SOLE W ŻYCIU CODZIENNYM

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
metody otrzymywania soli
Advertisements

Witamy na pokazach chemicznych 19,
Sole Np.: siarczany (VI) , chlorki , siarczki, azotany (V), węglany, fosforany (V), siarczany (IV).
SOLE to związki chemiczne o wzorze ogólnym: MR
AgNO 3.
Węglan wapnia Otrzymane wapno palone po reakcji z woda tworzy wapno gaszone, które wykorzystujemy w: Budownictwie ( składnik zaprawy murarskiej) Sadownictwo.
Azot i fosfor – pierwiastki życia codziennego
Reakcje chemiczne Krystyna Sitko.
Chlorek sodu. (sól kuchenna lub kamienna)
STĘŻENIE PROCENTOWE.
DYSOCJACJA ELEKTROLITYCZNA SOLI
WŁAŚCIWOŚCI FIZYCZNO-CHEMICZNE SOLI
PIERWIASTKI I ZWIĄZKI CHEMICZNE
SÓD I JEGO ZWIĄZKI Elżbieta Radoń.
Nazwa szkoły GIMNAZJUM IM. GENERAŁA JÓZEFA BEMA W STARYM POLU ID grupy: 96/79 Opiekun: MONIKA CHRZUSZCZ Kompetencja: MATEMATYCZNO - PRZYRODNICZA.
Co o wodzie warto wiedzieć ?
Wodorotlenki i kwasy.
Sole w rolnictwie.
Michał Topór kl. IIa Sole wokół nas.
Właściwości soli mineralnych, wody oraz ich rola w organizmie.
Czas wyboru nadszedł- zostań chemikiem
Temat: Reakcje strąceniowe
Sole w kuchni.
BUDOWA, OTRZYMYWANIE, WŁAŚCIWOŚCI I ZASTOSOWANIE
CHEMIA a współczesne SPOŁECZEŃSTWO
SOLE W APTECE.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Temat: Utrwalenie wiadomości o kwasach.
ZASTOWANIE I WŁAŚCIWOŚCI
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ID grupy: Opiekun: Kompetencja:
Karolina Homa i Lilianna Szylar
CHLORKI Najbardziej znanym chlorkiem jest NaCl
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
WYKONAŁA : Katarzyna Kózka
FOSFORAN (V).
CHEMIA PREZENATCJA FOSFORANY.
PIERWIASTEK TEN ZOSTAŁ WYODRĘBNIONY W FORMIE CZYSTEJ W 1808 ROKU PRZEZ HUMPRY’EGO DAVY’EGO.
Węglany to sole, związki chemiczne kwasu węglowego.
Sole w Medycynie.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Sole cz. 1– budowa, otrzymywanie i zastosowanie
Sole w życiu człowieka.
Szkola im. Wł. Syrokomli. Klasa 9c Rajmonda Maleckiego 2015 r.
SKŁADNIKI MINERALNE. Opracowano na podstawie:
Zastosowanie soli.
Sole w kuchni.
Berylowce - Ogólna charakterystyka berylowców Właściwości berylowców
Praktyczne zastosowanie soli w lecznictwie i gospodarstwie domowym do Projektu pt „sole w Życiu Codziennym” uczniowie klasy II D gimnazjum w Zespole Szkół.
Amidy kwasów karboksylowych i mocznik
Siarczan glinowy (tzw. ałun) wykorzystywany jest w rolnictwie, kosmetyce, jako środek garbujący skóry… Obliczyć skład procentowy (wagowo) wszystkich pierwiastków.
Wykonała: Martyna Wasilewska
Właściwości wybranych soli i ich zastosowanie
Do 250 cm 3 15% roztworu soli kuchennej (chlorek sodu, NaCl) dodano 200 g 15% roztworu chlorku potasu, KCl (substytut soli kuchennej w diecie bezsodowej).
BIZMUT. Bizmut ( Bi, bisemutum, bismuthum lub bismutum)- pierwiastek chemiczny, metal bloku p układu okresowego. Nazwa pochodzi od niemieckiego słowa.
W WYNIKU REAKCJI KWASU Z ZASADĄ POWSTAJE OBOJĘTNA CZĄSTECZKA WODY.
Wodorotlenki i zasady -budowa i nazewnictwo,
Ile gramów cukru znajduje się w 1 litrze roztworu 20% o gęstości 1,1 g/cm 3 ?
 Sole –związki chemiczne wywodzące się od kwasów, których roztwory wodne zawierają kationy metali i aniony reszty kwasowej. Sole są ciałami stałymi.
(Mg, łac. magnesium) po raz pierwszy został uznany za pierwiastek przez Josepha Blacka, zaś wyodrębniony w formie czystej w 1808 roku przez Humphry’a.
CHEMIA WOKÓŁ NAS Kończysz właśnie naukę chemii na poziomie podstawowym. Czy wiesz, jak często każdego dnia spotykasz się z substancjami chemicznymi?
Michał Sosiński kl. 3c Zwana monotlenkiem diwodoru Aspekt chemiczny Aspekt chemiczny.
Magnez i jego związki Właściwości fizyczne magnezu
Sole w życiu codziennym.
Elektrolity i nieelektrolity
POWTÓRZENIE CHEMIA.
Amidy kwasów karboksylowych i mocznik
HALIT  Pot. Sól kamienna (kuchenna)  Chlorek sodu NaCl Otrzymywanie chlorku sodu NaOH + HCl NaCl + H ₂ O  Sól kamienna w kuchni wykorzystywana jest.
Zapis prezentacji:

