W sieci dla dzieci. Problemy udostępniania cyfrowych zasobów kultury młodym i najmłodszym użytkownikom Dorota Grabowska, Małgorzata Kisilowska Instytut Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych, Uniwersytet Warszawski
Konspekt Wprowadzenie Wprowadzenie Analiza materiału źródłowego Analiza materiału źródłowego Wnioski Wnioski Kryteria oceny witryn dziecięcych Kryteria oceny witryn dziecięcych Atuty bibliotek dziecięcych Atuty bibliotek dziecięcych
Wprowadzenie Kontakt dzieci z kulturą Kontakt dzieci z kulturą Dziecko w sieci: przedmiot, podmiot, prosument? Dziecko w sieci: przedmiot, podmiot, prosument? Warunki formalne stawiane witrynom dziecięcym Warunki formalne stawiane witrynom dziecięcym Indywidualne tempo rozwoju Indywidualne tempo rozwoju Panujące mody i style Panujące mody i style
Dobór próby Portale kulturalne dla dzieci (6-8) Portale kulturalne dla dzieci (6-8) Instytucja sprawcza: agendy publiczne lub organizacje pozarządowe Instytucja sprawcza: agendy publiczne lub organizacje pozarządowe Zasięg – krajowy (międzynarodowy?) Zasięg – krajowy (międzynarodowy?)
Wnioski Większość portali to katalogi witryn innych podmiotów/ projektów Większość portali to katalogi witryn innych podmiotów/ projektów Różnice jakościowe metainformacji Różnice jakościowe metainformacji Grafika – częściowo dostosowana do potrzeb dzieci (mody, style, narracje) i reprezentowanej kultury Grafika – częściowo dostosowana do potrzeb dzieci (mody, style, narracje) i reprezentowanej kultury Nazewnictwo kategorii tematycznych – neutralne lub dostosowane do potrzeb dzieci (konsekwencje dla jakości wyszukiwania i satysfakcji użytkowników) Nazewnictwo kategorii tematycznych – neutralne lub dostosowane do potrzeb dzieci (konsekwencje dla jakości wyszukiwania i satysfakcji użytkowników)
Wnioski (2) Dodatkowo oferta dla rodziców/ opiekunów Dodatkowo oferta dla rodziców/ opiekunów W uzasadnionych przypadkach – uwzględnienie specyfiki kulturowej W uzasadnionych przypadkach – uwzględnienie specyfiki kulturowej Dostępność cyfrowych obiektów kultury – pierwotnych czy wtórnych (głównie ze zbiorów instytucji kultury)? Dostępność cyfrowych obiektów kultury – pierwotnych czy wtórnych (głównie ze zbiorów instytucji kultury)? Korzystanie z zasobów także innych podmiotów (media, ngo, artyści, agendy rządowe, projekty) Korzystanie z zasobów także innych podmiotów (media, ngo, artyści, agendy rządowe, projekty) Wśród instytucji kultury dominują muzea, galerie, organizacje pozarządowe, ewentualnie teatry, w USA – biblioteki i archiwa Wśród instytucji kultury dominują muzea, galerie, organizacje pozarządowe, ewentualnie teatry, w USA – biblioteki i archiwa
Kryteria oceny stron internetowych dla dzieci - interfejs Czytelność ikonek i kursora Czytelność ikonek i kursora Animacja (wyważona) Animacja (wyważona) Postać przewodnika (przykuwa uwagę, ułatwia zapamiętywanie poleceń i informacji) Postać przewodnika (przykuwa uwagę, ułatwia zapamiętywanie poleceń i informacji) Nawigacja: transparentna i intuicyjna Nawigacja: transparentna i intuicyjna Gadżety do pobrania (tapety, wygaszacze, gry, kartki itp.) Gadżety do pobrania (tapety, wygaszacze, gry, kartki itp.) Funkcjonalna kompozycja strony (kolorowa grafika, wyraźne przyciski akcji/ przejścia) Funkcjonalna kompozycja strony (kolorowa grafika, wyraźne przyciski akcji/ przejścia) Prosty adres, szybkość ładowania strony Prosty adres, szybkość ładowania strony
Kryteria oceny stron internetowych dla dzieci Język prosty, dostosowany do wieku Język prosty, dostosowany do wieku Elementy humoru Elementy humoru Możliwość pokazania swoich prac/ osiągnięć Możliwość pokazania swoich prac/ osiągnięć Autorstwo strony (bezpieczeństwo, wiarygodność) Autorstwo strony (bezpieczeństwo, wiarygodność)
Biblioteki w dziecięcych portalach kulturalnych Dzieci nie są grupą docelową bibliotek cyfrowych (zabytkowe dokumenty piśmiennicze) Dzieci nie są grupą docelową bibliotek cyfrowych (zabytkowe dokumenty piśmiennicze) Potrzeby edukacyjne – kontakt bezpośredni z dokumentem, nie z biblioteką (klasyczna funkcja usługowa w komunikacji społecznej) Potrzeby edukacyjne – kontakt bezpośredni z dokumentem, nie z biblioteką (klasyczna funkcja usługowa w komunikacji społecznej) Atuty bibliotek dziecięcych Pomoc w projektowaniu i prowadzeniu serwisów kulturalnych (kompetencje biblioteczne i informacyjne, znajomość użytkownika) Pomoc w projektowaniu i prowadzeniu serwisów kulturalnych (kompetencje biblioteczne i informacyjne, znajomość użytkownika) Bezpośrednia praca z dziećmi – kształcenie kompetencji informacyjnych, tworzenie własnych portali interaktywnych Bezpośrednia praca z dziećmi – kształcenie kompetencji informacyjnych, tworzenie własnych portali interaktywnych
DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