Wycieczka do Muzeum Górnictwa Węglowego. Muzeum Górnictwa Węglowego. O Uczennice kółka przyrodniczego wraz z panią Beatą Halinowską wybrały się 24.03.2015.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Laser.
Advertisements

ŚWIATŁO.
Autor: Krzysztof Wolsa
Jak jest zbudowane? Jak słyszymy?
Wykonał Sebastian Szopa kl. IIa
Prawo Bragga.
Złudzenia Optyczne.
Katarzyna Ruta Narządy zmysłu Katarzyna Ruta
„Zmysłami otwieram okna
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum nr 1 w Rumi ID grupy: 96/66_mp_g2 Opiekun: Maria Palmąka Kompetencja: matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: „Zmysłami.
Metody badawcze w psychologii
TAJEMNICE BARW Głównym celem mojej pracy jest stworzenie pokazu komputerowego przeznaczonego dla uczniów drugiego etapu edukacyjnego, przy wykorzystaniu.
1 NARZĄDY ZMYSŁÓW M.Bartosiewicz, A.Kroma, D.Wertelecka, A.Zając.
Negatywne wpływy TV 1. Pokonuje bariery wiekowe Zniewala umysły. 3. Pobudza zachowania aspołeczne. 4. Popularyzuje negatywne wzorce. 5. Zaciera.
Podstawy grafiki komputerowej
BIOLOGIA JAKO NAUKA EKSPERYMENTALNA
Percepcja słuchowa.
Policz czarne kropki :O)
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
Jednooczne testy badania refrakcji sferycznej
Tajemnice ciała ludzkiego
Fale dźwiękowe.
Szkoła Podstawowa nr 93 im. Tradycji Orła Białego we Wrocławiu
Percepcja wzrokowa.
ZWIĄZKI OPTYCZNIE CZYNNE
Spostrzeganie.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Złudzenia optyczne Opracowała: Elżbieta Gawron
Eksperymenty, doświadczenia, pokazy fizyczne
Oko to narząd o niezwykle
Najważniejszy narząd pozwalający odbierać światło
Philip G. Zimbardo Psychologia i życie
WPŁYW HAŁASU I FAL ELEKTROMAGNETYCZNYCH NA CZŁOWIEKA
Osobowość jako zespół dyspozycji warunkujących zachowanie człowieka
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
Wycieczka klas 4 c – wychowawczyni p. Ewa Walczak i 5 b – wychowawczyni p. Anna Wojdyła wraz z p. dyrektor Krystyną Próchnicką w dniu 31 marca 2011r.
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
Doświadczenie Pomiar prędkości dźwięku
Grafika komputerowa Barwy.
Umiejętność obserwacji.
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM Z FIZYKI
Piotr Frydrych r. 1/18. Proponowane odpowiedzi:  przyrost intensywności bodźca zdolny wywołać dostrzegalny przyrost intensywności wrażenia.
Figury niemożliwe Figury niemożliwe. Figury niemożliwe Figury niemożliwe.
Perspektywa.
Katarzyna Ruta Narządy zmysłu Katarzyna Ruta
KINO Fotografie i grafiki: Fotolia.com.
Sala Doświadczania Świata
Daria Olejniczak, Kasia Zarzycka, Szymon Gołda, Paweł Lisiak Kl. 2b
ZMYSŁY CZŁOWIEKA.
Zobacz jak łatwo oszukać Twój umysł! Złudzenia optyczne
Oczy umysłu. Kształtowanie wrażliwości estetycznej, poczucia piękna u osób niewidomych w bezpośrednim kontakcie ze sztuką.
Brak dźwięków zdolnych wytworzyć wrażenia słuchowe. Od hałasu wolę ciszę, wtedy wszystko lepiej słyszę !
Leszek Rybicki Filip Piękniewski
Dynamika punktu materialnego Dotychczas ruch był opisywany za pomocą wektorów r, v, oraz a - rozważania geometryczne. Uwzględnienie przyczyn ruchu - dynamika.
Informatyka Mysz komputerowa.
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
Temat: Hałas i jego wpływ na zdrowie człowieka
Zmysły wzrok.
Muzeum Odlewnictwa Artystycznego. WYRUSZAMY W dniu (czwartek) odbył się przedostatni etap projektu GimGra. I tym razem pięć uczennic klasy.
Stereogramy i iluzje optyczne
Z perspektywą przez wieki
Metoda naukowa i wyjaśnianie świata
SZTUKA DLA OKA OP- ART..
Jednooczne testy badania refrakcji sferycznej
Złudzenia optyczne Przygotowały: Julia Trzeciak i Inez Mądra.
Szkoła z klasą 2.0.
Wiktoria Dobrowolska. Grafika komputerowa - dział informatyki zajmujący się wykorzystaniem komputerów do generowania obrazów oraz wizualizacją rzeczywistych.
Percepcja słuchowa.
Policz czarne kropki :O)
Policz czarne kropki :O)
Zapis prezentacji:

Wycieczka do Muzeum Górnictwa Węglowego

Muzeum Górnictwa Węglowego. O Uczennice kółka przyrodniczego wraz z panią Beatą Halinowską wybrały się roku na wycieczkę do Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu.

Pani Beata Halinowska kupuje bilety na wystawę,,Świat zmysłów”.

Wystawa kamieni.

Wystawa skamielin.

O Wystawa interaktywna „Świat zmysłów” została przygotowana przez Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego. Wystawa ma charakter interaktywny, tzn. tematyka wystawy jest prezentowana za pomocą doświadczeń wykonywanych samodzielnie przez widza. Każdemu eksperymentowi towarzyszy krótka instrukcja wykonania oraz objaśnienie prezentowanego zjawiska. W ten sposób widz samodzielnie eksperymentując, przemienia się z biernego obserwatora we współtwórcę wystawy i bawiąc się zdobywa nową wiedzę. Celem wystawy „Świat zmysłów” jest przybliżenie widzom anatomicznych, fizjologicznych i fizycznych podstaw działania narządów zmysłów. Na wystawie znajduje się ok. 60 doświadczeń pokazujących wybrane zjawiska związane z budową i działaniem narządów zmysłów człowieka.

Sala pierwsza - „Receptory - rejestratory sygnałów dla układu nerwowego” Eksperymenty przedstawiają budowę oraz podstawowe własności narządów zmysłów. Kilka doświadczeń pozwala widzowi na samodzielną ocenę sprawności własnych zmysłów. Wędrówkę po tej sali rozpoczynamy od dużego modelu gałki ocznej. Przy jego pomocy można przekonać się, że obraz na siatkówce jest odwrócony. Przypomnienie tego dobrze znanego faktu zaskakuje nie tylko uczniów ale również dorosłych. Budowa oka jako układu optycznego pokazana została w formie prezentacji komputerowej, w której przedstawione zostały również najczęściej spotykane wady i choroby wzroku. Kilka eksperymentów związanych jest z postrzeganiem barw. Pozwalają one sprawdzić swoją zdolność rozróżniania kolorów, dowiedzieć się, w jaki sposób kolory są rozpoznawane przez komórki fotoreceptorowe znajdujące się w siatkówce a także przekonać się, że nasze umiejętności rozpoznawania kolorów nie zawsze są doskonałe. Dwa doświadczenia pokazują działanie źrenicy. Najpierw, na mechanicznym modelu źrenicy, można zobaczyć jak źrenica reaguje na zmianę natężenia światła, a następnie zobaczyć ta samą reakcję własnej źrenicy. Z bezwładnością oka, cechą która umożliwia nam oglądanie telewizji związane są dwa doświadczenia. Pierwsze to model fenakistiskopu - jednego z przodków kinematografu oraz magiczna różdżka, na której mogą być wyświetlane obrazy.

