Silnik spalinowy czterosuwowy; cykl Otta Idealny i realny cykl Otta

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DRUGA ZASADA TERMODYNAMIKI
Advertisements

Entropia Zależność.
I zasada termodynamiki
Elementy kinetycznej teorii gazów i termodynamiki
Gaz doskonały, równanie stanu Przemiana izotermiczna gazu doskonałego
Turbina gazowa; historia, zasada działania Silnik turboodrzutowy
Rozprężanie swobodne gazu doskonałego
Molowe ciepło właściwe gazu doskonałego przy stałej objętości, CV
System dwufazowy woda – para wodna
I zasada termodynamiki; masa kontrolna i entalpia
Silniki cieplne; alternatywne sformułowanie II zasady termodynamiki
Energia wewnętrzna jako funkcja stanu
Cykl Rankine’a dla siłowni parowej
Wykład Mikroskopowa interpretacja entropii
TERMODYNAMIKA CHEMICZNA
TERMODYNAMIKA CHEMICZNA
procesy odwracalne i nieodwracalne
ENTALPIA - H [ J ], [ J mol -1 ] TERMODYNAMICZNA FUNKCJA STANU dH = H 2 – H 1, H = H 2 – H 1 Mgr Beata Mycek - Zakład Farmakokinetyki i Farmacji Fizycznej.
Wykład Fizyka statystyczna. Dyfuzja.
Podstawy termodynamiki
Cykl przemian termodynamicznych
Wskaźniki charakterystyczne paliw ciekłych
Silnik Carnota.
Ciepła woda użytkowa Mgr inż. Andrzej Jurkiewicz andrzej.
I ZASADA TERMODYNAMIKI
Silnik czterosuwowy (cykl Otto).
Silniki spalinowe Co to jest silnik spalinowy
FIZYKA dla studentów POLIGRAFII Dynamika procesów cieplnych
FIZYKA dla studentów POLIGRAFII Dynamika procesów cieplnych
FIZYKA dla studentów POLIGRAFII Układy i procesy termodynamiczne
Kinetyczno-molekularna teoria budowy gazu
PRACA DYPLOMOWA INŻYNIERSKA
Praca w przemianie izotermicznej
HISTORIA MOTORYZACJII
I zasada termodynamiki. I zasada termodynamiki (IZTD) Przyrost energii wewnętrznej ciała jest równy sumie dostarczonego ciału ciepła Q i wykonanej nad.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Podstawy Biotermodynamiki
T48 Sprężarki wirowe..
L = l 0 t l t = l 0 + l = l 0 (1 + t) V t = l t 3 = l 0 3 (1+ 3 t t t 3 ) V t = l t 3 = l 0 3 (1+ t) m/V t = d t = d 0 /(1+ t)
II zasad termodynamiki
Silniki. Silniki Silnik 2t Silnik dwusuwowy jest to silnik spalinowy, w którym cały obieg pracy (w tym suw pracy) następuje co drugi suw (przemieszczenie.
Budowa i zasada działania silnika dwu - i czterosuwowego
TERMODYNAMIKA – PODSUMOWANIE WIADOMOŚCI Magdalena Staszel
6. Przemiany termodynamiczne gazu doskonałego.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Kinetyczna teoria gazów
Sprężarki. Podział, budowa i zastosowanie.
MOTOROWER – to pojazd wyposażony w silnik spalinowy o pojemności skokowej do 50 cm3 (pojemność skokowa silnika to objętość tej części cylindra lub cylindrów,
Są cztery Prawa termodynamiki
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
MASZYNY ENERGETYCZNE NOWOCZESNE KADRY DLA NOWOCZESNEJ ENERGETYKI
Janusz KOTOWICZ, Aleksander SOBOLEWSKI, Łukasz BARTELA,
Inne cykle termodynamiczne
Pierwsza zasada termodynamiki
Druga zasada termodynamiki
5. Równanie stanu gazu doskonałego.
Projekt Silnik spalinowy 2-suwowy i 4-suwowy
Układ rozrządu.
Termodynamiczne podstawy działania silników spalinowych.
Gaz rzeczywisty ?. p [Atm]pV [Atm·l] l azotu w warunkach normalnych, T = 273 K = const. 1 Atm = 1.01·10.
Blok III: Pojazdy stosowane w rolnictwie Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Lekcja 2: Ogólna budowa.
SILNIK CZTEROSUWOWY.
Druga zasada termodynamiki praca ciepło – T = const? ciepło praca – T = const? Druga zasada termodynamiki stwierdza, że nie możemy zamienić ciepła na pracę.
Termodynamiczna skala temperatur Stosunek temperatur dowolnych zbiorników ciepła można wyznaczyć mierząc przenoszenie ciepła podczas jednego cyklu Carnota.
9. Termodynamika 9.1. Temperatura
Równowaga cieczy i pary nasyconej
Wzory termodynamika www-fizyka-kursy.pl
MOTORYZACJA. SUZUKI GSX 1000r Silnik rzędowy Układ i liczba cylindrów rzędowy, cylindrów: 4 Średnica cylindra 74,5 mm Skok tloka 57,3 mm Pojemność skokowa.
Kompleksowa Obsługa Pojazdu
Zapis prezentacji:

Silnik spalinowy czterosuwowy; cykl Otta Idealny i realny cykl Otta Wykład 12 Silnik spalinowy czterosuwowy; cykl Otta Idealny i realny cykl Otta Sprawność, praca i moc silnika pracującego w cyklu Otta Cykl Diesla Porównanie cyklu Otta i Diesla Cykl Sabathego

Silnik spalinowy czterosuwowy; cykl Otta ©E. M. Greitzer, Z. S. Spakovszky, I. A. Waitz http://web.mit.edu/16.unified/www/SPRING/propulsion/notes/notes.html Cztery suwy tłokowego silnika spalinowego z zapłonem iskrowym 1’ – suw dolotu, mieszanka paliwowo – powietrzna wypełnia cylinder przez otwarty zawór dolotowy 2 – suw sprężania, oba zawory zamknięte, ciśnienie p i temperatura T rosną 3 – zapłon (iskra) w bardzo krótkim czasie przy prawie stałej objętości następuje przekazanie do substancji roboczej dużej ilości ciepła 4 – suw rozprężania (pracy); gorące gazy rozprężając się wykonują pracę 1” – suw wylotu; schłodzone gazy i inne produkty spalania są usuwane przez otwarty zawór wylotowy

Idealny i realny cykl Otta ©E. M. Greitzer, Z. S. Spakovszky, I. A. Waitz http://web.mit.edu/16.unified/www/SPRING/ propulsion/notes/notes.html Idealny cykl Otta 5 – 1: suw dolotu, po otwarciu zaworu dolotowego następuje napełnienie cylindra świeżą mieszanką paliwowo – powietrzną 1 – 2: Suw sprężania – przemiana adiabatyczna; ciśnienie p i temperatura T rosną (do T2) 2 – 3: zapłon (iskra). Przy prawie stałej objętości następuje przekazanie ciepła do gazu; przemiana izochoryczna (w trakcie spalania paliwa tłok nie zdąży się przesunąć, temperatura rośnie od T2 do T3). 3 – 4: suw pracy; rozprężanie adiabatyczne gorących gazów (temperatura spada od T3 do T4) 4 – 1: otwarcie zaworu wylotowego. Po dwóch dodatkowych suwach do i z punktu 5 gorące gazy o temperaturze T4 są zastępowane swieżą mieszanką paliwowo-powietrzną o temperaturze T1. Efektywnie przemiana izochoryczna, temperatura gazu obniża się od T4 do T1.

Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, S. A Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, S.A., Warszawa 1987, A. Teodorczyk, Termodynamika Techniczna

Sprawność i praca silnika pracującego w cyklu Otta W – praca netto w cyklu Q1 – ciepło dostarczone w jednym cyklu, przemiana 2 – 3 Q2 – ciepło oddane do otoczenia w jednym cyklu 2 – 3: przemiana izochoryczna; spalanie paliwa, przekazanie ciepła do gazu

4 – 1: przemiana izochoryczna; otwarcie zaworu, wymiana gazu na świeży, oddanie ciepła do otoczenia T1 i T2, przemiana adiabatyczna T3 i T4, druga przemiana adiabatyczna

Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, S. A Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, S.A., Warszawa 1987, A. Teodorczyk, Termodynamika Techniczna

Sprawność silnika w cyklu Otta γ = 1,4

Temperatura mieszanki po sprężeniu T1 ok. 300 K γ = 1,4 Temperatura samozapłonu benzyny 95 ok 610 K (dane BP Polska Sp.z o.o.)

