Napęd elektryczny EZ sem. VI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Na szczycie równi umieszczano obręcz, kulę i walec o tych samych promieniach i masach. Po puszczeniu ich razem staczają się one bez poślizgu. Które z tych.
Advertisements

Wykład 4 2. Przykłady ruchu 1.5 Prędkość i przyśpieszenie c.d.
Wykład Opis ruchu planet
Metody badania stabilności Lapunowa
Ruch układu o zmiennej masie
Współpraca pomp z ich napędami przy różnych stanach pracy
Dynamika bryły sztywnej
Dynamika.
Napędy hydrauliczne.
Podstawy automatyki 2010/2011Dynamika obiektów – modele – c.d. Mieczysław Brdyś, prof. dr hab. inż.; Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab. inż. Katedra Inżynierii.
Czwórniki RC i RL.
Ruch układów złożonych
Dynamika Całka ruchu – wielkość, będąca funkcją położenia i prędkości, która w czasie ruchu zachowuje swoją wartość. Energia, pęd i moment pędu - prawa.
Wykład 4 dr hab. Ewa Popko
BRYŁA SZTYWNA.
Wykład Moment pędu bryły sztywnej - Moment bezwładności
Wykład Spin i orbitalny moment pędu
Systemy dynamiczne – przykłady modeli fenomenologicznych
Ruch układów złożonych środek masy bryła sztywna ruch obrotowy i toczenie.
Test 2 Poligrafia,
Test 1 Poligrafia,
FIZYKA dla studentów POLIGRAFII Wykład 5
DYNAMIKA Zasady dynamiki
4. OBLICZENIA TRAKCYJNE Przejazd teoretyczny
Nieinercjalne układy odniesienia
równanie ciągłości przepływu, równanie Bernoulliego.
RÓWNOWAGA WZGLĘDNA PŁYNU
Teoria sterowania Wykład 3
Pomiar prędkości obrotowej i kątowej
Metody Lapunowa badania stabilności
Cechy modeli obiektów dynamicznych z przedstawionych przykładów:
Rozważaliśmy w dziedzinie czasu zachowanie się w przedziale czasu od t0 do t obiektu dynamicznego opisywanego równaniem różniczkowym Obiekt u(t) y(t) (1a)
AUTOMATYKA i ROBOTYKA (wykład 5)
Montaż styczników elektromagnetycznych
MECHANIKA 2 Wykład Nr 11 Praca, moc, energia.
Napędy hydrauliczne : Krzysztof Róziecki 3T
OBLICZANIE SPADKÓW I STRAT NAPIĘCIA W SIECIACH OTWARTYCH
Maszyny proste obrotowe.
Sterowanie – metody alokacji biegunów
Zastosowanie metody równań Lagrange’a do budowy modeli matematycznych
Metody uzyskiwania równania wejścia-wyjścia obiektu sterowania.
Pole magnetyczne od jednego zezwoju
MECHANIKA I WYTRZYMAŁOŚĆ MATERIAŁÓW
ANALIZA DYNAMICZNA MANIPULATORÓW JAKO MECHANIZMÓW PRZESTRZENNYCH
Z Wykład bez rysunków ri mi O X Y
MECHANIKA 2 Wykład Nr 10 MOMENT BEZWŁADNOŚCI.
Dynamika układu punktów materialnych
DYNAMIKA Dynamika zajmuje się badaniem związków zachodzących pomiędzy ruchem ciała a siłami działającymi na ciało, będącymi przyczyną tego ruchu Znając.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Dynamika.
1. Układy pneumatyczne..
Przykład 5: obiekt – silnik obcowzbudny prądu stałego
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
MECHANIKA 2 Wykład Nr 12 Zasady pracy i energii.
Dynamika ruchu płaskiego
Elementy geometryczne i relacje
Budowa i działanie mechanizmów osprzętu roboczego
Dynamika ruchu obrotowego
Maszyny Elektryczne i Transformatory
Reinhard Kulessa1 Wykład Ruch rakiety 5 Ruch obrotowy 5.1 Zachowanie momentu pędu dla ruchu obrotowego punktu materialnego Wyznaczanie środka.
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI
Alternator.
Dynamika bryły sztywnej
Wówczas równanie to jest słuszne w granicy, gdy - toru krzywoliniowego nie można dokładnie rozłożyć na skończoną liczbę odcinków prostoliniowych. Praca.
Prowadzący: dr Krzysztof Polko
Podstawy automatyki I Wykład 3b /2016
Modelowanie i podstawy identyfikacji
6. Ruch obrotowy W czystym ruchu obrotowym każdy punkt ciała sztywnego porusza się po okręgu, którego środek leży na osi obrotu (ruch wzdłuż linii prostej.
Symulacje komputerowe
Współczesne Maszyny i Napędy Elektryczne
Zapis prezentacji:

Napęd elektryczny EZ sem. VI Dr inż. Jarosław Werdoni WE-132 lub WE-015 jwerdoni@pb.edu.pl Materiały – strona domowa ze strony WE

Napęd elektryczny, sem. VI Nazwa przedmiotu: NAPĘD ELEKTRYCZNY Semestr: VI EZ Formy zajęć: W – 9Z; ĆW – 9; (L – 9 – sem. VII) Liczba godzin wg planu studiów: 27 Powiązanie z innymi przedmiotami:  Maszyny elektryczne

Napęd elektryczny, sem. VI Program wykładów (9 godz.): Podstawowe cechy napędu elektrycznego oraz struktura układów napędowych. Definicje klasyfikacje układów napędowych. Charakterystyki mechaniczne maszyn roboczych silników. 1h Podstawy dynamiki układów napędowych (podstawowe równanie ruchu, moment bezwładności mas wirujących, zastępczy moment bezwładności oraz zastępczy moment obrotowy układu napędowego). 1h Sposoby rozruchu oraz regulacja prędkości układów napędowych z silnikami asynchronicznymi klatkowymi oraz asynchronicznymi pierścieniowymi. Hamowanie dynamiczne, przeciwwłączeniem oraz odzyskowe układów napędowych z silnikami prądu przemiennego. 2h Sposoby rozruchu oraz regulacja prędkości układów napędowych z silnikami obcowzbudnymi prądu stałego. Hamowanie dynamiczne, przeciwwłączeniem oraz odzyskowe układów napędowych z silnikami prądu stałego. 1h Stany przejściowe w układach napędowych z obcowzbudnym silnikiem prądu stałego przy uwzględnieniu jak i pominięciu elektromagnetycznej stałej czasowej obwodu twornika silnika. Przekształtnikowy oraz elektromaszynowy układ Leonarda. 2h Obciążalność oraz metody doboru mocy silników do pracy przy obciążeniu ciągłym oraz zmiennym. Przykłady wybranych przemysłowych układów napędowych. 2h

Napęd elektryczny, sem. VI Literatura podstawowa: Drozdowski P.: Wprowadzenie do napędów elektrycznych. Kraków PK 1998. Bisztyga K.: Sterowanie i regulacja silników elektrycznych. Warszawa WNT 1989. Gogolewski Z., Kuczewski Z.: Napęd elektryczny. Warszawa WNT 1984. Grunwald Z.: Napęd elektryczny. Warszawa, WNT 1987. Kuczewski Z.: Zbiór zadań z napędu elektrycznego. Warszawa WNT 1986. Sosnowski M., Romaniuk S.: Zbiór zadań z napędu elektrycznego. Białystok PB 1980. Zasady zaliczenia wykładu: zaliczenie Zasady zaliczenia ćwiczeń: Obecność na wszystkich zajęciach, ocena pozytywna ze sprawdzianu Wykładowca: Dr inż. Jarosław WERDONI WE – 132 lub WE – 015

Napęd elektryczny, sem. VI Cechy silników elektrycznych z punktu widzenia zastosowania ich w układach napędowych: zalety: - szeroki zakres mocy produkowanych silników (od pojedynczych watów w przypadku silników do napędu modeli do stu megawatów w przypadku silników elektrowni szczytowo-pompowych), - powszechna dostępność energii elektrycznej i łatwość dostarczenia jej w dowolny punkt, - ochrona środowiska, - możliwość pracy w różnych warunkach otoczenia (np. w warunkach zagrożenia wybuchem, pożarowego - niska temp. jego elementów), - łatwa możliwość kontroli i programowania pracy, - łatwa regulacja prędkości (w szerokim zakresie i z dużą dokładnością), - mogą pracować we wszystkich czterech kwadrantach układu współrzędnych (praca silnikowa, hamulcowa oraz prądnicowa), - wysoka sprawność, niska cena i prosta obsługa w czasie eksploatacji.

