Wartość bezwzględna liczby rzeczywistej opracowała: monika kulczak, kl

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Funkcje tworzące są wygodnym narzędziem przy badaniu zmiennych losowych o wartościach całkowitych nieujemnych. Funkcje tworzące pierwszy raz badał de.
Advertisements

Macierze, wyznaczniki, odwracanie macierzy i wzory Cramera
Równanie różniczkowe zupełne i równania do niego sprowadzalne
mgr inż. Ryszard Chybicki Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych
Ile rozwiązań może mieć układ równań?
Definicja funkcji f: X Y
Wzory Cramera a Macierze
Historia liczby.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
ALGEBRA ZBIORÓW.
ZLICZANIE cz. II.
Zliczanie III.
Projekt „AS KOMPETENCJI’’
Liczby wokół nas A. Cedzidło.
WARTOŚĆ BEZWZGLĘDNA I PRZEDZIAŁY
WARTOŚĆ BEZWZGLĘDNA Z LICZBY
WARTOŚĆ BEZWZGLĘDNA W RÓWNANIACH I NIERÓNOŚCIACH
NIERÓWNOŚCI LINIOWE Z JEDNĄ NIEWIADOMĄ
Rozwiązanie d’Alemberta równania struny Ewelina Bednarz Łukasz Klita.
„METODA FOURIERA DLA JEDNORODNYCH WARUNKÓW BRZEGOWYCH f(0)=f(a)=0”
Materiały pomocnicze do wykładu
1.
LICZBY RZECZYWISTE PODZBIORY ZBIORU LICZB RZECZYWISTYCH
Metody numeryczne Wykład no 2.
Matematyka wokół nas Równania i nierówności
PIERWIASTKI.
Nierówności (mniej lub bardziej) geometryczne
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
RÓWNANIA Aleksandra Janes.
Prezentacja dla klasy III gimnazjum
OBLICZANIE ROZPŁYWÓW PRĄDÓW W SIECIACH OTWARTYCH
MECHANIKA 2 Wykład Nr 11 Praca, moc, energia.
WITAMY W ŚWIECIE MATEMATYKI
MECHANIKA NIEBA WYKŁAD r.
Podstawy analizy matematycznej I
II. Matematyczne podstawy MK
Ostyganie sześcianu Współrzędne kartezjańskie – rozdzielenie zmiennych
Liczby rzeczywiste ©M.
MECHANIKA I WYTRZYMAŁOŚĆ MATERIAŁÓW
ZBIORY I DZIAŁANIA NA ZBIORACH
Ile rozwiązań może mieć układ równań?
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
FUNKCJE Opracował: Karol Kara.
MECHANIKA 2 Wykład Nr 10 MOMENT BEZWŁADNOŚCI.
Równania i nierówności
Liczby naturalne Ułamki zwykłe Ułamki dziesiętne Liczby całkowite Liczby ujemne Procenty Wyrażenia algebraiczne Równania i nierówności Układ współrzędnych.
Liczby Całkowite.
Potęgowanie i pierwiastkowanie
Rozwiązywanie układów równań liniowych różnymi metodami
MECHANIKA 2 Wykład Nr 12 Zasady pracy i energii.
Wykłady z matematyki „W y z n a c z n i k i”
Prezentacja dla klasy II gimnazjum
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Rodzaje Liczb JESZCZE SA TAKIE
Rodzaje liczb.
MODELOWANIE ZMIENNOŚCI CEN AKCJI
Opracowała: Sylwia Wieczór
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
DALEJ Sanok Spis treści Pojęcie funkcji Sposoby przedstawiania funkcji Miejsce zerowe Monotoniczność funkcji Funkcja liniowa Wyznaczanie funkcji liniowej,
ROZWIĄZYWANIE UKŁADÓW RÓWNAŃ
Rozwiązywanie układów równań Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka.
Czyli wzory Viete’a. Jeżeli funkcja kwadratowa ma pierwiastki (miejsca zerowe), to zachodzą następujące wzory Viete’a:
Nierówności liniowe.
Matematyka przed egzaminem czyli samouczek dla każdego
Rozwiązywanie nierówności I-go stopnia z jedną niewiadomą
3. Siła i ruch 3.1. Pierwsza zasada dynamiki Newtona
Prowadzący: dr Krzysztof Polko
Jednorównaniowy model regresji liniowej
„Milcz, albo powiedz coś takiego, co jest lepszym od milczenia.”
Zapis prezentacji:

Wartość bezwzględna liczby rzeczywistej opracowała: monika kulczak, kl Wartość bezwzględna liczby rzeczywistej opracowała: monika kulczak, kl. I e gimnazjum nr 4 w krośnie

