyświetleniem obrazu na ekranie. W drugą stronę - operacja przetworzenia „bitmapy” w „wektor” (wektoryzacja, trasowanie) jest bardzo trudna, wymagająca często stosowania technik z dziedziny sztucznej inteligencji. Dodatkowo przy bardziej skomplikowanych obrazach jakość przetwarzania na grafikę wektorową może być niezadowalająca.

Darmowy program do grafiki wektorowej - Inkscape

Inkscape jest programem do tworzenia grafiki wektorowej Jest wolnym oprogramowaniem, rozpowszechnianym na licencji GNU GPL; wykorzystuje bibliotekę GTK+ oraz gtkm. Macierzystym formatem zapisu plików w Inkscape jest SVG. m.in. zapisuje w formacie EPS (Encapsulated PostScript), PS, EPSI (Encapsulated PostScript Interchange), AI (Adobe), zwykły SVG, POV, SVGZ (skompresowany SVG) wzorowane na programie. Program ten zawiera również prosty edytor kodu XML. Program potrafi wyświetlać grafikę, używając wygładzania, korzysta z kanału alfa dla uzyskania przezroczystości, pozwala na tworzenie gradientów wypełniających, ma wbudowany zbiór zakończeń linii (np. strzałki), obsługuje czcionki wektorowe. Jego zaletą jest zbiór przykładowych plansz, dostępnych z menu pomocy, prezentujących efekty, jakie można uzyskać w programie wraz z opisami jak tego dokonać.

Utworzone w Inkscape

GIMP GIMP jest popularnym narzędziem przetwarzania grafiki cyfrowej i zdjęć. Można przy jego użyciu tworzyć grafikę i logo, zmieniać rozmiary i wycinać fragmenty zdjęć, dokonywać różnych operacji na kolorach, łączyć obrazy stosując warstwy oraz dokonywać konwersji różnych formatów plików graficznych. GIMP-a można oprogramować do automatycznego działania

Darmowy program do grafiki bitmapowej – GIMP

Grafika trójwymiarowa W obecnych czasach pojęcie grafiki trójwymiarowej i wektorowej jest ściśle powiązane. Dzięki zwiększeniu mocy obliczeniowej komputerów można coraz dokładniej określać rzeczywistość i tworzyć dokładniejsze modele, które komputer będzie w stanie przetworzyć. Należy tu pamiętać, że tak czy inaczej na ekranie wyświetlany jest obraz dwuwymiarowy, stąd opis wektorowy musi zostać odpowiednio przetworzony (np. sprawdzić, który obiekt zasłania który i wyświetlić tylko ten na pierwszym planie).

Blender jest programem do modelowania i renderowania obrazów oraz animacji trójwymiarowych z dość niekonwencjonalnym interfejsem użytkownika. Umożliwia także tworzenie prezentacji interaktywnych (np. gier) na własnym silniku graficznym (istnieje osobny program pozwalający uruchamiać takie prezentacje). Jest dostępny na różne platformy sprzętowe i programowe.

Grafika trójwymiarowa np. w darmowym Blenderze

Bibliografia Foley F. D., Wprowadzenie do grafiki komputerowej, WNT, Warszawa 1995. Jankowski M., Elementy grafiki komputerowej, WNT, Warszawa 1990. W3C, Scalable Vector Graphics (SVG), http://www.w3.org/Graphics/SVG/ http://pl.wikipedia.org/