Napęd elektryczny, sem. VI Cechy silników elektrycznych z punktu widzenia zastosowania ich w układach napędowych: wady: - konieczność przyłączenia do nieruchomego zazwyczaj źródła energii elektrycznej (akumulatory są ciężkie i mają małą pojemność - wózki o małym zasięgu, przewody ślizgowe - trakcja kolejowa, tramwajowa i trolejbusy, baterie słoneczne), - ciężar jednostkowy i szybkość działania mniejsza niż w przypadku siłowników pneumatycznych i hydraulicznych.

Napęd elektryczny, sem. VI Ogólna struktura układu napędowego ZE - źródło energii (elektrycznej), PK - przekształtnik energii, S - silnik elektryczny, PM - przekładnia mechaniczna, MR - maszyna robocza, US - układ sterujący, UZE- napięcie źródła energii, US - napięcie na zaciskach silnika, SS, S1, S2 - sygnały sterujące, Sz - sygnały sprzężeń zwrotnych

Napęd elektryczny, sem. VI Charakterystyki mechaniczne silników elektrycznych Z punktu widzenia napędu elektrycznego silniki klasyfikuje się pod względem sztywności charakterystyki mechanicznej. =f(M) lub M=f() ewentualnie M=f(n) Charakterystyka idealnie sztywna silniki synchroniczne silniki asynchroniczne synchronizowane

Napęd elektryczny, sem. VI Charakterystyki mechaniczne silników elektrycznych Z punktu widzenia napędu elektrycznego silniki klasyfikuje się pod względem sztywności charakterystyki mechanicznej. =f(M) lub M=f() ewentualnie M=f(n) Charakterystyka sztywna silniki bocznikowe prądu stałego silniki obcowzbudne prądu stałego silniki asynchroniczne (część liniowa charakterystyki)

Napęd elektryczny, sem. VI Charakterystyki mechaniczne silników elektrycznych Z punktu widzenia napędu elektrycznego silniki klasyfikuje się pod względem sztywności charakterystyki mechanicznej. =f(M) lub M=f() ewentualnie M=f(n) Charakterystyka miękka silniki szeregowe prądu stałego i przemiennego

Napęd elektryczny, sem. VI Przekładnia mechaniczna PM (połączenie mechaniczne) Możliwe są następujące połączenia mechaniczne silnika z maszyną roboczą: połączenie mechaniczne bez przekładni na sztywno poprzez sprzęgło rozłączne połączenie z przekładnią zębate pasowe łańcuchowe Przekładnie mogą być bezstopniowe lub stopniowe. Połączenie silnika z mechanizmem może być: sztywne poprzez element sprężysty z luzem

Napęd elektryczny, sem. VI Typowe charakterystyki mechaniczne maszyn roboczych MR Moment w napędzie elektrycznym zwykle jest oznaczany dużą literą M. W celu odróżnienia momentu oporowego maszyny roboczej od momentu napędowego silnika, do dużej litery M dodajemy indeks: Mb, Mm, Mop, Mr Charakterystyka mechaniczna stała, tzw. moment „dźwigowy”. Nie zależy od prędkości.

Napęd elektryczny, sem. VI Typowe charakterystyki mechaniczne maszyn roboczych MR Moment w napędzie elektrycznym zwykle jest oznaczany dużą literą M. W celu odróżnienia momentu oporowego maszyny roboczej od momentu napędowego silnika, do dużej litery M dodajemy indeks: Mb, Mm, Mop, Mr Charakterystyka mechaniczna liniowo zależna od prędkości, tzw. moment „prądnicowy”. Tego typu moment reprezentuje prądnica prądu stałego pracująca, przy k=const., na stałą rezystancję obciążenia Ro.

Napęd elektryczny, sem. VI Typowe charakterystyki mechaniczne maszyn roboczych MR Moment w napędzie elektrycznym zwykle jest oznaczany dużą literą M. W celu odróżnienia momentu oporowego maszyny roboczej od momentu napędowego silnika, do dużej litery M dodajemy indeks: Mb, Mm, Mop, Mr Charakterystyka mechaniczna zależna od prędkości w kwadracie, tzw. moment „wentylatorowy”. Urządzenia do ciągłego transportu cieczy lub gazów.

