Opracowywanie materiałów multimedialnych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wykład II.
Advertisements

Kolory w naszym życiu-a co do tego ma światło białe?
Modele oświetlenia Punktowe źródła światła Inne
Postrzeganie koloru NAZWA MODUŁU NUMER MODUŁU GEN_CAR_121
Geometria obrazu Wykład 5
Efekt Dopplera i jego zastosowania.
Fale t t + Dt.
ŚWIATŁO.
Przestrzenie barw.
Budowa oka Za percepcję światła odpowiedzialne są fotoreceptory, w skład których wchodzą pręciki i czopki Czopki (ok. 100 tys. czopków) - widzenie barwne.
Czy istnieje kolor różowy? Rafał Demkowicz-Dobrzański.
Prawo Bragga.
Wykład XI.
Złudzenia Optyczne.
„Zmysłami otwieram okna
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
, Prawo Gaussa …i magnetycznego dla pola elektrycznego…
Budowa i własności oka Adler 1968, Judd, Wyszecki 1975, Durret 1987
Przygotowanie materiału ilustracyjnego
Właściwości optyczne.
TAJEMNICE BARW Głównym celem mojej pracy jest stworzenie pokazu komputerowego przeznaczonego dla uczniów drugiego etapu edukacyjnego, przy wykorzystaniu.
Dlaczego śnieg jest biały???
Podstawy grafiki komputerowej
Opracowała i wykonała Sylwia Włodyga,IID
Fale oraz ich polaryzacja
Czemu malarz krajobrazów nie używa czarnej barwy -
Jednooczne testy badania refrakcji sferycznej
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
BARWA Metodyka Projektowania Graficznego 2008 Hyc Wojciech.
You.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół im. Strażaków Polskich
Promieniowanie Cieplne
KOLORY CorelDRAW Photoshop.
Najważniejszy narząd pozwalający odbierać światło
Grafika komputerowa Barwy.
O fotografiach i fotografowaniu nieba
Aleksandra Welik kl. II lic.
Kolory w kodzie RGB i HEX
Daria Olejniczak, Kasia Zarzycka, Szymon Gołda, Paweł Lisiak Kl. 2b
Temat: O promieniowaniu ciał.
W okół każdego przewodnika, przez który płynie prąd elektryczny, powstaje pole magnetyczne. Zmiana tego pola może spowodować przepływ prądu indukcyjnego,
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Dlaczego śnieg jest biały?
Dlaczego śnieg jest biały??
Opad atmosferyczny mający zazwyczaj postać kryształków lodu, które w powiększeniu mają kształt gwiazdy 6- ramiennej, łącząc się ze sobą tworzą płatki.
DLACZEGO ŚNIEG JEST BIAŁY ?
DLACZEGO ŚNIEG JEST BIAŁY?
PROMIENIOWANIE CIAŁ.
Modele powstawania barw
Grafika Komputerowa.
Modele barw.
Komunikacja.
Widmo fal elektromagnetycznych
Multimedia Wzrok i właściwości widzenia. Modele barw.
Wstęp do Multimediów Wzrok i właściwości widzenia. Modele barw.
Wzrok i właściwości widzenia
Zmysły wzrok.
LOG – iczność światła.
WIDMO FAL ELEKTROMAGNETYCZNYCH
Dyspersja światła białego wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Halina Klimczak Katedra Geodezji i Fotogrametrii Akademia Rolnicza we Wrocławiu WYKŁAD 2 ZMIENNE GRAFICZNE SKALA CIĄGŁA I SKOKOWA.
MODELE BARW 7 V 2017.
MODELE BARW 7 V 2017.
Informatyka Zakres rozszerzony GRAFIKA KOMPUTEROWA
 jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą figur geometrycznych lub brył geometrycznych, umiejscowionych.
Wiktoria Dobrowolska. Grafika komputerowa - dział informatyki zajmujący się wykorzystaniem komputerów do generowania obrazów oraz wizualizacją rzeczywistych.
Grafika wektorowa Grafika wektorowa (obiektowa) – jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą figur.
KOLORY W GRAFICE.
Opracował Tomasz Durawa
TAJEMNICE BARW Głównym celem mojej pracy jest stworzenie pokazu komputerowego przeznaczonego dla uczniów drugiego etapu edukacyjnego, przy wykorzystaniu.
Zapis prezentacji:

Opracowywanie materiałów multimedialnych Michał Dudkiewicz KNO Przygotowanie kadry do prowadzenia kształcenia ustawicznego na odległość

