Grafika komputerowa Dr inż. Piotr Gronek Wykład dla Studium Podyplomowego „Informatyka w Szkole”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Grafika Wektorowa Bitmapowa.
Advertisements

Zaawansowane metody programowania – Wykład V
Gimp Przygotowała: Paulina Krupa Joanna Cieślar Zapraszamy :)
Narzędzia internetowe Paweł Rajba ttp://pawel.ii.uni.wroc.pl/
FLASH - INTERAKCJA Interaktywne dokumenty WWW.
Formaty plików Dane cyfrowe.
Podstawowe wiadomości
Multimedia, prezentacje, wideo, dokumenty elektroniczne
dotyczące plików graficznych
Technologie XML Mgr inż. Michał Jaros Technologie XML wykład 1.
Przeglądarka Internetowa
Dokumentowanie wymagań w języku XML
Opiekun : dr Piotr Gronek Tomasz Kawęcki 1 Temat pracy.
Tworzenie stron w języku WML jest zbliżone do tworzenia stron w HTML. W obydwu przypadkach używa się do tego celu znaczników (tagów). Zadaniem znaczników.
Wstęp do programowania obiektowego
Systemy zarządzania treścią CMS
KURS Z INFORMATYKI prowadzący: mgr Przemysław Głowacki.
I Grafika wektorowa.
Made by Mateusz Szirch Kilka słów o JavaScript.
System webowy do tworzenia kolektywnych prototypów aplikacji sieciowych i mobilnych Łukasz Przywarty
* HTML5 i CSS3 w nowoczesnych serwisach internetowych
Uniwersytet Mikołaja Kopernika Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Podyplomowe Studium Programowania i Zastosowań Komputerów Praca wykonana.
Microsoft Expression Studio
System generowania wzorów matematycznych MathML
SYSTEM STEROWANIA NADRZĘDNEGO
Wprowadzenie do HTML, CSS, JavaScript, PHP
Informatyczny system edukacyjny do przedmiotu „Multimedia”
The GNU Image Manipulation Program
Uniwersytet Mikołaja Kopernika Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Podyplomowe Studium Programowania i Zastosowań Komputerów Marcin Hankiewicz.
Autor: Kamil Szafranek
Uniwersytet Mikołaja Kopernika Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Podyplomowe Studium Programowania i Zastosowań Komputerów Katalog WWW.
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Podyplomowe Studium Programowania i Zastosowań Komputerów.
Temat 2: Edytory HTML.
Tworzenie Aplikacji Internetowych dr Wojciech M. Gańcza 8.
Tworzenie stron internetowych www World Wide Web
ZAKŁAD SYSTEMÓW KOMPUTEROWYCH
Grafika wektorowa.
Technologie informacyjne II
Projektowanie stron WWW
Animacja na stronie internetowej
TECH – INFO technika, fizyka, informatyka
Monika Majewska-Dziuba Marcin Czarnota
Projektowanie Aplikacji Internetowych
Temat 1: Ogólne cechy języka PHP
HTML (ang. HyperText Markup Language ) – język do tworzenia stron internetowych opierający się na znacznikach, czy inaczej je nazywając – tagach. Język.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacjaOdtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Informatyka +.
Podstawy języka skryptów
Technologie internetowe
Grafika komputerowa Graphics Image Manipulation Program (GIMP) - zaawansowany edytor grafiki rastrowej za darmo Virtual Reality Modelling Language (VRML)
Grafika komputerowa Dr inż. Piotr Gronek Wykład dla Studium Podyplomowego „Informatyka w Szkole”
Obiektowe metody projektowania systemów XML eXtensible Markup Language.
Waldemar Bartyna 1 Programowanie zaawansowane LINQ to XML.
HTML 5.0. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 2 Program Literatura Historia HTML Koncepcja HTML.
Grafika : Wektorowa i Rastrowa
Portal edukacyjny J A V A S C R I P T JĘZYK PROGRAMOWANIA STRON HTML Opracowała: Anna Śmigielska.
Przetwarzanie obrazów
Grafika komputerowa – Grafika wektorowa i rastrowa
Języki i technologie wytwarzania stron WWW Autor: Michał Walkowski Referat.
ASP.NET Tworzenie i zarządzanie wyglądem aplikacji, tworzenie mapy witryny. Kontrolki nawigacyjne.
Grafika komputerowa. Cele lekcji Jak powstaje obraz na ekranie monitora? Modele barw Typy grafiki komputerowej Zastosowanie grafiki komputerowej Pliki.
HTML + CSS = strony internetowe Krzysztof Geras. FAKTY I MITY Czym nie jest HTML: ● programem do tworzenia stron internetowych, ● interpreterem skryptów.
Grafika wektorowa Konrad Janiszewski, kl. 2 . Co to jest? jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą.
Grafika : Wektorowa i Rastrowa
Dokument komputerowy w edytorze grafiki – tworzenie i zapisywanie
Tworzenie stron WWW w programie Microsoft FrontPage
Aplikacje i usługi internetowe
SVG - Scalable Vector Graphics.
Zapis prezentacji:

Grafika komputerowa Dr inż. Piotr Gronek Wykład dla Studium Podyplomowego „Informatyka w Szkole”

Grafika komputerowa – narzędzia i technologie WWW Graphics Image Manipulation Program (GIMP) – zaawansowany edytor grafiki rastrowej Virtual Reality Modelling Language (VRML) – środowisko Web 3D Scalable Vector Graphics (SVG) – standard grafiki wektorowej w aplikacjach WWW HTML 5 Canvas – programowa realizacja grafiki rastrowej w przeglądarce WWW

Graphics Image Manipulation Program (GIMP) GIMP – bezpłatny program do obróbki grafiki rastrowej w środowisku Linux i Windows Możliwości porównywalne z programami profesjonalnymi np. Adobe Photoshop Rozbudowana obsługa filtrów GIMP – Windows:

Virtual Reality Modelling Language (VRML) VRML – język do kreowania trójwymiarowych przestrzeni wirtualnych, analogiczny do HTML Obsługa w przeglądarkach za pomocą wtyczek np.Cortona, CosmoPlayer, Octaga (X3D) Standardy: VRML 1.0, VRML 2.0, VRML 97, X3D Web3D consortium Art of Illusion

Grafika komputerowa Scalable Vector Graphics (SVG) - nowy standard grafiki przeznaczony do zastosowań w sieci WWW.

Scalable Vector Graphics SVG – Standard zapisu skalowalnej grafiki wektorowej bazujący na standardzie XML. Odtwarzanie realizowane obecnie za wybranych przeglądarek internetowych, np. Opera, Mozilla Firefox / Seamonkey. W innych przeglądarkach (np. IE) obsługa SVG jest możliwa za pomocą wtyczek (plug-in): –Adobe SVG Viewer 3.0: –wersja 6.0: –m. in. zaawansowana obsługa animacji SMIL, –obecnie nie rozwijane przez firmę Adobe.

Scalable Vector Graphics W3C SVG Format SVG SVG Zone XML.com Wikipedia Edytor Inkscape

Umieszczanie grafiki SVG w dokumencie HTML Zmiany standardów wymagają użycia kilku konstrukcji jednocześnie; –współpraca wtyczek z przeglądarkami. Najnowsze standardy umożliwiają mieszanie aplikacji języka XML (np. XHTML, SVG, MathML) w jednym dokumencie; –jeszcze nie obsługiwane przez popularne przeglądarki. Można także stosować odwołanie do zewnętrznego dokumentu SVG: –element: kliknij tutaj

Umieszczanie grafiki SVG w dokumencie HTML Rysunek SVG

Dokument SVG SVG należy do rodziny aplikacji XML Wymagany odpowiedni nagłówek <!DOCTYPE svg PUBLIC "-//W3C//DTD SVG 1.0//EN" " /DTD/svg10.dtd"> Treść dokumentu SVG

Dokument SVG Część opisowa i komentarz <!DOCTYPE svg PUBLIC "-//W3C//DTD SVG 1.0//EN" " /DTD/svg10.dtd"> Pierwszy rysunek SVG

Podstawowe obiekty graficzne Koło (okrąg) i prostokąt <circle style="fill: blue; fill-opacity: 1; stroke: green" cx="130" cy="120" r="45" />

Podstawowe obiekty graficzne Elipsa i linia <ellipse style="fill: blue; fill-opacity: 1; stroke: green" cx="130" cy="120" rx="250" ry="100" /> <line style="stroke: red" x1="100" y1="300" x2="300" y2="100"

Podstawowe obiekty graficzne Łamana –points: współrzędne x,y kolejnych wierzchołków oddzielone przecinkami

Podstawowe obiekty graficzne Wielokąt <polygon style="stroke:blue; stroke-width:10" points="210,46 227,96 281,97 238, , , , , ,97 193,97" />