Napęd elektryczny, sem. VI Typowe charakterystyki mechaniczne maszyn roboczych MR Moment w napędzie elektrycznym zwykle jest oznaczany dużą literą M. W celu odróżnienia momentu oporowego maszyny roboczej od momentu napędowego silnika, do dużej litery M dodajemy indeks: Mb, Mm, Mop, Mr Charakterystyka mechaniczna dla której moment zależy hiperbolicznie od prędkości. Różnego typu urządzenia do przewijania.

Napęd elektryczny, sem. VI Z punktu widzenia analizy układów napędowych istotny jest podział oporowych momentów mechanicznych na: bierne czynne. Do grupy momentów biernych zaliczamy te, które pojawiają się zawsze przy prędkościach różnych od zera i są zawsze momentami oporowymi nie mogącymi nadać układowi przyspieszenia od zerowej prędkości. Momenty czynne występują w mechanizmach z magazynami energii potencjalnej, takich jak ciężar na pochyłości lub ciężar zawieszony na linie. Momenty te mogą nadać układowi przyspieszenie jeśli Mb>Me.

Napęd elektryczny, sem. VI r – tarczy hamulca; F – siła docisku szczęk hamulca;  - współczynnik tarcia; Moment bierny: Mb = (F  r) sign() [Nm]

Napęd elektryczny, sem. VI r – promień bębna linowego; G – ciężar zawieszony na linie; Moment czynny: Mb = G r [Nm]

Napęd elektryczny, sem. VI Obliczanie momentu bezwładności brył obrotowych Moment bezwładności J ciała wirującego wokół osi możemy obliczyć według zależności znanej z fizyki: Obliczanie J jako sumy iloczynów elementarnych cząsteczek ciała i kwadratów odległości tych cząstek od osi obrotu jest uciążliwe. Z tego powodu J bryły obrotowej (a z takimi zwykle mamy do czynienia w układach napędowych) obliczamy z zależności: gdzie: m – całkowita masa bryły [kg] Rb – promień bezwładności masy [m] W katalogach maszyn często podawany jest moment zamachowy oznaczany GD2, którego jednostką jest kGm2.

Napęd elektryczny, sem. VI Obliczanie momentu bezwładności brył obrotowych

Napęd elektryczny, sem. VI Obliczanie momentu bezwładności brył obrotowych W przypadku bardziej złożonych brył moment bezwładności obliczamy sumując momenty bezwładności ich składników prostych, sumując je bezpośrednio lub za pomocą zasady Steinera. Zasada Steinera pozwala obliczyć moment bezwładności układu będącego ruchu obrotowym wokół osi przesuniętej względem osi bezwładności ciała.

Napęd elektryczny, sem. VI Równanie ruchu układu napędowego Rozważmy prosty układ napędowy: Faktycznie M oraz Mb mają znaki przeciwne. Z tego powodu, dla wygody, umówiono się rysować M oraz Mb w jednej ćwiartce pamiętając, iż Mb posiada znak „ - ”, który piszemy sporadycznie. Dowolna różnica momentów Me - Mb = Md stanowi moment dynamiczny. Stan ustalony jest szczególnym przypadkiem stanu przejściowego.

Napęd elektryczny, sem. VI Stan ustalony jest wtedy, gdy jest zerowy moment dynamiczny. Ogólna postać równania ruchu układu napędowego posiada następującą postać: gdzie: J [kgm2]– zastępczy moment bezwładności układu. Czasami J zależy od położenia i wtedy a równanie ruchu przyjmie postać: W naszych rozważaniach będziemy się ograniczać do przypadków, gdy J=const. W tym przypadku równanie ruchu przyjmie postać: Me – Mb>0 wzrost prędkości, Me – Mb<0 zmniejszanie się prędkości.

Napęd elektryczny, sem. VI Stabilność statyczna układów napędowych równowaga trwała  1  M  Mb  Md  0   2  M  Mb  Md < 0  

Napęd elektryczny, sem. VI Stabilność statyczna układów napędowych Kryterium stabilności statycznej: 1. - ustalony punkt pracy 2. Występują tutaj trzy punkty pracy napędu dla których Md = 0: 1) stabilny niewłaściwy, 2) niestabilny niewłaściwy, 3) stabilny właściwy.