Organizacja przedmiotu Opracowywanie materiałów multimedialnych Organizacja przedmiotu Opiekun przedmiotu: Michał Dudkiewicz jaymz@mat.uni.torun.pl ćwiczenia i laboratoria: Michał Dudkiewicz, Ilona Nowosad, Filip Piękniewski wykład stacjonarny 10 godzin zajęcia stacjonarne – laboratoria (grupy 15 osobowe) 10 godzin ćwiczenia za pośrednictwem Internetu (grupy 30 osobowe) 40 godzin KNO Przygotowanie kadry do prowadzenia kształcenia ustawicznego na odległość

Zasady zaliczenia przedmiotu Opracowywanie materiałów multimedialnych Zasady zaliczenia przedmiotu Wykład kończy się egzaminem pisemnym ćwiczenia za pośrednictwem internetu – zaliczenie na podstawie aktywności e-learningowej: http://www.rsei.umk.pl/mkno/ rozwiązywanie zadań realizacja projektów quiz chat KNO Przygotowanie kadry do prowadzenia kształcenia ustawicznego na odległość

Wprowadzenie do multimediów i grafiki komputerowej Opracowywanie materiałów multimedialnych Wykład I Wprowadzenie do multimediów i grafiki komputerowej KNO Przygotowanie kadry do prowadzenia kształcenia ustawicznego na odległość

obrazem, pismem, dźwiękiem Opracowywanie materiałów multimedialnych KNO Przygotowanie kadry do prowadzenia kształcenia ustawicznego na odległość Udział zmysłów w postrzeganiu świata Multimedia zbiór wzajemnie uzupełniających się mediów, będących nośnikami informacji, która za pomocą zmysłów dociera do odbiorcy Smak Dotyk Węch Słuch Wzrok 1% 1,5% 3,5% 7% 87% Człowiek posługuje się 3 formami przekazu informacji: obrazem, pismem, dźwiękiem Artykuł „Fenomen multimediów”: http://www.oss.wroc.pl/biuletyn/ebib04/mgoralska.html Wykład I. Wprowadzenie do multimediów i grafiki komputerowej 

Ludzki narząd wzroku – budowa i zakres percepcji Opracowywanie materiałów multimedialnych KNO Przygotowanie kadry do prowadzenia kształcenia ustawicznego na odległość Ludzki narząd wzroku – budowa i zakres percepcji Wykład I. Wprowadzenie do multimediów i grafiki komputerowej 

Co widzi oko człowieka ? 10 5 10 -13 Opracowywanie materiałów multimedialnych KNO Przygotowanie kadry do prowadzenia kształcenia ustawicznego na odległość Co widzi oko człowieka ? fale długie radiofonia telewizja okno optyczne (światło widzialne) mikrofale podczerwień ultrafiolet promienie X Promienie gamma 10 5 10 -13 λ (m) – długość fali 400 nm 700 nm Wykład I. Wprowadzenie do multimediów i grafiki komputerowej 

Siatkówka – pręciki i czopki Opracowywanie materiałów multimedialnych KNO Przygotowanie kadry do prowadzenia kształcenia ustawicznego na odległość Siatkówka – pręciki i czopki Na siatkówce jest ok. 120 mln pręcików i ok. 6 mln czopków. Większość czopków skupiona jest w miejscu zwanym plamką żółtą. Pręciki rozmieszczone są na całej siatkówce Pręciki – reagują tylko na natężenie światła (odpowiedzialne za widzenie nocne – skotopowe) Czopki – reagują również na długość fali (odpowiedzialne za widzenie dzienne – fotopowe) Wykład I. Wprowadzenie do multimediów i grafiki komputerowej 

Siatkówka – pręciki i czopki Opracowywanie materiałów multimedialnych KNO Przygotowanie kadry do prowadzenia kształcenia ustawicznego na odległość Siatkówka – pręciki i czopki Czopki dzielą się na trzy grupy w zależności od długości fal na jakie reagują: Long 630 nm (czerwony) Medium 530 nm (zielony) Short 450 nm (niebieski) Mózg dla poszczególnych grup porównuje natężenie padającego światła interpretując w ten sposób barwę światła. Takie podejście do problemu widzenia barw, stało się podstawą do konstrukcji urządzeń generujących barwne obrazy, takich jak odbiorniki telewizyjne. Wykład I. Wprowadzenie do multimediów i grafiki komputerowej 

