W sieci dla dzieci. Problemy udostępniania cyfrowych zasobów kultury młodym i najmłodszym użytkownikom Dorota Grabowska, Małgorzata Kisilowska Instytut.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Digitalizacja druków w Polsce
Advertisements

X Ogólnopolska Konferencja Automatyzacja Bibliotek Publicznych Modele współpracy bibliotek publicznych – czy razem możemy więcej, szybciej, lepiej? Warszawa.
ZIELONOGÓRSKA BIBLIOTEKA CYFROWA. Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa działa od 1 października 2005 r.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Internet w pracy bibliotekarza
Piotr Knaś, Małopolski Instytut Kultury
Biblioteka zasobów informacyjnych Kraków, 5 grudnia 2007 r.
DOROBEK NAUKOWY I DYDAKTYCZNY PRACOWNIKÓW WYŻSZYCH UCZELNI W BAZACH DANYCH I BIBLIOTEKACH CYFROWYCH WYSZUKIWANIE I OCENA.
Czyli co możemy znaleźć w Pomorskiej Bibliotece Cyfrowej REGIONALNY PORTAL WIEDZY Biblioteka Główna Politechniki Gdańskiej Bożena Hakuć, Michał Kontek,
Prof. UW dr hab. Dariusz Kuźmina
Katarzyna Ślaska Biblioteka Narodowa
INTERNET JAKO OCEAN INFORMACJI
BIBLIOTEKI CYFROWE ŹRÓDŁEM INFORMACJI
ODDZIAŁ INFORMACJI NAUKOWEJ
MIĘDZYNARODOWY PROCES DYDAKTYCZNY CZYNNIKIEM WZROSTU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
Rozproszony Katalog Bibliotek REGIONALNE SIECI WSPÓŁPRACY Lilia Marcinkiewicz STRATEGIE, NARZĘDZIA, REALIZACJEKsiążnica Pomorska IX Ogólnopolska.
Przygotowanie kontentu stron WWW
ZIELONOGÓRSKA BIBLIOTEKA CYFROWA. Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa działa od 1 października 2005 r.
WPEK Narzędzia komunikacji. - gromadzimy informacje o ofercie miejskiej, - segregujemy i umieszczamy je w sieci, - opisujemy przykłady dobrych praktyk,
wsparciem dla ucznia, pomocą dla nauczyciela,
Digitalizacja obiektów muzealnych
Agnieszka Leszyńska cBN POLONA
STRATEGIA DIGITALIZACJI MINISTERSTWA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
Programy operacyjne 2007.
Warszawa, 23 listopada 2007 r. Ocena działalności bibliotek węgierskich wnioski i problemy Ilona HEGYKÖZI Dyrektor Biblioteki Naukowej Bibliotekarstwa,
Standaryzacja i unifikacja - kłopot czy korzyści?
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
Wiek kultury cyfrowej dla nauki w Europie
Biblioteka Politechniki Krakowskiej Informacja dla nauki a świat zasobów cyfrowych września 2008 | Świnoujście Biblioteka Cyfrowa Politechniki Krakowskiej.
Biblioteka publiczna w regionie jako interfejs między organami władzy samorządowej a obywatelem. Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu.
Organizacja wspomagania szkół
STOSUNKI MIĘDZYNARODOWE. Cele kształcenia Zasadniczym celem kształcenia na kierunku stosunki międzynarodowe jest przygotowanie absolwenta do podejmowania.
Czytelnik w piżamie, czyli nowa czasoprzestrzeń biblioteki
Zasoby Internetowe Oxford University Press Niniejsza prezentacja podaje krótki opis Oxford Index. Mówi: czym jest Oxford Index jak może Ci pomóc jak.
Przygotowanie uczniów do egzaminów zewnętrznych Przygotowanie do lekcji Zadawanie prac domowych wymagających użycia Internetu Prowadzenie lekcji.
Renata Malesa Instytut Informacji Naukowej I Bibliotekoznawstwa UMCS
Biblioteka publiczna w regionie jako dystrybutor informacji Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu informacyjnemu. - w drodze ku otwartemu.
Komunikacja w bibliotece uczelnianej na tle rozwoju technologii informatycznych. Z doświadczeń BG UMCS Ogólnopolska Konferencja Naukowa Nowoczesna Biblioteka.
H YBRYDOWY MODEL FUNKCJONOWANIA BIBLIOTEKI WYŻSZEJ UCZELNI EKONOMICZNEJ (N A PRZYKŁADZIE B IBLIOTEKI G ŁÓWNEJ UEK) Danuta Domalewska, Aureliusz Potempa.
Internet jako środowisko informacyjne wykład
(ang. Invisible Web, Deep Web)
Biblioteki XXI wieku. Czy przetrwamy? Łódź, czerwca 2006 Komisja wnioskowa w składzie: Halina Ganińska – Przewodnicząca Elżbieta Rożniakowska Lidia.
Nowe przestrzenie w animacji pracy z ludźmi starszymi Miriam Mościcka-Biedak Joanna Czerniewicz III Toruńska Pedagogiczna Konferencja Studencka 2 czerwca.
Voice Portals – Portale Głosowe Krótkie wprowadzenie i omówienie.
METODY I FORMY PRACY Z CZYTELNIKIEM W BIBLIOTECE SZKOLNEJ
Czy katalogowanie ma przyszłość? Dwugłos względnie uporządkowany Jadwiga Woźniak-Kasperek Małgorzata Kisilowska Instytut Informacji Naukowej i Studiów.
INTERNET jako „ocean informacji”
Lilla Kołodziejczyk PBW w Warszawie 1 Warsztat pracy innowacyjnego bibliotekarza
Katedra Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego Łódź 2015 Informacja – droga do przyszłości.
1 Nawigacja w Internecie Ewa Półtorak Zakład Kształcenia na Odległość Instytut Języków Romańskich i Translatoryki Uniwersytetu Śląskiego.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
PORTAL DIGITALIZACJA AGATA BRATEK Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Konferencja POLSKIE ZBIORY W EUROPEANIE – Toruń, dn. 19 X 2012 r. Japoński.
Utenos A. ir M. Miejska Biblioteka Publiczna Alternatywne informacje w tradycyjnej bibliotece. Co mogą zrobić biblioteki? Vida Garunkštytė Utenos A. ir.
E-KATALOG KARTKOWY Katalog Centralny Bibliotek Specjalistycznych Politechniki Śląskiej BIBLIOTEKA GŁÓWNA POLITECHNIKI ŚLĄSKIEJ Gliwice, ul. Kaszubska.
Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy 1 dr inż. Małgorzata Suchecka Bezpieczeństwo i higiena pracy na stronach internetowych CIOP-PIB.
EContentplus – szansa dla archiwów, muzeów i bibliotek Anna Bramska Krajowy Punkt Kontaktowy eContentplus Chalin, 5 września 2006.
TROCHĘ STATYSTYKI...… I NIE TYLKO. Dane dotyczą osób powyżej 60 roku życia. Liczba tych czytelników stale wzrasta. W 2010 roku było ich W 2014.
Szkoła Podstawowa nr 59 im. Bolesława Krzywoustego w Szczecinie
mgr Anna Pieczka Uniwersytet Jagielloński Bydgoszcz,
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Obornikach Śląskich
Katalog Centralny Bibliotek Specjalistycznych Politechniki Śląskiej
Szkoła Podstawowa nr 59 im. Bolesława Krzywoustego w Szczecinie
PROGRAM WSPÓŁPRACY Transgranicznej Polska - rosja OLSZTYN,
Tożsamość książki w kulturze informacji
Oferta web studio web.info.pl.
Zadania Wypożyczalni Międzybibliotecznej w strukturze Sekcji Informacji Naukowej Biblioteki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy mgr Izabela.
między starymi a nowymi czasami
Magda Szwedowska Departament Programów Regionalnych
Zadania Wypożyczalni Międzybibliotecznej w strukturze Sekcji Informacji Naukowej Biblioteki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy mgr Izabela.
Wykorzystanie technologii informacyjnej w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych w różnych obszarach kształcenia.
Zapis prezentacji:

W sieci dla dzieci. Problemy udostępniania cyfrowych zasobów kultury młodym i najmłodszym użytkownikom Dorota Grabowska, Małgorzata Kisilowska Instytut Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych, Uniwersytet Warszawski

Konspekt Wprowadzenie Wprowadzenie Analiza materiału źródłowego Analiza materiału źródłowego Wnioski Wnioski Kryteria oceny witryn dziecięcych Kryteria oceny witryn dziecięcych Atuty bibliotek dziecięcych Atuty bibliotek dziecięcych

Wprowadzenie Kontakt dzieci z kulturą Kontakt dzieci z kulturą Dziecko w sieci: przedmiot, podmiot, prosument? Dziecko w sieci: przedmiot, podmiot, prosument? Warunki formalne stawiane witrynom dziecięcym Warunki formalne stawiane witrynom dziecięcym Indywidualne tempo rozwoju Indywidualne tempo rozwoju Panujące mody i style Panujące mody i style

Dobór próby Portale kulturalne dla dzieci (6-8) Portale kulturalne dla dzieci (6-8) Instytucja sprawcza: agendy publiczne lub organizacje pozarządowe Instytucja sprawcza: agendy publiczne lub organizacje pozarządowe Zasięg – krajowy (międzynarodowy?) Zasięg – krajowy (międzynarodowy?)