SOLE W ŻYCIU CODZIENNYM

1. ŚWIAT SOLI SÓL OD GRECKIEGO HAL POWSTAŁA W WYNIKU OSADU SKAŁ OSADOWYCH NA MIEJSCU DAWNYCH MÓRZ STANOWI TO OKOŁO 1/3 SOLI OTRZYMYWANYCH Z TZW. SALIN MORSKICH

SOLE SĄ ZWIĄZKAMI CHEMICZNYMI POWSZECHNIE WYSTĘPUJĄCE WOKÓŁ NAS I MAJĄCE DUŻE ZASTOSOWANIE.NALEŻY DO TEJ RODZINY PONAD 1000 ZWIĄZKÓW. JAKIE TO SĄ ZWIĄZKI

SÓL KUCHENNA ZAWIERA CHLOREK SODU NaCl

PROSZEK DO PIECZENIA ZAWIERA WĘGLAN AMONU (NH4)2CO3

NAWOZY MINERALNE NP.. SALETRA AMONOWA CZYLI AZOTAN (V) AMONU (NH4)2NO3

saletra

STOSOWANE W LECZNICTWIE ZAWIERAJĄ: NaCl, Na2CO3 , MgSO4 WODY MINERALNE STOSOWANE W LECZNICTWIE ZAWIERAJĄ: NaCl, Na2CO3 , MgSO4

MgSO2

ZAWIERA AZOTAN (V) POTASU DO PEKLOWANIA MIĘSA ZAWIERA AZOTAN (V) POTASU KNO3

DO ODKAŻANIA RAN ZAWIERAJĄ MANGANIAN (VII) POTASU KMnO4

DO PRODUKCJI LUSTER, APARATÓW FOTOGRAFICZNYCH CZYLI: AZOTAN (V) SREBRA TZW. LAPIS CZYLI: AZOTAN (V) SREBRA AgNO3

2. JAK SZTUCZNIE MOŻEMY OTRZYMAĆ SÓL JEST WIELE SPOSÓB, WARTO WYMIENIĆ 4 PONIŻSZE: 1. KWAS + WODOROTLENEK  SÓL + H2O 2. WODOROTL. + TLENEK KWASOWY  SÓL + H2O

MAGNEZ + KW. SIARKOWY (VI) 3. METAL + KWAS  SÓL + H2  PRZYKŁAD: MAGNEZ + KW. SIARKOWY (VI) ROZWIĄZANIE: Mg + H2SO4  MgSO4 + H2  POWSTAŁA SÓL: SIARCZAN (VI) MAGNEZU

4. KWAS + TLENEK ZASADOWY  SÓL + H2O

3. RODZAJE KRYSZTAŁÓW SOLI: MELACHIT CHELKANTYT AGET

FLUORYT

PIRYT

GRANATY

4. HODOWLA KRYSZTAŁÓW SOLI NALEŻY SPORZĄDZIĆ ROZTWÓR NASYCONY (TZN. TAKI KTÓRY W USTALONYCH WARUNKACH JEST W RÓWNOWADZE Z NADMIAREM SUBSTANCJI ROZPUSZCZONEJ, ZAWIERA MAX. MOŻLIWĄ W DOMOWYCH WARUNKACH ILOŚĆ SUBSTANCJI ROZPUSZCZONEJ) WODY Z SOLĄ KUCHENNĄ. NA PATYKU ZAWINĄĆ NITKĘ KTÓREJ DŁUGOŚĆ ODPOWIADA WYSOKOŚCI NACZYNIA.

TEMPERATURA POKOJOWA, BRAK PRZECIĄGÓW CZAS HODOWLI: MIN. 2 TYGODNIE WARUNKI: TEMPERATURA POKOJOWA, BRAK PRZECIĄGÓW CZAS HODOWLI: MIN. 2 TYGODNIE DODATKI: NADMANGANIAN POTASU- (LILA RÓŻ) FIOLET GENCJANOWY SIARCZAN MIEDZI (CuSO4)

ZADANIE DOMOWE NA MAPIE KONTUROWEJ POLSKI NANIEŚĆ MIEJSCA WYSTĘPOWANIA ZŁÓŻ SOLI KAMIENNEJ 2. ĆW. 1, 2 STR. 5-6 ( II CZĘŚĆ) 3. WYHODOWAĆ KRYSZTAŁ SOLI TERMIN WYKONANIA 2 TYGODNIE

MIŁEGO DNIA