Sala druga - „Mono i stereo” Czy dwoje oczu i dwoje uszu zwiększa nasze możliwości postrzegania świata? A jeśli tak to w jaki sposób? Odpowiedź na te pytania jest treścią doświadczeń znajdujących się w drugiej sali wystawy. Pierwsza grupa eksperymentów związana jest z obrazami trójwymiarowymi. Istnieje wiele metod pozwalających wywołać u widza wrażenie trójwymiarowości przy pomocy płaskiego rysunku. Większość z nich została pokazana na tej wystawie. Trzeci wymiar najprościej uzyskać pokazując prawemu i lewemu oku dwa nieco przesunięte obrazy tego samego obiektu odzwierciedlające to, co w rzeczywistości oglądane byłoby przez prawe i lewe oko.

Kolejne dwa doświadczenia w tej sali związane są z węchem i dotykiem. Pierwsze pokazuje różnice w zapachu enancjomerów (czyli izomerów optycznych, które są własnymi lustrzanymi odbiciami) karwonu (pachnące miętą i anyżkiem) oraz limonenu (zapach pomarańczy i cytryny). Drugie doświadczenie pokazuje, ze nasz zmysł dotyku nie pozwala na precyzyjny pomiar temperatury dotykanych przedmiotów. Subiektywnie odczuwana temperatura przedmiotu zależy od wielu czynników - między innymi od temperatury skóry. widać to na przykładzie z trzema płytkami, które mają różną temperaturę. Płytka, która ma temperaturę pokojowa wydaje się zimna lub gorąca, w zależności od tego czy dotykająca ją dłoń wcześniej spoczywała na gorącej czy na zimnej płytce.

Sala trzecia – „Oszukać zmysły” Sala ta poświęcona została iluzjom i eksperymentom związanym ze współdziałaniem zmysłów. Największą grupę doświadczeń stanowią iluzje optyczne. Kilka z nich związanych jest z postrzeganiem odcieni kolorów w zależności od tego na jakim tle się znajdują. Zostały one zgrupowane w jedno stanowisko nazwane „Stopnie szarości”. Na stojącym obok stoliku dwa doświadczenia pokazują iluzję geometryczną opisaną w XIX wieku przez Johanna Poggendorffa oraz pokazują zasadę działania kamuflażu. Kolejna iluzja również ma charakter geometryczny. Jest to duża szachownica zbudowana z ruchomych pasów. W zależności od położenia pasów linie oddzielające pasy wydają się równoległe lub ukośne. Iluzje optyczne uzupełnione są przez stanowisko komputerowe, na którym można zobaczyć ponad 40 różnych iluzji optycznych.

Druga grupa doświadczeń związana jest z dźwiękiem. Obejmuje ona cztery eksperymenty. Pierwszy z nich to iluzja akustyczna „Dziwne pianino”. Kwadratowe pianino ma 12 klawiszy obejmujących jedną oktawę gamy chromatycznej. Zadanie widza polega na odnalezieniu najwyższego lub najniższego dźwięku pianina. Jednak naciskając kolejne klawisze okazuje się, że subiektywnie odbierana wysokość dźwięku stale rośnie lub stale maleje w zależności od tego, czy klawisze naciskane są w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara czy przeciwnym. Jest to akustyczny odpowiednik znanej figury niemożliwej – nieskończonych schodów. Dwa doświadczenia pozwalają widzowi na poznanie pewnych własności swojego słuchu. Pierwsze z nich testuje słuch muzyczny, czyli umiejętność powtórzenia częstotliwości słyszanego wcześniej dźwięku. Drugie polega na nagraniu kilku sekund własnego głosu. Odtwarzany głos dla każdego widza ma zaskakująco dziwną barwę. Dzieje się tak, dlatego, że normalnie swój głos słyszymy w dużym stopniu poprzez drgania kości czaszki, zaś nagrany dźwięk słyszany jest tylko przez kanał słuchowy. Ponadto widz ma możliwość zmiany „częstotliwości nośnej” nagranego fragmentu. Te same słowa można usłyszeć jakby były wypowiadane przez osobę o bardzo niskim lub bardzo wysokim głosie.

Średniowieczny pokój

Pamiątki

prezentacje wykonały: Agnieszka Kiepura Ewelina Naturalny