Powrót syna marnotrawnego LEKCJA Z OBRAZEM Rembrandt Harmenszoon van Rijn Powrót syna marnotrawnego Część II
ur. 15 lipca 1606 roku Twórca obrazu http://www.abcgallery.com/R/rembrandt/rembrandt4.JPG http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/rembrandt/self/self-1634.jpg http://arthistory.westvalley.edu/images/R/REMBRANDT/SELF1661.JPG Rembrandt Harmenszoon van Rijn Holenderski malarz, rysownik i grafik. Uważany powszechnie za jednego z największych artystów europejskich, najważniejszy malarz holenderskieg Złotego Wieku, okresu w którym kultura, nauka, gospodarka, potęga militarna i wpływy polityczne Holandii osiągnęły swoje apogeum. zm. 4 października1669 roku
W ostatnim okresie powstały obrazy, w których artysta stawiał pytania o dobro i zło, cierpienie i przebaczenie, np. Powrót syna marnotrawnego ok. 1668 (Ermitaż, Sankt Petersburg). Postacie zostały jakby odmaterializowane, malarz skupił uwagę widza na czysto duchowym ich bogactwie. Obraz realistyczny, ale pełny głębi psychologicznej, tajemniczości i duchowości. Prezentuje mistrzowskie operowanie światłem oraz półcieniem. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/53/Rembrandt-The_return_of_the_prodigal_son.jpg
Powrót syna marnotrawnego ostatni obraz Rembrandta namalowany pod koniec życia. Dokładna data powstania obrazu nie jest znana, bywa on datowany na rok 1660, 1662 lub też 1668 rok. Olej na płótnie 262 x 206 cm Ermitaż w Sankt Petersburgu (Rosja)
5. Jak czytać obraz? Ćwiczenie plastyczne nr 1. Wyznacz w obrazie punkt centralny. W tym celu poprowadź przekątne. Zakreśl okrąg. To co znalazło się wewnątrz okręgu, to najważniejsze elementy obrazu. Po wykonaniu ćwiczenia przejdź do następnego slajdu.
Porównaj .
Co znalazło się wewnątrz okręgu? Zadanie nr 2. Co znalazło się wewnątrz okręgu? Wypisz te elementy w karcie pracy. ............................................. ............................................... ..............................................
Jeszcze raz przyjrzyj się obrazowi. Zweryfikuj swoje zadanie.
Porozmawiaj o obrazie Weź udział w dyskusji na temat interpretacji plastycznej przypowieści o synu marnotrawnym. Dlaczego malarz zilustrował właśnie ten fragment przypowieści? Jakie przesłanie niesie taki wybór?