Podstawowe obiekty graficzne Tekst –podelement tspan zaznacza fragment tekstu, umożliwiając np. jego odrębne sformatowanie Hello, world

Grupowanie Łączenie obiektów w grupy –wspólna manipulacja połączonymi obiektami <circle style="fill: blue; fill-opacity: 1; stroke: green" cx="130" cy="120" r="45" />

Wzorce Definiowanie wzorca do późniejszego użycia –nie jest wyświetlany bezpośrednio –można go wykorzystać w dalszej części pliku SVG Hello, world

Transformacje Modyfikacja położenia obiektów <circle style="fill: blue; fill-opacity: 1; stroke: green" cx="130" cy="120" r="45" />

Animacja Definiowanie ruchu obiektów i grup <animate attributeName="cx" attributeType="XML" begin="0s" dur="4s" from="100" to="300" fill="freeze" xlink:href="#kolo" />

Powtarzanie ruchów Animacja <animate attributeName="cy" attributeType="XML" begin="8s" dur="2s" repeatDur="6" values="400;250;400" fill="freeze" xlink:href="#kolo" />

Animacja Manipulowanie wyglądem (stylem) <animate attributeName="opacity" attributeType="CSS" begin="6s" dur="6s" values="1;0;1" repeatCount="indefinite" xlink:href="#kolo" />

Animacja Manipulowanie transformacjami <animateTransform attributeName="transform" type="rotate" attributeType="XML" additive="replace" from=" " to=" " dur="20s" fill="freeze" xlink:href="#box" />

Element Canvas w HTML 5 HTML 5 – przygotowywana rewizja standardu X/HTML –zawiera pewną liczbę nowych elementów opisu stron, –wstępnie obsługiwany przez większość nowoczesnych przeglądarek: Mozilla/Firefox, Opera, Safari. Element Canvas – „sztalugi” –nowa forma umieszczania informacji graficznej (rastrowej), –przystosowana do programowej obsługi z poziomu wbudowanego w przeglądarki języka Javascript. Mozilla Developer Center Dev.Opera Wikipedia

DOM i JavaScript DOM – Document Object Model – sposób reprezentacji złożonych dokumentów XML i HTML w postaci modelu obiektowego (o strukturze drzewa). –W3C DOM definiuje zespół klas i interfejsów, pozwalających na dostęp do struktury dokumentów oraz jej modyfikację poprzez tworzenie, usuwanie i modyfikację węzłów. JavaScript – zorientowany obiektowo język skryptowy programowania, stosowany głównie do obsługi elementów środowiska przeglądarki internetowej. – kod źródłowy (skrypt) programu JavaScript umieszczony wprost w dokumencie HTML, –podstawowe narzędzie budowy interaktywnej obsługi witryn internetowych przez przeglądarki.

Canvas – szablon Canvas tutorial function draw() { var canvas = document.getElementById('tutorial'); if ( canvas.getContext ) { var ctx = canvas.getContext('2d'); } else { document.write(" No HTML 5 Canvas support! "); return false; } } canvas { border: 1px solid black; } Drawing is made here.

Canvas – przykład function draw() { var canvas = document.getElementById('tutorial'); if ( canvas.getContext ) { var ctx = canvas.getContext('2d'); } else { document.write(" No HTML 5 Canvas support! "); return false; } // draw rectangle - the only directly available primitive shape ctx.fillStyle = "rgb(200,0,0)"; ctx.fillRect (10, 10, 255, 250); // draw transparent rectangle ctx.fillStyle = "rgba(0, 0, 200, 0.5)"; ctx.fillRect (50, 50, 255, 250); } Drawing is made here.

Przykłady operacji graficznych na elemencie Canvas Kształty – operacje: fillRect, clearRect, strokeRect Ścieżki – operacje: beginPath, moveTo, lineTo, arc, fill, stroke Krzywe Beziera – operacja: bezierCurveTo Obrazy – operacja: drawImage Style i barwy – operacje: fillStyle, strokeStyle, globalAlpha, lineWidth, lineCap, lineJoin –pozycjonowanie linii względem rozdzielczości obrazu

Przykłady operacji graficznych na elemencie Canvas Transformacje – operacje: translate, rotate, scale Kompozycja – operacja: globalCompositeOperation, clip cliprotatetranslate

Przykłady operacji graficznych na elemencie Canvas Animacje – wykorzystanie funkcji DOM dotyczących czasu: –time.getSeconds(), –time.getMilliseconds(), Przykłady:

koniec