Wnioski Większość portali to katalogi witryn innych podmiotów/ projektów Większość portali to katalogi witryn innych podmiotów/ projektów Różnice jakościowe metainformacji Różnice jakościowe metainformacji Grafika – częściowo dostosowana do potrzeb dzieci (mody, style, narracje) i reprezentowanej kultury Grafika – częściowo dostosowana do potrzeb dzieci (mody, style, narracje) i reprezentowanej kultury Nazewnictwo kategorii tematycznych – neutralne lub dostosowane do potrzeb dzieci (konsekwencje dla jakości wyszukiwania i satysfakcji użytkowników) Nazewnictwo kategorii tematycznych – neutralne lub dostosowane do potrzeb dzieci (konsekwencje dla jakości wyszukiwania i satysfakcji użytkowników)

Wnioski (2) Dodatkowo oferta dla rodziców/ opiekunów Dodatkowo oferta dla rodziców/ opiekunów W uzasadnionych przypadkach – uwzględnienie specyfiki kulturowej W uzasadnionych przypadkach – uwzględnienie specyfiki kulturowej Dostępność cyfrowych obiektów kultury – pierwotnych czy wtórnych (głównie ze zbiorów instytucji kultury)? Dostępność cyfrowych obiektów kultury – pierwotnych czy wtórnych (głównie ze zbiorów instytucji kultury)? Korzystanie z zasobów także innych podmiotów (media, ngo, artyści, agendy rządowe, projekty) Korzystanie z zasobów także innych podmiotów (media, ngo, artyści, agendy rządowe, projekty) Wśród instytucji kultury dominują muzea, galerie, organizacje pozarządowe, ewentualnie teatry, w USA – biblioteki i archiwa Wśród instytucji kultury dominują muzea, galerie, organizacje pozarządowe, ewentualnie teatry, w USA – biblioteki i archiwa

Kryteria oceny stron internetowych dla dzieci - interfejs Czytelność ikonek i kursora Czytelność ikonek i kursora Animacja (wyważona) Animacja (wyważona) Postać przewodnika (przykuwa uwagę, ułatwia zapamiętywanie poleceń i informacji) Postać przewodnika (przykuwa uwagę, ułatwia zapamiętywanie poleceń i informacji) Nawigacja: transparentna i intuicyjna Nawigacja: transparentna i intuicyjna Gadżety do pobrania (tapety, wygaszacze, gry, kartki itp.) Gadżety do pobrania (tapety, wygaszacze, gry, kartki itp.) Funkcjonalna kompozycja strony (kolorowa grafika, wyraźne przyciski akcji/ przejścia) Funkcjonalna kompozycja strony (kolorowa grafika, wyraźne przyciski akcji/ przejścia) Prosty adres, szybkość ładowania strony Prosty adres, szybkość ładowania strony

Kryteria oceny stron internetowych dla dzieci Język prosty, dostosowany do wieku Język prosty, dostosowany do wieku Elementy humoru Elementy humoru Możliwość pokazania swoich prac/ osiągnięć Możliwość pokazania swoich prac/ osiągnięć Autorstwo strony (bezpieczeństwo, wiarygodność) Autorstwo strony (bezpieczeństwo, wiarygodność)

Biblioteki w dziecięcych portalach kulturalnych Dzieci nie są grupą docelową bibliotek cyfrowych (zabytkowe dokumenty piśmiennicze) Dzieci nie są grupą docelową bibliotek cyfrowych (zabytkowe dokumenty piśmiennicze) Potrzeby edukacyjne – kontakt bezpośredni z dokumentem, nie z biblioteką (klasyczna funkcja usługowa w komunikacji społecznej) Potrzeby edukacyjne – kontakt bezpośredni z dokumentem, nie z biblioteką (klasyczna funkcja usługowa w komunikacji społecznej) Atuty bibliotek dziecięcych Pomoc w projektowaniu i prowadzeniu serwisów kulturalnych (kompetencje biblioteczne i informacyjne, znajomość użytkownika) Pomoc w projektowaniu i prowadzeniu serwisów kulturalnych (kompetencje biblioteczne i informacyjne, znajomość użytkownika) Bezpośrednia praca z dziećmi – kształcenie kompetencji informacyjnych, tworzenie własnych portali interaktywnych Bezpośrednia praca z dziećmi – kształcenie kompetencji informacyjnych, tworzenie własnych portali interaktywnych

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