Napęd elektryczny, sem. VI Sprowadzanie momentów mechanicznych do wału silnika w,M wr,M hp p - sprawność przekładni P ip (kp) - przełożenie przekładni P przy czym

Napęd elektryczny, sem. VI Sprowadzanie momentów mechanicznych do wału silnika Wychodząc z bilansu mocy możemy wykazać, iż moment Mr maszyny roboczej sprowadzony do wału silnika jest równy: 1. przepływ energii od silnika SE do maszyny roboczej MR 2. przepływ energii od maszyny roboczej MR do silnika SE

Napęd elektryczny, sem. VI Sprowadzanie momentu bezwładności do wału silnika Wyprowadzenie zależności pozwalającej sprowadzać momenty bezwładności dokonujemy przy założeniu zachowania energii kinetycznej układu napędowego. przy czym: - przełożenie przekładni 1, 2 itd. - prędkość liniowa masy m.

Napęd elektryczny, sem. VI Elementarne przykłady całkowania równania ruchu Podstawowe równanie ruchu: Czas trwania stanów przejściowych (Md  0) możemy wyznaczyć z powyższego równania w następujący sposób: Niestety w praktyce inżynierskiej zwykle utrudnione jest korzystanie z tego równania z następujących powodów: - nieznajomość charakterystyki Me = f(), - nieznajomość charakterystyki Mm = f(), - trudności z analitycznym rozwiązaniem najczęściej nieliniowych równań. Dlatego też w praktyce inżynierskiej koniecznym staje się zastosowanie uproszczeń, czynionych z pełną świadomością.

Napęd elektryczny, sem. VI Dla silnika klatkowego czas rozruchu możemy określić dysponując tzw. średnim momentem elektromagnetycznym. gdzie: Mr, Mk - dane katalogowe,  = k - p Oczywiście otrzymany wynik jest przybliżony i nie uwzględnia elektromagnetycznych procesów przejściowych w silniku. Pozwala jednak na szacowanie czasów rozruchu czy hamowania.

Napęd elektryczny, sem. VI W przypadku, gdy moment dynamiczny Md (niezależnie od rodzaju silnika) jest liniową funkcją prędkości, czas trwania stanów przejściowych możemy obliczyć z następującej zależności: Uwaga! Przy dojściu do stanu ustalonego Mdk = 0, ale ln(0) jest nieokreślony (tp ). W takiej sytuacji Mdk należy obliczyć dla prędkości równej np. 0,95 ust.

Napęd elektryczny, sem. VI 2. WŁASNOŚCI DYNAMICZNE UKŁADÓW NAPĘDOWYCH Z SILNIKAMI OBCOWZBUDNYMI PRĄDU STAŁEGO Obwód elektryczny: przy t = 0; Iw = const.;  = const. (2.1) zakładamy, iż R = Rt = Rtc = const., zaś Lt = Ltc = const. Mechanika: Md(t) = M(t) - Mb(t) (2.2) (2.3) przyjmujemy, iż J=const. oraz Mo=0 (moment strat) lub jest zawarty w Mb(t).

Napęd elektryczny, sem. VI Ostatecznie otrzymamy układ równań opisujący silnik: (2.4) (2.5) Zastosujmy do układu równań (2.4), (2.5) przekształcenie Laplace’a: U(s) = k(s) + RIt(s) + LtsIt(s) - LtIt(0) (2.6) Js(s) - J(0) = kIt(s) - Mb(s) (2.7) przy założeniu, że It(0) = 0; (0) = 0 otrzymamy: (2.8) (2.9) Oznaczmy: - elektromagnetyczna stała czasowa obwodu twornika. Wynosi ona kilkadziesiąt milisekund np. 0,04 s.

Napęd elektryczny, sem. VI Z równania (2.8) wyznaczamy It(s) natomiast z równania (2.9) - (s): (2.10) (2.11) W oparciu o powyższe równania narysujmy schemat blokowy obcowzbudnego silnika prądu stałego przy sterowaniu napięciowym od strony obwodu twornika:

Napęd elektryczny, sem. VI Na podstawie schematu blokowego możemy wyznaczyć następujące transmitancje: Znajdźmy te transmitancje: (2.12)

Napęd elektryczny, sem. VI Oznaczając: - elektromechaniczna stała czasowa układu napędowego, przy czym J = Jsilnika + JMRsprowadzony ostatecznie otrzymamy: (2.13) Otrzymaliśmy układ drugiego rzędu, o dwóch stałych czasowych i wzmocnieniu 1/k Podobnie możemy wyznaczyć pozostałe transmitancje silnika: (2.14)