Definicja Wartość bezwzględna liczby rzeczywistej x (inaczej moduł liczby rzeczywistej x) jest oznaczana przez |x| i zdefiniowana w sposób następujący: wartość bezwzględna z liczby nieujemnej jest równa danej liczbie, wartość bezwzględna z liczby ujemnej jest równa liczbie do niej przeciwnej. Definicja algebraiczna wyraża się następującym wzorem: x, dla x ≥0 -x, dla x<0 Przykłady: |7|=7, |-3|=3, |0|=0. W sensie geometrycznym wartość bezwzględna jest miarą odległości. I tak |a| oznacza odległość na osi liczbowej punktu o współrzędnej a od punktu 0. Natomiast |a - b| oznacza odległość na osi liczbowej punktów o współrzędnych a i b.

Własności Wartość bezwzględna posiada wiele przydatnych własności. Dla dowolnych liczb rzeczywistych x, y: |x| ≥ 0 |x| = |-x | |x + y| ≤ |x| + |y| | x - y | ≥ |x| - |y| ||x| - |y|| ≤ | x + y | ||x| - |y|| ≤ | x - y | |x| = 8. |x| = |y| x = y lub x = -y. Ponadto dla a > 0 prawdziwe są związki; |x| ≤ a -a ≤ x ≤ a |x| < a -a < x < a |x| ≥ a x ≤ -a lub x ≥ a |x| > a x < -a lub x > a .

Przykładowe zadania Zadanie 1. Oblicz x, wiedząc, że: |x| = 0,8. Rozwiązanie : |x| = 0,8 x = 0,8 lub x = - 0,8. Zadanie 2. Wiemy, że |a|= |b|. Czy liczby a i b muszą być równe? Rozwiązanie: Z własności wartości bezwzględnej wiemy, że : |a| = |-a| i |b| = |-b|. Stąd jeśli |a| = |b| , to a = b lub a = -b.

Zadanie 3. Co powiesz o wartości bezwzględnej x, jeżeli wiesz, że x (-5 ; 5) ? Rozwiązanie: x (-5 ; 5) , czyli -5 < x < 5. Tak więc |x| < 5. Zadanie 4. Co powiesz o wartości bezwzględnej x, jeżeli wiesz, że : x (-∞ ; -7 7 ; +∞) ? x (-∞ ; -7 7 ; +∞), czyli x ≤ -7 lub x ≥ 7. Tak więc możemy zapisać, że: |x| ≥ 7.

Zadanie 5. Rozwiąż równanie: |x| - 2x = 4 Rozwiązanie: Rozpatrujemy dwa przypadki: I. Gdy x ≥ 0, to |x| = x. Tak więc nasze równanie ma postać: x – 2x = 4 x = -4 Ponieważ założyliśmy, że x ≥ 0, więc w tym przypadku równanie nie ma rozwiązania. II. Gdy x < 0, to |x| = -x. Tak więc równanie ma postać: -x – 2x = 4 -3x = 4 x = -1 Tu nie ma sprzeczności z założeniem. Ostatecznie rozwiązaniem naszego równania jest tylko liczba -1 .

Zadanie 6. Jakie liczby spełniają nierówność: |x - 2| ≤ 3, gdy x jest liczbą: a) całkowitą, b) rzeczywistą. Rozwiązanie: Musimy rozważyć dwa przypadki: I. Gdy x – 2 ≥ 0, czyli x ≥ 2, to |x - 2| = x - 2. Równanie nasze ma więc postać: x – 2 ≤ 3 x ≤ 5 Otrzymujemy, że: 2 ≤ x ≤ 5. II. Gdy x – 2 < 0, czyli x < 2, to |x - 2| = - x + 2. Równanie nasze ma postać: -x + 2 ≤ 3 x ≥ -1 Otrzymujemy, że: -1 ≤ x < 2. Ostatecznie rozwiązanie naszej nierówności to: -1 ≤ x ≤ 5. W odniesieniu do punktów a i b zadania mamy: a) gdy x jest l. całkowitą, to rozwiązaniem są liczby -1, 0, 1, 2, 3, 4, 5. b) gdy x jest l. rzeczywistą, to x -1 ; 5 .

Zadanie 7. Rozwiąż nierówność: |x| + |2 - x| < 4 Rozwiązanie: Rozpatrujemy cztery przypadki: I. |x| = x , dla x ≥ 0 i |2 - x| = 2 – x , dla 2 – x ≥ 0 x ≤ 2 Czyli dla 0 ≤ x ≤ 2 nasza nierówność ma postać: x + 2 – x < 4 2 < 4 Tak więc nierówność jest spełniona dla każdego 0 ≤ x ≤ 2. II. |x| = x , dla x ≥ 0 i |2 - x| = -2 + x , dla 2 – x < 0 x > 2 Czyli dla x > 2 nierówność ma postać: x – 2 + x < 4 2x < 6 x < 3 Tak więc nasza nierówność jest spełniona dla 2 < x < 3.