Efekt Purkiniego – zmiana subiektywnie postrzeganej jasności barw Opracowywanie materiałów multimedialnych KNO Przygotowanie kadry do prowadzenia kształcenia ustawicznego na odległość Efekt Purkiniego - ślepota zmierzchowa Efekt Purkiniego – zmiana subiektywnie postrzeganej jasności barw przy natężeniu 3-5 Luks – czerwona barwa wydaje nam się czarna pręciki zaczynają działać przy natężeniu światła co najmniej 6 Luks najlepsze widzenie uzyskujemy przy około 20000 Luks lampa dentystyczna, lampy w sali operacyjnej około 20000 Luks Wykład I. Wprowadzenie do multimediów i grafiki komputerowej 

Efekt Purkiniego - ślepota zmierzchowa Opracowywanie materiałów multimedialnych KNO Przygotowanie kadry do prowadzenia kształcenia ustawicznego na odległość Efekt Purkiniego - ślepota zmierzchowa zmierzch - światło o krótkiej długości fali (na przykład niebieskie lub niebieskozielone) jest postrzegane jako jaśniejsze niż światło o długiej fali (czerwień) - w dzień jest odwrotnie w słabym oświetleniu ruchome czerwone obiekty wydają się szybciej przybliżać niż takie same obiekty o barwie niebieskiej „Ślepota zmierzchowa” jest po części odpowiedzialna za większą liczbę wypadków komunikacyjnych w trakcie zapadania zmierzchu. Kierowcy inaczej oszacowują odległość i prędkość niż podczas dnia, co staje się przyczyną kolizji. Wykład I. Wprowadzenie do multimediów i grafiki komputerowej 

Kolor i barwa to synonimy Opracowywanie materiałów multimedialnych KNO Przygotowanie kadry do prowadzenia kształcenia ustawicznego na odległość Kolor i barwa Kolor i barwa to synonimy Barwa - zjawisko psychofizyczne wywołane w mózgu poprzez promieniowanie elektromagnetyczne docierające do oka. Farba o określonym kolorze po nałożeniu na różne podłoża może dać efekt widzenia różnej barwy. Kolor - cecha materii (np. farby), wielkość mierzalna np. spektrofotometrem. Żaden pomiar nie jest w stanie oddać subiektywnego odczucia barwy przez oko ludzkie. Wykład I. Wprowadzenie do multimediów i grafiki komputerowej 

Widzenie barw zmienia się z wiekiem. Opracowywanie materiałów multimedialnych KNO Przygotowanie kadry do prowadzenia kształcenia ustawicznego na odległość Kolor i barwa Wrażenia barwne odbierane przez człowieka zależą w pewnym stopniu również od czynników psychofizycznych: nastrój gorączka spożywane leki brak witamin Widzenie barw zmienia się z wiekiem. Im jesteśmy starsi tym gorzej widzimy barwy niebieskie i zielone, natomiast widzenie barw czerwonych i żółtych pozostaje praktycznie nie zmienione. Wykład I. Wprowadzenie do multimediów i grafiki komputerowej 

Hamowanie oboczne i pasma Macha Opracowywanie materiałów multimedialnych KNO Przygotowanie kadry do prowadzenia kształcenia ustawicznego na odległość Hamowanie oboczne i pasma Macha W 1865 roku Ernst Mach odkrył właściwość oka ludzkiego nazywaną pasmami Macha Hamowanie oboczne - proces, w którym receptor pobudzony przez wysokie natężenie światła oddziałuje hamująco na receptory sąsiednie otrzymujące światło o niższym natężeniu Obraz wygenerowany przy użyciu appletu: http://www.cs.umb.edu/~ram/ArtAndVision/MachBandingApplet.htm Wykład I. Wprowadzenie do multimediów i grafiki komputerowej 

Metameryzm Oko nie jest miernikiem składowych widmowych barwy Opracowywanie materiałów multimedialnych KNO Przygotowanie kadry do prowadzenia kształcenia ustawicznego na odległość Metameryzm Oko nie jest miernikiem składowych widmowych barwy Metameryzm to zjawisko polegające na różnym odbiorze tego samego koloru uzależnionym od rodzaju światła, w którym kolor jest oglądany Przy zmianie widma oświetlenia obserwator postrzega, że dwie substancje mające podobną barwę w danym oświetleniu – w oświetleniu o innym widmie dają znacznie różniące się od siebie odczucie barw Jest to dość poważny problem w poligrafii Wykład I. Wprowadzenie do multimediów i grafiki komputerowej 