Napęd elektryczny, sem. VI (2.15) (2.16) Zauważmy, że mianowniki transmitancji są jednakowe. Jest to równanie kwadratowe zwane równaniem charakterystycznym silnika i pierwiastki tego równania określają własności dynamiczne silnika. TmTts2 + Tms + 1 = 0

Napęd elektryczny, sem. VI Jeśli pierwiastki są liczbami rzeczywistymi to: (2.17) Jest to warunek aperiodycznego charakteru odpowiedzi silnika na skok napięcia zasilającego twornik. - stała elektromechaniczna samego silnika Tms  kilkadziesiąt ms; Tms  Tt Jeśli mamy, iż Tm  Tt to możemy przyjąć, że Tt  0 i wtedy transmitancje opisujące silnik upraszczają się i otrzymujemy układ pierwszego rzędu. (2.20)

Napęd elektryczny, sem. VI Rozważmy sytuację, w której silnik obcowzbudny prądu stałego pracuje z prędkością początkową  = p. Jaka będzie odpowiedź prędkości obrotowej i prądu twornika w funkcji czasu na skok napięcia zasilającego twornik? Na razie przyjmijmy, że Lt  0  Tt  0  L/R  0. Na podstawie równań (2.6) i (2.7) możemy zapisać: U(s) = k(s) + RIt(s) + LtsIt(s) (2.21) Js(s) - J(0) = kIt(s) - Mb(s) (2.22) Ponadto załóżmy: k = kn = const.; (0) = p Silnik obciążony jest stałym momentem biernym: Z równania (2.22) wyznaczamy prąd twornika: (2.23)

Napęd elektryczny, sem. VI Zależność (2.23) wstawmy do równania (2.21): stąd: (2.24) Uwzględniając przyjęte założenia oraz otrzymamy: Uwzględniając ponadto zależności:

Napęd elektryczny, sem. VI ostatecznie w dziedzinie operatorowej otrzymamy: (2.25) Przechodząc do dziedziny czasowej, należy skorzystać z twierdzenia o splocie, funkcji otrzymując następującą zależność: (2.26) Wykres powyższej funkcji jest następujący: Równanie (2.26) możemy też przedstawić w postaci następującej: (2.27)

Napęd elektryczny, sem. VI Podobnie znajdziemy równanie prądu korzystając z (2.23): przy czym: Dokonując następujących przekształceń uwzględniając (2.25):

Napęd elektryczny, sem. VI Uwzględniając związki: Otrzymamy:

Napęd elektryczny, sem. VI Otrzymamy ostatecznie (w dziedzinie operatorowej): (2.28) a w dziedzinie czasowej: (2.29) lub (2.30)

Napęd elektryczny, sem. VI

Napęd elektryczny, sem. VI  [rad/s]; 0.04It [A] Mb=0; Ut=Un; Rtc=0.319 It  Itmax=3Itn SILNIK OBCOWZBUDNY PRĄDU STAŁEGO TYPU D818 Pn=185 kW; nn=435/870 obr/min; Un=440V; Itn=460A; Rtc=0.0293; Ltc=2.7mH; J=46kgm2; k=9.363Vs/rad; Mn=4300Nm

Napęd elektryczny, sem. VI Rh=0.319, J=Jns, Mb=Mn - bierny Hamowanie dynamiczne

Napęd elektryczny, sem. VI Rh=0.657, J=Jns, Mb=Mn - czynny Hamowanie przeciwwłączeniem

Napęd elektryczny, sem. VI Stany przejściowe w silniku obcowzbudnym z uwzględnieniem elektromagnetycznej stałej czasowej Weźmy pod uwagę układ równań (2.21) i (2.22): U(s) = k(s) + RIt(s) + LtsIt(s) (2.21) Js(s) - J(0) = kIt(s) - Mb(s) (2.22) (2.31) Układ równań (2.31) przekształcamy do postaci umożliwiającej rozwiązanie metodą wyznaczników: (2.32)

Napęd elektryczny, sem. VI (2.33) gdzie: M(s) - równanie charakterystyczne silnika. (2.34) (2.35)