III. |x| = -x , dla x < 0 i |2 - x| = 2 – x , dla 2 – x ≥ 0 x ≤ 2 Czyli dla x < 0 nasza nierówność ma postać: -x + 2 – x < 4 -2x < 2 x > -1 Tak więc nierówność jest spełniona dla każdego -1 < x < 0. IV. |x| = -x , dla x < 0 i |2 - x| = -2 + x , dla 2 – x < 0 x > 2 Otrzymujemy sprzeczność, gdyż nie możliwe jest, aby jednocześnie zachodziły warunki: x < 0 i x > 2. W tym przypadku nierówność nie zachodzi dla żadnego x. W ten sposób otrzymujemy, że nierówność jest spełniona, gdy zachodzi pierwszy lub drugi, lub trzeci przypadek, a więc x (-1 ; 3).

Zadanie 8. Dla każdej trójki liczb rzeczywistych a, b, c (różnych od zera) tworzymy liczbę: Oblicz, ile może wynosić taka suma. Rozwiązanie: Zauważmy, że dla dowolnej liczby rzeczywistej x mamy: 1, dla x>0 -1, dla x<0 Tak więc suma jest sumą liczb 1 lub -1 w różnych kombinacjach. Łatwo sprawdzamy, że suma ta może być tylko równa 4 lub 0 lub -4.

Zadania do samodzielnego rozwiązania Zadanie 1. Podaj zbiór rozwiązań następujących równań i nierówności: a) |x| = 3 b) |x| = -5 c) |x| < 2 d) |x| ≥ 3 e) |x - 1| < 1 Odpowiedzi Zadanie 2. Zapisz podane nierówności w skrócony sposób (używając symbolu wartości bezwzględnej): a) -2 ≤ a ≤ 2 b) 1 < x < 3 Odpowiedzi

Zadanie1. a) x = 3 lub x = -3 b) brak rozwiązań c) -2 < x < 2 d) x ≤ -3 lub x ≥ 3 e) 0 < x < 2   POWRÓT

Zadanie 2. a) │a│≤ 2 b) │x - 2│< 1 POWRÓT

Zadanie 3. Które z poniższych zdań jest prawdziwe dla dowolnych liczb a, b: a) jeżeli a = b, to │a│=│b│ b) jeżeli │a│=│b│, to a = b c) a ≥ │a│ d) a ≤ │a│ Odpowiedzi Zadanie 4. Wyrażenie m + │m│ zapisz w najprostszej postaci, nie używając symbolu wartości bezwzględnej, gdy: a) m ≥ 0 b) m < 0 Odpowiedzi Zadanie 5. Wyrażenie │x│+ │x + 1│ + │x - 2│ zapisz w najprostrzej postaci, wiedząc, że 1 < x < 2. Odpowiedź

Zadanie 3. Prawdziwe są zdania a i d. POWRÓT

Zadanie 4. a) 2m b) 0 POWRÓT

Zadanie 5. x + 3 POWRÓT

Zadanie 6. Rozwiąż następujące równania: a) │x│- x = 2 b) │x│= 0,5x – 1 Odpowiedzi Zadanie 7. Rozwiąż następujące równania. Pamiętaj o rozważeniu wszystkich przypadków. a) │2x + 2│= │x│+ 3 b) │x│- 2 = │x + 2│ Odpowiedzi Zadanie 8. Rozwiąż podane nierówności: a) │2x - 3│< 2 b) │0,5x + 1│> 1,5 c) │x - 1│+ x < 1 d) │x│- │x - 1│> 0 Odpowiedzi

Zadanie 6. a) x = -1 b) brak rozwiązań POWRÓT

Zadanie 7. a) x = -5 lub x = 1 b) Równanie jest spełnione dla wszystkich x ≤ -2. POWRÓT

Zadanie 8. a) 0,5 < x < 2,5 b) x < -5 lub x > 1 c) brak rozwiązań d) x > 0,5 POWRÓT

Bibliografia Encyklopedia Matematyka pod red. A. Nawrot Sabiak, Greg, Kraków 2008 P. Kosowicz, Słownik Matematyka, Greg, Kraków 2006 A. Ehrenfeucht, O. Stande, Algebra, WSiP, Warszawa 1986 Z. Krawcewicz, Zadania dla uczniów klas V – VIII uzdolnionych matematycznie, WSiP, Warszawa 1976 Matematyka z wesołym kangurem (Kadet i Junior), Aksjomat, Toruń 1995