Atrybuty barwy – odcień, nasycenie, jaskrawość Opracowywanie materiałów multimedialnych KNO Przygotowanie kadry do prowadzenia kształcenia ustawicznego na odległość Atrybuty barwy – odcień, nasycenie, jaskrawość Odcień Hue Nasycenie Saturation Jaskrawość Brightness Wykład I. Wprowadzenie do multimediów i grafiki komputerowej 

Atrybuty barwy - odcień Opracowywanie materiałów multimedialnych KNO Przygotowanie kadry do prowadzenia kształcenia ustawicznego na odległość Atrybuty barwy - odcień Odcień (hue) – określa różnicę pomiędzy doznawanymi wrażeniami barwnymi k Wykład I. Wprowadzenie do multimediów i grafiki komputerowej 

(R,G,B) = (R-m,G-m,B-m) + (m,m,m); gdzie m=min(R,G,B) Opracowywanie materiałów multimedialnych KNO Przygotowanie kadry do prowadzenia kształcenia ustawicznego na odległość Atrybuty barwy - nasycenie Nasycenie (saturation) określa ilość światła białego zmieszanego z barwą (w skali 0%-100%) Światło białe to takie, w którym wszystkie składowe RGB mają jednakowe maksymalne wartości. Dla dowolnej barwy: (R,G,B) = (R-m,G-m,B-m) + (m,m,m); gdzie m=min(R,G,B) Przykład: (R,G,B)=(150,196,234)=(0,46,84)+(150,150,150) Wykład I. Wprowadzenie do multimediów i grafiki komputerowej 

barwami chromatycznymi barwami achromatycznymi Opracowywanie materiałów multimedialnych KNO Przygotowanie kadry do prowadzenia kształcenia ustawicznego na odległość Atrybuty barwy - nasycenie Nasycenie (saturation) określa ilość światła białego zmieszanego z barwą (w skali 0%-100%) składnik chromatyczny (związany z barwą) składnik achromatyczny (związany z ilością światła) Barwy w których można wyróżnić pierwszy składnik nazywane są barwami chromatycznymi Wszystkie barwy posiadające tylko drugi składnik nazywane są barwami achromatycznymi Wykład I. Wprowadzenie do multimediów i grafiki komputerowej 

Atrybuty barwy - nasycenie Opracowywanie materiałów multimedialnych KNO Przygotowanie kadry do prowadzenia kształcenia ustawicznego na odległość Atrybuty barwy - nasycenie Nasycenie (saturation) określa ilość światła białego zmieszanego z barwą (w skali 0%-100%) Wykład I. Wprowadzenie do multimediów i grafiki komputerowej 

Zerowa jasność odpowiada czerni maksymalna jasność odpowiada bieli Opracowywanie materiałów multimedialnych KNO Przygotowanie kadry do prowadzenia kształcenia ustawicznego na odległość Atrybuty barwy – jasność / jaskrawość Jasność (lightness) określa zmianę jasności barwy, która pociąga za sobą zmiany nasycenia Jaskrawość (brightness, value) określa zmianę jasności barwy, która nie pociąga za sobą zmiany nasycenia Zerowa jasność odpowiada czerni maksymalna jasność odpowiada bieli Wykład I. Wprowadzenie do multimediów i grafiki komputerowej 

Prawa Grassmana Ciągłość Opracowywanie materiałów multimedialnych KNO Przygotowanie kadry do prowadzenia kształcenia ustawicznego na odległość Prawa Grassmana Ciągłość przy dowolnej ciągłej zmianie widma fal świetlnych barwa zmienia się w sposób ciągły (zmiana jednej składowej powoduje zmianę całej mieszaniny barw) Trójchromatyczność dowolną barwę da się przedstawić jako sumę trzech liniowo niezależnych barw (trzy barwy tworzą układ niezależnych liniowo jeśli dowolne zsumowanie dwóch z nich nie może dać trzeciej barwy) Suma przy sumowaniu promieniowań, barwa mieszaniny nie zależy od jej składu widmowego a jedynie od barwy składników Wykład I. Wprowadzenie do multimediów i grafiki komputerowej 

Opracowywanie materiałów multimedialnych KNO Przygotowanie kadry do prowadzenia kształcenia ustawicznego na odległość Wykład I. Wprowadzenie do multimediów i grafiki komputerowej