Moc silnika w cyklu Otta Przyjmując: ciepło reakcji spalania paliwa, duża zmiana objętości dlatego Δh otrzymamy moc silnika w megawatach (MJ/s): gdzie ΔV/Δt, objętość powietrza przepływającego przez silnik w m3/s, zależy od obrotów silnika, liczby cylindrów i pojemności

Zadanie Oblicz moc silnika spalinowego, iskrowego czterocylindrowego, czterosuwowego, o pojemności 1000 cm3, dla 3000 obrotów na minutę. Przyjmij, że stopień sprężania wynosi 4. Jakie będzie zużycie paliwa na godzinę pracy silnika? moc silnika w megawatach (MJ/s): 1-r^(1-γ) = 1 – 4^(-0.4) = 0.43 3000 obr/min = 50 obr/s; 4 suwy (1 cykl) na 2 obroty; w ciągu 1 s. 25 cykli czyli 25/4 l, 4 cylindry, razem 25 l/s, czyli 0.025 m3. Zatem moc w kW wyniesie: 80 kW*0.43 = 34.5 kW 1 KM = 0.74 kW Moc = 46.5 KM Zużycie paliwa = 80 (kJ/s)/40(MJ/kg) = 0.002 kg/s 0.002 (kg/s)/0.75 (kg/l) = 0.0027 l/s = 0.16 l/min = 9.6 l/h Na ogół silnik pracuje ze znacznie mniejszą mocą niż osiągalna

Cykl Diesla Sprężanie powietrza (bez paliwa), przemiana adiabatyczna 1 – 2 Wtrysk paliwa pod wysokim ciśnieniem w punkcie 2, zapłon bez iskry Generacja i transfer ciepła do sprężonego powietrza przybliżamy jako przemianę izobaryczną 2 – 3 Suw pracy 3 – 4, przemiana adiabatyczna Po otwarciu zaworu i dwóch dodatkowych suwach gorące powietrze i produkty spalania są zastępowane przez świeże powietrze, efektywnie przemiana izochoryczna 4 – 1 ©E. M. Greitzer, Z. S. Spakovszky, I. A. Waitz http://web.mit.edu/16.unified/www/SPRING/ propulsion/notes/notes.html

Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, S. A Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, S.A., Warszawa 1987, A. Teodorczyk, Termodynamika Techniczna

→ Parametr odcięcia: V3/V2 ©E. M. Greitzer, Z. S. Spakovszky, I. A. Waitz http://web.mit.edu/16.unified/www/SPRING/ propulsion/notes/notes.html →

Stopień sprężania w praktyce, od 12 – 25 , silniki wysokoprężne Parametr odcięcia α = 1,3 Cp/Cv γ = 1,4 Stopień sprężania w praktyce, od 12 – 25 , silniki wysokoprężne ciśnienie sprężania można wyliczyć, na ogół od 30 – 50 barów

Porównanie cyklu Otta i Diesla cykl Otta cykl Diesla Dla cyklu Diesla parametr odcięcia α = 1,3 Cp/Cv γ = 1,4

Porównanie cyklu Otta i Diesla Cykl Otta charakteryzuje się wyższą sprawnością przy tym samym stopniu sprężania r = (V2 / V1); diagram p – V („obcięty czubek”) Cykl Diesla; możliwe wyższe stopnie sprężania (brak samozapłonu); w konsekwencji wyższa sprawność dla praktycznie osiągalnych sprężeń; minus – konieczność wtrysku paliwa pod wysokim ciśnieniem (sprężarka)

Cykl mieszany Sabathego Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, S.A., Warszawa 1987, A. Teodorczyk, Termodynamika Techniczna

Cykl mieszany Sabathego Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, S.A., Warszawa 1987, A. Teodorczyk, Termodynamika Techniczna