Napęd elektryczny, sem. VI W oparciu o wyznaczniki (2.33) i (2.34) znajdziemy równanie operatorowe prędkości kątowej silnika: (2.36)

Napęd elektryczny, sem. VI Natomiast w oparciu o wyznaczniki (2.33) i (2.35) znajdziemy równanie operatorowe prądu twornika silnika: (2.37)

Napęd elektryczny, sem. VI Rozruch jałowy silnika: Mb=0; (0)=0; It(0)=0; U(s)=U/s 0 Równanie prędkości ma postać: (2.38) Łatwo możemy wykazać, iż: (2.39) lub

Napęd elektryczny, sem. VI Badając przebieg zmienności funkcji określimy punkt przegięcia: (2.40) Podobnie dla równania prądu: lub (2.41) (2.42) lub

Napęd elektryczny, sem. VI Szukając ekstrema tej funkcji otrzymamy maksimum dla: (2.43) zauważmy, iż tp=tm (2.44)

Napęd elektryczny, sem. VI Można wykazać, iż It(tm)<Itz W przypadku, gdy pierwiastki równania charakterystycznego transmitancji silnika są liczbami zespolonymi to przebiegi prędkości i prądu twornika będą miały charakter oscylacyjny.

Napęd elektryczny, sem. VI  [rad/s]; 0.04It [A] Mb=0; Ut=Un; Rtc=0.319 It  Itmax=3Itn SILNIK OBCOWZBUDNY PRĄDU STAŁEGO TYPU D818 Pn=185 kW; nn=435/870 obr/min; Un=440V; Itn=460A; Rtc=0.0293; Ltc=2.7mH; J=46kgm2; k=9.363Vs/rad; Mn=4300Nm Przykład rozruchu przy pominięciu elektromagnetycznej stałej czasowej

Napęd elektryczny, sem. VI Rozruch przy obciążeniu momentem biernym: Mb=const. (bierny) Tm>4Tt Rozruch możemy podzielić na dwa etapy: a) MMb b) M>Mb a) Etap pierwszy Silnik jest nieruchomy (2.45) Z tego równania wyznaczmy czas martwy, po którym prąd osiągnie wartość Itb: (2.46)

Napęd elektryczny, sem. VI b) Etap drugi >0; M>Mb; (0)=0; It(0)=Itb (2.47) Uwzględniając i dokonując przekształceń otrzymamy: (2.48) (2.49) Znajdując ekstremum tej zależności otrzymamy znaną już postać (porównaj z (2.43)):

Napęd elektryczny, sem. VI (2.50) Podobnie znajdziemy równanie prędkości silnika: (2.51) Podstawiając: otrzymamy:

Napęd elektryczny, sem. VI (2.52) Postać tego równania jest analogiczna jak przy rozruchu jałowym, więc: (2.53) oraz (2.54)

Napęd elektryczny, sem. VI Rozruch silnika przy momencie aktywnym: Zanim moment elektromagnetyczny rozwijany przez silnik nie stanie się większy od aktywnego momentu oporowego Mb silnik może obracać się w kierunku przeciwnym do zamierzonego. Równania czasowe na prąd i prędkość silnika posiadają następującą postać: (2.55) (2.56)

Napęd elektryczny, sem. VI Mb=Mn Mb=0 It It   SILNIK OBCOWZBUDNY PRĄDU STAŁEGO TYPU D818 Pn=185 kW; nn=435/870 obr/min; Un=440V; Itn=460A; Rtc=0.0293; Ltc=2.7mH; J=46kgm2; k=9.363Vs/rad; Mn=4300Nm

Napęd elektryczny, sem. VI Mb=Mn Mb=0   It It SILNIK OBCOWZBUDNY PRĄDU STAŁEGO TYPU D818 Pn=185 kW; nn=435/870 obr/min; Un=440V; Itn=460A; Rtc=0.0293; Ltc=2.7mH; J=46kgm2; k=9.363Vs/rad; Mn=4300Nm

Napęd elektryczny, sem. VI Mb=10*Mn - czynny Mb=10*Mn - czynny It It   SILNIK OBCOWZBUDNY PRĄDU STAŁEGO TYPU D818 Pn=185 kW; nn=435/870 obr/min; Un=440V; Itn=460A; Rtc=0.0293; Ltc=2.7mH; J=46kgm2; k=9.363Vs/rad; Mn=4300Nm